Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-29@14:17:36 GMT

مهدویت و عدالت اجتماعی

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۰۹۰۰

مهدویت و عدالت اجتماعی

اگر چه ابعاد نظام حکومتی عصر ظهور تمام وکمال است اما یکی از زیباترین شاخص های ظهور، عدالت اجتماعی جهانی است که به وسیله آن حضرت اقامه می شود؛ همان عدالتی که اولین پیشوای شیعیان جهان در محراب با شهادت خود خط مشی آنرا ترسیم کرد.
امام مهدی (عج) امامی عادل است؛ یعنی از گناه به دور است؛ انسانی کامل است؛ در کسب فضائل و دفع رذایل در درون خویش به تعادل رسیده و حتی از لحاظ جسمی و ظاهری متعادل و زیبا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنا بر گفته کارشناسان مذهبی ؛ تمام خصوصیات جسمی و روحی او که به ما رسیده همه حاکی از یک اعتدال و جذابیت است به اینصورت که بینش او مبتنی بر توحید و عدل ، اراده او اعمال عدالت و قانونی که در اختیار دارد قانونی عادلانه که برگرفته از همان قانون محمدی علوی است .
مردمی که در زمان او هستند عدالت خواه و پشتیبان عدالت و آماده جهاد و فداکاری برای تحقق آن هستند در همین راستا موانع راه عدالت به دست قدرت او برچیده می شود.
اگر چه در جامعه مدرن امروزی بسیاری از ارزش های انسانی فراموش شده است اما بزرگ ترین آسیب اجتماع جهان کنونی نبودن عدالت در تمام ابعاد، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی ، فرهنگی که همان قسط است و عدالت اجتماعی (به معنای اعم) است.
بنا به اعتقادات و روایات متعددی که توسط بزرگان دین بیان شده حکومت جهانی حضرت در عصر ظهور اولین برنامه اش عدالت اجتماعی به معنای عام کلمه و برای همه انسان ها است و این همان شعار مقدس و پیام مهدویت است که باید در مناسک دینی و توسط علمای دین و نخبگان جهانی شود.
در همین خصوص حجت الاسلام والمسلمین هیبت الله هاشمی مدیر بنیاد مهدویت استان لرستان در گفت و گو با ایرنا به بررسی ابعاد معنوی عدالت اجتماعی در عصر ظهور پرداخت.
وی با اشاره به تعریف عدل و عدالت در معانی عرف می گوید: رعایت حقوق دیگران در برابر ظلم وتعدی ،اعطای حق به صاحب حق ،هر چیز را سر جای خود قرار دادن و انجام شایسته امور بهترین شاخص های عدالت هستند.
حجت الاسلام هاشمی با اشاره به اهمیت عدالت اجتماعی در همه جوامع به ویژه جامعه اسلامی به حدیثی از امیر مومنان حضرت علی(ع) اشاره کرد مبنی بر اینکه؛عدالت نگهدارنده مردم است وجامعه و مردمان را چیزی جز عدالت اصلاح نمی کند.
مدیر بنیاد مهدویت در لرستان با تاکید به ویژگی های منحصر به فرد دوران حکومت امام مهدی(عج) که در احادیث و روایات معصومین(علیهم السلام) فراوان ذکر شده افزود: استقرار عدالت اجتماعی در تمام زوایای زندگی جامعه بشری از جمله تقسیم بیت المال، توزیع ثروت های ملی، اصلاح نابسامانی های سیاسی، رفع ظلم اجتماعی و رفع تبعیض از خصوصیات بارز حکومت مهدوی است.
مسئول فرهنگی دانشگاه فرهنگیان لرستان به بعد نظارتی حکومت مهدوی در اجرای عدالت اشاره کرد و گفت: نظارت دقیق به سیستم اقتصادی و اجرایی حکومت برای رفاه و آسایش همگانی برای ساکنان آسمان و زمین فراهم خواهد شد.
وی با تشریح ابعاد مرتبط با عدالت در عصر ظهور اظهار داشت: با حاکمیت نظام عدالت گستر، معضل فقر و محرومیت که حاصل بی عدالیتی و عامل ناهنجاری اجتماعی است برچیده و با ایجاد رفاه و آسایش موعود پدیده های دزدی، تجاوز، بی عفتی، رشوه و اختلاس از بین رفته ،ترس و نگرانی، اظطراب و نا امنی جایش را به محیط صلح، صفا، صمیمیت و امنیت خواهد داد.
اگر چه نیمه شعبان عید بزرگ مسلمین و جهانیان است و یکی از مناسک دینی شیعیان برگزاری جشن و سرور است اما تفکر جهانی مهدویت توام با عقلانیت و مهربانی و عدالت ترسیم شده است.
امید که منتظران به پیروی از نائب عدل آن حضرت زمینه ساز ظهور او شوند تا با نهادینه کردن عدالت بتوان زمان ظهور آن عدل گستر را نزدیک کرد.
1920/6060
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 تجاوز حضرت علی زمین شیعیان ناهنجاری 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۰۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام سهام عدالت جاماندگان | جاماندگان به کجا مراجعه کنند

طرح آخرین فرصت مجدد ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۳، توسط مجلس، در حال بررسی است و به تصویب نهایی نرسیده، از این رو نمی توان در رابطه با زمان دقیق مهلت ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۳ اظهار نظر کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سهام عدالت نوعی یارانه است که با فروش در شرکت سود آن بین افراد سهام دار شرکت تقسیم می‌شود و قیمت سود سهام عدالت برای افراد متفاوت است.

زمان شروع ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۳

با توجه به اطلاعیه‌های رسمی، قرار بر این بود تا پایان بهمن ماه سال گذشته، وزارت کار، لیست تمامی افراد جامانده ثبت نام، که شامل گروه‌هایی همچون، کودکان تازه متولد شده در خانواده‌های واجد شرایط ثبت نام هستند، افرادی که اقدام به ثبت نام جهت دریافت سهام مورد نظر کرده‌اند اما، به هر دلیلی نام نویسی آنها انجام نشده، افرادی که پس از پایان مهلت زمان ثبت نام آن، تحت پوشش سازمان‌های حمایتی قرار گرفته اند و غیره را تهیه نموده و در اختیار مجلس قرار دهد.

نحوه ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۲

پس از ارائه لیست مورد نظر، توسط وزارت کار، پیش بینی می‌شود که تا پایان سال جاری، ثبت نام سهام عدالت برای کودکان و جاماندگان آغاز شود و تمامی افراد واجد شرایط، مجاز به نام نویسی و دریافت سهام مورد نظر شوند. دقت شود که تمامی مواردی که در بالا ذکر شده است، طبق اطلاعیه‌های رسمی، پیش بینی بوده و در حال حاضر، لازم به ذکر است با توجه به اعلام رسمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، آغاز واگذاری آن به جاماندگان در دستور کار است که از خرداد ماه، فراخوان واگذاری این سهام، به مشمولان، انجام می‌شود.

آیا امکان ثبت نام مجدد جامانده‌ها وجود دارد؟

همانطور که در ابتدا اشاره شد، پس از رونق بی سابقه بازار بورس، تعداد زیادی از افراد جامانده از اولین دوره ثبت نام، خواستار برگزاری مجدد فرآیند نام نویسی، از سوی دولت شدند. لذا، در این راستا، دولت، اقدام به طراحی و تصویب طرح نام نویسی، برای اقشار ضعیف جامعه به منظور کمک به آنها، کرده است که بر طبق آن، ثبت نام دور دوم برای سه گروه اصلی جاماندگان امکان پذیر خواهد شد که این سه گروه به ترتیب شامل موارد زیر می‌باشند:

افرادی که اقدام به ثبت نام در دوره اول کرده‌اند، اما، به هر دلیلی، مانند خرابی زیر ساخت‌های سیستمی، موفق به انجام این کار و دریافت سهام عدالت نشده‌اند.

افرادی که بعد از اجرایی شدن طرح ثبت نام، عضو کمیته مستضعفان و یا سایر سازمان‌های حمایتی گشته‌اند و یا قبل از این دوران، عضو خانواده نبوده و بعداً وارد آن شده‌اند.

افرادی که جزو ۶ دهک اول و ضعیف جامعه هستند دولت موظف به حمایت از آنها است.

ثبت‌نام جاماندگان چه زمانی آغاز می‌شود؟

پس از تصویب شورای عالی و هیأت دولت همه گمان می‌کردند که بزودی نام‌نویسی آغاز خواهد شد، اما مشکلاتی باعث شد تا واگذاری سهام تا امروز بلاتکلیف بماند.

شورای عالی در اسفند ماه ۱۴۰۱ تصویب کرد که سازمان خصوصی‌سازی از محل باقیمانده سهام شرکت‌های دولتی که قابل واگذاری هستند، سهام عدالت به مشمولین اختصاص یابد. از آنجایی که برخی از وزارتخانه‌ها حاضر به واگذاری برخی از شرکت‌های زیرمجموعه خود نشدند، اختصاص سهام عدالت بلاتکلیف مانده است.

طبق هماهنگی‌های صورت گرفته در سازمان خصوصی سازی قرار است در سال ۱۴۰۲ سهام عدالت به جاماندگان اختصاص می‌یابد.

جاماندگان به کجا مراجعه کنند

با توجه به اینکه در حال حاضر، تنها، طرح پیشنهادی ثبت نام و ارائه مجدد سهام عدالت، برای افراد واجد شرایط و مشمول آن، تصویب شده است، در نتیجه اطلاعات دقیقی، از جزئیات آن، همانند اینکه ثبت نام جاماندگان سهام عدالت ۱۴۰۳ کی شروع می‌شود، وجود ندارد.

اما، با توجه به شرایط برگزاری ثبت نام اولیه سهام عدالت، پیش بینی می‌شود که متقاضیان، برای ثبت نام دوره دوم نیز، همانند دوره اول، تنها کافی است تا با در دست داشتن مدارک لازم برای سهام عدالت، از طریق سامانه و سایت ثبت نام سهام عدالت، مراحل مربوطه را طی کنند و نیاز به پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای نیست.

همچنین، لازم به ذکر است به تازگی، تعداد جاماندگان تحت پوشش دو نهاد کمیته امداد و بهزیستی، مشخص شدند. بر این اساس، در مجموع حدود ۳ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر جزو جاماندگان هستند که حدود ۲ میلیون و ۲۵ هزار نفر، از این افراد، تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور و حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ نفر، تحت پوشش کمیته امداد هستند.

افرادی که قصد ثبت نام در دوره جدید را دارند، می‌بایست در رابطه با زمان دقیق، برای نام نویسی سهام عدالت، آگاهی لازم را داشته باشند.

منبع: خبرآنلاین

۴۷۲۱۷

کد خبر 740228

دیگر خبرها

  • ثبت نام سهام عدالت جاماندگان | جاماندگان به کجا مراجعه کنند
  • تحکیم خانواده در جامعه باید اولویت تمام اقدامات فرهنگی باشد
  • قرن حاضر؛ ظهور آسیا و افول غرب
  • انقلاب اسلامی ایران آغاز حرکت جهان به سوی ظهور حجت است
  • اجرای زیبای گروه سرود «منتظران ظهور» زاهدان
  • ضرورت هدایت صحیح موقوفات در مازندران
  • یک فرزند نذر ظهور امام زمان به دنیا بیاورید!
  • فیلم اظهـارات جنجالی یک زن؛ فرزند نذر ظهـور امام زمان در طرح «نو سربـاز»!
  • ارائه خدمات درمانی تمام وقت در بیمارستان‌های تامین اجتماعی مازندران در ایام نوروز
  • (ویدیو) یک فرزند نذر ظهور امام زمان به دنیا بیاورید