Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعیدی عکاس و خبرنگاری که برای گشت و گذار به ارومیه سفر کرده است به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،گفت:پر شدن دریاچه ارومیه جان دوباره‌ای به آذربایجان داده است کور سوی امید به احیای دریاچه را در دل‌ها زنده کرده است.

سپهری نیز که همرا با خانواده خود برای دیدن دریاچه آمده در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت:داستان بازگشت دریاچه ارومیه به مانند بازگشتن عزیزی می‌ماند که همه منتظر آمدنش بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش ۴۲ سانتیمتری تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته

ساعی دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، از افزایش ۴۲ سانتیمتری تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته خبر داد.

وی گفت: امسال شاهد بارش‌های خوبی در ماه‌های اخیر در آذربایجان شرقی بودیم که تراز آب دریاچه ارومیه در فروردین ماه سال ۹۸ به ۱۶/۱۲۷۱ سانتیمتر رسیده است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: تراز آب دریاچه ارومیه سال گذشته همین زمان حدود ۷۴/۱۲۷۰ بود که امروز نسبت به سال گذشته حدود ۴۲ سانتیمتر افزایش تراز راداریم.

ساعی افزود:از لحاظ وسعت نیز وسعت دریاچه ارومیه سال گذشته حدود ۲ هزارو ۲۷۶ کیلومتر مربع بود که امسال این وسعت به ۲ هزارو ۷۱۵ کیلومتر مربع رسیده است که در نتیجه آن ۴۳۸ کیلومتر مربع سطح وسعت دریاچه ارومیه افزایش یافته است.

وی ادامه داد:امسال حجم آب دریاچه ارومیه حدود ۳ میلیاردو ۵ میلیون متر مکعب است که سال گذشته همین موقع حدود یک میلیارد و ۹۹۰ میلیون متر مکعب بود که نشان می‌دهد حجم امسال آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته یک میلیارد و ۶ میلیون متر مکعب افزایش داشته است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: از میان سد‌های موجود استان فقط سد قلعه چای عجبشیر به سمت دریاچه ارومیه رها سازی می‌شود که مصوب حدود ۱۰ میلیون متر مکعب بود که از ۵ فروردین ۹۸ این کار انجام شده است.

رها سازی  ۲۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه

وی گفت:ولی با توجه به بارش‌های خوب امسال شرکت آب منطقه‌ای استان قرار است ۲۰ میلیون متر مکعب نیز مازاد به دریاچه رهاسازی کند.

حسن پور یکی از کاسبان فروشگاه‌های اطراف دریاچه ارومیه نیز به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت:با پر آب شدن آب دریاچه ارومیه کار وکاسبی ما نیز رونق دوباره‌ای پیدا کرده است.

وی افزود:امیدواریم با تداوم بارش‌ها و تدابیر مسئولان شاهد احیای مجدد دریاچه ارومیه و حضور بیشتر گردشگران در این منطقه باشیم.

مدیر بهره برداری و نگهداری سد‌های استان نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، افزود:بر اثر افزایش بارش‌های چند روز اخیر ورودی تعدادی از سد‌های استان از جمله سد قلعه چای عجبشیر، سد سهند هشترود و سد آیدوغموش شهرستان میانه به شدن افزایش یافته است.

امیر محمدی افزود: در جهت کنترل سیلاب وارده بر این سدهاخروجی این سد‌ها با برنامه ریزی‌های انجام شده افزایش یافته است و لذا از عموم مردم می‌خواهم به سواحل رودخانه‌های پایین دست این سد‌ها نزدیک نشوند یا در کنار آن‌ها اتراق نکنن.

وی افزود:در استان ما مجموعا ۱۴۷ سد بزرگ و کوچک وجود دارد و از اول سال آبی حدود ۲۱۵ میلیون متر مکعب آب وارد این سد‌ها شده است که با احتساب بر جامانده از سال گذشته حدود ۳۳۷ میلیون متر مکعب آب در سدهایمان ذخیره داریم که نسبت به سال گذشته ۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی گفت:در میان سد‌های استان سد قلعه چای عجبشیر با افزایش ۴۶ درصدی نسبت به سال قبل رتبه اول آبگیری را به خود اختصاص داده است.

محمدی گفت:گرچه به لطف بارش‌ها ورودی آب سد‌های استان افزایش یافته است، اما در برخی از سد‌های استان با مشکلاتی مواجه هستیم و لزوم صرفه جویی از سوی مردم ضرورت دارد.

 

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بحران آب آ ب و هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۰۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در دولت قبل هیچکدام از پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه به نتیجه نرسید

ایسنا/آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان‌غربی از نقدهای غیرمنصفانه و غیر منطقی ابراز گلایه‌مندی کرد و افزود: ما ۲۶ برنامه برای احیای دریاچه ارومیه داریم در حالی که در دولت قبل هیچکدام از پروژه های سخت‌ افزاری احیای دریاچه به نتیجه‌ای نرسید و شانس با ما همراه بود که بارندگی هایی در این حوزه آبریز صورت گرفت تا دریاچه خشک نشود.

محمدصادق معتمدیان عصر یکشنبه ۲۷ اسفند ماه در جلسه ستاد نجات دریاچه ارومیه به اهمیت این دریاچه از جنبه های مختلف تاکید کرد و گفت: دریاچه ارومیه پرونده چندوجهی امنیتی، سیاسی، حقوقی، اجتماعی و فنی است که متاسفانه جنبه امنیتی و اجتماعی بر جنبه فنی آن غلبه پیدا کرده که در این راستا گروه های پانکرد و پانترک چالش های امنیتی زیادی در آذربایجان‌غربی ایجاد می‌کنند.

وی از توسعه ۱۴۰ هزار هکتار بخش کشاورزی خبر داد و گفت: ۷۳ هزار حلقه چاه در حوزه دریاچه ارومیه وجود دارد که برای مقابله و انسداد آنها با مشکلاتی اجتماعی مواجه هستیم که در این راستا بعد از مسدود و پر کردن یک حلقه چاه در شهرستان سلماس، فرد صاحب باغ جلوی فرمانداری خودسوزی کرد.

وی مشکل کم‌آبی را عدم مدیریت صحیح منافع آب دانست و افزود: ما سه تا محصول سیب، یونجه و چغندر داریم که حدود ۶۰ درصد آب مصرفی دارند و هیچ عزم و اراده‌ای در جهاد کشاورزی برای تغییر الگوی کشت نداریم.

معتمدیان به استفاده از ظرفیت های دانشگاهی تاکید کرد و گفت: مهم ترین بخش ستاد احیای دریاچه ارومیه، ارتباط و تعامل بین استان های آذربایجان‌شرقی و غربی است و ما باید با استفاده از ظرفیت های دانشگاهی هر دو استان، ۲۶ برنامه های این ستاد را بروزرسانی کنیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم از بحث های غیر منطقی از جمله انتقال آب دریای عمان به دریاچه ارومیه عبور کنیم و در فضایی آرام برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه را پیش ببریم و همچنین با بارندگی‌ های فصل بهار شاهد پرآبی دریاچه باشیم.

قندهاری دبیر حوزه آبریز دریاچه ارومیه از افزایش زمین های زیر کشت کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه انتقاد کرد و گفت: با این روند رو به رشد کشت محصولات کشاورزی توفیقی در احیای دریاچه ارومیه نخواهیم داشت و ما باید حضور و مشارکت مردم در این طرح و برنامه ها را افزایش دهیم.

وی از مردم بابت خشک شدن سد نهند تبریز ابراز شرمندگی کرد و گفت: برای اولین بار در تاریخ سد نهند خشک شد و ما شاهد قطعی آب در شهر تبریز بودیم.

وی از افزایش ۲ درصدی بارش ها نسبت به نرمال های کشوری در حوزه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: تراز دریاچه از اول سال آبی(اول مهر) ۴۷ سانتی‌متر افزایش یافته است و ورودی مجموع سد های حوزه دریاچه، ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است ولی نسبت به بلند مدت در وضعیت مناسبی قرار نداریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تراز دریاچه ارومیه ۴۷ سانتیمتر افزایش یافت
  • افزایش چشمگیر تراز دریاچه ارومیه | آب این دریاچه چند سانتی متر بالاتر آمده است؟
  • افزایش ۴۷ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه
  • اصلاح الگوی کشت و بهره مندی از سیستم‌های نوین آبیاری
  • تراز دریاچه ارومیه ۴۷ سانتی‌متر افزایش یافت
  • در دولت قبل هیچکدام از پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه به نتیجه نرسید
  • افزایش کشاورزی در حوضه آبریز ارومیه/ احداث باغات در اراضی شیبدار دریاچه ارومیه
  • مرگ حدود پنج هزار نفر در تصادفات نوروز ۵ سال اخیر
  • فوت حدود ۵ هزار نفر در تصادفات نوروزی ۵ سال اخیر
  • مرگ حدود ۵۰۰۰ نفر در تصادفات نوروز ۵ سال اخیر