Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نيويورک - ايرنا - مجمع عمومي سازمان ملل متحد در چهار ارديبهشت و روز جهاني چندجانبه گرايي، نشست عالي رتبه اي برگزارمي کند که وزير خارجه ايران هم در آن شرکت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، هفتاد و سومين مجمع عمومي سازمان ملل متحد در 20 دسامبر 2018 قطعنامه اي را که جنبش عدم تعهد پيشنهاد داده بود، تصويب کرد تا به موجب آن 24 آوريل(4ارديبهشت)روز بين المللي چندجانبه گرايي و ديپلماسي براي صلح ناميده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين جنبش در26سپتامبر 2018درحاشيه نشست عالي رتبه مجمع عمومي سازمان ملل متحدنشستي برگزار کرد و در آن از اصل حاکميت کشورها و برابري حاکميت ها، تماميت ارضي و عدم دخالت در امور داخلي هر کشور يا ملتي حمايت شد.
همچنين خواستار اتخاذ اقدامات موثر براي ممانعت از اعمال تجاوز کارانه يا هر اقدامي که صلح را مخدوش کند، شدند و تاکيد کردند از ترويج و تشويق حل و فصل اختلافات بين المللي با استفاده از ابزار صلح آميز به طوري که صلح و امنيت بين المللي و عدالت در معرض خطر قرار نگيرند؛ پشتيباني مي شود.
جنبش عدم تعهد در بيانيه خود خواستار جلوگيري از تهديد يا استفاده از زور در روابط بين الملل از جمله رزمايش هاي تهاجمي نظامي عليه تماميت ارضي يا استقلال سياسي هر دولتي يا به نحوي ديگر که با اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد سازگار نيست، شدند.
ايجاد روابط دوستانه بر اساس احترام به اصل حقوق برابر و حق تعيين سرنوشت مردم در مبارزه آنها عليه اشغال خارجي؛ دستيابي به همکاري بين المللي براساس همبستگي بين مردم و دولت ها در حل مسائل بين المللي سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و يا بشردوستانه از ديگر مواردي بود که در اين نشست مورد تاکيد وزيران خارجه جنبش عدم تعهد قرار گرفت.
ترويج وتشويق احترام به حقوق بشر و آزادي هاي اساسي براي همه بدون تبعيض نژاد، جنسيت، زبان ومذهب، بويژه با توجه به هفتادمين سالگرد اعلاميه جهاني حقوق بشر هم ديگر مواردي بود که اين جنبش به موجب آن پيشنهاد نام گذاري 24 آوريل براي چندجانبه گرايي را داد.
در قطعنامه اي که مجمع عمومي سازمان ملل متحد به اين منظور تصويب کرد ضمن انعکاس آنچه که جنبش عدم تعهد به آنها توجه داشت، آورد: بر منشور ملل متحد و اهداف و اصول آن به ويژه تعهد حل مسالمت آميز اختلاف ها و عزم جدي به منظور حفاظت ازنسل هاي بعدي از جنگ تاکيد مي شود.
دراين قطعنامه تاکيد شده است:مي دانيم که رويکرد چندجانبه گرايي و ديپلماسي مي تواند سه رکن سازمان ملل متحد يعني توسعه پايدار، صلح، امنيت و حقوق بشر که به يکديگر ارتباط دارند و چندجانبه است را با توجه به ماموريت ها و منشور ملل متحد تقويت کنند.
مجمع عمومي سازمان ملل متحد با به رسميت شناختن اين سازمان به عنوان عالي ترين نهاد بين المللي و بهترين توصيف چندجانبه گرايي که ابزار اصلي توجه به چالش هاي چندجانبه و پيچيده جهاني از طريق اقدام جمعي است، نياز فوري به ارتقا و تقويت چندجانبه گرايي و نقش محوري ملل متحد در اين زمينه، به رسميت شناخته مي شود.
اين قطعنامه تصريح مي کند با به رسميت شناختن نقش سازمان هاي بين المللي، منطقه اي و محلي در ارتقا و حفظ چندجانبه گرايي و تسهيل ديپلماسي و توجه کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد به اين مساله و اعلاميه سياسي 26 سپتامبر 2018 آن، روز 24 آوريل به عنوان روز جهاني چندجانبه گرايي و ديپلماسي براي صلح تعيين مي شود.
اعضاي سازمان ملل متحد با تصويب اين قطعنامه يادآور شدند که اين روز به معناي ارتقاي ارزش ملل متحد و به منظور تاکيد بر اهميت و ارتباط چند جانبه گرايي، قوانين بين المللي و پيشرفت اهداف مشترک گذشته و پايدار سازي صلح از طريق ديپلماسي است.
همچنين از اعضاي اين سازمان خواسته شده است تا اين روز جهاني را به شيوه اي مناسب گرامي بدارند و مزاياي چندجانبه گرايي و ديپماسي براي صلح را از طريق آگاهي بخشي و آموزش عمومي ترويج کنند.
رويکرد کلي تصويب اين قطعنامه نشان مي دهد که جامعه جهاني نسبت به سياست هاي يکجانبه برخي کشورها به خصوص آمريکا که با روي کار آمدن دونالد ترامپ و جمع شدن تندروهايي همچون جان بولتون مشاورامنيت ملي وي ومايک پمپئو وزيرخارجه او، از پيمان ها و نهادهاي بين المللي خارج شده است، موضع دارند و آن را نمي پسندند.
تحولات کشورهاي مختلف از جمله دخالت آشکار آمريکا در ونزوئلا، کوبا و نيکاراگوئه، سوريه، ليبي و حمايت از جنگ ويرانگر يمن، همچنين تصميم کاخ سفيد براي شناسايي قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي، شناسايي الحاق بلندي هاي جولان اشغالي تحت حاکميت صهيونيست ها، کره شمالي، اعمال تحريم هاي ظالمانه عليه ايران و خروج از برجام و اقدام ضد نيروهاي مسلح ايران بار ديگر ضرورت تکيه بر نقش محوري سازمان ملل متحد را گوشزد مي کند که هر کدام از اين اقدامات يکجانبه مي تواند صلح و امنيت بين الملل را به خطر اندازد.
همانگونه که در عمليات موسوم به پنجه عقاب در پنج ارديبهشت 1360 مصادف با 24 آوريل 1980 به طور يکجانبه عليه يک کشور مستقل اقدام نظامي کرد و در توفان شن طبس با تحمل خسارات فراوان با ناکامي فراوان از ايران خارج شدند.
حال پس از 38 سال از آن واقعه، محمد جواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران به نيويورک خواهد آمد ودرنشست روز جهاني چندجانبه گرايي و ديپلماسي براي صلح، بار ديگر واشنگتن را به عبرت آموختن از اين حادثه فراخواهد خواند و بار ديگر يادآور مي شود که حل بحران هاي بين المللي و منطقه اي تنها در گرو همکاري جمعي، احترام متقابل و در روند سياسي خواهد بود.
اروپام*1429*1590
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۱۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه بازار بین‌الملل دیپلماسی جدید شرکت ارتباطات زیرساخت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ارتباطات زیرساخت، توسعه بازار تراتزیت ظرفیت بین‌الملل به میزان حدود ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه و رشد ۱۰۰ درصدی فروش سرویس MPLS بین‌الملل از جمله دستاوردهای این شرکت در سال گذشته بوده است.

در این خصوص حضور درکریدورهای بین‌المللی، مذاکره با china telecom جهت فعال سازی کریدور BRI و مذاکره با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان با هدف فعال سازی کریدور ترانزیتی آسیا میانه - اروپا از مسیر ایران از جمله اقدامات مهم شرکت در این زمینه بوده است.

بر اساس این گزارش، توسعه و ارائه سبد محصولات بین‌المللی از طریق سرویس Send Only اینترنت و ارائه سرویس‌های بین‌الملل Hosting و CDN و همچنین توسعه کانال‌های ارتباطی و برندینگ، راه اندازی کانال ارتباطی در شبکه اجتماعی حرفه‌ای لینکدین و تولید محتوای لازم از دیگر اقدامات شرکت در این راستا است.

کد خبر 6084401 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • جامائیکا کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • شوک به گرایی؛ حذف کاپیتان کشتی از المپیک!
  • دیپلماسی فرهنگی می‌تواند پیوست برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد
  • سازمان همکاری اسلامی تداوم حملات اسرائیل را جنایت علیه بشریت خواند
  • نمایشگاه کتاب امسال فضای بیشتری دارد
  • دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه می‌رود/ علت چیست؟
  • دست دیپلماسی در دست میدان
  • پاپ: خاورمیانه مسیر گفتگو و دیپلماسی را در پیش بگیرد
  • توسعه بازار بین‌الملل دیپلماسی جدید شرکت ارتباطات زیرساخت