Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@03:48:45 GMT

حملات هوایی، پایتخت لیبی را به لرزه درآورد

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۱۵۴۴

حملات هوایی، پایتخت لیبی را به لرزه درآورد

شاهدان عینی بامداد یکشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌های بین‌المللی از وقوع حملات هوایی و انفجار در پایتخت لیبی خبر داده‌اند.

به گزارش مشرق، شاهدان عینی بامداد یکشنبه از به لرزه در آمدن طرابلس، پایتخت لیبی بر اثر چندین حمله هوایی و انفجار خبر داده‌اند. 

خبرنگار رویترز و چندین نفر از ساکنان شهر طرابلس می‌گویند شاهد پرواز هواپیمایی در شامگاه شنبه بوده‌اند که بعد از حرکت به مدت بیش از ۱۰ دقیقه بر فراز آسمان شهر چندین منطقه را بمباران کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اندکی بعدتر، در ساعت آغازین بامداد یکشنبه صدای هواپیمایی دیگر شنیده شد و بعد انفجار مهیب مناطقی از شهر را به لرزه درآورد.   

بیشتر بخوانید:

چراغ‌سبز پاکستان به ایران برای اقدام عملی علیه تروریست‌ها شلیک ۳ فروند موشک زلزال به مواضع مزدوران سعودی

هنوز مشخص نیست این حملات با پهپاد انجام شده‌اند یا هواپیماهای جنگی. توپخانه‌های ضدهوایی در پاسخ به این حملات، شلیک کردند. 

ساکنان طرابلس در روزهای گذشته شاهد وقوع حملات پهپادی بوده‌اند، اما رویترز نوشته این بار هنوز مشخص نیست که حملات با این نوع پرنده‌ها انجام شده باشد؛ صدای انفجارهای امشب، قوی‌تر از انفجارهای روزهای گذشته بوده است. 

ساکنان به رویترز گفته‌اند هدف یکی از حملات ظاهراً پایگاه نظامی نیروهای وفادار به طرابلس در بخش جنوبی شهر بوده که صحنه شدیدترین درگیری میان نیروهای دو طرف در روزهای گذشته بوده است. 

مسئولان لیبی برای قطع کردن ارتباطهای هوایی با طرابلس که شهری با جمعیت ۲.۵ میلیون نفر است تنها فرودگاه این شهر را بسته‌اند. فرودگاه شهر «مصراته»، واقع در ۲۰۰ کیلومتری شرق طرابلس اما همچنان باز است. 

ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» از پنجشنبه ۱۵ فروردین عملیاتی را به پشتیبانی عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر برای تصرف شهر ساحلی لیبی که مقر دولت وفاق ملی است آغاز کرده است. 

حفتر، جنگ علیه طرابلس را عملیات آزادسازی طرابلس نامیده و  «فایز السراج»، رئیس دولت «وفاق ملی» عملیات نیروهای خود در جبهه غرب برای دفاع در برابر این حملات را «برکان الغضب» (آتشفشان خشم) نامگذاری کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید تأیید استفاده از پهپاد برای انجام حملات شامگاه شنبه به معنای استفاده ارتش ملی لیبی از جنگ‌افزارهایی پیشرفته‌تر در این درگیری‌ها است. نیروهای وفادار به حفتر تا کنون از جت‌های فرسوده ساخت شوروی سابق استفاده کرده‌اند. 

امارات متحده عربی و مصر برای کمک به ژنرال حفتر جهت داشتن دست برتر در درگیری‌های ۸ ساله لیبی از سال ۲۰۱۴ تجهیزاتی مانند هواپیما و بالگرد در اختیار او قرار داده‌اند.

گزارشی از سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد امارات متحده عربی به علاوه اقدام به احداث یک پایگاه هوایی در منطقه «الخادم» در شرق لیبی کرده است. 

خشونت‌ها در لیبی از روز جمعه بعد از اعلام گفت‌وگوی تلفنی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با خلیفه حفتر شدت بیشتری به خود گرفته است. 

در حملات توپخانه‌ای که جمعه در جنوب طرابلس اتفاق افتاد دو کودک کشته شدند. آمارهای سازمان بهداشت جهانی تا قبل از حملات هوایی شامگاه شنبه از کشته شدن ۲۲۷ نفر و زخمی شدن ۱۱۲۸ نفر دیگر بر اثر این درگیری‌ها حکایت دارند. 

روز پنجشنبه، ایالات متحده آمریکا و روسیه، به عنوان دو قدرت‌ صاحب حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کردند هنوز نمی‌توانند از قطعنامه‌ای در این شورا برای آتش‌بس در لیبی حمایت کنند. 

دیپلمات‌ها می‌گویند روسیه با پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی انگلیس که نیروهای حفتر را مقصر دامن زدن به تنش‌های اخیر معرفی می‌کند، مخالف است. آمریکا دلیلی برای عدم حمایت از این پیش‌نویس ارائه نکرده است.    

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: رونق تولید گام دوم انقلاب وعده های روحانی اخبار سیل انفجار حملات هوایی طرابلس لیبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۱۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای دروغ‌پردازی صهیونیست‌ها درباره عملیات «وعده صادق»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده در دو روزنامه عبری معاریو و هاآرتص با ادعای منابع رسمی صهیونیستی درباره آسیب جزئی حملات موشکی و پهپادی ایران و منهدم کردن اغلب این موشک‌ها و پهپادها در تضاد است.

روزنامه معاریو به نقل از یک پژوهشگر نظامی صهیونیست گزارش داد که پدافند هوایی ارتش اسرائیل بر خلاف ادعاهای دانیل هاگاری سخنگوی این ارتش که مدعی رهگیری و انهدام ۹۹ درصد حملات ایران است، تنها حدود ۸۴ درصد این حملات ایران را دفع کرده است.

این روزنامه افزود که تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که حداقل یکی از ساختمان های رآکتور هسته ای دیمونا در نقب بر اثار حملات ایران آسیب دیده و دو نفر در مجاورت آن مجروح شده‌اند.

در ادامه گزارش معاریو آمده است که کلیپ‌های ویدیویی نشان می‌دهد که چهار نفر در پایگاه هوایی نواتیم در نتیجه اصابت مستقیم موشک‌ها و نه به علت اصابت ترکش موشک‌های پدافند هوایی زخمی شده‌اند.

این روزنامه صهیونیستی با استناد به تحلیل ویدئوهای منتشر شده درباره حملات موشکی و پهپادی ایران اعلام کرد که دست‌کم پنج نفر در پایگاه هوایی رامون در منطقه اشغالی النقب در این حملات زخمی شده‌اند.

روزنامه عبری هاآرتص نیز تصاویری منتشر کرد که خسارات ناشی از حمله موشکی ایران را به یک پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد.

کد خبر 6082006

دیگر خبرها

  • «عسقلان» و «سدیروت» زیر آتش حملات سنگین راکتی گردان‌های قدس
  • ادعای روزنامه اسرائیلی: ۸۴ درصد حملات ایران دفع شد نه ۹۹ %
  • افشای دروغ‌پردازی صهیونیست‌ها درباره عملیات «وعده صادق»
  • روزنامه اسرائیلی : موشک ایران به تاسیسات اتمی اسرائیل اصابت کرد/ 84 درصد حملات ایران دفع شد نه 99 %
  • انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
  • ایران به حمله پاسخ می‌دهد، اسرائیل چه کار خواهد کرد؟/ تعداد موشک‌ها ترسناک به نظر رسید
  • ببینید | روایت رفیق دوست از درخواست موشکی ایران از سوریه و لیبی؛ نقش آیت‌الله هاشمی چه بود؟
  • زلزله بامدادی این استان را به لرزه درآورد/ جزئیات
  • هر گونه تعرض رژیم صهیونیستی پاسخ داده می شود
  • اوکراین عملیات ایران را دستاویز درخواست برای تسلیحات قرار داد