Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-18@00:58:51 GMT

درماندگی ترامپ در ماجرای تحریم نفتی ایران

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۱۸۶۳

درماندگی ترامپ در ماجرای تحریم نفتی ایران

توکیو هنوز سعی دارد درگیر جدال ژئوپولیتیکی بین واشنگتن و تهران نشود. هیروشیک سکو، وزیر اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن گفت: کشورش حامی جلوگیری از تاثیر مخرب تحریم‌های آمریکا بر ایران است. به نظر می‌رسد این کشور عضو اوپک اهمیت زیادی برای امنیت عرضه انرژی ژاپن داشته باشد.

سکو گفت: «رابطه ژاپن با ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان اهمیت دارد، چون ژاپن نیاز به واردات تقریباً تمام نفت مصرفی خود دارد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سکو ماهیت گفتگو‌های ژاپن با آمریکا را در مورد تحریم‌های ایران فاش نکرد، ولی گفت: «ما قصد داریم مذاکرات نزدیکی با آمریکا داشته باشیم تا جلوی تاثیرات مخرب اقدامات آمریکا را بر ثبات عرضه انرژی ژاپن و فعالیت شرکت‌های آن بگیریم».

ژاپن یکی از هشت کشوری بود که در نوامبر معافیت ۱۸۰ روزه از تحریم‌های ایران دریافت کرد تا به خرید نفت این کشور ادامه دهد. سایر کشور‌هایی که معافیت گرفتند شامل بزرگترین مشتریان نفت ایران می‌شدند: چین، هند، کره جنوبی، تایوان، ایتالیا، یونان و ترکیه. مهلت این معافیت‌ها در دوم ماه می‌تمام می‌شود، در نتیجه پالایشگاه‌های ژاپن پس از خرید ۱۵.۳ میلیون بشکه نفت ایران از ژانویه تا می، به واردات نفت این کشور پایان می‌دهند. ژاپنی‌ها زودتر واردات را متوقف کردند تا زمان کافی برای رسیدن نفت بارگیری شده به ژاپن و تکمیل روند پرداخت پول آن‌ها داشته باشند.

معافیت یا عدم معافیت

ژاپن تنها کشوری نیست که منتظر تصمیم ترامپ در مورد معافیتهاست. ترکیه که طی چند ماه گذشته روابطش با آمریکا تضعیف شده، اعتقاد دارد معافیت‌ها را دریافت می‌کند. ابراهیم کلین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت که کشورش از سیاست تحریم علیه ایران حمایت نمی‌کند و معتقد است این کار به نتیجه مورد نظر نمی‌رسد. وی اضافه کرد: «ما واضح گفتیم که می‌خواهیم به واردات نفت از ایران ادامه دهیم. ولی ایران کشور همسایه ما هم هست، مردم نباید انتظار داشته باشند به ایران پشت کنیم».

سایر کشور‌ها هم امیدوارند معافیت‌ها تمدید شوند. حالا سوال روز این است که ترامپ چه می‌کند؟ این تصمیمی حیاتی است که سال گذشته او را در شرایطی سخت با عربستان قرارداد. ریاض پاییز گذشته طبق خواسته ترامپ نفت بیشتری تولید کرد تا قیمت آن پایین بیاید، ولی ترامپ قبل از اعطای معافیت به خریداران نفت ایران با این متحد عربی خود مشورت نکرد که باعث افزایش عرضه جهانی نفت و سقوط قیمت آن شد. به این ترتیب عربستان و سایر تولید کنندگان بزرگ نفت بخش عمده‌ای از درآمد خود را از دست دادند. از آن زمان عربستان توجهی به درخواست ترامپ مبنی بر افزایش تولید نکرده است.

دولت ترامپ اشاره کرده که می‌خواهد صادرات نفت ایران را صفر کند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما در مورد هدف صفر کردن هر چه سریعتر صادرات ایران واضح بوده ایم و این کار را انجام می‌دهیم.

اگر ترامپ معافیت‌ها را تمدید کند، نفت ایران را در بازار نگه می‌دارد و جلوی افزایش قیمت نفت را می‌گیرد تا به ۸۰ دلار در هر بشکه نرسد. ولی اگر معافیتی ندهد، مثل این است که تمام تلاش‌های خود را برای مهار قیمت نفت از بین برده باشد و در ماه‌های نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری بر نگرانی مردم در مورد قیمت بالای بنزین اضافه می‌کند.

ترامپ می‌تواند معافیت‌ها را برای پنج کشوری که از آن استفاده کرده بودند تمدید کند، اما این کار به معنای اذعان به اهمیت نفت ایران در بازار جهانی است و اعتبار و صحت سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ زیر سوال می‌رود. مشاور ریسک گروه اوراسیا گفت: تحت این سناریو صادرات نفت ایران از ۱.۲ میلیون بشکه فعلی به حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: دونالد ترامپ تحریم نفتی ایران قیمت نفت افزایش قیمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۱۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران را تقویت کرد

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره عملیات وعده صادق گفت: اثر عملیات وعده صادق این بود که قدرت ایران در یک نمایش واقعی به رخ کشور‌های منطقه و جهان کشیده شد البته قدرت ایران برای دفاع از ایران و ملت‌های منطقه است.

وی اظهار کرد: عملیات وعده صادق نشان داد که ایران از بالاترین سطوح آمادگی نظامی برخوردار است و خیلی از طرف‌ها این پیام را درباره قدرت ایران دریافت کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: این عملیات نشان داد که ایران از ظرفیتی برخوردار است که پیچیده‌ترین سامانه‌های پدافندی را می‌تواند ناکام بگذارد به همین دلیل جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران نسبت به قبل تقویت شد.

عمویی بیان کرد: حجم خبر‌ها و تحلیل‌ها در رسانه‌های جهان درباره حمله ایران به رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد پیام این توانمندی و قدرت توسط کارشناسان به خوبی دریافت شده است لذا استفاده بهینه از این ظرفیت در جهت منافع مردم کشورمان و منطقه به هوشمندی‌های حقوقی و دیپلماتیک نیاز دارد که در کشورمان موجود است و امیدواریم در کنار مردم منطقه به سمت صلح و ثبات بیشتر، اخراج نیرو‌های فرامنطقه‌ای و پایان ظلم و درگیری علیه مردم غزه حرکت کنیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: شیوه ناکام گذاشتن سامانه‌های پدافندی چند صد میلیون دلاری اسرائیل در مقابل دوربین‌ها به نمایش گذاشته شده است و نقاط ضعف اسرائیل در مقابل چشم دنیا قرار گرفت از این جهت آنها در موقعیتی نیستند واکنش موثری علیه کشورمان انجام دهند.

وی افزود: صهیونیست‌ها بیشتر در حال سر و صدا هستند و اینکه آمریکایی‌ها به آنها توصیه می‌کنند در مقابل ایران واکنشی نشان ندهند بخشی از این توصیه به این امر برمی‌گردد که امکان اقدام اثربخش را ندارند. 

عمویی گفت: ما نشان دادیم سامانه‌های پدافندی اسرائیل ضعف دارند و راه عبور از این نقاط ضعف را آشنا هستیم و حتی به دیگر کشور‌ها نشان دادیم که این سامانه‌ها را چگونه شکست دهند در عین حال اهداف را ما تعیین کردیم. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: دو نقطه خاص در سرزمین‌های اشغالی مورد هدف ما بود و در این مرحله نیازی ندیدیم که به مراکز حساس رژیم صهیونیستی ضربه بزنیم، اما آنها متوجه شدند که اگر ایران یا هر کشور دیگری که اراده داشته باشد این سامانه‌ها نمی‌تواند برای آنها امنیت بیاورد.

وی درباره کری خواندن‌های دونالد ترامپ پس از حمله ایران به اسرائیل گفت: ترامپ از هر دستاویزی برای ارتقای وضع خود برای انتخابات استفاده می‌کند.

عمویی ادامه داد: از دید ترامپ وقتی او رئیس‌جمهور بود دنیا بهترین دنیا و آمریکا در بهترین شرایط بود و وقتی او نیست در بدترین شرایط است لذا ادعا‌های ترامپ از دید ما مبنای تحلیل و تصمیم‌گیری نیست.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اقدام اسپانیا، نروژ و ایرلند برای شناسایی کشور فلسطین اظهار کرد: اروپایی‌ها تا همین الان با تمام ادعاهایشان در به رسمیت شناختن فلسطین تاخیر کردند، چون فلسطین یک ملت واقعی است و سابقه‌ای تاریخی دارد و باید توسط تمام کشور‌ها به رسمیت شناخته شود.

وی گفت: اقدام اسپانیا، نروژ و ایرلند در شناسایی کشور فلسطین در مسیر درستی قرار دارد و امیدواریم همه کشور‌ها در این مسیر درست قرار بگیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • (ویدئو) لغو معافیت ۱۰ میلیارد دلاری ایران؟!
  • بازی با گزینه «تحریم نفتی»/ آمریکا در تقابل با ایران روی چه گزینه‌هایی مانور می‌دهد؟
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند
  • نفت روی کشتی و آب نداریم؛ از درآمد‌های نفتی برای پرداخت حقوق استفاده نمی‌کنیم
  • رویترز: اعمال تحریم‌های نفتی جدید آمریکا علیه ایران بعید است
  • رویترز: بایدن تحریم نفتی را از لیست گزینه‌های پاسخ به ایران خط زده است
  • عملیات وعده صادق جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران را تقویت کرد
  • وضع تحریم جدید نفتی علیه ایران توسط کنگره امریکا؟
  • وقتی دونالد ترامپ دی‌جی می‌شود!