Web Analytics Made Easy - Statcounter

رؤسای جمهور روسیه و تاجیکستان بر اهمیت مشارکت استراتژیک در صنعت برق تأکید داشتند؛ همچنین چشم انداز مدیریت مشترک بزرگترین شرکت روسی تاجیکستان، شرکت سهامی عام نیروگاه برق آبی سنگ توده۱ نیز مورد بحث قرار گرفت. ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، به نقل ازkremlin.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ru، بنا به دعوت رئیس جمهور فدراسیون روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری تاجیکستان در روز 17 آوریل از روسیه طی یک دیدار رسمی بازدید کرد.

در جریان مذاکرات، که در یک محیط دوستانه و سازنده برگزار شد، طرفین در مورد وضعیت و چشم انداز توسعه روابط و اتحاد استراتژیکی، بر اساس احترام و همکاری متقابل سودمند، به بحث و گفت‌وگو نشستند. متن کامل بیانیه مشترک دو رئیس جمهور پس از پایان نشست به شرح زیر است:

طرفین اهمیت زیادی به گسترش بیشتر گفتمان سیاسی در بالاترین و عالی‌ترین سطوح، روابط میان پارلمانی، ارتباطات سران و ادارات مناطق می‌دهند.

رؤسای جمهور دو کشور درباره همکاری اقتصادی و تجاری بحث و گفت‌وگو کرده، توجه خاصی به مسائلی داشتند که اگر حل شوند، می‌توانند به میزان قابل توجهی افزایش حجم و کیفیت همکاری اقتصادی و تجاری را تضمین کنند. روسیه طی دوازده سال یکی از شرکای تجاری اصلی تاجیکستان بوده است. افزایش قابل توجهی در تجارت متقابل قابل مشاهده است. توجه ویژه‌ به توسعه مشارکت در سرمایه‌گذاری، از موضوعات مورد توجه پروژه‌های مشترک است. طرفین همچنان اقدامات لازم جهت بهبود شرایط جو سرمایه‌گذاری را ادامه خواهند داد.

رؤسای جمهور از نتایج کار کمیسیون بین‌المللی همکاری‌های بین فدراسیون روسیه و جمهوری تاجیکستان رضایت داشتند که جلسه 16 هجدهم آن در 19-20 ماه مارس 2019 در شهر دوشنبه برگزار شد. طی این نشست به آمادگی متقابل برای گسترش لیست پروژه‌ها در تمام زمینه‌های همکاری، از جمله کسب و کارهای کوچک و متوسط، اشاره شد.

رؤسای جمهور دو کشور بر اهمیت مشارکت استراتژیک در صنعت برق تأکید داشتند. چشم انداز مدیریت مشترک بزرگترین شرکت روسی تاجیکستان، شرکت سهامی عام نیروگاه برق آبی سنگ توده1 نیز مورد بحث قرار گرفت، که پتانسیل آن فرصت سرمایه گذاری دوباره بودجه روسی در ساخت این کارخانه را در پروژه‌های جدید برق زیربنایی در قلمرو جمهوری تاجیکستان و کشورهای آسیای مرکزی فراهم می‌کند.

طرفین قصد دارند همکاری در زمینه فناوری اطلاعات، حمل و نقل، صنعت، مجموعه سوخت و انرژی صنایع کشاورزی، در زمینه‌های انسان دوستانه و محیط زیست را توسعه دهند.

پتانسیل قابل توجهی برای همکاری دوجانبه سودمند در همکاری و لجستیک کشاورزی وجود دارد. این امر توسط سازمان "کوریدور سبز" تسهیل شده، که امکان عرضه میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک تاجیک را به بازار روسیه فراهم می‌سازد. در این راستا، طرفین پروژه مشترکی برای ایجاد مرکز توزیع عمده فروشی در جمهوری تاجیکستان راه اندازی کرده‌اند.

در حوزه صنعتی نیز جهت جدید تعامل، ایجاد مراکز تخصصی برای فروش و خدمات گارانتی وسایل نقلیه روسی خواهد بود.

رؤسای جمهور در حمایت از گسترش روابط میان مناطق به منظور تشدید همکاری تجاری اقتصادی، سرمایه گذاری، همکاری فرهنگی و بشردوستانه در سطح سازمان‌های ذینفع و اپراتورهای اقتصادی نیز سخن گفتند. طرفین نتایج انتخابات ششم پارلمان بین‌المللی "روسیه - تاجیکستان: پتانسیل همکاری بین‌منطقه‌ای" را که در اکتبر 2018 در مسکو برگزار شد، به طور مثبت مورد ارزیابی قرار دادند و از کار کنفرانس هفتم همکاری بین روسیه و تاجیکستان که در جریان دیدار رئیس جمهور تاجیکستان رحمان، برگزار شد، استقبال کردند.

گفته شد که همکاری در حوزه مهاجرت، که برای اقتصاد هر دو کشور مهم است، در آینده بیشتر توسعه خواهد یافت. رهبران دو کشور بر ضرورت ایجاد شرایط مطلوب برای زندگی و کار شهروندان جمهوری تاجیکستان در روسیه و شهروندان فدراسیون روسیه در تاجیکستان، از طریق اجرای مناسب چارچوب قانونی مربوطه، تأکید کردند.

با توجه به روابط نزدیک سیاسی، تجارت، اقتصادی و بشردوستانه تاجیکستان با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و با توجه به توسعه فرآیندهای یکپارچگی جهانی، به منظور متحد کردن پتانسیل اقتصادی و استفاده از بازار منطقه‌ای، طرفین در مورد امکان افزایش همکاری در این زمینه بحث و تبادل نظر کردند.

در چارچوب مشارکت و اتحاد استراتژیک، همکاری نزدیک در زمینه‌های نظامی و فنی و مهندسی ادامه خواهد یافت. طرفین آمادگی خود را برای برنامه نوسازی نیروهای مسلح جمهوری تاجیکستان به طور کامل و در زمان توافق شده اعلام کردند. سران دولت عامل حضور پایگاه نظامی روسیه در قلمرو جمهوری تاجیکستان را به عنوان ضمانتی برای امنیت منطقه‌ای می‌پندارند. طرف تاجیکستان همچنان همکاری لازم برای اجرای توافقنامه بین فدراسیون روسیه و جمهوری تاجیکستان در مورد وضعیت و شرایط استقرار پایگاه نظامی روسیه در قلمرو جمهوری تاجیکستان در 5 اکتبر 2012 ادامه خواهد داد.

طرفین اهمیت کمک رسانی به جمهوری اسلامی افغانستان برای حصول اطمینان از ثبات در این کشور و توسعه آن را خاطر نشان ساخته و از افزایش همکاری در جهت افغانستان در قالب دو جانبه و چند جانبه حمایت می‌کنند. هماهنگی نیروها برای خنثی سازی تهدیدات امنیتی از جنوب در رابطه با کشورهای مستقل مشترک المنافع ادامه خواهد یافت. فدراسیون روسیه و جمهوری تاجیکستان از برگزاری نشست بعدی گروه تماس "سازمان همکاری شانگهای-افغانستان" در روزهای 18 تا 19 آوریل 2019 در بیشکک استقبال کردند.

رئیس جمهور دو کشور تاکید کردند که حل سریع منازعات در افغانستان یکی از عوامل مهم در تقویت امنیت منطقه می‌باشد. بحران در این کشور راه حل نظامی ندارد. تنها راه حل آن، از طریق روش‌های سیاسی و دیپلماتیک و شرکت نمایندگان برابر از همه ذینفعان در این فرآیند است. در این زمینه ارزیابی بالایی به نتایج نشست دوم مسکو در رابطه با هم اندیشی در مورد افغانستان که در تاریخ 9 نوامبر 2018 برگزار شد، داده شد، که یک گام مهم در شکل دادن یک رویکرد کلی منطقه‌ای به وضعیت افغانستان و تسهیل گفت‌وگوی مستقیم بین دولت افغانستان و اپوزیسیون مسلح بود.

تصمیمی به منظور تقویت همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه در مبارزه با تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر، قاچاق غیر قانونی اسلحه، و تهدیدات دیگر و منابع تامین مالی آنها، به تصویب رسید. همکاری در مبارزه علیه گسترش ایدئولوژی‌های افراطی و رادیکال، حمایت مالی و تدارکاتی از تروریسم نیز همچنان ادامه خواهد یافت. برای این اهداف، همکاری عملی مورد اعتماد بین سازمان‌های اجرای قانون و سرویس خدمات ویژه دو کشور به طور مداوم در حال توسعه خواهد بود.

طرفین همچنین از برگزاری کنفرانس بین المللی در سطح بالا درباره موضوع "همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای در مبارزه با تروریسم و منابع مالی آن، و همچنین قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته" در 17-16 مِی سال 2019 در دوشنبه برگزار خواهد شد، استقبال کردند.

طرفین از ادامه تنش در خاورمیانه و شمال آفریقا، که منبع تهدید امنیت عمومی در قالب گسترش تروریسم، ایدئولوژی رادیکال و تامین مالی آن هستند، ابراز نگرانی کردند. سهم قابل توجه فدراسیون روسیه در از بین بردن مرکز تروریسم بین‌المللی در جمهوری عربی سوریه و ایجاد شرایط برای غلبه بر بحران نیز مورد اشاره قرار گرفت.

رؤسای جمهور با رضایت عمیقی به پویایی مثبت همیشه در تعامل بین روسیه و تاجیکستان در تمام زمینه‌های روابط دوجانبه اشاره کردند. آمادگی برای گفت و گو در مورد مسائل مهم روز بین‌المللی و منطقه‌ای و تقویت هماهنگی سیاست‌های خارجی، قبل از هر چیزی در چارچوب سازمان ملل، سازمان امنیت و همکاری اروپا، کشورهای مشترک المنافع، سازمان پیمان امنیت جمعی، سازمان همکاری شانگهای و کنفرانس تعامل و اعتماد سازی آسیا مورد تاکید قرار گرفت.

بر اساس وضعیت سازمان ملل متحد به عنوان یک ساختار بین المللی جهانی، پلت فرم اصلی برای حل مسائل ارتباطات بین کشوری، رهبران دو کشور مجدداً تأکید خود را بر تقویت نقش هماهنگ کننده مرکزی این سازمان در امور جهانی اعلام کردند. اهمیت توجه و رعایت تمام قوانین و مقررات و رفتار یکسان به همه کشورها - هنجارهای شناخته شده عمومی در حقوق بین الملل، از جمله اصول برابری حاکمیت مندرج در منشور ملل متحد، عدم دخالت در امور داخلی و عدم استفاده از نیرو در حل اختلافات، نیز مورد اشاره قرار گرفت

روسیه و تاجیکستان مجدداً بر در جریان بودن اجرای قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 21 دسامبر سال 2016، "دهه بین‌المللی اقدام" آب برای توسعه پایدار "، 2018-2028"، که به ابتکار جمهوری تاجیکستان تصویب شده است، تأکید کردند. طرف روسی آمادگی خود را برای شرکت در رویدادهای بین‌المللی که در چارچوب این موضوع برگزار خواهند شد، اعلام کرد. سران دولت اعلام کردند که با توجه به منافع همه کشورها در این منطقه، از توسعه سیستم عادلانه استفاده از آب و همکاری در بخش انرژی در آسیای مرکزی حمایت می‌کنند.

رهبران روسیه و تاجیکستان از تقویت همکاری‌های چند جانبه با کشورهای مشترک المنافع خبر داده و موافقت خود را با توسعه آن اعلام کردند. طرفین کار بر بهبود فعالیت‌های مشترک المنافع و انطباق آن با واقعیت‌های مدرن بر اساس مفهوم توسعه بیشتر کشورهای مستقل مشترک المنافع و طرح اقدامات اساسی برای اجرای آن ادامه داده، و به اتخاذ اقدامات موثر با هدف تعمیق روابط ادغام کشورهای مستقل مشترک المنافع تلاش خواهند کرد، به طور فعال روی بالابرد اثربخشی کشورهای مشترک المنافع برای شکوفایی کامل داشته‌های آن و یافتن راه حل مشکلات فعلی که پیش روی اعضای آن می‌باشد کار خواهد کرد.

روسای جمهور دو کشور، به تحولات در سازمان پیمان امنیت جمعی به عنوان یک نهاد منطقه‌ای اصلی برای مقابله با طیف گستردهای از چالش‌ها و تهدیدات امنیتی اشاره کردند. آنها آمادگی خود را برای تقویت تعامل دو کشور به منظور افزایش کارایی این سازمان تأیید کردند. طرفین به طور مثبت اقدامات مشترک کشورهای عضو سازمان سازمان پیمان امنیت جمعی را برای مبارزه با چالش‌های فراملیتی و تهدیدات امنیتی ارزیابی کردند: مبارزه با تروریسم بین المللی و افراط گرایی، قاچاق غیر قانونی مواد مخدر، مواد روانگردان و امثال آنها، از جمله از طریق تمرینات مشترک نیروهای واکنش سریع جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی در قلمرو فدراسیون روسیه و جمهوری تاجیکستان. همکاری نزدیک برای تقویت بخش‌هایی از مرز تاجیکستان-افغانستان ادامه خواهد یافت، که شامل توسعه برنامه‌ میان دولتی سازمان پیمان امنیت جمعی می‌باشد.

سران دو دولت قصد دارند در چارچوب سازمان همکاری شانگهای به منظور تقویت نقش خود در امور جهانی و منطقه‌ای، تقویت همکاری‌های دوستانه و دوستانه و همکاری میان کشورهای عضو، و همچنین گسترش ظرفیت سازمان SCO به منظور مقابله با چالش‌های زمان ما، همکاری نزدیک داشته باشند. توجه ویژه به حصول اطمینان از امنیت در منطقه، از جمله از طریق افزایش تلاش‌های مشترک برای اجرای برنامه همکاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مبارزه با تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی برای سال‌های 2019-2021، برنامه فعالیت کشورهای عضو سازمان SCO با هدف جلوگیری از مشارکت نسل جوان در فعالیت‌های مخرب، وضعیت توجه مشترک سران کشورهای عضو سازمان SCO به جوانان، و همچنین استراتژی ضد مواد مخدر کشورهای عضو سازمان SCO برای سال های 2018-2023، داده شد.

طرفین به نقش قابل توجه دو کشور در تقویت همکاری با هدف حفظ صلح و ثبات در آسیا، که به تامین امنیت منطقه کمک می‌کند، اشاره کردند. هر دو طرف تعامل روسیه و تاجیکستان در چارچوب کنفرانس تعامل و اعتماد سازی آسیا  در برگزاری نشست پنجم آن در شهر دوشنبه در 15 ژوئن 2019 به ریاست تاجیکستان را مثبت ارزیابی کردند.

هر دو طرف تاکید کردند که همچنان به توسعه همکاری در زمینه آموزش، علم و فناوری، فرهنگ و هنر، بهداشت، ورزش و گردشگری ادامه خواهند داد. شمار دانشجویان جمهوری تاجیکستان که در موسسات آموزش عالی روسیه تحصیلات عالیه می‌کنند، از جمله در چارچوب سهمیه‌ای که برای شهروندان خارجی توسط دولت فدراسیون روسیه ایجاد شده است، سالانه افزایش می‌یابد.

طرف تاجیکستان از طرف روسیه بابت تصمیم برای ساخت پنج مدرسه در شهر دوشنبه، خجند، کولاب، باختر و شهرهای تورسون‌زاده که آموزش در آنها به زبان روسی برگزار خواهد شد، و همچنین ایجاد یک چارچوب قانونی برای ارسال معلمان روس به مدارس متوسطه تاجیکستان، ابراز تشکر کرد. رهبران دو دولت یادگیری زبان روسی را به عنوان ابزار اصلی حفظ دو کشور در یک فضای فرهنگی و تمدنی واحد مهم دانستند.

طرفین از گسترش زبان و فرهنگ روسیه در تاجیکستان و زبان و فرهنگ تاجیکستان در روسیه، جلسات منظم نمایندگان محافل علمی و عمومی و ایجاد همکاری مستقیم میان موسسات آموزشی آموزش عالی و موسسات تحقیقاتی استقبال کردند. هر دو طرف توافق داشتند که گسترش شبکه‌های فرهنگی و آموزشی روسیه در شهرهای تاجیکستان سهم مهمی در تقویت همکاری در زمینه‌های فرهنگ، علم و آموزش خواهد اشت.

رؤسای جمهور دو کشور اهمیت زیادی به تضمین حقوق مشروع و منافع هموطنان روسیه در تاجیکستان و مردم تاجیک تبار در روسیه در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و انسانی و ترویج سنت‌های ملی، فرهنگی، معنوی و معنوی هر دو کشور می‌دهند.

طرف تاجیکستان از تأمین کمک‌های بشردوستانه توسط فدراسیون روسیه، از جمله از طریق سازمان‌های بین المللی قدردانی کرد.

سران دولت بر اهمیت برگزاری مراسم بزرگ در دو کشور، مربوط به برگزاری جشن‌ها 75اَمین سالگرد پیروزی مردم شوروی در جنگ بزرگ میهنی 1941-1945 و حفظ دقیق حافظه مشترک نسل قدیم ما تأکید داشتند. حمایت‌ کامل از همه سربازان و جانبازان پیشکسوت در قید حیات خواهد شد. مبارزه با تلاش برای سیاه کردن تاریخ مشترک ما، و تجلیل از نازیسم و فاشیسم، وظیفه نسل جدید است.

رهبران دو کشور ابراز اطمینان کردند که روابط روسیه و تاجیکستان، بر اساس پایه محکمی از دوستی و تفاهم متقابل بوده، که به طور کامل منافع اساسی مردم روسیه و تاجیکستان را برآورده می‌کند.

رئیس جمهور تاجیکستان امامعلی رحمان، از رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و کل مردم روسیه برای استقبال گرم و مهمان نوازی تشکر کرد و از رهبر روسیه برای سفر به جمهوری تاجیکستان در هر زمان که برایشان مناسب بود، دعوت کرد. دعوت با سپاس فراوان پذیرفته شد.

انتهای پیام/

R7650/P/S8,1414/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "تاجیکستان"

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۲۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاری جهاد دانشگاهی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره)

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در نشست مشترک رئیس جهاد دانشگاهی و مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت نگهدار (هلدینگ) توسعه صنعت و معدن تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، توسعه همکاری‌های این دو نهاد مورد تأکید قرار گرفت.

رئیس جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به دستاورد‌های این دانشگاه گفت: جهاد دانشگاهی با بهره گیری از توان و ظرفیت متخصصان و فناوران خود در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، فنی مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و... توانسته اقدامات مهمی انجام دهد و دستاورد‌های بزرگی به ثمر برساند.

دکتر مسلمی نائینی افزود: در حوزه پزشکی و سلول‌های بنیادی و درمان ناباروری پژوهشگاه رویان، جهاد دانشگاهی یکی از بهترین پژوهشگاه‌های کشور در سطح دنیا است که توانسته نام ایران را در دنیا سربلند کند.

وی تأکید کرد: این نهاد در دوران دفاع مقدس نیز اقدامات بسیار مهمی در حوزه صنایع نظامی و دفاعی انجام داده است.
در ادامه، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره هلدینگ توسعه صنعت و معدن تدبیر گفت: رویکردمان همواره بر این بوده که بتوانیم با حوزه صنعت و مجموعه‌های دانشگاهی ارتباطات خوبی داشته باشیم و از آنها حمایت کنیم که انصافاً بهره‌های خوبی هم از این طریق به دست آورده‌ایم.

حمیدرضا شیران با ابراز خوشنودی از تقویت روابط با مجموعه جهاد دانشگاهی اظهار داشت: جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف صنعتی، نفت، آموزشی و... توانمندی‌های بسیاری دارد و تلاش می‌کنیم تا با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، ارتباط و همکاری‌هایمان با این نهاد انقلابی را توسعه دهیم.

 

دیگر خبرها

  • پوتین: همکاری با پارلمان برای توسعه روسیه را ادامه می‌دهیم
  • توزیع بیش از چهار هزار اصله نهال توت اصلاح شده در همدان
  • معاون اول رئیس‌جمهور: سرمایه‌گذاری در نفت و گاز از مهمترین حلقه های زنجیره استقلال کشور است
  • توسعه همکاری جهاددانشگاهی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در حوزه‌های مختلف صنعتی
  • نشست مشترک روسای کل گمرکات ایران و ترکیه برگزار شد
  • توسعه همکاری جهاد دانشگاهی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره)
  • نشست مشترک روسای کل گمرکات ایران _ترکیه و ۱۲ برنامه عملیاتی
  • توسعه گردشگری با تاکید بر نقش آموزش نیروی انسانی
  • همکاری ایران و تاجیکستان برای تهیه مدل هیدرولیکی تونل آب بر و انحراف سد راغون
  • صادرات ۱۸ هزار اصله نهال گردو از قزوین به تاجیکستان