Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@13:49:26 GMT

جامعه آینده - احمد مسجد جامعی*

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۲۱۹۶

جامعه آینده - احمد مسجد جامعی*

این نکته ای تقریباً نوظهور در مجموعه عقاید سلفی است و کمتر سابقه ای برای آن می توان سراغ گرفت؛ همواره شیعیان از بابت عقیده به ظهور مهدی مورد نقد و طعن چنین گروه هایی قرار می گرفتند.
هر چند تلقی آنها از مهدی تفاوت های اساسی با آنچه در تشیع آمده دارد؛ گذشته از این که اهمیت اندیشه ظهور یک منجی و مهدی موعود با فکر سلفی سازگاری ندارد، بشارت یک داعشی به ظهور مهدی حاکی از نیاز به این اندیشه حتی در بین کسانی است که فرسنگ ها از آن فاصله دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


البته داعشی ها، اولین و آخرین گروهی نیستند که در طول تاریخ از محبوبیت عقیده به ظهور مهدی سوء استفاده کرده اند یا بهتر بگویم کوشش کردند این عقیده شیعی را از آن خود کنند.
در طول تاریخ پس از اسلام بی اغراق هیچ عقیده ای به اندازه ظهور مهدی یا ادعای نیابت او سابقه نداشته حتی سابقه ظهور مدعیان نبوت نیز با سابقه ظهور مدعیان مهدویت در اقصا نقاط دنیا قابل قیاس نیست.
بر اساس این رویکرد می توان گفت که تبلیغ و بشارت داعشی ها به ظهور مهدی در واقع گونه ای اعلام بن بست در فکر سلفی است و با عقاید رایج آنها مبنی بر بازگشت به سیره سلف صالح تناقض آشکار دارد.
و کاملاً محتمل است که نیاز به برپایی حکومتی در آینده، جوانان تحصیلکرده آنان را به چنین تعارضی آگاه کرده باشد.
در واقع هر چند انبوهی از احادیث و اخبار و روایات از پیغمبر اکرم و دیگر اصحاب و تابعین در مهمترین کتاب های حدیثی و روایی جایی برای انکار بشارت پیامبر و اصحاب نزدیک به ایشان به ظهور قائم آل محمد باقی نمی گذارد.
هر چند دهه ها پیش آیت اله صافی گلپایگانی به پیشنهاد مرجع عالیقدر عالم تشیع مرحوم آیت اله بروجردی در جمع آوری احادیثی از این دست کتابی به نام منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر فراهم آورد، اما رویکرد سلفی ها به این موضوع تازگی دارد.
به واقع جمع بین حکومت مهدی و دوران سلف صالح به شیوه ای که آنها می گویند ممکن نیست.
به واقع جریانات سلفی در نگاه حکومتی رفتار و آئینی را ترویج می کردند که مشابه سازی با چیزی بود که بیش از هزار سال از آن می گذشت و نمی توانست برای امروز کارگشا باشد.
جستجوی جامعه ایده آل در گذشته متفاوت با نگرش به جامعه مهدوی در آینده است.
جامعه ای که از آینده سخن می گویند و از عدالت و خرد و علم و رفاه و امنیت و آزادی در کمال حد برخوردار است.
تا جایی که آنقدر شرایط فراهم می شد که وضعیت ایده آل برای حکومت شخصی چون علی امیرالمومنین مهیا شود، به هر حال مبانی حکومتی امیر در چنین فضایی قابل تحقق است.
به عبارت دیگر این نظام هرچند علوی و مبتنی بر آموزه های آن امام است، اما با ابزارها و امکانات و فهم جدیدی که از عالم و آدم حاصل شده کار پیش می رود و این رجعت است نه ارتجاع. این نگاه با نگاه کسانی که در نهایت در آرزوی تحقق شرایط جامعه زمان پیامبر هستند بسیار متفاوت است.
در حالی که نگاهی حتی به ظواهر جنبش های سلفی حاکی از دلبستگی آنها به مظاهر روزگار کهن است و این شرایط امروز میسر نیست.
خلاصه آن که جامعه مهدوی صورت تکامل یافته مدینه النبی است و نه عین آن و حاکی از نگاه شیعه به آینده است چیزی که در نگاه های متحجرنادیده انگاشته می شود.
*عضو شورای اسلامی شهر تهران

تهران/7244/1348
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 جامعه شورای اسلامی شهر تهران شیعیان گلپایگانی مسجد 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۲۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی فرصتی مهم در توسعه و پیشرفت است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری بعد از ظهر دوشنبه در نخستین کنفرانس دوسالانه بین‌المللی هوش مصنوعی و علوم داده در دانشگاه خلیج فارس بوشهر، تحولات تاریخ انسان در ابعاد گوناگون را برشمرد و افزود: تحولات و پیشرفت بشر همواره با علم و دانش توأم بوده و فناوری در توسعه جامعه امری مهم است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر آینده جهان را آینده فوق‌العاده علمی دانست و تأکید کرد: نقش هوش مصنوعی در مدیریت علمی نظم نوین آینده جهان بسیار مهم و اثربخش است.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی یک فرصت مهم در توسعه و پیشرفت در همه ابعاد است، افزود: پایه مهم هوش مصنوعی، داده است که توجه به این مهم در مراکز علمی و پژوهشی امری مهم و اجتناب‌ناپذیر است.

وی اضافه کرد: باید مدیریت علمی در جامعه بر اساس هوش مصنوعی پایه‌گذاری شود.

کد خبر 6085765

دیگر خبرها

  • گشت ارشاد تنها راه مقابله با بی‌حجابی عامدانه/ امر به معروف با نگاه از بالا به پایین منجر به بی‌نظمی اجتماعی می‌شود
  • عکس| دردناک‌ترین سلفی جهان
  • وحشتناک‌ترین سلفی دنیا را ببینید | تصویر معنادی که سفارت ایران در لبنان منتشر کرد
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • هوش مصنوعی فرصتی مهم در توسعه و پیشرفت است
  • پاسخ فرهنگ انقلابی به نیازهای امروزی
  • تقی آزاد ارمکی : رئیسی هر آرزویی می‌کند کسی به آن اعتنا نمی‌کند/ امروز با دولت ضعیف در برابر جامعه قوی روبرو هستیم
  • آزاد ارمکی: رئیسی هر آرزویی می‌کند کسی به آن اعتنا نمی‌کند/ امروز با دولت ضعیف در برابر جامعه قوی روبرو هستیم
  • مهدی تارتار: هیچ حمایتی نمی‌شویم و حتی زمین تمرین هم نداریم!
  • چرا تحدید نسل برای کشور آسیب‌زاست؟