Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-23@16:53:50 GMT

اختلالات چشمی در کمین بیماران تیروئیدی

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۲۳۲۴

اختلالات چشمی در کمین بیماران تیروئیدی

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛علی صادقی طاری متخصص چشم در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره ارتباط بیماری تیروئید با مشکلات چشمی اظهار کرد: یکی از شایع‌ترین عوارض که بیماری تیروئید به همراه دارد ابتلا به اختلال چشمی است، این علائم در برخی افراد به صورت خفیف و در حد قرمزی، آبریزش یا پف کردن چشم نمود پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: در موارد شدیدتر شاهد آن هستیم که پلک‌ها به سمت بالا کشیدگی پیدا می‌کند، همچنین ممکن است در موارد خیلی حاد یک یا هر ۲ چشم‌ به سمت جلو حرکت کند؛ این اختلال ممکن است به ایجاد دو بینی و حتی ایجاد زخم در قرنیه و کاهش دید منجر شود.  
صادقی طاری بیان کرد: بررسی‌ها انجام شده نشان می‌دهد بیش از ۲۰ درصد مبتلایان به اختلالات تیروئید به عوارض بینایی مبتلا می‌شوند؛ اختلالی که در کودکان، جوانان و در افرادی با سنین بالاتر نیز دیده می‌شود.

این متخصص چشم گفت: عوارش چشمی اختلالات تیروئیدی گاهی با علائم حاد همراه خواهد شد به طوری که برخی پزشکان آن را با عفونت‌هایی مثل عفونت کاسه چشم اشتباه می‌گیرند و می‌تواند به ایجاد محدودیت حرکت چشم و اختلالات دید شدید منجر شود.
وی تصریح کرد: به طور کلی توصیه می‌کنیم کسانی که به اختلالات تیروئید مبتلا می‌شوند برای انجام آزمایشات لازم به پزشک متخصص مراجعه کنند تا در صورت بروز علائم از بروز عوارض شدیدتر جلوگیری کنیم.  
صادقی طاری گفت: یکی از نکات مهم در کنترل عوارض چشمی بیماران تیروئیدی کاهش استفاده از سیگار و دخانیات است؛ بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد استعمال سیگار و دخانیات احتمال ابتلا به عوارض چشمی را به شدت تشدید می‌کند.   این متخصص چشم ادامه داد: از دیگر عوامل مهم بر تشدید عوارض چشمی بیماران تیروئیدی فشار‌های روحی و خواب ناکافی است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد بی خوابی و اختلالات روحی باعث تشدید چشمگیر این عارضه می‌شود.  
وی تاکید کرد: عوارض چشمی ناشی از اختلالات تیروئیدی در خانم‌ها شیوع بیشتری نسبت به آقایان دارد به طوری که می‌توانیم ادعا کنیم خانم‌ها حدود چهار برابر بیشتر از آقایان به این عوارض مبتلا می‌شوند، پس خانم‌ها باید بیشتر از آقایان به این موضوع اهمیت دهند.   صادقی طاری یادآوری کرد: عوارض گفته شده به راحتی قابل درمان است، اما نکته حائز اهمیت آنجاست که مراجعه به موقع تاثیر زیادی بر کنترل آن‌ها دارد؛ مراجعه به موقع می‌تواند دیدی مشابه گذشته به آن‌ها بازگرداند، اما در صورت طولانی شدن و تشدید عوارض می‌تواند کاهش بیماری و سایر اختلالات چشمی را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/    

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۲۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اختلال طیف اوتیسم، طیفی از اختلالات را به خود اختصاص می‌دهد. مهمترین علامت تشخیصی اختلال در ارتباطات اجتماعی از کوچکترین تا پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین ارتباطات است.

روح‌الله حسینی  افزود: علامت اصلی و مهم دیگر رفتارهای تکرارشونده، به عبارتی رفتارهای تکرارپذیر بدون هدف است. یکی دیگر از زیرعلایم این است که این دسته از کودکان به شدت نسبت به تغییر مقاوم هستند، بنابراین آداب و مناسب خاص خود را دارند. 

حسینی با بیان اینکه کودک اوتیسم می‌تواند در یک موضوع بسیار توانمند ظاهر شود، گفت: در اوتیسم سیستم مغزی به شکلی رشد پیدا کرده که در یک حوزه خاص تخصصی شده و در سایر حوزه‌ها به درستی عمل نمی‌کند. ما همیشه در خصوص ناتوانی‌ها در اوتیسم حرف می‌زنیم اما می‌توانیم در خصوص توانمندی‌ها نیز صحبت کرد.

عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در مغز رویکرد شبکه‌ای وجود دارد. لوکال‌ها در مغز مجزا از هم هستند و هر کدام وظیفه خاصی دارند که در مغز افراد نرمال به درستی عمل می‌کند. تمام لوکال‌ها باید شبکه بزرگی را ایجاد کنند تا مغز به صورت یکپارچه عمل کند. در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم این یکپارچگی به درستی صورت نمی‌گیرد و خروجی کلی مغز سالم و درست نیست اما از نظر تخصص‌گرایی لوکال‌ها در برخی موارد به قدری تخصصی عمل می‌کنند که رفتارها عجیب و غریب است.

وی گفت: شیوع اختلالات طیف اوتیسم وابسته به فرهنگ بوده، در برخی فرهنگ‌ها شیوع آن پایین‌تر و در برخی نژادها شیوع بالاتر است. اختلال طیف اتیسم وابسته به جنسیت نیز هست که کودکان پسر چهار برابر بیشتر از دختران مبتلا می‌شوند.

حسینی گفت: یکی از مهمترین بخش‌های مغز که در اختلالات عصبی رشدی درگیر بوده، کرتکس پیشانی حدقه‌ای است. تجارب اولیه زندگی از جمله رابطه کودک با والد در قدم اول مادر و بعد پدر در رشد این ناحیه بسیار تاثیرگذار بوده و کیفیت این ارتباط مهم است. کیفیت والدگری به عنوان یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده بعدی رشد این ناحیه مغز مطرح می‌شود. مغز این کودکان به سمت فعالیت‌های متشنج پیش می‌رود، بنابراین میزان تشنج و صرع در این کودکان ۳۰ درصد است.

 

 

دیگر خبرها

  • سندروم مسئله با پدر در کمین دختران
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • سونامیِ بستری کودکان و نوجوانان انگلیسی به خاطر عوارض سیگار الکترونیکی
  • سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران
  • سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران
  • یعنی چی که می‌خواهند استراماچونی را جانشین نکونام بکنند | پرسپولیس در کمین استقلال نشسته اما آقایان به دنبال حاشیه‌اند
  • کشنده فاو نور چشمی بازار شد
  • بررسی تحولات قیمتی فاو 460 نشان می‌دهد: کشنده فاو نور چشمی بازار شد
  • صادقی به کمیته اخلاق احضار شد
  • ارتباط چشمی چیست و چطور در آن مهارت پیدا کنیم؟