Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@10:28:36 GMT

باور مهدوی، غنای سبک زندگی اسلامی است

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۲۵۶۹

باور مهدوی، غنای سبک زندگی اسلامی است

به گزارش ایرنا، شکل گیری حکومت جهانی با ظهور موعود(عج) شرایط و مقدماتی می خواهد که بانوان و خانواده در عصر غیبت می توانند با در پیش گرفتن زندگی اسلامی در تربیت عقلانی، اخلاق و عبادی فرزندان این زمینه را فراهم کنند.
تشکیل خانواده و فرزندان مهدوی یکی از مهم ترین زمینه ها برای ظهور مهدی موعود (عج) است و باید سیره و منش امام در یک خانواده دینی و منتظر ساری و جاری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بانوان ریشه و بنیان یک خانواده مهدوی هستند و می توانند با ارائه راهکارهای مناسب در انتقال آموزه های انتظار پویا و تربیت فرزندان مهدوی تاثیرگذار باشند.

**الگوی اسلامی مانع از فروپاشی خانواده می شود
یک عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: خانواده، یکی از مباحث فراموش شده دنیای غرب است ولی در دین اسلام و آموزه های دینی بسیار بدان توجه شده است.
محمدنبی احمدی ادامه داد: این مقوله آنقدر در اسلام حائز اهمیت است که پیامبراکرم (ص) می فرماید؛ «اگر مردی با شوق و اشتیاق به سمت خانواده برود ثواب این کار از ثواب و اجر رفتن به مسجد فراتر است».
وی با بیان اینکه بی توجهی به این نهاد تاثیرگذار موجب فروپاشی خانواده در غرب شده، افزود: در این جوامع ارتباط فرد با خانواده به صورت خطی است در حالی که در دین مقدس اسلام این ارتباط باید دایره ای و تعامل چندسویه باشد و حتی بعد از مرگ نیز بر زیارت مقبره خانواده و بستگان تاکید شده است.
این استاد دانشگاه به نقش بارز بانوان در خانواده اشاره کرد و افزود: زن در خانه باید علاوه بر نقش همسری نقش مادری خود را ایفا کند تا در کنار نقش پدری همسر، خانواده به کانون گرم و مملو از عشق و عاطفه تبدیل شود و به یک احساس مقدس تبدیل می شود.
این مدرس حوزه اضافه کرد: در پیش گرفتن الگوی اسلامی در خانواده، مانع از تزلزل و فروپاشی می شود که در این صورت آرمانگرایی اسلامی دنبال می شود و انسان ها طالب جامعه ایده آل می شوند.

**زندگی آرمانگرایانه در گرو ظهور محقق می شود
نبی احمدی افزود: زندگی ایده آل و آرمانگرا در گرو ظهور ولی عصر(عج) است که خانواده می تواند با پیروی از الگوی اسلامی، زمینه ساز این ظهور شود و براساس همین آیه قرآن «خداوند بر بندگان و مستضعفان منت می گذارد و آنان را جانشینان خود در زمین می کند.»
وی اضافه کرد، امیدواریم با رعایت آموزه های دینی، قرآنی و عمل به منویات مقام معظم رهبری این مهم شکل بگیرد.

**سبک زندگی اسلامی از تاکیدات رهبری است
در ادامه حجت الاسلام مهدی توسلی کارشناس مذهبی و مدرس حوزه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سال های اخیر بر بازگشت و استمرار زندگی در مسیر سبک زندگی اسلامی و اهل بیت(ع) تاکید بسیار داشته و دارند.
وی با تاکید براینکه سبک زندگی اهل بیت (ع) یکسان است و بر یک رویه قرارداده شده، افزود: در این سبک گذشت، ایثار، قناعت و غیره وجود دارد و جامعه امروز ما به این ارزش ها نیاز دارد که چه مردم و چه مسوولان باید در این مسیر حرکت کنند و در این زمینه سازی نقش دارند.

**آسیب های اجتماعی موجب تاخیر در ظهور می شود
این مدرس حوزه با بیان اینکه معنای قناعت با خرج نکردن متفاوت است، ادامه داد: قناعت به معنای درست مصرف کردن است در روابط اجتماعی و خانوادگی هنگامی که به معضل طلاق به عوان یکی از آسیب های اجتماعی روز، ورود پیدا می کنیم می بینیم چون از سبک ایرانی اسلامی فاصله گرفته ایم به این مرحله رسیده ایم.
توسلی ادامه داد: از سوی دیگر دولت و مسوولان باید در ریشه کن کردن فقر و مشکلات اقتصادی تلاش کنند که در این صورت هم کانون خانواده مستحکم می شود و هم آسیب های اجتماعی کاهش می یابد که به مقدمه ای برای ظهور تبدیل می شود.
وی معتقد است، یک جامعه دینی و سالم است می تواند ولی عصر را بپذیرد که در غیر این صورت، جامعه مهیای ظهور نخواهد بود.

**یکی از مهم ترین ارکان تربیت دینی آشنایی با امام عصر است
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه هم در گفت و گو با ایرنا، از خانواده به عنوان نخستین و مهم ترین منشا تربیت دینی و اساس تربیت فرزندان یاد کرد.
سعیده فهیم با بیان اینکه آشنایی با امامان و پیامبران اسلام و امام عصر یکی از مهم ترین ارکان تربیت دینی است، ادامه داد:اعمال و رفتار والدین به ویژه مادر از آغاز شکل گیری نطفه تا تولد و رشد بر فرزند تاثیرگذار است و خانواده در انس و یا جدایی فرزندان با دین نقش دارند.
این مسوول یادآور شد، خانواده های مذهبی فضای عمومی خانه را به گونه ای طراحی می کنند تا فرزند دین پرور باشد و به سمت تربیت دینی و آَشنایی با پیامبران و امامان حرکت کنند.
وی با اشاره به جایگاه مهم بانوان در خانواده، ادامه داد: بانوان در تربیت فرزند نقش مهمی دارند و باید به گونه ای رفتار کنند تا پسران و دختران خود را به سمت و سوی اخلاق مذهبی و مهدوی حرکت دهند.

**جایگاه شاخص زنان در عصر مهدوی
فهیم با اشاره به حرکت زننده مردم جاهلیت در زنده به گورکردن دختران اضافه کرد: پیامبر(ص) در چنین عصری ارزش و احترام به زن را نشان داد و در جامعه مهدوی برخی زنان چنان منزلتی پیدا می کنند که جزء احزاب و سپاه ولی عصر می شوند به گونه ای که در برخی روایات به 50 و در برخی دیگر به وجود 13 زن در سپاه حضرت اشاره می شود که گویای جایگاه زنان و خانواده در جامعه مهدوی است.
این مسوول یادآور شد، همه شیعیان و امام شناسان موظف به یاری ولی عصر هستند و همه باید به نوعی مبلغ دین باشند و به تبلیغ بپردازند که رعایت برخی امور به بانوان اختصاص دارد و زنان باید با آگاهی و هوشیاری از ارزش های ساختگی فاصله گیرند و شناخت کلی از وظایف ایرانی و اسلامی خود داشته باشند و با حفظ پوشش، پاکسازی روح در مسیر تربیت جامعه ای سالم قدم بردارند.
گزارش از زهره کریم زاده
7460/8066
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 زمین سبک زندگی شیعیان عضو هیات علمی دانشگاه منویات مقام معظم رهبری 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۲۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش روحیات زنانه بر میزان گرایش به معنویت

تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد که روحیات زنان نسبت به مردان در بر پا داشتن عبادت، فعالیت‌های مذهبی و اعتقادات دینی مؤثر است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نقش دین در بهبود کیفیت زندگی و انس با قرآن و آموزه‌های اهل بیت علیهم السلام نکته‌ای است که بارها از سوی دانشمندان جهان مورد بررسی قرار گرفته است و در مجموع این نتیجه کلی به دست آمده که دین اثر بسیار مهمی در ارتقای سبک زندگی و نظم‌دهی به برنامه‌ها دارد.

فاطمه مدیری، محقق دینی و استاد دانشگاه، طی یادداشتی به بررسی نقش دین در زندگی و ارتباط میان معنویت و جنسیت زنانه پرداخته است.

پایبندی به ارزش‌های اخلاقی در افراد دیندار بیشتر است

نقش دین و آثار مهم آن در حوزه‌های مختلف زندگی مورد توجه بسیاری از صاحب‌نظران قرار گرفته است و این موضوع را در تحقیقات مختلف ایرانی و خارجی می‌توان مشاهده کرد. افرادی مانند همیلتون، سراج زاده و ابراهیمی مشخص کرده‌اند که ارزش‌ها و باورهای دینی همراه با افزایش نظم و کاهش بزهکاری همراه است.

همچنین هومر و راگرس عنوان کرده‌اند که در افراد با دینداری بیشتر با افسردگی و میزان مرگ و میر  زودرس کمتری مشاهده می‌شوند. هانلر و گنچوز (2005)، ماهونی (2005) و سولیوان (2001) نشان داده‌اند که کیفیت روابط زناشویی در افراد دیندار بالاتر از سایرین است. هانی (1978)، جلن (1984)، کلی و گراف (1997) و آزاد ارمکی (1390) به این نتیجه رسیده‌اند که پایبندی به ارزش‌های اخلاقی در افراد دیندار بیشتر است.

اذعان دانشمندان غربی به نقش کلیدی قرآن در هدایت‌های علمی

رابطه تفاوت‌های جنسیتی در دینداری

هر یک از این پژوهشگران تلاش کرده‌اند به نوعی آثار گرایش به معنویت بر جوانب مختلف زندگی انسان‌ها را به تصویر بکشند. اما در بین تحقیقات مشخص شده است که رابطه میان تفاوت‌های جنسیتی در دینداری و تبیین علل آن و عوامل مؤثر بر آن معمولاً مغفول مانده و گاهی یافته‌های متناقض هم در تحقیقات انجام‌شده به چشم می‌خورد.

هرچند در بیان تفاوت‌های جنسیتی همگونی بیشتری دیده می‌شود، اما در بیان علل این تفاوت‌ها و عقاید متفاوت و بعضاً متناقضی وجود دارد.

به طور کلی در تحقیقات علل تفاوت‌های جنسیتی در امور معنوی در سه رویکرد فیزیولوژی متفاوت زنان و مردان ساختار اجتماعی و جامعه پذیری متفاوت افراد نشان داده شده است.

در این زمینه پرسش‌های اساسی مطرح می‌شود. از جمله اینکه آیا در جامعه ما گرایش‌های معنوی در میان زنان و مردان به طور یکسان است یا در این زمینه تفاوت‌هایی وجود دارد؟ آیا بررسی میان مذاهب و ادیان، تفاوت‌های جنسیتی در امور معنوی را نشان می‌دهد؟ آیا ساختار قدرت در خانواده می‌تواند گرایش‌های معنوی بیشتر زنان نسبت به مردان را تبیین کند؟

تأثیر روحیات زنانه بر میزان گرایش به معنویت

علیرغم تحقیقات بسیاری که نشان‌دهنده مؤثر بودن روحیات زنان نسبت به مردان در بر پا داشتن عبادات و فعالیت‌های مذهبی و اعتقادات دینی است (آرگیل و بیت هالامی 1975؛ مک کارتنی 2002) لوونتال اعتقاد دارد که این تفاوت‌ها بسته به فرهنگ و سنت هر دین است.

او معتقد است سنت‌های مذهبی در هر دین یا مذهب در بین زنان و مردان در تعهدات و وظایف دینی مانند نماز خواندن تفاوت‌هایی ایجاد می‌کند. به طوری که به عنوان مثال اسلام و یهود در بعضی از جنبه‌ها تعهدات دینی کمتری برای زنان نسبت به مردان قائل است؛ مثلاً یهود بر نماز خواندن زنان به صورت جماعت تأکید ندارد و زنان مسلمان در دوران عادت ماهانه خود نمی‌توانند وارد مسجد شوند. بنابراین انتظار می‌رود زنان در این ادیان به مکان عبادت خود توجه کمتری داشته باشند و در بعضی فعالیت‌های مذهبی زنان مسلمان و یهود ممکن است کمتر از مردان ظاهر شوند.

لوونتال نتیجه می‌گیرد هرچند به طور کلی زنان از مردان گرایش معنوی بیشتری دارند، اما فعالیت‌های دینی کمتری نسبت به مردان دارند. درنهایت در میان مسیحیان، زنان از مردان دیندارتر هستند اما در جمع مسلمانان و یهودیان، امور معنوی در مردان قوی‌تر از زنان است. (لوونتال 2001)

کارکردها، ضرورت‌ها و سطح کیفی روضه‌های خانگی

 

بررسی جنسیتی گرایش‌های معنوی در میان زنان ایرانی

در تحقیقات داخلی بررسی جنسیتی گرایش‌های معنوی در حوزه جامعه‌شناسی دین مغفول مانده و عمدتاً در تحقیقات عنوان نشده است. توسلی در مقاله‌ای به بررسی گرایش‌های دینی پرداخته و نوشته است: جنسیت بر متغیر دینداری اثرگذار است، به طوری که باور دینی و پایبندی به اعمال فردی در میان دانشجویان دختر بیشتر از پسر است. در تکثرگرایی در دین تفاوتی بین جوانان دختر و پسر وجود ندارد، اما گرایش دختران به امور معنوی خصوصی و برخورد گزینشی با دین در بین آنها کمتر از پسران است. (توسلی 1385)

همچنین محمود نجفی در مقاله‌ای با عنوان بررسی رابطه کارایی خانواده و دینداری با بحران هویت، تفاوت جنسیتی در امور معنوی را اینطور گزارش کرده که: دختران نسبت به پسران اعتقادات مذهبی قوی‌تری دارند. (نجفی 1385) در عین حال سراج زاده در تحقیق خود با عنوان دین و نظم اجتماعی، به توصیف دینداری بیشتر زنان نسبت به مردان پرداخته است.

بر اساس دسته‌بندی آموزه‌های گرایش‌های معنوی در میان مسلمانان ایرانی، می‌توان به این نتیجه رسید که در دینداری ایرانی‌ها تفاوت جنسیتی وجود دارد و این تفاوت، به نفع زنان است. درواقع گرایش‌های دینی در زنان بیشتر از مردان است.

تنها استثنا در مورد شرکت کردن در آیین‌های دینی است که با مختصر تفاوتی به نفع مردان است و آن هم در سطح معناداری قابل قبول نیست؛ چرا که بسیاری از زنان در خانه‌ها و مجالس زنانه خصوصی شرکت می‌کنند در حالی که هیئت‌ها و مجالس دینی مردانه بعد اجتماعی قوی‌تری دارد.

خانواده‌های پدرسالار و گرایش معنوی دختران

کالت معتقد است تفاوت‌های جنسیتی با توجه به ساختار قدرت در خانواده باید تبیین شود و ابراز عقیده می‌کند: «دخترانی که در خانواده‌های پدرسالار بزرگ شده‌اند بیشتر به دین روی می‌آورند.» این در حالی است که تحقیقات در داخل کشور نشان می‌دهد چنین فرضیه‌ای در مورد دینداری دختران ایرانی قابل قبول نیست. در واقع توجیه دینداری زنان بر اساس تیپ خانواده پدرسالارانه رد می‌شود.

از سوی دیگر کالت مدعی بود: «زنانی که در خانواده‌ها با نفوذ پدر هستند، دینداری بیشتری دارند.» اما این اساس در کشور ما قابل قبول نیست. این یافته در جامعه شناسی می‌تواند یافته مهمی تلقی شود، چرا که در دوران معاصر در قالب جوامع عمدتاً ساختار قدرت به سمت برابرطلبی جلو می‌رود و چنین وضعیتی در ایران هم گزارش شده است (آزاد ارمکی؛ 1389) انواع تیپ‌های خانوادگی می‌تواند پذیرش ساختارهای جدید در خانواده و امکان حفظ تمایلات اعتقادی را نشان دهد اما الزاماً پذیرش موقعیت‌های برابرطلبانه در خانواده با کاهش سطح گرایش‌های معنوی همراه نخواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحکیم بنیان خانواده با سبک زندگی اسلامی
  • سنت‌ها و سبک زندگی اسلامی در کردستان جریان دارد
  • ترویج سبک زندگی اسلامی سبب استحکام بنیان خانواده می‌شود
  • سعدی؛ از روحانیِ زمانه خود تا شاعری در زمانه ما که باید تدینش اثبات شود!
  • خانواده مهم‌ترین محل برای رشد فردی است
  • مقدمه زندگی در عصر جدید حضور در حوزه فناوری است
  • برگزاری دوره آموزشی معلمان جدید تربیت بدنی
  • تربیت دینی در سایه‌سار حجاب
  • معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده: ادعای اجرای سند ۲۰۳۰ توسط دولت سیزدهم خنده‌دار است
  • نقش روحیات زنانه بر میزان گرایش به معنویت