Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@12:00:36 GMT

بین المللی شدن دانشگاه ها نیازمند زیرساخت های روزآمد است

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۳۷۷۸

بین المللی شدن دانشگاه ها نیازمند زیرساخت های روزآمد است

تهران - ایرنا - مدیر همکاری های بین المللی دانشگاه خوارزمی گفت: آماده ساختن زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری دانشگاه ها از ملزومات بین المللی سازی دانشگاه های کشور است.

«ناصر قلی سارلی»، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، بین المللی سازی دانشگاه ها را در عصر جدید دارای مفاهیم، معنا و راهبردهای جدیدتری نسبت به گذشته عنوان کرد و افزود: در دانشگاه های غربی بین المللی شدن یکی از راهبردهای تجاری سازی است که این درک از بین المللی سازی جذب بیشتر دانشجویان و کسب درآمد برای آن دانشگاه را در پی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این عضو هیات علمی بین المللی شدن دانشگاه های کشور را مستلزم بالابردن استانداردهای آموزش عالی در حوزه برنامه های درسی و آموزش و نیز افزایش سطح مقالات اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بیان کرد.
سارلی افزود: ایران در چند سال گذشته با نگاهی به نبود زیرساخت های آموزشی همسایگان خود از جمله کشورهای عراق و افغانستان رویکرد و نگاه ویژه ای در جذب دانشجویان این کشورها داشته است.
این مسئول ادامه داد: دانشگاه های ایران در حال حاضر دانشجوهای بین المللی از عراق و افغانستان که همسایه ما بوده را به دلایل اشتراکات فرهنگی و سیاسی نزدیک میان دو کشور در درجه اول برای جذب قرار داده است.
وی بین المللی سازی را از چند جهت برای کشور مهم عنوان کرد و گفت: بین المللی سازی به ارتقاء امنیت کمک می کند بدین صورت که دانشجویان بین الملل در بازگشت به کشورخود به گونه ای سفیران فرهنگی کشور ما بوده و ارتباط خود را در آینده با ایران حفظ خواهند کرد.
سارلی، بین المللی شدن دانشگاه ها را هدف بسیاری از نظام های آموزشی در سراسر جهان عنوان کرد و افزود: در این زمینه 2 دسته فعالیت برای تحقق چنین هدفی باید دنبال شود که مبادله وسیع استاد و دانشجو و بین المللی کردن برنامه درسی از آن جمله است.
وی فعالیت های اجتماعی بین فرهنگی و افزایش آگاهی و بینش فرهنگی دانشجویان، اساتید و کارکنان را از دیگر فعالیت ها برای تحقق بین المللی شدن دانشگاه ها دانست.
مشاور رئیس دانشگاه خوارزمی با اشاره به 3 رویکرد بین المللی سازی دانشگاه ها افزود: اکثر دانشگاه های ایران بین المللی سازی را در حد همکاری و روابط بین الملل می بینند. بدین معنی که با حفظ استقلال و قوانین در قالب استاد و دانشجو دوره های مشترک پژوهشی و آموزشی را انجام می دهند.
این استاد دانشگاه گفت: در بعضی از کشورها بین المللی سازی پیشرفت بیشتری داشته است که در قالب شراکت بین المللی عنوان می شود و چیزی فراتر از همکاری در سطح اول است.
سارلی از سطح دوم همکاری های دانشگاه های کشورها با یکدیگر به شراکت علمی و بین المللی یاد کرد و افزود: این شراکت بدین صورت است که دانشگاه های کشور به طور مشترک و مساوی با دانشگاه های خارج ارتباط می گیرند.
وی گفت: سطح سوم بین المللی سازی در کشورهای پیشرفته تر به صورت فعالیت مستقل در امور علمی بین الملل است که دانشگاه ها مانند شرکت های چند ملیتی بدون داشتن همکار در کشور مقصد، اقدام به فعالیت و حتی تاسیس شعبه می نمایند.
مدیر همکاری های بین المللی دانشگاه خوارزمی این سطح را قالبی فراتر از دانشگاه عنوان کرد و افزود: بطور مثال دانشگاهی در انگلیس به کشورهایی همچون جنوب شرق آسیا و یا کشورهای حاشیه خلیج فارس می رود و در آنجا یک شعبه دانشگاهی تاسیس می کند. به عبارتی بین المللی سازی درخانه مقصد است.
سارلی ادامه داد: سطح سوم بین المللی سازی دانشگاه ها فراتر از2 سطح دیگراست و سهم بیشتر را در این سطح دانشگاهی دارد که از نظر علمی توانمند تر و معروفتر باشد. البته این مدل در ایران نیز تجربه شده است و بعضی از دانشگاه های ایران در کشورهای خارجی شعبه هایی دارند که این قبیل موارد درآمد آنچنانی برای کشور نداشته است.
وی نگاه دانشگاه های داخل را به این سطح بر عکس کشورهای پیشرفته، نگاه فرهنگی دانست.
مدیرهمکاری های بین المللی دانشگاه خوارزمی با تاکید بر بستر سازی فرهنگی در سطح سوم افزود: این سطح احتیاج به بستر سازی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زیادی داشته و لازم است از شهرت بین المللی بالایی برخوردار باشیم تا بتوانیم چنین مشارکتی را در کشورهای دیگر انجام دهیم.
سارلی یادآور شد: لازمه بین المللی سازی در دنیا داشتن برنامه راهبردی کلان است. این کشورها ابتدا هدف گذاری کرده بعد دانشگاه مقصد را انتخاب می کنند.
وی خصوصیت دانشگاه های بزرگ را درتعداد همکاران آن عنوان کرد که با وجود کمی تعداد، فعالیت های مشترک گسترده ای دارند.
مشاور رئیس دانشگاه خوارزمی گفت: کشورهای خارجی برای جذب دانشجو، مناطق مختلف جهان را اولویت بندی کرده و دانشجوهای بین المللی را از منطقه هدف جذب می کنند.
وی دلیل این اولویت بندی را تایید هیات امنا دانشگاه عنوان کرد و گفت: هیات امنا دانشگاه ها به لحاظ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ترجیح می دهند که چه اولویتی داشته باشند.
سارلی پذیرش دانشجو را مستلزم فرمولی عنوان کرد که در آن بتوان دانشگاه های داخل را به کشورهای دیگر شناساند و در سطح بین المللی شهرت پیدا کرد.
وی افزود: این شناسایی باید به طریقی صورت گیرد تا دانشجو جذب استاد و یا گروه آموزشی قوی و رشته های متعدد آن دانشگاه شود.
سارلی با بیان این که ایران در بین المللی سازی دانشگاه ها موفقیت چشم گیری کسب نکرده است افزود: کشورهایی همچون مالزی برروی آموزش عالی بین الملل سرمایه گذاری زیادی کرده اند که پذیرش دانشجوی این دانشگاه ها با ایران قابل مقایسه نیست.
وی دلایل ترغیب بعضی از کشورها برای تحصیل در ایران را جبر ژئوپلتیکی در منطقه عنوان کرد و افزود: دانشجوهای افغانستانی به دلیل وجود مشکلات در کشورخود و زبان مشترک با ایران به کشور ما می آیند.
این مسئول به کشور عراق اشاره کرد و افزود: همچنین نزدیک بودن فرهنگ مشترک و پایین بودن هزینه شهریه و زندگی در ایران رغبت بیشتری را برای دانشجویان عراقی برای تحصیل در دانشگاه های ایران ایجاد می کند.
سارلی از وجود رشته هایی همچون زبان و ادبیات فارسی به مرکزیت ایران گفت که این رشته های تحصیلی دانشجوهای بین المللی را برای ادامه تحصیل در ایران تشویق می کند.
وی بین المللی سازی به معنای واقعی را مستلزم تغییرات و ارتقا در ساختارسخت افزاری و نرم افزاری عنوان کرد و گفت: به روز شدن باید مطابق استانداردهای جهانی بوده و استادان بین الملل مهارت لازم را در زمینه نگارش مقالات خارجی و تدریس به زبان های دیگر حائز اهمیت قرار دهند.
وی افزود: کشور نیاز به مراکزی برای آموزش زبان فارسی به دانشجویان بین الملل دارد و دانشگاه خوارزمی از 2 ماه گذشته در این زمینه فعالیت هایی را آغاز کرده و دوره آموزش این کلاس ها را در دانشگاه خود ایجاد کرده است.
مشاور رئیس دانشگاه خوارزمی در ادامه با بیان اینکه اساتید و کارکنانی که با دانشجوهای بین المللی در ارتباط هستند لازم است به زبان خارجی مسلط بوده و توان و انگیزه برقراری ارتباط را در خود ایجاد کنند، خاطرنشان کرد: باید اتحادیه ای در منطقه تشکیل شود تا زمینه همکاری های بین المللی علمی کشورهای همسایه را افزایش داده و با کشورهای همسایه همکاری های بین المللی بیشتری برقرار شود.
وی در ادامه با اشاره به دلایل تاسیسس سازمان اقتصادی منطقه ای ' اکو ' به عنوان یک سازمان منطقه ای و عدم فعالیت این سازمان در سال های گذشته، گفت: نیاز است این چنین اتحادیه هایی هم در غالب دانشگاهی میان دانشگاه های کشورهای منطقه ایجاد شود.
مدیر همکاری های بین المللی دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: بین المللی سازی لزوما بدین معنی نیست که فقط با کشورهای اروپایی ارتباط بگیریم. در صورتی که بتوانیم از آنها به درستی بهره ببریم کشورهای همسایه برای ما ظرفیت های بالقوه ای هستند.
وی گفت: ارتباط در منطقه به شناخت کشورها از یکدیگر کمک کرده و از این طریق همسایگان به ظرفیت های بالقوه کشورهای اطراف خود پی می برند.
این مسئول اظهار داشت: به طور مثال بسیاری از دانشگاه های کشور ترکیه به دلیل ارتباطات بین المللی گسترده (آزمایشگاه، زیر ساخت ها، نرم افزاری و سخت افزاری) سطح ارتباطات بالایی نسبت به ایران با کشورهای دیگر داشته و ارتباط و انجام پروژه های مشترک اساتید ما با این کشورها ارتقا سطح بین المللی دانشگاه های داخل را در پی خواهد داشت.
سارلی افزود: ایران در بعضی زمینه ها از جمله نانو فعالیت های خوبی دارد و جزو چند کشور برتر جهان است و می تواند در این حوزه ها پروژه های مشترک خوبی را به سرپرستی اساتید ایرانی به کشورهای همسایه آموزش دهد.
سارلی در پایان تاکید کرد: آنچه در فرامرزی شدن آموزش عالی کشورمان باید مورد توجه و اهتمام جدی قرار گیرد، تدوین برنامه راهبردی برای بین المللی کردن دانشگاه ها است تا تلاش های پراکنده ای که در این راستا در حال جریان است، به صورت منسجم و هدف دار دنبال شود و جایگاه آموزش عالی کشورمان در عرصه های رقابتی بین المللی ارتقا یابد.
**8398** 1200

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي دانشگاه خوارزمي بين المللي سازي دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۳۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران به‌میزبانی رفسنجان برگزار می‌شود

رضا رنجبرکریمی، رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان امروز در جلسه‌ای که با حضور رئیس انجمن نانوفناوری ایران در دانشگاه ولیعصر(عج) برگزار شد، با ارائه گزارشی از کنفرانس‌ها و سمینارهایی که در این دانشگاه برگزار شده است، گفت: زیرساخت لازم برای برگزاری کنفرانس‌های مهم در این دانشگاه فراهم است.

رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) با اشاره به اینکه در کنفرانس‌های گذشته، شرکت‌کنندگان این دانشگاه را با خاطرات خوشی ترک کرده‌اند، بیان داشت: همکاری مجموعه‌های اداری شهرستان رفسنجان در برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های گذشته در این دانشگاه بسیار ارزنده بوده است.

 مالک نادری، رئیس انجمن نانوفناوری ایران هم گفت: دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران در ۱۰ و ۱۱ بهمن‌ماه امسال به‌میزبانی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان برگزار خواهد شد.

وی افزود: این کنفرانس هر سال به همت انجمن نانوفناوری با هدف توسعه فناوری نانو در کشور برگزار می‌شود. 

نادری با اشاره به اینکه در این کنفرانس اتفاق‌های برجسته‌ای خواهد افتاد، تصریح کرد: از جمله آن ها حضور اساتید بین‌المللی و کشوری در زمینه فناوری نانو در این کنفرانس است.

 نادری ادامه داد: ریاست افتخاری این کنفرانس بر عهده رنجبرکریمی رئیس دانشگاه ولی عصر(عج) گذاشته شده و دبیر علمی آن حسن هاشمی و دبیر اجرایی آن محمد شفیعی‌دهج از اعضای هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان خواهند بود.

در ادامه علی ایرانمنش، دبیر انجمن‌های علمی ایران با اشاره به اینکه با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های کمیسیون انجمن‌های علمی حمایت از انجمن‌هایی است که فعالیت بین‌المللی دارند، بیان داشت: وزارت علوم تحقیقات و فناوری از برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی به همت انجمن‌های علمی حمایت خواهد کرد. 

وی با اشاره به اینکه انجمن علمی نانوفناوری ایران، یک انجمن علمی بین رشته‌ای است و چند سال است که در بین انجمن‌های علمی رتبه A را کسب کرده است، تصریح کرد: این انجمن در کنفرانس‌هایی که برگزار کرده توانسته از ظرفیت دانشمندان برتر کشور و دنیا استفاده کند و این فرصت خوبی است که طی امسال به دانشگاه ولیعصر(عج) در میزبانی این کنفرانس داده شده است واین دانشگاه نیز مورد توجه و حمایت کمیسیون انجمن‌های علمی قرار خواهد گرفت.

 در پایان تفاهم‌نامه‌ای بین انجمن نانوفناوری ایران و دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان برای برگزاری این کنفرانس امضا شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان، میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران
  • دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران به‌میزبانی رفسنجان برگزار می‌شود
  • پنج پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • 5 پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • برگزاری دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه اصفهان
  • متاسفانه با یک آپارتاید علمی از سوی کشورهای غربی مواجهیم
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود
  • اولین نشست همکاری‌های علمی دانشگاه‌های ایران با کشورهای حوزه بریکس
  • دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه می‌رود/ علت چیست؟