Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@03:58:08 GMT

اعتقاد به امام زمان (عج) به انسان تقوا و معنویت می‌دهد

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۴۱۶۴

اعتقاد به امام زمان (عج) به انسان تقوا و معنویت می‌دهد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین عبدالمحمدی استاد جامعه‌المصطفی‌العالمیه در گفت‌وگو با ایکنا از قم، در خصوص این پرسش که اساسا امام غائب چه نقشی در زندگی انسان‌ها دارد، بیان کرد: این نکته را باید یادآوری کرد که این حکمت‌های الهی است که دوازدهمین امام پنهان از نظرها زندگی کند، این طبیعی است که وقتی مردم قدر امامت را ندانند، حکیم مطلق برای این مسدله تدبیری کند تا بشریت احساس نیاز نکرده و قدر امام را ندانسته، او را ظاهر نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: فرض کنیم حکیمی 14 چراغ در اختیار دارد و 13 چراغ را بر سر راه انسان‌ها قرار می‌دهد و انسان‌ها این چراغ‌ها را یکی پس از دیگری از بین می‌برند، کسی که حکیم است چراغ چهاردهم را نگه می‌دارد تا انسان بر سر عقل بیاید و بعد چراغ آخر را نصب می‌کند.

این استاد تاریخ با بیان این‌که وقتی حجت الهی غائب است ما از بخشی از برکات وجودی او محروم هستیم، اما از بخش‌هایی از شئون امام بهره‌مندیم، ادامه داد: از جمله این برکات می‌توان به این‌که ایشان واسطه بین زمین و آسمان است، اشاره کرد؛ به اعتقاد مکاتب مختلف رابطه بین زمین و آسمان قطع است اما شیعه با وجود امام غائب اعتقاد دارد که این ارتباط برقرار بوده و خداوند به واسطه این امام، انسان‌ها را از فیوضات خود بهره‌مند می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که حضرت بقیة‌الله (عج) از آیین خداوند نگهبانی می‌کند و معدن علوم الهی است، بیان کرد: ولی عصر(عج) گره‌های علمی و فکری شیعیان را باز می‌کند، در عصر غیبت صغری توسط نمایندگان حضرت و نامه‌هایی که توسط امام پاسخ داده می‌شد، این کار صورت می‌گرفت و در عصر غیبت کبری این ارتباط از طریق حمایت‌های معنوی از عالمان پارسا انجام می‌شود.

عبدالمحمدی اظهار کرد: برکت دیگر وجود امام، نگهداشت جامعه از ناامیدی و سرخوردگی است، وقتی ما امیدواریم به یک منجی و یک شخصیت مقتدری که قدرت او وصل به قدرت خداوند است و می‌تواند در شرایط سخت ما را یاری کند، باعث حفظ ما از ناامیدی و سرخوردگی می‌شود.

وی ادامه داد: حضرت حجت (عج) مایه برکت هستند، اعتقاد ما بر این است که شخصیتی که ما را از مشکلات و بحران‌هایی که از بلایای طبیعی و غیر طبیعی برای انسان‌ها به وجود می‌آید، حفظ می‌کند و یاری‌گر ما است وجود امام غائب است، در این دوران پیچیده‌ای که قرار داریم و شاهد عملکرد قدرت‌های شیطانی هستیم، مانند جنگ تحمیلی و جریان داعش، این امام عصر (عج) بود که عنایت ویژه به ما داشتند.

این استاد تاریخ گفت: ایجاد تقوا و ورع در پرتو باور به وجود امام زمان (عج) در افراد معتقد به موعود، یکی دیگر از برکات وجودی ایشان است، کسی که معتقد است امام زمان (عج) حضور دارد و نامه اعمالش مدام به ایشان عرضه می‌شود، خود را از گناه حفظ می‌کند، اعتقاد به امام زمان (عج) به انسان تقوا و معنویت می‌دهد، طبق روایات، کارهای ما بر امام عصر (عج) عرضه می‌شود.

وی تصریح کرد: امام غائب به نیازمندان و گرفتاران یاری می‌رسانند، ایشان خود در نامه‌ای به شیخ مفید می‌فرماید که « ما در رعایت احوال شما کوتاهی نمی‌کنیم و شما را فراموش نمی‌کنیم که اگر این چنین بود، شر و بدی بر شما نازل می‌شد و دشمنان بر شما چیره می‌شد، پس تقوای الهی پیشه کنید».

عبدالمحمدی افزود: حضرت حجت (عج) در حق مومنان دعا می‌کنند، در روایات داریم که مقدرات انسان در شب قدر به محضر ایشان عرضه می‌شود و حضرت این مقدرات را تثبیت می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قم جامعه المصطفی العالمیه نیمه شعبان انتظار فرج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۴۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟

حجت الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد فضائل حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مرحوم آیت الله محمد محمدی ری شهری که مدتی، تولیت آستان شریف حضرت عبدالعظیم حسنی را برعهده داشت در کتاب «خاطره هاى آموزنده» خویش با یک واسطه، داستان عجیبی درمورد زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه نقل کرده است. 

این خطیب شهیر که در زمان رضاخان پهلوى در تهران تبلیغ مى‏کرد، به دستور طاغوت وقت دستگیر مى‏شود. ایشان بعد از آزادى نقل می‌کرد: بعد از یک سال زندان به شهر بیرجند تبعید شدم. یکى از شب‏ها که بسیار دلتنگ بودم، به حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه متوسل شدم و با چشم گریان به خواب رفتم. در رویا دیدم وارد مجلسى شدم که جالسین همه روحانى بودند، چ و صدر مجلس، حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه با صورتى نورانى و مجلل نشسته است. جلو رفتم و بعد از سلام شکایت حالم را به عرض رساندم.

فرمودند: «وقتى در تهران بودى نزد ما نمى‏آمدى؛ ولى بعد از این به دیدار ما بیا.»

از خواب بیدار شدم و تا صبح فکر مى‏کردم. بعد از اذان صبح، مأمور شهربانى در منزل آمد و گفت: مرخص شدى، هر کجا مى‏خواهى برو!

بدون هیچ تعرض و تعقیب و تعهد به تهران آمدم و با خود عهد کردم تا آخر عمر زیارت آن حضرت را شب‏هاى جمعه ترک نکنم. 

سالیانی ست که بر قبله‌ی ری رو کردم

دست من نیست، به احسان شما خو کردم

هر سلامی به تو دادیم، حسن داده جواب

بی سبب نیست که در صحن تو هوهو کردم

 

مقام حضرت عبدالعظیم نزد اهل بیت (ع)

 

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: این محدث کبیر و این امام زاده واجب التعظیم از دریای بیکران فضل و بزرگواری برخوردار هستند.

بر اساس آن‌چه از تاریخ تولد و وفات حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه بدست می‌آید، ایشان دوران حیات پنج امام از امامان اهل بیت علیه السلام یعنى امام کاظم علیه السلام تا امام عسکرى علیه السلام را درک کرده اند؛ امّا این بدان معنا نیست که به محضر همه آنها هم رسیده و یا از آن معصومین علیه السلام سخنى نقل کرده اند.

آن‌چه قطعى و مسلّم است، این است که حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه محضر امام جواد علیه السلام و امام هادى علیه السلام را درک نموده و از این معصومین علیه السلام احادیث فراوانى نقل کرده اند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: براى اثبات عظمت علمى حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام کافى است که بدانیم امام معصوم علیه السلام، مردم را براى حل مشکلات دینى و یافتن پاسخ پرسش‏هاى اعتقادى و عملى‏شان، به حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه ارجاع داده اند.

 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: صاحب بن عبّاد در رساله‏اى که در شرح حال حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نوشته، در توصیف علمى ایشان آورده اند: 

 ابو تراب رویانى، روایت کرد که شنیدم ابو حمّاد رازى مى‏گفت: خدمت امام هادى علیه السلام در سامرّا رسیدم و مسائلى از حلال و حرام از ایشان پرسیدم. 

امام هادی علیه السلام به پرسش‏هاى من پاسخ دادند و هنگامى که خواستم از ایشان خداحافظى کنم، به من فرمودند:

«یا أبا حَمّاد! إذا أَشکَلَ عَلَیک شَى‏ءٌ مِن أمرِ دینِک بِناحِیَتِک فَسَل عَنهُ عَبدَ العَظیمِ بنَ عَبدِ اللَّهِ الحَسَنِیّ و أقرِئهُ مِنّیِ السَّلامَ.» «اى ابو حمّاد! هنگامى که چیزى از امور دینى در منطقه‏ات براى تو مشکل شد، از عبد العظیم بن عبد اللَّه حسنى بپرس و سلام مرا به او برسان.»

این تعبیر، به روشنى نشان مى‏دهد که حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام در عصر خود، «مجتهد» توانمندى بوده که بر اساس اصول و قواعدى که از اهل بیت علیه السلام در اختیار داشته، مى‏توانسته اند دیدگاه‏هاى اسلام ناب را در زمینه‏هاى مختلف اعتقادى و عملى، استخراج کنند و به پرسش‏هاى مردم پاسخ دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی افزود: بنابراین، ایشان تنها یک «محدّث» و راوى احادیث اهل بیت علیه السلام نبوده اند؛ بلکه از علماى بزرگ خاندان رسالت بوده اند که پس از معصومان علیه السلام، توان پاسخگویى به مسائل علمى را داشته اند و توانمندى علمى‏ ایشان مورد تأیید و تصدیق امام هادی علیه السلام قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
  • فال حافظ امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • آماده ارسال// حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد
  • تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری فارس
  • فال حافظ امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!
  • ببینید | سبب غائب شدن امام زمان(عج) کیست؟
  • اساس سپاه معنویت و اعتقاد است