Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@02:43:06 GMT

دیپلمات اسبق سفارت اکوادور بازداشت آسانژ را توطئه خواند

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۴۷۶۴

دیپلمات اسبق سفارت اکوادور بازداشت آسانژ را توطئه خواند

لندن – ایرنا – یک دیپلمات اسبق سفارت اکوادور در لندن برخلاف ادعای رئیس‌جمهوری این کشور عنوان کرد که جولیان آسانژ بنیان‌گذار سایت افشاگری ویکی‌لیکس در هفت سال گذشته تابع قوانین داخلی سفارت بوده و طی یک عملیات توطئه آمیز بازداشت‌ شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، 'فیدل ناوارز' که در سال‌های 2010 تا 2018 به‌عنوان رایزن اول سفارت اکوادور در لندن فعالیت داشته در گفت‌وگو با اسکای نیوز، از رفاقت خود با آسانژ سخن گفت و ادعاهای مطرح‌شده ازجمله درگیری وی با مسئولین حفاظتی واینکه او سفارت را به‌عنوان 'مرکزی برای جاسوسی' استفاده می‌کرده را کاملاً رد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: آسانژ رابطه دوستانه‌ای را با کارکنان و دیپلمات‌های سفارت داشت. من حتی یک مورد را که او بی‌احترامی کرده باشد به یاد ندارم و صد در صد تابع قوانین بود.
ناوارز با این‌حال یک سال گذشته و پس از روی کار آمدن دولت لنین مورنو را در اکوادور برای آسانژ مانند جهنم توصیف کرد وگفت: من ماه‌های اول در سفارت کار می‌کردم و شاهد بودم که اینترنت و دسترسی او به گوشی تلفن همراه را قطع کردند وگفتند که دیگر نمی‌تواند مراجعه‌کننده داشته باشد.
رئیس جمهوری اکوادور هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه گاردین مدعی شد که آسانژ بارها شرایط عادی را که برایش در زمان حضور در سفارت اکوادور در لندن تعیین شده بود، رعایت نمی کرد و رفتارهای غیرعادی از خود نشان می داد.
در عین حال ناوارز اظهارکرد:استراتژی دولت کاملاً مشخص بود، می‌خواست آسانژ را از پای دربیاورد. درواقع دولت نمی‌دانست چگونه باید به پناهندگی او پایان دهد و بار شرمساری تاریخی آن را به دوش بکشد.
جولیان آسانژ دو هفته پیش توسط پلیس لندن بازداشت شد. پلیس اعلام کرد که در پی لغو پناهندگی آسانژ از سوی دولت اکوادور، مأموران با اجازه سفیر این کشور داخل سفارت شده و او را دستگیر کردند. ساعاتی بعد او در دادگاه بدوی به اتهام نقض قوانین مربوط به‌قرار وثیقه، گناهکار شناخته شد.
آسانژ 47ساله از سال 2012میلادی در سفارت اکوادور در انگلیس در شرایط پناهندگی به سر می‌برد. وی در پی تائید حکم استردادش به سوئد در ارتباط با یک پرونده‌ آزار و اذیت جنسی، به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده بود.
دادگاه سوئد بعدها از او در برخی موارد رفع اتهام کرد؛ اما وی همچنان به علت نقض تعهدات مربوط به وثیقه‌، در انگلیس تحت تعقیب بود. آسانژ که ید طولایی درافشای اسناد محرمانه نهادهای آمریکایی از طریق تارنمای اینترنتی ویکی‌لیکس داشت،به جرم نفوذ و دسترسی به مدارک طبقه‌بندی و محرمانه پنتاگون متهم است و دولت انگلیس قصد دارد تا او را به این کشور مسترد کند.
براساس اعلام ساجد جاوید وزیر کشور انگلیس، واشنگتن زیر دو ماه فرصت دارد تا مدارک درخواست استرداد وی را به قاضی پرونده تسلیم کند. این درخواست به گفته او باید در ابتدا به تائید وزارت کشور رسیده و از این طریق به دادگاه ارائه خواهد شد.
حزب کارگر انگلیس به رهبریجرمی کوربین با استناد به افشاگری‌های آسانژ درباره جنایت‌های دولت آمریکا در حمله به عراق و افغانستان با استرداد وی به خارج از کشور مخالفت است.
کوربین با انتشار پیامی درتوئیتر نوشته است: استرداد آسانژ به آمریکا به دلیل افشای شواهد مربوط به جنایت‌های آمریکا در عراق و افغانستان باید از سوی دولت انگلیس مخالفت شود.
دیانا آبوت وزیر کشور کابینه در سایه (حزب کارگر) هم طی سخنانی در مجلس عوام، به کلیپ افشاشده توسط ویکی‌لیکس اشاره کرد که در آن نشان می‌دهد حمله موشکی آمریکا در سال 2007 در عراق 18 غیرنظامی و دو خبرنگار رویترز را کشت.
وی تصریح کرد: مجموعه این افشاگری‌ها بود که پرده را از ابعاد عملیات ارتش آمریکا که هیچ‌کدام به نفع مردم آن کشورها نبود برداشت.
آبوت افزود که استرداد آسانژ، نه برای حفاظت از امنیت ملی آمریکا بلکه برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های این کشور در خاورمیانه است.
دادگاه بعدی رسیدگی به پرونده وی قرار است دوم ماه «می» (12 اردیبهشت) برگزار شود. وی تا زمان برگزاری جلسه بعدی دادگاه در بازداشت پلیس لندن به سر می‌برد.
اروپام ** هـ ن **1590

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انگليس اكوادور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۴۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت روز ارتش از سوى سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض

علیرضا عنایتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض  به همراه اعضاى سفارت با حضور در دفتر وابستگی نظامى و دیدار با وابسته هوایی کشورمان از نقش ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مرز و بوم و آب وخاک کشورمان تجلیل کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عنایتی با اشاره به پیشرفت‌های صنایع دفاعی و نظامی کشورمان،  جایگاه ارتش را مرهون تلاش، فداکاری، انسجام و اتحاد نیروهای مسلح کشور دانست.

عنایتی گفت قدرت نظامی امروز جمهوری اسلامی ایران برخاسته از مجاهدت همه دلاوران مسلح کشور بویژه شهدای این عرصه میباشد و امروز جمهوری اسلامی ایران با پشتوانه همین قدرت اجازه هیچ تهدیدی را علیه منافع ملی نمی‌دهد و دیپلماسی کشور نیز با تکیه بر این قدرت می‌تواند در دنیا از حقوق ملت عزیزمان دفاع کند.

سرهنگ گرامی به تازگی به عنوان وابسته هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سفارت کشورمان در ریاض مشغول به خدمت شده اند.

سپاه و ارتش در کنار هم دژ مستحکم برای صیانت کشور هستند29 فروردین یادآور حماسه آفرینی‌های ارتش است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش بانک مرکزی به چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی/ مدیرعامل اسبق بانک صادرات: ارز باید تک نرخی شود/ معاون رئیس جمهور: تلاش دولت این است که شاهد کاهش بیشتر در نرخ تورم باشیم
  • گرامیداشت روز ارتش از سوى سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض
  • بورکینافاسو ۳ دیپلمات فرانسوی را اخراج کرد
  • انتقاد دیپلمات طالبان در کراچی از عدم همکاری دولت پاکستان
  • دیپلمات سابق ایران: اینکه 10 کشور برای دفع حمله ایران مجبور به همکاری بودند مهم است
  • امام خمینی (ره) روح تازه‌ای به کالبد ارتش دمید
  • ونزوئلا سفارتش در اکوادور را تعطیل کرد
  • مادورو دفاتر دیپلماتیک ونزوئلا در اکوادور را تعطیل کرد
  • تجمع اعتراضی مقابل سفارت اردن
  • روسیه تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس را غیرقانونی خواند