Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@13:05:34 GMT

آش نذری، بهانه از تو سرودن ماست

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۵۱۲۵

آش نذری، بهانه از تو سرودن ماست

دریافت 7 MB

مجله مهر - فاطمه باقری: این گزارشی از بزرگترین پروژه سینمایی یا جدیدترین مستند تاریخی درباره زندگی امام زمان (عج) نیست! خبر چاپ یک کتاب چندجلدی مهدوی یا برگزاری مهم‌ترین همایش پژوهشی مهدویت هم نیست!

این قصه یک کار خیر کوچک اما ادامه دار است؛ خانم‌های بی‌ادعایی که در یک محله گمنام شهرستان ورامین نیت می‌کنند یاد امام مهدی (عج) و نام بلندش را هر ماه سر زبان‌ها بیندازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مریم خانم، بانی این اتفاق است که نذر همسایه ای قدیمی را ادامه می‌دهد. خانم همسایه وقت رفتن از این محله از او می‌خواهد کمک کند بساط آش نذری از محل جمع نشود و او هم قبول می‌کند. حالا خود مریم خانم و خانواده اش، همراه بعضی خانم‌های همسایه هزینه پخت آش را جور می‌کنند تا کاسه‌های آش نذری اول هر ماه قمری بی‌قید و شرط به دست مردم برسد. خانم‌ها به بهانه پخت آش دور هم جمع می‌شوند، برای سلامتی و تعجیل ظهور امام صلوات می‌فرستند، دعای فرج و زیارت عاشورا می‌خوانند و دلخوشند که زندگی مردم این کوچه به برکت این دورهمی، سلامت و پر رونق خواهد بود.

خواندن دعا و قرآن پای بساط پخت آش، با خانم احمدی است که خواهر شهید هم هست. او می‌گوید این رسم را از دوران دفاع مقدس داشته‌اند. وقتی نوای «ای لشکر صاحب زمان آماده باش آماده باش…» دل‌ها را قرص و محکم می‌کرد؛ وقتی خانم‌های خانه دار به نیت سلامتی امام عصر و پیروزی رزمنده‌های کشورمان، آش نذری دست مردم می‌دادند.

این روزها هم خانم‌ها رسم آش پختن را ادامه می‌دهند؛ به عشق یک کاسه آش رشته گرم و خوشبو که لبخند می‌شود روی لبهای رهگذرهای گرسنه؛ یا سهم سفره خالی همسایه‌هایی می‌شود که بوی غذای دیگر خانه‌ها، هوش از سر کودکانشان می‌برد. اصلاً همین یک کاسه آش رشته، بهانه‌ای است تا نام بلند امام زمان برای نوجوان و جوان‌های محله با خاطره طعم دلچسب آش نذری و اطعام و بخشندگی همنشین باشد.

کد خبر 4596408

منبع: مهر

کلیدواژه: غذای نذری نذری نیمه شعبان مشارکت مردمی کمک به نیازمندان اطعام نیازمندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۵۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهج‌البلاغه| راهکار اصلاح رابطه با خدا

اصلاح رابطه با خدا مسلتزم صدق و امانت و راستى است. کسى که صدق و امانت و راستى پیشه کند، به یقین مردم به او علاقه‌مند مى‌شوند و امین مردم خواهد بود و به او اعتماد مى‌کنند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روایتی فرمود «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْیَاهُ؛ وَ مَنْ کَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، کَانَ عَلَیْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ.»؛ یعنی «هرکه آنچه را میان او و خداست اصلاح کند، خداوند آنچه را بین او و مردم است اصلاح کند و هر کس کار آخرتش را به اصلاح آورد، خداوند کار دنیایش را اصلاح کند و آن را که از خود بر خود واعظ است، از خدا بر او نگهبان است.»

ارتباط اصلاح ارتباط با خدا با اصلاح رابطه با مردم از آن جهت است که اصلاح رابطه با خدا مسلتزم صدق و امانت و راستى است. کسى که صدق و امانت و راستى پیشه کند، به یقین مردم به او علاقه‌مند مى‌شوند و امین مردم خواهد بود و به او اعتماد مى‌کنند و مشکلى با او نخواهند داشت. اصلاح امر آخرت وابسته به تقوا و پرهیزگارى است و به یقین انسان‌هاى با تقوا در زندگى مادى خود نیز موفق خواهند بود، زیرا راه خلاف در پیش نمى‌گیرند; به کسى ظلم و ستم نمى‌کنند، همه با او مهربان هستند و او نیز با همه مهربان.

امام علی (ع) از دیدگاه اهل‌سنت+فیلم

.

این سخن را با حدیثى از امام باقر(علیه السلام) که مرحوم کلینى در اصول کافى آورده پایان مى دهیم. مطابق این حدیث امام باقرعلیه‌السلام فرمود: خداوند عزّوجلّ چنین فرموده است: «وَ عِزَّتِی وَ جَلاَلِی وَ عَظَمَتِی وَ عُلُوِّی وَارْتِفَاعِ مَکَانِی لاَ یُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَایَ عَلَى هَوَى نَفْسِهِ إِلاَّ کَفَفْتُ عَلَیْهِ ضَیْعَتَهُ وَ ضَمَّنْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الاَْرْضَ رِزْقَهُ وَکُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ کُلِّ تَاجِر; به عزت و جلال و عظمت و نورانیت و علو مقامم سوگند یاد مى‌کنم که هیچ بنده مؤمنى خواسته مرا بر خواسته خود در چیزى از امور دنیا مقدم نمى‌شمرد مگر این که من بى‌نیازى او را در دل او و همّت او را در آخرتش و آسمان‌ها و زمین را ضامن روزى او قرار مى‌دهم و براى او از تجارت هر تاجرى بهتر خواهم بود» (کافى، ج 2، ص 137، ح 1)

-----------------
منبع:
(پیام امام امیرالمؤمنین (ع) «شرح آیت الله مکارم شیرازی بر نهج‌البلاغه»)

انتهای‌‌پیام/

دیگر خبرها

  • ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری
  • آذربایجان به ایران الحاق نمی‌شود، چون اسرائیل کنار ماست!
  • ضرورت تامین روشنایی محله های بی دفاع شهری
  • نهج‌البلاغه| راهکار اصلاح رابطه با خدا
  • مردم گوشت نمی‌خریدند، حالا شیر و ماست هم نمی‌خرند؛ چرا؟
  • فیلم| تیراندازی به دختر فلسطینی به بهانه تلاش برای حمله
  • ربودن کودک ۴ ساله با خودرو به بهانه کمک
  • مطالبات اهالی منطقه ۱۲ از شهردار اصفهان چه بود؟
  • ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۱۲ اصفهان/ اجرای فاز نخست پردیس خانواده به‌زودی
  • همسایه سایه‌ات به سرم مستدام باد...