Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- کارشناس مسائل شبه قاره گفت: پاکستان از قدرت مانور اقتصادی بالایی برخوردار است و می تواند بویژه در شرایط کنونی نقش مهمی در مراودات تجاری ایران داشته باشد. این امر در گرو شناخت کافی دو کشور از ظرفیت های یکدیگر است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «عمران خان» نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان عصر امروز - یکشنبه - در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی وارد ایران و شهر مشهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نخست وزیر پاکستان در سفر دو روزه خود با رییس جمهوری و مقامات کشورمان دیدار و رایزنی خواهد کرد.
در این سفر مهم وزاری اقتصاد و دارایی، فدرال حقوق بشر و وزیر فدرال در امور هماهنگی ایالات ها، فدرال دولت در امور دریایی و برخی دیگر از وزاری کابینه عمران خان را همراهی می کنند.
این نخستین عمران خان پس از نخست وزیری به ایران است و پیش بینی می شود اهداف و دستاوردهای زیادی برای دو کشور به ویژه در حوزه های سیاسی و امنیتی در پی داشته باشد. به منظور بررسی اهداف سفر نخست وزیر پاکستان به ایران، خبرنگار سیاسی ایرنا با «پیر محمد ملازهی» کارشناس مسائل پاکستان و شبه قاره گفت و گو کرده است.

**پاکستان می تواند در مقابله با تحریم ها به ایران کمک کند
ملازهی نقش همسایه جنوب شرقی ایران در مقابله با تحریم ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: پاکستان از قدرت مانور اقتصادی بالایی برخوردار است. این کشور می تواند بویژه در شرایط تحریم نقش مهمی در مراودات تجاری ایران داشته باشد. این امر در گرو شناخت کافی دو کشور از ظرفیت های یکدیگر است.
ملازهی افزود: هدف گذاری تجاری ایران و پاکستان برای مبادلات اقتصادی مبلغ پنج میلیارد دلار است که یک تا یک و نیم میلیارد دلار آن تاکنون محقق شده که عمدتا تبادلات غیررسمی است. ایران باید در رابطه اقتصادی خود با پاکستان محور خطوط انتقال کالا از پاکستان به ایران را مورد توجه قرار دهد.
وی افزود: خط آهن کویته به زاهدان، جاده شوسه، بازارچه مرزی و راه دریایی بندر چابهار از جمله این خطوط انتقال است که جغرافیای منطقه در اختیار دو کشور قرار داده و ایران و پاکستان باید با شناخت و بررسی بازارهای یکدیگر از این مسیرها استفاده بهینه کنند.
این کارشناس مسائل منطقه در پایان تصریح کرد: پاکستان به شدت نیازمند انرژی، نفت و گاز است به همین دلیل پیگیری احداث خط لوله صلح می تواند برای دو کشور استراتژیک باشد اما بهره گیری از این ظرفیت ها منوط به اراده سیاسی دو کشور است.

** به نتیجه رساندن میانجی گری بین تهران و ریاض برای عمران خان اعتبارآفرین است
به گزارش ایرنا یکی از عمده ترین مسائلی که در مناسبات تهران و اسلام آباد مطرح می شود ایفای نقش میانجی از سوی اسلام آباد در روابط ایران و عربستان است. و در سالهای اخیر گمانه زنیهایی در این خصوص مطرح بوده است. ملازهی در این خصوص می گوید:با توجه به افزایش اختلافات سیاسی و رقابت های بین ایران و عربستان قضاوت درباره تمایل عربستان به تنش زدایی با ایران دشوار است. رقابت بین ایران و عربستان از سطح سیاسیِ قابل مذاکره، اکنون در مرحله ایدئولوژیک است که در قالب شیعه و سنی و در عراق ، سوریه و یمن مشاهده می شود. از این جهت رقابت بین دو کشور در مرحله ای است که نه ایران و نه عربستان نمی توانند در این زمینه کوتاه بیایند.
ملازهی با بیان این که این احتمال وجود دارد که این رقابت ها با افزایش تنش های ایران با آمریکا و رژیم صهیونیستی، افزایش هم بیابد اظهارداشت: می توان گفت که شرایط بین دو کشور و منطقه مساعد نیست و سطح تنش ها بیش از تصور پاکستانی هاست. اما آن ها تلاش خود را انجام می دهند چون به نتیجه رساندن این موضوع هم برای پاکستان و هم عمران خان اعتبار زا خواهد بود.
ملازهی با اشاره به زیان بخش بودن تنش های میان ایران و عربستان برای کل جهان اسلام و پاکستان، درباره تلاش های اسلام اباد برای کاهش تنش ها گفت: پاکستان مناسبات نزدیکی با ایران و عربستان سعودی دارد. با این حال تنش هایی که بین ایران و عربستان وجود دارد عملا به زیان کل جهان اسلام و پاکستان تمام شده است.
این کارشناس مسائل منطقه افزود: به نظر می رسد یکی از اهداف سفرعمران خان این است که در مذاکره با مقامات ایرانی به ارزیابی مشخصی درباره نقش میانجی خود در ارتباط بین ایران و عربستان دست یابد. احتمالا قبلا نوعی هماهنگی در سفرهای عمران خان به عربستان سعودی و سفر ولیعهد عربستان به این کشور انجام شده است.

**
وی درباره دلایل تاخیر عمران خان در سفر به ایران گفت: موضوع رابطه با ایران به طور خاص و بهبود روابط با همسایگان به طور عام از همان دوران که عمران خان نامزد نخست وزیری بود و با حزب مسلم لیگِ نواز شریف و حزب مردم رقابت می کرد، در میتینگ های تبلیغاتی او مطرح می شد. عمران خان حتی در مقطعی اعلام کرد نخستین سفر خارجی خود را به ایران انجام خواهد داد. اما پس از قرار گرفتن در پست نخست وزیری چندین سفر خارجی از جمله به عربستان سعودی انجام داد و پس از آن به ایران سفر کرد.
این کارشناس مسائل پاکستان تصریح کرد: علت تاخیر سفرعمران خان به ایران را می توان در ارتباط با این موضوع دانست که در تعیین سیاست خارجی پاکستان به خصوص در ارتباط با منطقه، تنها بخش سیاسی نقش ندارد بلکه بخش نظامی هم در این خصوص تصمیم گیری می کند.
وی یادآورشد: در این رابطه ابتدا نگاه نظامی ها پررنگ تر از دیدگاه عمران خان شد اما با توجه به نگاه جریان سیاسی حامی عمران خان که به لحاظ فکری به ایران نزدیک است و انقلاب اسلامی را سرمشق خود قرار داده ، به نظر می رسد عمران‌خان توانسته است نظامیان را قانع کند که پاکستان در موقعیتی قرار دارد که بتواند روابط خود با ایران را گسترده تر کند.

**طرح 6ماده ایران برای تامین امنیت مرزها
ملازهی در تشریح طرح ایران برای برقراری امنیت در مرزهای دو کشور گفت: سفیر ایران در پاکستان طرح 6 ماده ای برای تامین امنیت در مرزهای ایران ارائه داده است. در این طرح ایران و پاکستان در منطقه تربت پایگاه مشترکی برای استقرار نیروهای خود ایجاد خواهند کرد. علاوه بر این دیوار حائل به طول 950 کیلومتر، گشت های مشترک در امتداد مرزها و دیگر گزینه ها در این طرح پیش بینی شده است.
وی موفقیت چنین طرح هایی را منوط به فراهم آوردن امکانات برای مردم، توسعه اقتصادی و رفع تبعیض دانست، و گفت: دیوارکشی در مرزها بدون رفع تبعیض و توسعه اقتصادی به تنهایی تامین کننده امنیت کشورها نخواهد بود.
این کارشناس مسائل پاکستان افزود: بلوچ های پاکستان نسبت به ایران نگاه مثبتی دارند اگر ایران و پاکستان با نادیده گرفتن این موضوع طرح هایی به زیان این گروه ها اجرا کنند، افکار ناسیونالیستی بلوچ های پاکستان را تحریک خواهند کرد و این به نفع ایران نخواهد بود.به نظر می رسد ایران در این زمینه باید هوشیارانه و با احتیاط تصمیم بگیرد.

**پاکستان به دنبال یارگیری در منطقه است
ملازهی همچنین درگیری ها میان هند و پاکستان را در سفر نخست وزیر این کشور به ایران بی تاثیر ندانست و گفت: هند و پاکستان اکنون در بدترین شرایط ممکن به سر می برند و حتی احتمال جنگ بین دو کشور هم وجود دارد. هند به طورجدی معتقد است که لشگر طیبه و مجاهدین در کشمیر، تحت حمایت سازمان های امنیتی پاکستان عمل می کنند. هندی ها توانسته اند هم افغانستان را به اتخاذ موضع سخت علیه پاکستان راضی کنند و هم آمریکا را قانع کرده اند که این کشور منشاء تروریسم است. از دیگر سو فضا را در عرصه بین المللی به گونه ای پیش می برند که امکان حمله نظامی به پاکستان را داشته باشند و افکار عمومی هم آن ها را صاحب حق بداند.
ملازهی خاطرنشان کرد:دو گروه «براس» (با گرایش های ناسیونالیستی بلوچ) و «طالبان پاکستان» علیه دولت مرکزی پاکستان فعالیت می کنند. همین موضوع اسلام آباد را به چاره اندیشی وادار کرده که یکی از این تدابیر نزدیکی با ایران، چین، روسیه است. مقامات پاکستان در شرایطی که هم با افغانستان و هم هند در مرزهای خود مشکل دارند، در پی یارگیری در منطقه هستند.
‌سیام**9402**2021**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي عمران خان پاكستان عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۵۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا اردن به اسرائیل کمک کرد؟

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: به‌دنبال عملیات وعده صادق ازسوی ایران علیه اهداف معینی در رژیم صهیونیستی، در ابتدا برخی رسانه‌های این رژیم ضمن طرح ادعای مشارکت اردن در رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایرانی، مدعی شدند که «اردن با وجود بستن حریم هوایی خود، به اشغالگران اجازه استفاده از حریم هوایی این کشور را داده است»؛ موضوعی که با انتقادهای گسترده‌ای در افکارعمومی جهان عرب مواجه شد.

براین اساس هم بود که طی روزهای اخیر فعالان عرب‌زبان شبکه‌های اجتماعی، ضمن انتقاد از این سیاست امان، آن را خیانتی به آرمان‌های قدس‌شریف و شاهدی بر مدعای «اتحاد استراتژیک» اردن و اسرائیل و البته اقدامی بی‌سابقه ازسوی یک دولت عربی قلمداد کردند.

واکنش دولت اردن به انتقادها

در چنین شرایطی وزیر امورخارجه اردن به انتقادهای مطرح شده دراین زمینه واکنش نشان داد و گفت که اردن در مسیر آتش قرار دارد و هر موشک یا پرتابه‌ای که ممکن بود سقوط کند، می‌توانست به این کشور خسارت وارد آورد؛ «بنابراین ما باید کاری می‌کردیم... ما صرف‌نظر از اینکه این پهپادها از چه جایی آمده بودند، این کار را انجام دادیم».

ایمن الصفدی همچنین با تأکید بر اینکه بنیامین نتانیاهو برای دور کردن توجهات جامعه جهانی از جنگ غزه، به‌دنبال بهره‌گیری از تقابل با ایران است، تاکید کرد: درحال‌حاضر موضوع، غزه و کرانه باختری است و تا زمانی که ما این قضیه را حل نکرده‌ایم، تمرکز همچنان باید روی این موضوع باشد».

ازسوی دیگر رسانه‌های آمریکایی در روزهای اخیر مدعی شدند برخی دولت‌های عربی، به‌عنوان بخشی از یک برنامه منطقه‌ای برای خنثی کردن حمله ایران به اسرائیل، اطلاعات محرمانه‌ای را دراین زمینه با آمریکا رد و بدل کرده‌اند؛ ادعایی که صحت و سقم آن در شرایط کنونی چندان قابل ارزیابی نیست.

رویکردهای مبهم برخی دولت‌های عربی

یک کارشناس مسائل عربی در گفت‌وگو با همشهری‌ آنلاین با اشاره به چشم‌انداز مناسبات ایران و دولت‌های عربی پس از عملیات «وعده صادق» گفت: نکته اینجاست که با وجود حسن‌نیت ایران در توسعه هرچه بیشتر مناسبات با دولت‌های عربی، اما به‌نظر می‌رسد برخی از آنها همچنان دراین زمینه با تردیدهایی مواجه هستند.

عبدالامیر نبوی با اشاره به اینکه تعدادی از دولت‌های منطقه در انتظار فرصت مناسب به‌منظور امتیازگیری بیشتر از آمریکا و اسرائیل هستند، افزود: برخی دولت‌های عربی دیگر مانند دو سه دهه قبل یا حتی پیش‌تر از آن، اسرائیل را «دشمن» خود نمی‌دانند و حتی گام‌هایی نیز برای عادی‌سازی روابط برداشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه برخی دولت‌های عربی حتی از آرمان تشکیل دولت فلسطینی هم دست کشیده‌اند، ادامه داد: این دست دولت‌های عربی هنوز تصویر صحیحی از توسعه مناسبات با ایران ندارند و گاهی اوقات دست به اقدام‌های می‌زنند که دوستانه تلقی نمی‌شود. این درحالی است که جمهوری‌اسلامی همواره بر گسترش روزافزون همکاری‌ها و مناسبات با دولت‌های عربی تاکید کرده‌است.

جدیت ایران در توسعه مناسبات با دولت‌های عربی

عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه همه دولت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای بهبود مناسبات با دولت‌های عربی تلاش کردند، عنوان کرد: به‌ویژه پس از پایان دوره جنگ، شاهد تلاش‌های مستمری در مسیر گسترش روابط فی‌مابین بوده‌ایم که تاکنون ادامه داشته و نتایج مهمی را نیز به‌دنبال داشته‌است.

نبوی تاکید کرد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته، گاهی برخی اقدام‌های داخلی طرفین، پیگیری‌های انجام شده به‌منظور توسعه روزافزون مناسبات را تحت‌تاثیر قرار داده‌است.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات نیز شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی بر تلاش‌ها به‌منظور توسعه مناسبات سایه افکنده‌است، اضافه‌کرد: طرفین باید مراقب باشند برخی اقدام‌ها و رویکردها، روابط فی‌مابین را تحت تاثیر قرار ندهد. در شرایطی که سیاست‌های کلان ایران توجه جدی به توسعه مناسبات با دولت‌های عربی دارد، طرف مقابل نباید اجازه دهد شرایط منطقه‌ای تلاش‌ها باهدف گسترش روابط با تحت‌تاثیر قرار دهد.

کد خبر 844727 برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه ایران و اردن حمله ایران به اسرائیل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • مبادلات تجاری ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد
  • آمادگی پاکستان برای میزبانی رئیس جمهور ایران
  • ‌رئیس جمهور ایران چه درخواستی از رئیس جمهور ازبکستان داشت؟
  • هدفگذاری تجارت ۷۰۰ میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان
  • انتقاد طالبان از عدم همکاری اسلام آباد
  • روابط دوستانه ۲ کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است
  • سیاستمدار پاکستانی: اسلام‌آباد ۲ پایگاه به آمریکا داده است
  • تاکید وزیر دفاع پاکستان بر تقویت همکاری‌های امنیتی و ضدتروریسم با ایران
  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • چرا اردن به اسرائیل کمک کرد؟