Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-23@22:55:52 GMT

تورم به ۳۰.۶درصد رسید

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۵۵۰۴

تورم به ۳۰.۶درصد رسید

بر اساس مرکز آمار ایران، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه ١٣٩٨ به ٣٠.٦ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٦.٩ درصد) ٣.٧ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس مرکز آمار ایران، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه ١٣٩٨ به ٣٠.٦ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٦.٩ درصد) ٣.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

٧ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

 به نقل از مرکز آمار ایران، در فروردین ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ۱۷۰.۹ رسید که نسبت به ماه قبل ٤.٠ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۱.۴ درصد می‌باشد؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۵۱.۴ درصد بیشتر از فروردین ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (۴۷.۵ درصد) ٣.٩ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه ١٣٩٨ به ٣٠.٦ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٦.٩ درصد) ٣.٧ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۸.۸ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ١.٦ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به فروردین ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ٨٥.٣ و ٣٧.٨ درصد می‌باشد.

شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در فروردین ماه ١٣٩٨ به عدد ۱۶۹.۳ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٧ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۰ درصد است که نسبت به ماه قبل (۴۶.۶ درصد) ٣.٤ واحد درصد افزایش داشته است.

شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در فروردین ماه ١٣٩٨ به عدد ۱۸۰.۱ رسید که نسبت به ماه قبل ٥.٨ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۹.۴ درصد است که نسبت به ماه قبل (۵۲.۷ درصد) ٦.٧ واحد درصد افزایش داشته است.

مهر

منبع: ساعت24

کلیدواژه: اقتصاد تورم مرکز آمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۵۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه های حراجی با دلار چند هزار تومان فروخته شدند/ عمیدی: پیام دولت با فروش سکه ها با دلار افزایشی چیست! انتظار سه ماه پر بازده در بازار سرمایه وجود دارد/ دولت مشوق سرمایه گذاری در بازار بورس نیست؟

گروه اقتصاد و درآمد: در دومین روز اردیبهشت، شاخص کل بورس با 1.19 درصد واحد رشد به سطح دو میلیون و ۳۱۲ هزار واحدی رسید. شاخص کل هم وزن نیز رشد 1.13 درصدی تجربه کرد و امروز شاهد 241 میلیون تومان ورود پول حقیقی به بازار بودیم. معامله‌گران در روز جاری در بورس تهران نزدیک به ۱۰ میلیارد سهم و اوراق مالی را به ارزش ۶۲ هزار میلیارد ریال با انجام ۴۳۸ هزار معامله دادوستد کردند.

با عبور از روزهای پرتلاطم بازار و نااطمینانی های سیاسی، بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار، در صورت تداوم همین وضعیت، اردیبهشت سبزی را برای بازار سرمایه پیش بینی می کنند.

 

بورس، فروردین را با رشد ناچیز 0.6 درصدی به پایان رساند

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه در این باره در گفت و گو با جماران، با بیان اینکه بازار بورس فروردین را با رشد ناچیز 0.6 درصدی به پایان رساند، تصریح کرد: با کاهش تنشهای سیاسی میان ایران و اسرائیل و نگرانی هایی که همواره بازار سرمایه نسبت به این مساله دارد، فضای بازار سرمایه بهتر بود و معاملات بهتری اتفاق افتاد.

 

سیاستگذاری ها به سمت حمایت از بازار سرمایه نیست

وی یادآور شد: دولت در آخرین عرضه خود، تمام سکه را با دلار 73 تومانی، ربع را با دلار بالای 90 هزار تومانی و نیم سکه را با دلار 84 هزار تومانی عرضه کرده است؛ اما صنایع ما محصولاتشان را در بورس کالا، با دلار نیمایی بالای 40 هزار تومان می فروشند و در واقع دلار بانکها، پتروشیمی ها، پالایشی ها و دیگر صنایع، با این دلار اختلاف معنا داری نشان می دهد. در واقع با این اقدام بانک مرکزی به بازار سرمایه، بازار ارز و پول هشدار می دهد که این نرخ ها می تواند برای دلار اتفاق بیفتد! در این شرایط، کلیت بازار سرمایه نسبت به بقیه بازارها، جاماندگی بسیار بیشتری دارد، اما با این حال متاسفانه سیاستگذاری ها به سمت حمایت از بازار سرمایه نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این گرفتاری از سال 99 تاکنون وجود داشته و همواره حاشیه سود شرکتها مورد دست درازی دولت قرار گرفته و مرتبا کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: اگر وضعیت به همین روال باشد، شرکت ها با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد، اما اگر تصمیماتی در حمایت از شرکتها، با کاهش مالیات آنها و بالارفتن نرخ دلار نیما اتفاق بیفتد، سال 1403 چشم انداز مثبتی برای بازار سرمایه شاهد خواهیم بود.

 

ارزش دلاری بازار سرمایه به حداقل تاریخی خود رسیده است

عمیدی اضافه کرد: از سوی دیگر، رقیب بازار سرمایه، بازار بین بانکی و سود سپرده ها است که تا زمانی که نرخ اینها بالا باشد، تولید به خطر می افتد. مادامی که سرمایه دار می تواند بدون ریسک و خطر خاصی، با 30درصد از بانکها سود بگیرد، چرا باید سرمایه دار ریسک کند وارد ورطه تولید شود! این ارقام باید منطقی شوند تا تولید توجیه اقتصادی داشته باشد. بازار سرمایه در شرایط فعلی، نسبت به بازارهای موازی مانند مس، طلا، دلار، سکه و حتی بازار رمز ارز، ارزش بسیار پایین تری دارد و ارزش دلاری بازار سرمایه به حداقل تاریخی خود رسیده است.

 

احتمال سه ماه پر بازده در بازار سرمایه

وی تاکید کرد: بازاری که با ریسک خارج از بازار به حاشیه برود و ناچار شوند برایش مقرراتی وضع کنند که آسیب سهام دار به حداقل برسد، نمی تواند بازاری با بازدهی بالا باشد، اما احتمال اینکه در طول اردیبهشت ماه تا تیر ماه، در این بازه سه ماهه، به دلیل جاماندگی نسبت به بقیه بازارها بازدهی بالاتری داشته باشد وجود دارد. در این برش سه ماه در اردیبهشت، خرداد و تیر که فصل برگزاری مجامع است، ممکن است بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها بازدهی بهتری داشته باشد.

 

بازدهی فروردین صندوق های طلا 14درصد بیشتر از شاخص کل

این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه در روزهای فروردین ماه، شاهد حجم بالای خروج سرمایه از بازار بودیم، درباره نمادهایی که در ریزشهای فروردین ماه اوضاع بهتری داشتند، گفت: سهم هایی که نمادهایشان متوقف بود با سهم هایی که در فروردین ماه باز بودند، در جاماندگی از بازار وضعیت متفاوتی داشتند و نوساناتشان متفاوت بود. صندوق های طلا، وضعیت بهتری نسبت به شاخص کل بازار داشتند. در واقع در فروردین بازدهی صندوق های طلا حدود 14درصد بیشتر از بازار سهام و شاخص کل بوده است. در این ماه شاخص هم وزن بیش از 3 درصد منفی شد که نشان می دهد لیدرها عملکرد بهتری نسبت به سهام کوچک و متوسط ثبت کردند.

عمیدی با اشاره به شایعات درباره احتمال افزایش نرخ دلار در سامانه نیما، گفت: تعدادی از شرکتها اکنون در محاسبات، فروششان در بورس کالا را با دلار بالای 50 هزارتومان انجام می دهند. این موضوع در صورت وقوع می تواند محرک احتمالی برای رشد بازار سرمایه باشد که تاثیر زیادی در جبران عقب ماندگی بورس از بازار موازی و حتی تورم هم خواهد داشت.

 وی با اشاره به عبور قیمت جهانی مس از مرز 9هزار و 700 دلار و همچنین افزایش نرخ قیمت محصولات گروه  خودرویی و همچنین افزایش صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در شش سال گذشته، این موضوعات را به نفع قیمت ها در بازار بورس تهران دانست و گفت: بیش از یک سال است که شاخص بورس تهران با چالش 2 میلیون و 200 هزار تایی روبرو است. امید فعالان بازار سرمایه این است که شاخص در این محدوده حمایت شود تا بتواند به اعداد و ارقام بالاتر برسد؛ اما همچنان ابهامات سیاسی وجود دارد.

 

بازدهی بورس از 99 تا 1402، از همه بازارها پایین تر و حتی منفی بوده

این کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه بازدهی بازار سرمایه از 99 تا 1402، از همه بازارها پایین تر و حتی منفی بوده است، اظهارداشت: متاسفانه انتظارت بازدهی درستی که سرمایه گذاران داشتند، به دلیل سیاستگذاری ها و اتفاقاتی که افتاده محقق نشده است. ممکن است بخشی از انباشت انتظارات از بالقوه به بالفعل تبدیل شود و شاهد بازدهی مناسبی طی این سه ماهه نسبت به دیگر بازارها باشیم. اما وضعیت در ادامه، به عزم دولت بر می گردد که تا چه میزان بخواهد به کمک تولید و شرکتها بیاید و مردم را از بازارهای سفته بازانه و مخرب خارج کند و به سمت سرمایه گذاری درست و مفید برای کشور سوق دهد.

عمیدی با انتقاد از نامه تعدادی از اقتصاددانان درباره اینکه بورس عامل تورم در کشور است، تاکید کرد: آنها چه پاسخی برای سه سال تورم 50درصد، 40 درصد و حتی 60درصدی دارند که ادعا کردند بازار سرمایه عامل رکود بوده است! در این سه سال که تورم سنگین داشتیم که بازار سرمایه منفی بود! پس چگونه بورس عامل تورم بوده است! آدرسهای غلطی که دادند باعث این اتفاقات بد در بازار سرمایه شده است. به دروغ و اشتباه به مردم گفتند حمایت از بازار سرمایه، به معنای تورم در جامعه است و دولت نه تنها حمایت خود را از این بازار برداشت، بلکه با فروش اوراق بهادار، نقدینگی را از بازار سرمایه خارج کرد و از سوی دیگر با دست درازی در جیب شرکتها، از حاشیه سود آنها کاست و عوارض سنگین تری برای آنها وضع کرد.

وی یادآورشد: این تضعیف بازار سرمایه، نه تنها مانع تورم نشد، بلکه تورم بیشتری به اقتصاد کشور تحمیل کرده است. اینها آدرسهای اشتباه و غلطی بوده که اقتصاددانان با نامه جنجالی شان دادند و امروز هم پاسخگوی اشتباهاتشان نیستند.

عمیدی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم تورم را کنترل کنیم، باید تولید افزایش یابد، اضافه کرد: 30 درصد بهره به کسانی می دهند که پولشان را در بانکها می گذارند، در این شرایط کسی دنبال تولید نمی رود و سال آینده باید برای عمل به این وعده های به بهره 30درصدی پول چاپ کنند! این سیاستگذاری غلطی است. باید کاری کنند که پول به سمت تولید حرکت کند و سپرده گذاری در بانکها به صرفه نباشد.

 

با وضع مالیات مضاعف بر نهادهای سرمایه گذاری، فعالان را به مرگ گرفته اند تا به تب راضی شوند

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: امروز با وضع مالیات مضاعف بر نهادهای سرمایه گذاری بازار سرمایه، فعالان را به مرگ گرفته اند تا به تب ضربه ها به بازار سرمایه راضی شوند. در واقع می خواهند اگر روزی معافیت دادند و این بند را حذف کردند، ادعا کنند که با این معافیت از بازار سرمایه حمایت کرده ایم! در حالی که سرمایه گذاری در بازار سرمایه و سود حاصل از آن نباید مشمول مالیاتها شود؛ چرا که وقتی سهام شرکتی را خرید و فروش می کنید، همزمان مالیات آن کسر می شود و مالیات آن را پرداخت کرده اید. ما برای معاملات خرید و فروش سهام یک بار مالیات پرداخت می کنیم، مالیات مکرر ضرورتی ندارد!

عمیدی ادامه داد: ضمن اینکه سود سهام شرکتها، سود پس از کسر مالیات است. اگر سهامداری از یک شرکتی سود بگیرد، مالیات آن یک بار توسط آن شرکت پرداخت شده است؛ چرا باید برای بار دوم برای آن مالیات پرداخت شود! مالیات نقل و انتقال سهام هم پرداخت می شود و دیگر مالیات مضاعف ندارد. آن را در قانون گذاشته اند تا حذف آن را امتیازی به بازار تلقی کنند.

وی گفت: این تبصره در لایحه بودجه، می تواند باعث کاهش سرمایه گذاری در بازار سرمایه شود و برای صندوقهای سرمایه گذاری و درآمد ثابت شرایط بدی ایجاد می کند. امیدواریم این موضوع باعث نشود بازار سرمایه در حالی که در انتظار بهره گیری از برخی محرک ها است، رخ منفی به خود بگیرد.

     

دیگر خبرها

  • تورم ماهانه و نقطه به نقطه یزد مهار شد
  • تورم فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد
  • تورم سالانه قم پس از ۱۹ ماه به زیر ۴۰ درصد رسید
  • تورم نقطه‌ای فروردین به ۳۰.۹ رسید
  • تورم فروردین ماه؛ تورم سالانه وارد کانال ۳۰ درصد شد
  • نرخ تورم فروردین اعلام شد
  • تورم فروردین ماه اعلام شد
  • تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین، ۳۸.۸درصد شد
  • تورم بهای تولیدکننده ۵۰ واحد درصد کاهش یافت
  • سکه های حراجی با دلار چند هزار تومان فروخته شدند/ عمیدی: پیام دولت با فروش سکه ها با دلار افزایشی چیست! انتظار سه ماه پر بازده در بازار سرمایه وجود دارد/ دولت مشوق سرمایه گذاری در بازار بورس نیست؟