Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@20:25:22 GMT

وزیرعلوم:هیچ مرکز کوچک دانشگاهی را تعطیل نمی کنیم

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۵۵۱۵

وزیرعلوم:هیچ مرکز کوچک دانشگاهی را تعطیل نمی کنیم

شیراز-ایرنا-وزیرعلوم ، تحقیقات و فناوری گفت: هیچ مرکز کوچک دانشگاهی را تعطیل نخواهیم کرد بلکه بهترین مدل مدیریتی را برای آن تعریف می‌ کنیم.

به گزارش ایرنا منصور غلامی یکشنبه در جمع دانشگاهیان جهرم فارس افزود: دانشگاه های کوچک را به صورت شبکه مدیریتی با حفظ استقلال با داشتن مدیریت برنامه‌ ریزی آموزشی و پژوهشی ساماندهی می‌کنیم که با هم یک دانشگاه بزرگ باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: در دنیا پیوستن دانشگا‌ه‌های بزرگ به هم و تشکیل شبکه دانشگاهی مرسوم است.
غلامی اظهار کرد: هر برنامه‌ای ممکن است در یک مقطع زمانی توجیه داشته باشد ولی قاعده این است که در یک بازه زمانی طولانی مورد بازنگری قرار بگیرد و تکمیل و اصلاح شود تا مسیر روشن‌تری پیش روی آن باشد، از این رو بحث آمایش بحثی کلی است.
وزیر علوم بیان کرد: بیش از 2000 واحد و مرکز آموزش عالی در کشور داریم که به دلیل کثرت و پراکندگی و عموماً کوچک بودن مراکز در حد استانداردهای تعریف دانشکده و دانشگاه قرار نمی‌گیرند.
غلامی افزود: طبیعی است که باید استاندارد آنها را بالا برد و تقویت کرد که با کاهش جمعیت دانشجویی که از اوایل دهه 90 اتفاق افتاد که داوطلبان ورود به دانشگاه افت کرد، خیلی از این واحدها خالی ماندند و از این رو باید ساماندهی شوند.
وی بیان کرد: همه مطالعات نشان می‌دهند که ما به این همه مراکز آموزش عالی نیاز نداریم و منجر به افزایش جمعیت فارغ‌التحصیلان بیکار خواهد شد.
وزیر علوم گفت: از این رو هر مجموعه دانشگاهی که شکل می‌گیرد باید در کنار آن مطالعه آمایشی وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: کار آمایشی را لزوماً ما انجام نمی‌دهیم و بعضی دانشگاه‌ها آن را انجام می‌دهند.
غلامی بیان کرد: در حوزه آمایش به رغم کارهایی که انجام شده هنوز کارهای جدید نداریم و برنامه ‌ریزی‌هایمان هم خیلی به آمایش و مطالعات میدانی متکی نبوده و هنوز هم خیلی کم به این مطلب توجه می‌کنیم.
این استاد دانشگاه گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که سال 95 ابلاغ شد یک طرح ساماندهی آموزش عالی داریم.
وزیر علوم افزود: در ساماندهی ما چندزیر نظام داشتیم؛ یکی بخش غیردولتی به جز دانشگاه آزاد که بر اساس ارزیابی و نظارت‌هایی که شده در حال کیفی‌سازی استاندارسازی است و بیش از 50مرکز غیرانتفاعی غیرفعال کرده‌ایم چون استانداردها را نداشته‌اند یا حداقل‌ها را داشته‌اند و به تعدادی هم تذکر داده شد و این نظارت‌ها خوشبختانه جدی بوده است.
وی ابراز کرد: از زمانی که من به وزارت آمده‌ام سعی کرده‌ایم همکاری را با دانشگاه آزاد زیادتر کنیم و تعامل نزدیک بیشتری داشته باشیم و تاکید من بر کیفی‌سازی است.
غلامی گفت: کاهش جمعیت دانشجویان دانشگاه آزاد باعث شد که این دانشگاه مقداری نیروهایش را کنار هم بیاورد و اعضای هیئت عملی خود را در واحدهای بزرگتر و فعال جمع کند و خودبه خود حرکت کیفی‌سازی اتفاق افتاده است.
وی ابراز کرد: چند زیرنظام داریم بحث حمایت از بخش خصوصی به عنوان اجرای اصل 44 قانون اساسی به عنوان خصوصی‌سازی نیز به آن توجه داریم و قرار نیست دولت همه هزینه‌ها را برای آموزش عالی را پرداخت کند و در اینجا هم اگر ما به عنوان ناظر بتوانیم کیفیت را کنترل کنیم، بخش خصوصی هرچقدر توسعه پیدا کند و سرمایه بگذارد به نفع دولت است و دولت پول‌ خود را در جاهایی از آموزش عالی که اثربخشی بهتری داشته باشد خرج کند.
وی درباره دانشگاه پیام نور گفت: در بحث دانشگاه دولتی کمی نوسان داریم یکی دانشگاه پیام نور است که همان اتفاقی که برای دانشگاه آزاد افتاد برای پیام نور هم می‌افتد. تعداد زیادی از واحدها در حال حاضر دانشجو ندارند و خالی مانده و کارمند و اعضای هیئت علمی مانده که چون هزینه آنها را دولت دارد می‌دهد عزم جدی برای جمع کردن آنها کمتر است.
وزیر علوم گفت: از دانشگاه پیام نور خواسته شده که روی کاربری دیگری برای این دانشگاه‌ها فکر کند، مثلاً مرکز رشد در این ساختمان‌ها ایجاد کند، حرکتی در حوزه فناوری و کارآفرینی و اشتغال‌زایی و فعالیت‌هایی از این قبیل باشد که در حال انجام است.
غلامی درباره دانشگاه فنی- حرفه‌ای بیان کرد: از دانشگاه فنی-حرفه‌ای که از آموزش و پرورش جدا شده است و اکثر شهرستان‌هایی که داشته‌اند به طور جدی حمایت می‌شود و تمام شهرستان‌هایی که تقاضا داشته‌اند بررسی می‌شود.
وی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی هم یکی از زیرنظام‌های وزارت علوم بود که بخش دولتی آن را تعطیل کرده‌ایم برای اینکه عوارض زیاد داشت و اغلب محلی برای تحصیل کارکنان دولت و دریافت مدرک و ارتقای مدرک اشتغال و افزایش حقوق را دنبال می‌کرد در حالی که اساسنامه دانشگاه علمی کاربردی می‌گوید این دانشگاه در کنار صنعت، مشاغل و حرفه‌ها باید ایجاد شود و افراد شاغل در حین اشتغال توانایی‌های خود را با علوم و فنون جدید افزایش دهند.
وی افزود: زیرنظام دیگر ما مراکز آموزش عالی است که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند ما کمی بیش از 150 دانشگاه و دانشکده و مرکز و مجتمع داریم.
وزیرعلوم اظهار کرد: نمی‌توانیم با چشم برهم گذاشتن اجازه بدهیم که برخی مراکز تحت عنوان دانشگاه بیایند و دانشجو تربیت کنند و عوارض مضاعف افزون بر آمار بیکارانی که داریم در آنها ایجاد شود بنابراین مصوبه شورای عالی فرهنگی در دستور کار قرار گرفت.
وزیر علوم افزود: در این طرح بحث منطقه‌ای شدن استان‌ها مطرح بود که با توجه به بعد شرایط خاصی که وجود دارد و بعضا تعامل خاصی هم بین استان های ما وجود نداشت ما به صورت استانی طرح ساماندهی را آغاز کردیم.
به گفته وی این طرح الان آماده است و بخش نهایی آن مانده که کار کارشناسی آن انجام شود و هماهنگی با مراکز ومراجع قانونی برای اجرایی شدن خواهد شد.
شهرستان جهرم در فاصله 193 کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.
9910 / 1876

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي دانشگاه مديريت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۵۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوه‌نامه مشوق‌های خدمتی برای کسب مهارت دانش‌آموختگان دانشگاهی ابلاغ شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: شیوه‌نامه مشوق‌های خدمتی برای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی که مهارتی را کسب می‌کنند، پس از پیگیری‌های صورت گرفته طی سال‌های گذشته، تدوین و توسط ستادکل نیرو‌های مسلح ابلاغ شد.

وی افزود: بر اساس این شیوه نامه از این پس دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی با کسب مهارت‌های تخصصی و عمومی می‌توانند از مشوق‌های خدمتی همچون کسری خدمت، مرخصی تشویقی، تعیین سازمان محل خدمت، بخشش اضافه خدمت سنواتی، تعویق اعزام و اعطای یک درجه بالاتر در صورت دارابودن صلاحیت‌های لازم و متناسب با سوابق مرتبط، بهره‌مند شوند.

صالحی گفت: سوابق و اطلاعات دوره‌های مهارت آموزی برگزارشده در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور باید تا دو ماه قبل از تاریخ اعزام توسط دانشجویان آماده شده و توسط دانشگاه‌ها مورد تایید قرار گیرد. در این راستا شیوه نامه و سامانه مربوطه در دست تهیه بوده و روش‌های اجرایی در آینده نزدیک اطلاع رسانی خواهد شد.

معاون وزیر علوم افزود: این نخستین بار است که مهارت آموزی تاثیر مستقیم در فرایند خدمت سربازی دانشجویان داشته و نیاز است دانشگاه‌ها همکاری و هماهنگی لازم را با دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت اجرای این شیوه نامه داشته باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی
  • دانشگاه علوم و تحقیقات دارای ظرفیت توسعه ملی دانش رباتیک است
  • شیوه‌نامه مشوق‌های خدمتی برای کسب مهارت دانش‌آموختگان دانشگاهی ابلاغ شد
  • بودجه آموزش عالی برای همه دانشجویان؛ آری یا خیر؟
  • اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق
  • دانشجوی باکیفیت هرجا که باشد باید حمایت شود
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می‌شوند
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می شوند/ ضعف نظام آموزشی
  • انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • تایید انتخاب 10 رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور