Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-19@08:42:53 GMT

خوزستان همچنان درگیر مشکلات ابتدایی صادرات است

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۶۲۶۸

خوزستان همچنان درگیر مشکلات ابتدایی صادرات است

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان یا اشاره به وضعیت مرزهای استان و موانع صادراتی، گفت: خوزستان همچنان درگیر مشکلات پیش‌پاافتاده و ابتدایی برای رونق صادرات است. ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴ استانها خوزستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، سید نورالله حسن‌زاده عصر امروز در جلسه با انجمن‌ها و قطعه سازان صنعتی که در محل معاونت هماهنگی امور اقتصادی برگزار شد، با اشاره به اهمیت جایگاه اقتصادی استان خوزستان در سطح کشور و استراتژیک بودن این استان صنعتی، اظهار داشت: مسائلی از قبیل عدم مدیریت واحد و نبود ایکس ری کامیونی از موانع صادراتی خوزستان بوده که این مشکلات پیش‌پاافتاده‌ترین موانع بخش صادرات در هر کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: متأسفانه خوزستان هنوز درگیر چنین مشکلات اولیه است و این مسئله در تولید و صادرات ما اثر منفی بسیار دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان بابیان این‌که گزارش شرایط موجود مرزها بارها به مقامات کشوری ارسال‌شده، گفت: آخرین بار در جلسه سفر رئیس‌کل و معاونین گمرک ایران به خوزستان گزارش‌ها ارائه شد و مصوبات آن سفر باید پیگیری شود.

حسن‌زاده با اشاره به بحران به وجود آمده در خوزستان، عنوان کرد: مشکلات پایانه‌های مرزی در این بحران افزایش پیداکرده که در اولین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان باید گزارش داده شود که تا چه حد مسائلی از قبیل استقرار و نصب دستگاه ایکس ری کامیونی، استقرار گارد گمرک و واردات از مرز شلمچه و اقداماتی ازاین‌دست، اجراشده است.

وی عنوان کرد: باید هر چه سریع‌تر این مشکلات که موانع اصلی صادرات ما محسوب می‌شود، برطرف شود تا بتوانیم رونق تولید را رقم بزنیم.

معاون استاندار در حوزه اقتصادی به تشریح شرایط موجود کشور و استان پرداخت و با تأکید بر این‌که بخش خصوصی مولد باید ترغیب شود تا در ایران و عراق سرمایه‌گذاری کنند، افزود: این ترغیب باید با این شرط که موانع اولیه و ابتدایی برطرف شود، صورت گیرد.

حسن‌زاده به سرمایه‌گذاری انجام‌شده بخش سیمان در استان العماره عراق از سال 89 تاکنون اشاره کرد و بیان داشت: این سرمایه‌گذاری نتیجه‌ بخش بوده و در حال حاضر کارخانه برای تولید سیمان آماده است اما مسئله‌ای دیگر وجود دارد که باید کلینکر (دانه‌های حرارت دیده در تولید سیمان پرتلند) به‌صورت روزانه از استان حمل و به کارخانه در العماره ارسال شود.

وی تصریح کرد: این نگرانی وجود دارد که به دلیل مشکلات موجود در مرزهای کشور و پایانه‌های صادراتی، شاید نتوان در موقع نیاز کارخانه، کلینکر را تأمین کرد و ازآنجایی‌که این اولین کار ما در حوزه تولید سیمان خارج از مرزهای کشور است، لذا این امکان این‌که آسیب جدی به ادامه کار وارد شود وجود دارد.

ایجاد یک میلیون شغل پایدار در گرو 2 برابر شدن صادرات ایران به همسایه‌هاموافقت بانک مرکزی با واردات کالا به‌جای بازگشت ارز صادراتی به کشورصادرات به عراق به 12‌ میلیارد دلار رسید

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان ادامه داد: به همین دلیل، این موضوع مهم باید در کارگروه صادرات، بررسی و حل شود تا مشکلی بر سر راه تولید و تجارت سیمان وجود نداشته باشد.

حسن‌زاده گفت: برای افزایش تولید و توسعه صادرات، ابتدا باید جای فعلی خودمان را در عرصه تولید بدانیم، توان عملیاتی خود را ارزیابی کنیم و سوم این‌که یادمان باشد پدیده شومی به نام تحریم راداریم. پس باید با شناخت این موارد و اینکه آیا می‌توانیم رقابت کنیم یا نه و تولیدمان چقدر رقابتی است، برنامه‌ریزی کنیم.

وی روش فعال شدن و مؤثر بودن تجارت در شرایط تحریم را استفاده از ظرفیت و پتانسیل عراق برای تجارت جهانی عنوان کرد و افزود: باید به‌گونه‌ای از این ظرفیت استفاده شود تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

معاون استاندار در حوزه اقتصادی با تأکید بر آگاهی از وضعیت منابع مالی کشور گفت: بازار سرمایه کشور منحصر به بانک‌ها شده اما بانک‌ها هم منابع کافی ندارند و منابع محدودی را می‌توانند اختصاص دهند؛ با این‌ وجود و با شناخت کافی از حوزه تولید باید اولویت‌بندی کنیم و طرح‌های صادرات محور، با ارزش افزوده بالا و دانش‌بنیان را در اولویت ارائه تسهیلات قرار دهیم.

وی بابیان این‌که امسال وظیفه سنگینی به دوش اتاق‌های بازرگانی است، افزود: کارگروه‌های تخصصی اتاق‌ها باید با استفاده از نخبگان، فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی فعالیت خود را آغاز و نقش خود را در حوزه تولید، رونق تولید و صادرات ایفا کنند.

حسن‌زاده با اشاره به ماهیت جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، به ذکر نام کارگروه‌های متعددی مانند کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری و کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی پرداخت و گفت: مسائل جزئی باید در این کارگروه‌ها مطرح و بررسی شود و ضرورت دارد که مسائل کلان در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح تا تصمیمات آن، بخشی از مشکلات کلان فعالان اقتصادی را برطرف سازد.

وی در ادامه با تصریح بر این‌که در زمینه شرکت‌های مدیریت صادرات دچار ضعف هستیم، گفت: با تلاش و پیگیری فعالان بخش خصوصی، خصوصاً اتاق‌های بازرگانی این نقیصه باید مرتفع شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به ضعف در برندهای استانی گفت: ما در کشور خصوصاً استان خوزستان در این زمینه ضعف اساسی داریم و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید با همکاری فعالان بخش اقتصادی و بنگاه‌های تولیدی تلاش کنند در این امر مهم گام‌های اساسی بردارند.

انتهای پیام/ ت

R41468/P/S6,57/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۶۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری به سوریه در سال ۱۴۰۳

ربیهاوی، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به نقشه راه توسعه صادرات به سوریه، گفت: به منظور افزایش حجم تجارت به سوریه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های منظمی انجام شده است که مهم‌ترین این برنامه‌ها عبارت از برگزاری همایش اطلاع‌رسانی جهت ابهام‌زدایی و ترغیب فعالان اقتصادی برای رونق تجارت در دو کشور و تلاش برای احیای نمایشگاه‌های بین‌المللی و اختصاصی ( ۵ نمایشگاه) است.

این مقام مسئول با تاکید بر احیای هیات‌های تجاری همزمان با برگزاری نمایشگاه‌های داخلی، افزود: برنامه فعال کردن دو مرکز تجاری در سوریه و همچنین برنامه اعزام رایزن بازرگانی در سال ۱۴۰۳ در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت با اشاره به دعوت مقامات و فعالان اقتصادی سوریه برای شرکت در نمایشگاه ایران اکسپو، افزود: تلاش داریم در اکسپوی سال آینده با برگزاری جلسات B2B و بازدیدهای جانبی زمینه‌های توسعه تجارت با این کشور را فراهم کنیم؛ همچنین تشکیل کمیته‌های عالی صنعتی در چارچوب توافق‌نامه تجارت آزاد در دستور کار قرار گرفته است.

ربیهاوی در پایان هدف از این‌ برنامه‌ریزی‌ها را‌ تحقق صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری به سوریه در اولین سال برنامه (۱۴۰۳) عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • بیدروبه همچنان رکوردار بیشترین میزان بارش‌ها در خوزستان
  • چه کشورهایی همچنان به رژیم صهیونیستی سلاح می‌دهند؟
  • کشورهایی که همچنان به رژیم صهیونیستی سلاح می‌دهند
  • رشد 100 درصدی تحقق سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه آزاد انزلی
  • صادرات ۱۶۶ میلیون یورویی «ماکو» در سال ۱۴۰۲
  • تقویت مشوق‌های سرمایه‌گذاری مولد و رشد صادرات کشور در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم
  • برنامه ریزی برای صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری به سوریه در سال ۱۴۰۳
  • بانک‌ها همچنان رویه «غلط» بنگاه‌داری را ادامه می‌دهند
  • بدهی ۳۷۰۰ میلیارد تومانی کارفرمایان تأمین اجتماعی در فارس
  • کسادی بازار فروش و صادرات محصولات کشاورزی در دزفول+فیلم