Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران_ ایرناپلاس_ بعد از فشارهای گسترده پیدا و پنهان به مدیر حوزه علمیه، آیت‌الله اعرافی با اعلام رخ دادن یک سفر اضطراری، حضور خود در یک نشست علمی با آیت الله سروش محلاتی و دکتر فیرحی را لغو کرد.

به گزارش خبرنگار ایرناپلاس، هفته گذشته بنری در فضای مجازی بین حوزویان دست به دست شد و امیدهایی را برای گشایش باب گفت‌وگو بین جریان‌های مختلف حوزه زنده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طبق اطلاعات این بنر، موسسه فهیم که از موسسات علمی با سابقه قم است، از آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه دعوت کرده بود تا در سیصدمین نشست این موسسه شرکت کند و در موضوع؛ «فقه، آفاق و چالش‌ها» سخن بگوید و وعده برگزاری میزگردی نیز در همین جلسه در موضوع؛ «ظرفیت‌ها و چالش‌های اندیشه دینی در حوزه نظریه پردازی» با حضور استاد محمد سروش‌محلاتی و حجت‌الاسلام داود فیرحی داده شده بود.

قرار گرفتن نام و عکس آیت‌الله اعرافی که علاوه بر مدیریت عالی حوزه، نماینده طیف انقلابی هم به شمار می رود، در کنار نام و عکس دو نفر از اساتیدی که هم از نظر گرایش سیاسی و هم از نظر رویکرد علمی و نظری، در طیف نواندیش حوزه دسته بندی می شوند، از همان ابتدا تعجب برانگیز و از سویی خوشحال کننده بود. بسیاری این جلسه را نقطه عطفی در آغاز گفت‌وگوهای علمی و جدی حوزوی بین دو طیف مهم حوزه می‌دانستند، غافل از آن که همچون گذشته فشارها مانع شکل گیری یک گفتگوی علمی شد.


*پیامکی که بالاخره ارسال شد

از یکی دو روز قبل از برگزاری این نشست شایعاتی درباره عدم حضور مدیر حوزه در این نشست به گوش می‌رسید. برخی از تحت فشار بودن علیرضا اعرافی از سوی طیف انقلابی خبر می‌دادند و عده‌ای از منتقدین حضور او را رسمیت بخشی به این موسسه و افراد حاضر می‌دانستند. سرانجام در زمان برگزاری جلسه مشخص شد مدیر حوزه علمیه قم در این نشست حضور پیدا نمی‌کند و هنوز تا تحقق رویای گفت‌وگوهای علمی در حوزه، فاصله داریم.

حجت‌الاسلام کاظم قاضی‌زاده، مدیر موسسه فهیم درباره این جلسه به ایرناپلاس گفت: موسسه فهیم از مهمترین موسسات نظریه‌پردازی قم است و تا کنون 300 نشست علمی با حضور افراد با گرایش‌های مختلف در این موسسه برگزار شده است. من به بهانه سیصدمین نشست با آیت‌الله اعرافی مدیر محترم حوزه علمیه تماس گرفتم و از ایشان دعوت کردم تا در این نشست حاضر شوند و موضوعی را ارائه کنند تا با حضور ایشان معلوم شود بر خلاف حرف‌هایی که این روزها زیاد می‌شنویم که در حوزه خبری نیست و نظریه‌پردازی وجود ندارد، کارهای زیاد و قابل توجه علمی و نظری در حوزه قم انجام شده است.

قاضی‌زاده در ادامه گفت: خوشبختانه آیت‌الله اعرافی نیز با رویی باز پذیرفت و قرار شد جلسه را برگزار کنیم و دو نفر از اساتید نیز در کنار بحث ایشان میزگردی را برگزار کنند.

قاضی‌زاده افزود: جلسه، مناظره یا بحث دوطرفه نبود و ما معتقد بودیم باید شان مدیر محترم حوزه رعایت شود اما از همان ابتدا، عده‌ای در صدد بودند که این اتفاق نیفتد. برخی علاقه‌مند نیستند آیت‌الله اعرافی رئیس حوزه علمیه قم باشند و می‌خواهند ایشان فقط رئیس بخشی از حوزه باشند. متاسفانه دو ساعت قبل از برنامه آقای اعرافی تماسی با من گرفتند و اعلام کردند که به دلیل سفری ضروری خارج از قم هستند و به جلسه نمی‌رسند. ایشان پیامکی هم به این شرح برای من فرستادند:

با سلام و تحیات

امروز عذر موجهی پیش آمد و در سفر کوتاه و ضروری خارج از قم هستم و صمیمانه به‌خاطر عدم توفیق حضور، از جناب‌عالی و همه دوستان و حاضران پوزش می‌خواهم و توفیق روزافزون شما را خواستارم و امیدوارم در فرصتی دیگر پیرامون موضوع، به بحث پردازیم.

والعذر عند کرام الناس مقبول/ ممنون و معتذر



*لغو حضور در نشست، نشانه بصیرت!

این در حالی است که برخی روایت دیگری از ماجرا دارند. از جمله سید یاسر تقوی، فعال رسانه ای روحانیت لغو حضور اعرافی را به دلیل فشار برخی جریان‌های حوزوی دانست و افزود: منتقدان این نشست با استناد به برخی مواضع کاظم قاضی‌زاده، مدیر مؤسسه فهیم و نزدیکی‌ آن به جریان نواندیش دینی حضور آقای اعرافی در این نشست را «رسمیت‌بخشی» به موسسه‌ای دانستند که به زعم آنان مروج دیدگاه‌های غیرانقلابی است؛ تا آنجا که لغو این دیدار را نشانه بصیرت مدیر انقلابی حوزه عنوان کردند.

«در هر صورت علیرضا اعرافی که روزگاری (سال 81) در کنار محمدسروش محلاتی و سایر اساتید و نخبگان حوزه طی نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب جهت حمایت و هدایت کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی استمداد طلبیده بود، امروز پس از 17 سال نتوانست در این نشست علمی در کنار محمد سروش محلاتی بنشیند. »

وی نتیجه گیری کرده که هنوز در دوران پیش از گفتگو به سر می‌بریم و تا شکل‌گرفتن یک گفتگوی ساده علمی راه زیادی در پیش داریم!



*شاید وقتی دیگر

حجت‌الاسلام قاضی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا امکان برگزاری این نشست با حضور مدیر حوزه در آینده وجود دارد، گفت: بله آقای اعرافی قول داده‌اند که در نشستی در زمان مناسب و با موضوع نظریه‌پردازی در موسسه فهیم حاضر شوند.

به هر حال یک فرصت طلایی برای گفت‌وگوی حوزویان از دست رفت و دوستان قدیمی که روزی پای یک نامه و اعلام لزوم حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی را امضا کرده‌ بودند، نتوانستند کنار هم بنشینند. اکنون باید منتظر ماند و دید مدیر حوزه علمیه قم که خود حامی تضارب آرا و گفتگو بوده، چه زمانی این ایده خود را عملی خواهد کرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دين گفت و گوي علمي مدير حوزه علميه قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۶۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوزه علمیه امام خمینی بیانیه داد: اشکالات شکلی احراز شد ؛ افراد مبحوث عنه از موسسه خارج شدند

در پی انتشار خبر انتقال باغ 4200 متری حوزه علمیه امام خمینی تهران به نام موسسه ای با سهامداری آیت الله کاظم صدیقی و پسرانش، این حوزه که تحت تولیت خود او اداره می شود، اعلام کرد که اشکالات شکلی پیش آمده بود که رفع شد.
تصویر بیانیه را ملاحظه می کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: 5 سؤال از کاظم رجبی صدیقی: چرا درباره اصل ماجرا یعنی "انتقال باغ ازگل" یک کلمه ننوشتید؟! صدیقی درباره ماجرای باغ ازگل: خبر نداشتم، فردی امضای مرا جعل کرد و سپس بخشی از شرکت مال من شد

دیگر خبرها

  • آقای صدیقی! چطور می‌شود هم «دهنده ملک» و هم «گیرنده ملک» جاعل باشد و شما و پسرانتان کلا متوجه نباشید؟
  • گسترش فعالیت‌های قرآنی یک ضرورت است
  • پنج سؤال از آیت‌الله صدیقی؛ مومنین منتظرند
  • حوزه علمیه تحت مدیریت کاظم صدیقی بیانیه داد؛ اشکالات شکلی احراز شد /افراد مبحوث عنه از موسسه خارج شدند
  • حوزه علمیه امام خمینی بیانیه داد: اشکالات شکلی احراز شد ؛ افراد مبحوث عنه از موسسه خارج شدند
  • جمعی از اساتید حوزه علمیه از آیت‌الله آملی لاریجانی قدردانی کردند
  • حوزه باید برخی از دوگانگی‌های جامعه را جمع کند
  • واکنش آیت‌الله صدیقی به ادعای زمین خواری
  • آیت‌الله اعرافی: حوزه باید برخی از دوگانگی‌های جامعه را جمع کند
  • امضایم جعل شده است؛ رسیدگی کنید