Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@09:28:20 GMT

دیار خواهر خورشید هشتم تجلی گاه شادمانی و انتظار

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۶۲۹۱

دیار خواهر خورشید هشتم تجلی گاه شادمانی و انتظار

گچساران - ایرنا - در روز و شب میلاد آخرین حجت خدا بر روی زمین بارگاه نورانی حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) و جای جای شهرستان گچساران تجلی گاه شادمانی عاشقان قائم آل محمد (ص) شد.

به گزارش ایرنا، خیابان ها و معابر شهر دوگنبدان که از چند روز پیش چراغانی و تزئین شده بود دیشب و امروز شاهد برپایی صدها ایستگاه صلواتی توزیع شربت و شیرینی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با زمزمه دعای روح بخش فرج ،زیارت عاشورا و آل یاسین در ظهور حضرت ولی عصر(عج ) دعا کردند.
چشم انتظاران یوسف گم گشته زهرای اطهر (ع) در حالی که اشک شوق در دیدگان خود داشتند در فراق آخرین پیشوای خود بی قرار بودند.
پرشورترین آئین های جشن و شادی دلدادگان امام عصر (عج الله) در حرم بی بی حکیمه (س) با حضور صدها زائر از استان های جنوبی کشور برگزار شد.
بقعه متبرکه بی بی حکیمه (س) خواهر بلافصل امام رضا (ع) در 80 کیلومتری جنوب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران سالانه میعادگاه هزاران زائر شیفته اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از استان های سراسر کشور و کشورهای حارجی است.
یا مهدی (عج الله) اینک در میلاد خجسته و مبارکت دلدادگانت شادمان و مسرور هستند،شیفتگانی که روزهای جمعه را با نوای جانبخش دعای ندبه در جاده های پر پیچ و خم انتظار چشم به راه روز موعود هستند.
ای گل خوش بوی نرگس که آمدنت نوید بخش جهانی سرشار از مهر و عدالت و انسان دوستی است کی روزهای انتظار را پایان می دهی و چشم منتظرانت را به قدوم مبارکت روشن می کنی.
دیگر بقاع متبرکه گچساران، مساجد، حسینیه ها، تکایا،بوستان های تفریحی واحدهای مسکونی، کانون های فرهنگی هنری مساجد که از روزهای گذشته با چراغانی و تزئین برای نیمه شعبان آماده شده بودند، شاهد برگزاری جشن و سرور حضرت مهدوی (عج) بودند.
حضرت ولی عصر (عج) بر اساس قوی ترین اقوال در نیمه شعبان سال 255 دیده به جهان گشود.
دوران امامت امام زمان (عج) با شهادت پدر بزرگوارشان در سال 260 هجری آغاز و در همین زمان نیز دوره غیبت صغری شروع شد و تا سال 329 هجری حدود 69 سال ادامه پیدا کرد.
در این دوره حضرت مهدی(عج) از طریق نائبان خاص خود به اداره امور مردم می پرداختند و آنان را رهنمود می کردند.
از سال 329 هجری دوران غیبت کبری آغاز شد که تا به حال ادامه دارد.
بارگاه نورانی امامزاده حضرت بی‌بی حکیمه(س) یکی از زیارتگاه‌های معروف جنوب کشور در حدود یک کیلومتری شرق روستای بی‌بی حکیمه(س) واقع در دهستانی مزین به همین نام از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
این بقعه متبرکه در دامان کوه زرد و تنگه بزرگ و طولانی در فاصله 80 کیلومتری جنوب غربی دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
این مکان مقدس زیارت گاه دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به ویژه استان‌های هم جوار، کشورهای حوزه خلیج فارس و شیعه نشین از جمله کویت، قطر، بحرین، امارات و دیگر کشورهای عربی از قبیل لبنان، عراق، سوریه و عربستان، از سده‌های پیشین تاکنون بوده است.
بارگاه نورانی امامزاده بی‌بی حکیمه(س) در حد فاصل بندر گناوه و شهر دوگنبدان، در فضایی تقریبا دایره شکل، بنا شده است.
در جوار این بارگاه، مزار دیگری قرار گرفته است که بر اساس روایات معتبر محلی متعلق به بی‌بی گل‌خاتون(س) کنیز بی‌بی حکیمه(س) است.
صحن این آرامگاه از کف تا سقف، ارتفاعی بیش از ده متر و مساحت صحن حرم بالغ بر 420 متر مربع دارد.
از دهانه غار (ورودی آرامگاه) تا کف حرم تعداد 14 پله در قسمت ورودی زنانه و 13 پله در قسمت ورودی مردانه بکار رفته است و دیوار شیشه‌ای جایگاه زوار مردانه و زنانه را حائل شده است.
در سمت شمال غربی ضریح، درب کوچکی معروف به «باب المراد» وجود دارد که به استناد روایات متعدد، ورودی غاری بوده که بی‌بی حکیمه(س) با همراهی کنیز وفادار خود از دست دشمنان ظالمش در آن پناه گرفته است.
ﻣﺮﺣﻮم ﻋﻼﻣﻪ مجلسی(ره) ﻓﺮزﻧﺪان اﻣـﺎم موسی کاظم(ع) را 39 ﻓﺮزﻧﺪ ﺑﺮ ﺷﻤﺮده و ﺣﻜﻴﻤﻪ را یکی از آنها داﻧـﺴﺘﻪ و ﭼﻨـﻴﻦ فرمودند: در کوه های ﻣﺴﻴﺮ بهبهان، زیارتگاهی اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻨﺘﺴﺐ ﺑﻪ ﺣﻜﻴﻤﻪ ﺧـﺎﺗﻮن است و شیعیانی که در این مسیر رفت و آمد دارند آنجا را زیارت می کنند.
در زﻣﻴﻨﻪ ورود اﻳﻦ ﺑﺎﻧﻮی بزرگوار به ایران زمین روایت های متعددی نقل ﺷﺪه است.
از ﺟﻤﻠﻪ اﻳﻦ ﻛﻪ نزدیک به یک ﺳﺎل ﭘﺲ از ﺳﻔﺮ ﺣـﻀﺮت معصومه (س) ﺑﻪ کشور ایران، جمعی از ﺧﺎﻧﻮاده اﻳﺸﺎن ﺑﻪ ﻗﺼﺪ زﻳﺎرت اﻣﺎم رضا(ع) از ﻣـﺴﻴﺮ ارﺟﺎن ﺑﻪ شیراز ﺑﻪ ﺳﺮپرستی اﺣﻤﺪ ﺑﻦ موسی(ع) ﺷﺎه ﭼﺮاغ به سوی ﻣـﺮو رﻫﺴﭙﺎر شدند.
از اﻓﺮادی ﻛﻪ در اﻳﻦ ﺳﻔﺮ ﺣﻀﻮر داﺷﺘﻨﺪ می ﺗﻮان به ﺣﺴﻴﻦ ﺑـﻦ موسی(ع)،ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ موسی(ع) و ﺣﻜﻴﻤﻪ ﺑﻨﺖ موسی(ع) ﻛﻪ ﻫـﺮ ﺳـﻪ از ﻓﺮزﻧـﺪان اﻣﺎم ﻫﻔﺘﻢ ﺑﻮدﻧﺪ اﺷﺎره کرد.
اﻳﺸﺎن ﺑﺎ ﻋﺒﻮر از ﺷﻬﺮ ﺑﺎﺳﺘﻴﻦ وارد ﺷﻬﺮ ﻣﺘﺮوﻛﻪ ﻣﻴﺸﺎن ﻛﻪ تنگه ای ﻋﻈﻴﻢ و اﻣﻦ داشته می ﺷﻮﻧﺪ و ﺳﭙﺲ در ﻣﻜـﺎن کنونی سکنی میﮔﺰﻳﻨﺪ.
در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این سلاله پاک نبی اکرم (ص)به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته و در دوره های مختلف بازسازی شد.
مطالعه سیر تاریخی این آستانه نورانی نشان می دهد که در دوره صفویه به دستور شاه عباس نوسازی، در سال 1099 هجری قمری از سوی حسن علی خان زنگنه تعمیر و پس از آن عطا الله بیک حاکم وقت منطقه ،این بقعه را مرمت کرد.
گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
8143/1662

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي نيمه شعبان گچساران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۶۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت دیدار بستنی فروش مسیحی با امام موسی صدر

یک بستنی فروش مسیحی در لبنان برای عرض شکایت نزد امام موسی صدر رفت. گفت‌وگوی این بستنی فروش با امام موسی صدر در موشن گرافیک زیر روایت شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • کلاهبرداری خواهر رونالدو جنجال به پا کرد
  • بسیاری از مولفه های وحدت در ماه مبارک رمضان تجلی پیدا خواهد کرد
  • «خانقاه ویرانی» تجلی‌گاه عرفان کبروی در سده هشتم هجری قمری
  • قتل خواهر به دست برادر در باوی
  • قتل خواهر به دست برادر ۱۷ ساله در خوزستان
  • رونمایی دیوارنگاره تجلی ارادت در بارگاه خورشید
  • روایت دیدار بستنی فروش مسیحی با امام موسی صدر
  • خواهر نیمار دست از سر فوتبالیست‌ها برنمی‌دارد
  • عطر عید عبادت و طبیعت
  • جزئیات جدیـد از چگونگی مرگ تلخ «نگار کریمیان»؛ چه کسی دستـور شلیک داد؟