Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بيرجند - ايرنا - استاندار خراسان جنوبي گفت: اولويت ما اين است که همه ظرفيت هاي استان را پاي کار بياوريم تا عقب افتادگي استان ثروتمند و داراي ظرفيت ها و مواهب الهي خراسان جنوبي را کاهش داده و عنوان محروميت را برداريم.

به گزارش ايرنا محمدصادق معتمديان روز يکشنبه در ديدار با آيت الله سيد محمد سعيدي توليت آستان مقدس حضرت معصومه (س) در قم افزود: در اين خصوص طرح توسعه 1400 استان تحويل دولت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي گفت: يکي از مشکلات در حوزه اجرايي نگاه به آينده است اين در حاليست که برخي استان ها برنامه 1420 را ارايه داده اند.
استاندار خراسان جنوبي تصريح کرد: در سفر رئيس سازمان برنامه و بودجه اسفندماه 97 به استان مقرر شد در مجموع حدود پنج هزار ميليارد تومان طي 2 سال به استان اختصاص يابد که از اين ميزان 800 ميليارد تومان مربوط به حوزه اشتغال است همچنين ساخت 10 هزار واحد مسکن براي مددجويان کميته امداد و افراد نيازمند از ديگر مصوبات اين سفر بود.
وي گفت: احداث مسکن يکي از نيازهاي خراسان جنوبي است در حاليکه در سيل اخير نيز بيش از 527 واحد مسکوني در استان دچار آسيب شد.
معتمديان يکي از ظرفيت هاي مهم استان خراسان جنوبي را نيروي انساني دانست و اظهار داشت: استفاده از اين ظرفيت مقداري مغفول مانده و بايد از آن در راستاي کمک و توسعه همه جانبه استان بيشتر بهره مند شويم.
وي بيان کرد: در حال حاضر 2 هزار عضو هيات علمي در 14 دانشگاه اصلي استان با ظرفيت 50 هزار دانشجو در مقاطع کارداني، کارشناسي تا دکترا وجود دارد.
معتمديان يادآور شد: در حوزه هاي علميه قم، مشهد و خراسان جنوبي نيز بيش از چهار هزار نفر طلبه و روحاني از خراسان جنوبي داريم که درخواست داريم توجه بيشتري به استان داشته باشيد تا با همفکري و هم انديشي بتوان در بحث توسعه استان از اين ظرفيت نيز بهره مند شويم.
وي افزود: 14 سال از تاسيس استان خراسان جنوبي مي گذرد و عليرغم محدوديت و محروميت ها ولي يکي از استان هاي برخوردار محسوب مي شود و مواهب و نعمت هاي الهي در مباحث مختلف جزو ظرفيت هاي بسيار خوب اين استان است.
استاندار خراسان جنوبي وجود معادن را از ظرفيت هاي مهم اين استان ذکر کرد و گفت: خراسان جنوبي رتبه چهارم کشور در زمينه تعداد معادن را داراست اين در حاليست که کار سيستماتيک و فني در اين زمينه انجام نشده است.
وي ادامه داد: از بيش از 60 نوع ماده معدني در کشور 49 ماده فلزي و غيرفلزي در خراسان جنوبي وجود دارد که يکي از مهمترين آنها وجود پنج پهنه محدود طلا است.
معتمديان گفت: اخيرا استخراج معادن طلا توسط شرکت هاي خصوصي و دولتي در استان آغاز شده از جمله در شهرستان نهبندان که 20 تن طلاي قطعي پيش بيني شده که به غير از ذخاير احتمالي و پيش بيني شده است.
استاندار خراسان جنوبي عنوان کرد: در بخشي از معادن حتي براي استخراج کار نشده و در بخشي نيز مواد معدني خام فروشي مي شود زيرا صنايع فرآوري محصولات معدني در استان مغفول مانده است.
وي ايجاد صنايع فرآوري محصولات معدني را جزو اولويت ها و برنامه هاي استان دانست و افزود: از اين طريق هم مي توان توليد ثروت داشت هم براي اشتغال که يکي از دغدغه هاي ما در استان است گام برداشت.
استاندار خراسان جنوبي يکي از مشکلات استان را کمبود منابع آبي عنوان کرد و گفت: حدود 22 سال خشکسالي در استان ضررهاي سنگيني به مردم وارد کرده است اما امسال به لطف خدا بارندگي ها مناسبي در استان داشتيم.
وي گفت: سال هاي گذشته هفت سد مخزني با 58 ميليون مترمکعب ظرفيت و هزينه کرد حدود 400 ميليارد تومان در استان ايجاد شده که اکنون بيش از 25 ميليون مترمکعب آن آبگيري شده است.
معتمديان يادآور شد: همچنين 2 هزار و 300 سازه آبخيزداري با هزينه کرد 60 ميليارد تومان و ظرفيت 80 ميليون متر مکعب در استان ايجاد شده که تاکنون 60 ميليون مترمکعب آب در اين سازه ها ذخيره شده است.
وي با بيان اينکه آبخيزداري و آبخوان داري از اولويت هاي ما در استان است تصريح کرد: جهت گيري به سمت آبخيزداري و آبخوان داري است چون سريع نتيجه مي دهند و در آبدهي قنوات نيز تاثيرگذار است.
استاندار خراسان جنوبي به وجود حدود هفت هزار رشته قنات در استان اشاره کرد و گفت: خراسان جنوبي رتبه دوم تعداد قنوات در کشور را دارد اما در خشکسالي هاي سال هاي گذشته 60 درصد قنوات خشک شد و امسال با بارندگي ها شاهد احياي برخي قنوات در استان بوديم.
وي بيان کرد: عليرغم همه محدوديت ها در محصولات کشاورزي در 10 محصول استان داراي رتبه ملي و جهاني هستيم که عناب، زرشک و زعفران جزو محصولات استراتژيک خراسان جنوبي است.
معتمديان گفت: همچنين در زمينه گياهان دارويي رتبه سوم کشور را داريم اما در زمينه وجود گلخانه به دلايل مختلف جزو استان هايي هستيم که کمترين ميزان گلخانه ها را دارد.
وي با بيان اينکه يکي از آسيب هاي استان خام فروشي محصولات کشاورزي است افزود: چند برابر ارزش افزوده، سود و ثروت استان به استان هاي ديگر مي رود.
استاندار خراسان جنوبي گفت: امسال 200 ميليون دلار از محل صندوق توسعه ملي دريافت کرديم که اولويت ما ايجاد صنايع فرآوري معدني و محصولات کشاورزي است تا در بحث صادرات ارزش افزوده براي مردم تلاش کنيم.
وي بيان کرد: يکي ديگر از ظرفيت هاي استان داشتن 331 کيلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان است و در اين زمينه چهار بازارچه مرزي از قبل در استان ايجاد شده اما افغانستان به دليل برخي مشکلات چهار سال است به صورت يکطرفه سه مرز را بسته است.
معتمديان گفت: مرز ماهيرود به عنوان يکي از مرزهاي مهم استان نيز سال قبل بسته شد در حاليکه يک ميليارد دلار رقم صادرات جمهوري اسلامي ايران از اين مرز بود لذا با رايزني هايي که با فراه افغانستان داشتيم اين مرز بازگشايي شد.
وي اضافه کرد: همچنين مذاکراتي با افغان ها انجام شده تا هر چهار مرز استان بازگشايي و تثبيت شود چراکه بخش قابل توجهي از معيشت مردم از اين طريق تامين مي شود.
استاندار خراسان جنوبي اظهار داشت: از ظرفيت فروش سوخت مرزي و واريز سود آن براي مرزنشينان تا شعاع 25 کيلومتر سال هاي قبل به درستي استفاده نشده بود و هفت ميليارد تومان عوايد فروش سوخت مرزنشينان استان بوده که حدود سه ميليارد تومان به مردم مرزنشين داده شده است.
وي گفت: به دليل خشکسالي ها و بسته شدن مرز يکهزار و 700 روستاي شهرستان هاي مرزي استان خالي از سکنه و اين موضوع سبب افزايش حاشيه نشيني در مرکز استان شده و اين مردم با وضعيت اسفبار و اکثر آنها با مبلغ يارانه دولتي زندگي مي کنند.
معتمديان تصريح کرد: با رايزني هايي که با مجموعه وزارت کشور و وزير نفت انجام شد سهميه سوخت مرزنشينان 10 برابر افزايش يافت و اسفندماه پارسال با فروش 10 ميليون ليتر سوخت، يک ميليون و 500 هزار تومان براي هر خانوار واريز شد در حاليکه درآمد خانواده چهار نفره شايد کمتر از 200 هزار تومان است.
وي افزود: فروردين امسال نيز اين ظرفيت بالقوه را به بالفعل رسانديم و همه دستگاه هاي دخيل از جمله بازارچه هاي مرزي، گمرک، شرکت پخش فرآورده هاي نفتي و استانداري پاي کار آمدند و با کار جهادي نشان داديم اين مسير خوبي براي دور زدن تحريم هاست تا بتوانيم مرزهاي غير اصلي را فعال و فروش نفت داشته باشيم.
استاندار خراسان جنوبي بيان کرد: فروردين ماه 15 ميليون ليتر سهميه سوخت گرفتيم که 2 ميليون و 250 هزار تومان سود يک ماه براي يک خانوار است و اين سهميه همچنان افزايش مي يابد.
وي گفت: در اين زمينه ايده اي را به دولت ارسال کرديم تا در ساير استان ها نيز انجام شود چراکه با استفاده از ظرفيت هاي موجود در کشور مي توان به مردم بيشتر کمک کرد.
7557*3028
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۶۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم|کمبود ۵هزار کلاس درس در خراسان رضوی 

دریافت 14 MB

به گزارش قدس خراسان، یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از مسائل مهم استان کمبود سرانه فضای  آموزشی  به ویژه در شهر مشهد است.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: خراسان رضوی کمبود حدود ۵هزار کلاس آموزشی دارد.

وی افزود: با مشارکت خیران نهضت مدرسه سازی در استان به راه افتاده است.

تصویربردار: امیرحسین حسن پور

خبرنگار: طاهره فجرداوودلی

طاهره فجرداودلی

دیگر خبرها

  • ضرورت تمرکز بر روی کیفیت‌بخشی فضای علمی دانشگاه‌ها
  • رژه اقتدار نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی در روز ارتش
  • لطافت باران در خراسان جنوبی
  • برگزاری رژه نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی
  • برگزاری رژه نیروهای مسلح خراسان جنوبی
  • پیام استاندار خراسان جنوبی و رئیس شورای تأمین استان به مناسبت "روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی ایران"
  • فیلم|کمبود ۵هزار کلاس درس در خراسان رضوی 
  • تاکید استاندار آذربایجان‌غربی بر ترویج فرهنگ اقامه نماز در جامعه
  • ظرفیت مراتع جنوبی ورامین ۳۳ هزار رأس دام است
  • دیدار مسئول کنسولگری روسیه با معاون استاندار