Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-23@06:26:02 GMT

دانستنی‌هایی از جنس شیر کاکائو!

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۶۹۶۴

دانستنی‌هایی از جنس شیر کاکائو!

شیرکاکائو محصولی است که به طور معمول از ترکیب شیر، کاکائو و شکر تهیه می‌شود. شیرکاکائو اغلب به عنوان گزینه‌ای مناسب برای ریکاوری پس از ورزش معرفی شده و هنگامی که در تلاش برای افزایش دریافت کلسیم و ویتامین D. در کودکان هستید، جایگزینی خوب برای شیر گاو معمولی عنوان می‌شود.

اما افراد بسیاری فکر می‌کنند که محتوای شکر زیاد در شیر‌های شیرین شده موجب کاهش ارزش تغذیه‌ای شیرکاکائو می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه با فواید و ضرر‌های این نوشیدنی محبوب بیشتر آشنا می‌شویم.

سرشار از مواد مغذی

شیرکاکائو به طور کلی از ترکیب شیر گاو با کاکائو و شیرین کننده‌هایی مانند شکر یا شربت ذرت با فروکتوز بالا تهیه می‌شود. شیرکاکائو نسبت به شیر شیرین نشده از محتوای کربوهیدرات و کالری بیشتری برخوردار بوده، اما از سطوح مشابه مواد مغذی سود می‌برد. با توجه به نوع، یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) شیرکاکائو می‌تواند حاوی:

کالری: ۱۸۰ تا ۲۱۱

پروتئین: ۸ گرم

کربوهیدرات: ۲۶ تا ۳۲ گرم

قند: ۱۱ تا ۱۷ گرم

چربی: ۲.۵ تا ۹ گرم

کلسیم: ۲۸ درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه

ویتامین D: ۲۵ درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه

ریبوفلاوین: ۲۴ درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه

پتاسیم: ۱۲ درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه

فسفر: ۲۵ درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه

همچنین، شیرکاکائو حاوی مقادیر کم از روی، سلنیم، ید، منیزیم، و ویتامین‌های A، B۱، B۶، و B۱۲ است.

شیر به عنوان یک پروتئین کامل در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که حاوی تمام ۹ اسید آمینه ضروری برای نیاز‌های بدن است.

به طور خاص، شیر سرشار از اسید آمینه لوسین است که به نظر می‌رسد بیشتر در ساخت و حفظ ماهیچه‌هایی قوی نقش دارد.

همچنین، شیر حاوی اسید لینولئیک کونژوگه (CLA)، نوعی اسید چرب امگا -۶ که در گوشت و لبنیات، به ویژه در محصولاتی که از حیوانات تغذیه شده با علف تولید می‌شوند، وجود دارد. برخی مطالعات نشان داده اند که اسید لینولئیک کونژوگه ممکن است فوایدی برای کاهش وزن داشته باشد. با این وجود، نتایج مطالعات در این زمینه یکدست نیست.

از سوی دیگر، به دلیل این که شیرکاکائو شیرین می‌شود، این محصول حاوی ۱.۵ تا ۲ برابر قند بیشتر نسبت به شیر گاو شیرین نشده است.

بیشتر سازمان‌های سلامت محدود کردن مصرف قند‌های افزوده به کمتر از ۵ تا ۱۰ درصد از کل کالری‌های دریافتی روزانه یا کمتر از ۱۰ قاشق چایخوری در روز را برای یک بزرگسال توصیه کرده اند.

یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) شیرکاکائو می‌تواند حاوی ۳ قاشق چایخوری قند افزوده باشد. از این رو، مصرف بیش از حد شیرکاکائو می‌تواند به راحتی مرز مصرف توصیه شده برای قند افزوده را پشت سر بگذارد.

مفید برای سلامت استخوان

شیرکاکائو سرشار از کلسیم است که ماده معدنی اصلی در استخوان‌ها محسوب می‌شود. لبنیات از بزرگترین منابع دریافت کلسیم غذایی محسوب می‌شود و در کنار آن سبزی‌ها، غلات، حبوبات، میوه، گوشت، ماکیان، ماهی و تخم مرغ قرار دارند.

کلسیم موجود در لبنیات به راحتی جذب می‌شود. به گفته پژوهشگران، این ممکن است دلیل اصلی پیوند رشد استخوان‌هایی قوی در کودکان و نوجوانان با مصرف لبنیات را توضیح دهد. همچنین، شیر سرشار از پروتئین و فسفر بوده و اغلب با ویتامین D. غنی می‌شود که تمام این مواد مغذی برای ساخت و حفظ استخوان‌ها و دندان‌هایی سالم و قوی ضروری هستند.

این ممکن است چرایی پیوند مصرف شیر و محصولات لبنی با کاهش خطر شکستگی و بیماری‌های استخوان، مانند پوکی استخوان، به ویژه در افراد پیر را توضیح دهد.

این مواد مغذی تنها در لبنیات وجود ندارند و از دیگر منابع غذایی سرشار از کلسیم می‌توان به حبوبات، مغزدانه ها، جلبک دریایی، سبزی‌های برگدار، و برخی انواع توفو اشاره کرد. چندین ماده غذایی نیز به طور معمول با کلسیم و ویتامین D. غنی می‌شوند که از آن جمله می‌توان به غلات صبحانه و آبمیوه‌ها و همچنین شیر‌ها و ماست‌های گیاهی اشاره کرد.

ممکن است به ریکاوری پس از ورزش کمک کند

شیرکاکائو ممکن است به ریکاوری ماهیچه‌ها پس از تمرینات ورزشی خسته کننده کمک کند. این نوشیدنی سرشار از کربوهیدرات و پروتئین، به طور خاص در باز پر کردن ذخایر قندها، مایعات و الکترولیت‌های از دست رفته طی ورزش کمک می‌کند.

این می‌تواند چرایی معرفی شیرکاکائو به عنوان یک نوشیدنی خوب برای ریکاوری پس از ورزش را توضیح دهد. بیشتر مطالعات فواید مصرف شیرکاکائو برای ورزشکارانی که به طور معمول تمرینات ورزشی شدیدتر و با تکرر بیشتر نسبت به ورزشکاران معمولی را انجام می‌دهند، نشان داده‌اند.

البته فواید تنها به شیرکاکائو اختصاص نمی‌یابند. طی یک بررسی که شامل ۱۲ مطالعه می‌شد، مشخص شد شیرکاکائو نسبت به دیگر نوشیدنی‌های سرشار از کربوهیدرات و پروتئین کارایی بیشتری در بهبود نشانگر‌های ریکاوری پس از ورزش، مانند سرم لاکتات و سرم کراتین کیناز نداشته است.

از این رو، اسموتی‌های خانگی یا دیگر وعده‌های غذایی یا میان وعده‌های متعادل نیز احتمالاً در ریکاوری ماهیچه‌ها پس از ورزش کارایی مشابه داشته، در شرایطی که می‌توانند مغذی‌تر نیز باشند.

ضرر‌های شیرکاکائو:

نوشیدن منظم شیرکاکائو ممکن است با برخی معایب همراه باشد.

سرشار از قند‌های افزوده

به طور معمول، حدود نیمی از کربوهیدرات‌های موجود در شیرکاکائو از قند‌های افزوده سرچشمه می‌گیرد. در برخی محصولات ممکن است از شربت ذرت با فروکتوز بالا استفاده شود که این نوع شیرین کننده نیز با چاقی و دیابت پیوند خورده است.

بیشتر سازمان‌های سلامت محدود کردن مصرف قند‌های افزوده را برای کودکان و بزرگسالان توصیه کرده اند.

به عنوان مثال، انجمن قلب آمریکا مصرف کمتر از ۱۰۰ کالری یا شش قاشق چایخوری قند افزوده در روز را برای زنان و کوکان و کمتر از ۱۵۰ کالری یا ۹ قاشق چایخوری را برای مردان توصیه کرده است.

یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) شیرکاکائو به طور معمول حاوی ۱۱ تا ۱۷ گرم - حدود ۳ تا ۴ قاشق چایخوری - قند افزوده است.

مصرف بیش از حد قند‌های افزوده با افزایش وزن و خطر بیشتر ابتلاء به بیماری‌های مزمن، مانند دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، و حتی برخی انواع سرطان پیوند خورده است.

همچنین، رژیم‌های غذایی سرشار از قند‌های افزوده با آکنه، پوسیدگی دندان، و افزایش خطر افسردگی مرتبط هستند.

همه نمی‌توانند آن را تحمل کنند

شیرکاکائو حاوی لاکتوز، قند طبیعی موجود در شیر و دیگر محصولات لبنی، است. افراد بسیاری در سراسر جهان نمی‌توانند لاکتوز را گوارش کنند و در صورت مصرف لبنیات با علائمی مانند اسهال، گاز بیش از حد، و کرامپ مواجه می‌شوند.

افزون بر این، برخی افراد به شیر آلرژی دارند یا در صورت مصرف آن به یبوست مبتلا می‌شوند. این شرایط بین کودکان شایع‌تر از بزرگسالان است.

ممکن است خطر برخی بیماری‌ها را افزایش دهد

شیرکاکائو ممکن است خطر برخی بیماری‌ها، از جمله بیماری قلبی و برخی انواع سرطان را افزایش دهد.

ممکن است به بیماری قلبی منجر شود

شیرکاکائو حاوی چربی اشباع زیاد و قند‌های افزوده است که ممکن است اثری منفی بر سلامت قلب داشته باشند. به عنوان مثال، نتایج یک مطالعه نشان داد که سهم ۱۷ تا ۲۱ درصد قند افزوده در کالری‌های مصرفی در مقایسه با سهم کمتر از ۸ درصد می‌تواند خطر بیماری قلبی را ۳۸ درصد افزایش دهد.

همچنین، قند افزوده می‌تواند خطر بیماری قلبی در کودکان را به واسطه افزایش کالری دریافتی و چربی بدن افزایش دهد. این ماده عوامل خطرآفرین بیماری قلبی مانند کلسترول بد و تری گلیسیرید را نیز افزایش می‌دهد.

بیشتر کارشناسان معتقدند که رژیم‌های غذایی سرشار از چربی اشباع عوامل خطرآفرین برای بیماری قلبی را افزایش می‌دهند. افزون بر این، پژوهش‌ها نشان داده اند که جایگزینی چربی اشباع با چربی‌های دیگر احتمالاً برای سلامت قلب مفید است.

به عنوان مثال، مطالعه‌ای که طی یک بازه زمانی ۲۰ ساله انجام شد، نشان داد که جایگزینی چربی مصرفی از لبنیات با مقدار مشابه از چربی چند غیراشباع - در غذا‌هایی مانند ماهی چرب و مغزدانه‌ها وجود دارد - می‌تواند خطر بیماری قلبی را ۲۴ درصد کاهش دهد.

ممکن است با برخی انواع سرطان مرتبط باشد

در برخی موارد، رژیم‌های غذایی سرشار از شیر و محصولات لبنی دیگر با افزایش خطر برخی انواع سرطان پیوند خورده اند. به عنوان مثال، بررسی ۱۱ مطالعه که بیش از ۷۰۰ هزار نفر را شامل می‌شد، نشان داد، احتمال مرگ ناشی از سرطان پروستات در مردانی که به میزان زیاد لبنیات مصرف می‌کنند ۱.۵ برابر بیشتر است.

نتایج یک بررسی دیگر که شامل ۳۴ مطالعه می‌شد، نشان داد که مصرف لبنیات با افزایش ۲۰ درصدی خطر سرطان معده پیوند خورده است.

با این وجود، برخی مطالعات نیز هیچ پیوندی را بین مصرف شیر یا لبنیات و خطر سرطان نشان نداده اند. در برخی موارد، لبنیات حتی به نظر می‌رسد آثار محافظتی اندکی در برابر سرطان‌های کولورکتال، مثانه، پستان، پانکراس، تخمدان، و ریه ارائه می‌کند.

افزون بر این، رژیم‌های سرشار از قند‌های افزوده با افزایش خطر برخی انواع سرطان، از جمله مری و پلورا، غشایی که ریه‌ها را پوشش می‌دهد، پیوند خورده است.

در شرایطی که برخی پژوهش‌ها نشان داده اند که برخی انواع شیر ممکن است خطر سرطان‌های خاص را افزایش دهند، پیش از نتیجه گیری قطعی به مطالعات بیشتری برای بررسی این ارتباط نیاز است.

آیا باید شیرکاکائو مصرف کنید؟

شیرکاکائو مواد مغذی مهمی مانند کلسیم، پروتئین و ویتامین D. را ارائه می‌کند که می‌توانند برای سلامت انسان مفید باشند. با این وجود، این نوشیدنی سرشار از کالری و قند افزوده است که می‌تواند به افزایش وزن منجر شده و شاید خطر برخی بیماری‌های مزمن را افزایش دهد.

مصرف شیرکاکائو در کودکان باید به دقت زیر نظر باشد. مصرف بیش از حد این نوشیدنی می‌تواند به چاقی، پوسیدگی دندان و دیگر مشکلات سلامت در کودکان منجر شود.

اگرچه شیرکاکائو یک نوشیدنی خوشمزه است، اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: شیر کاکائو لبنیات وزن مواد مغذی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۶۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیرابی و این همه خاصیت؟

سیرابی، که به نام شکمبه هم شناخته می‌شود، اولین بخش از معده چندبخشی نشخوارکنندگانی مثل گاو و گوسفند است. این بخش انشعابی از مری است و گنجایشی به اندازه یک هفتم وزن بدن حیوان را دارد. سیرابی بافتی جویدنی دارد و طعمی خنثی، شبیه به جگر، دارد. به دلیل طعم خنثی، سیرابی به راحتی طعم سایر مواد را به خود می‌گیرد و در غذاهایی مثل سوپ، خورش و خوراک سیرابی استفاده می‌شود.

به گزارش سرگرمی روز، خواص سیرابی و ویتامین‌های آن باعث شده تا متخصصان تغذیه به افراد توصیه کنند مصرف این غذا را جدی گرفته و از آن غافل نشوند.

هنگامی که معده گوسفند با پیاز و انواع زردچوبه ترکیب می‌شود طعمی فوق‌العاده می‌سازد که ارزش امتحان کردن دارد. بسیاری از افراد نیز به دلیل بوی نامطلوب این غذا در هنگام پخت از مصرف آن صرفه نظر می‌کنند. سوالی که پیش می‌آید این است که آیا خواص سیرابی شیردون ارزش مصرف این غذا را دوچندان می‌کند یا خیر؟

مهمترین خواص درمانی و سلامتی سیرابی

اگر می خواهید بدانید خاصیت سیرابی چیست؟ حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. مهمترین خواص سیرابی برای سلامتی و پیشگیری از بیماری های مختلف عبارتند از:

افزایش قدرت بینایی 

درمان کم خونی 

افزایش کیفیت اسپرم

درمان ریزش مو و کمک به پر پشت شدن مو 

بهبود سیستم گوارش 

افزایش رشد کودکان با مصرف سیرابی

زیبایی پوست

تقویت سیستم ایمنی

درمان افسردگی و اختلالات روانی

تقویت حافظه با مصرف سیرابی

پیشگیری از ابتلا به سرطان 

ترمیم عضله و مصرف سیرابی

تسکین درد مفاصل و مصرف سیرابی

کاهش وزن با مصرف سیرابی

کاهش التهاب

ویتامین‌های سیرابی

سیرابی و شیردان، به عنوان یک خوراکی مغذی، سرشار از ویتامین‌های حیاتی برای بدن است. از جمله مهم‌ترین این ویتامین‌ها می‌توان به ویتامین B12، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین‌های گروه B اشاره کرد. هر یک از این ویتامین‌ها مسئول کاری است.

به عنوان مثال ویتامین‌های B1، B2، B3 و B6 در کنار هم، متابولیسم بدن را تنظیم می‌کنند، به تولید انرژی کمک کرده و سلامت قلب و عروق را تضمین می‌‌کنند. ویتامین C نیز با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده، از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند و موجب سلامت پوست و مفاصل می‌شود.‌

ویتامین B12 از دیگر ویتامین‌های مهم سیرابی محسوب می‌شود. این ویتامین نقشی اساسی در تولید گلبول‌های قرمز خون، سلامت سیستم عصبی و پیشگیری از کم‌خونی دارد. 140 گرم سیرابی، 64 درصد نیاز روزانه شما به ویتامین B12 را تامین می‌نماید. سلامت پوست، مو و بینایی نیز از مهم‌ترین وظایف ویتامین A محسوب می‌شود.

سیرابی همچنین دارای پروتئین کلاژن است که در ترمیم بافت‌ها و جوانسازی موثر می‌باشد.

۱- افزایش قدرت بینایی 

سیرابی منبعی غنی از ویتامین A و سلنیوم محسوب می‌شود. به همین دلیل مصرف آن می‌تواند برای سلامتی و تقویت قدرت بینایی مفید باشد.

تحقیقات علمی نشان داده است که ضعف بینایی در کسانی که به صورت منظم سیرابی نوش جان می‌کنند، کمتر است. بنابراین اگر به سلامت چشم‌های خود اهمیت می‌دهید، مصرف این غذا می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

۲- درمان کم خونی

درمان کم خونی را می‌توان یکی از مهم‌ترین خواص سیرابی دانست. دلیل این امر وجود ویتامین‌های گروه B به خصوص ویتامین B12 و گلوبین است. این ویتامین‌ها می‌توانند بر روی تولید گلبول‌های قرمز خونی تاثیر گذاشته و اثرات کم‌خونی را کاهش دهند.

افرادی که به دنبال راهکاری موثر برای درمان کم‌خونی هستند، می‌توانند مصرف این غذای مغذی را در رژیم غذایی خود قرار دهند تا شاهد از بین رفتن علائم کم خونی مانند سرگیجه و بی‌حوصلگی باشند.

لازم به ذکر است که سیرابی می‌تواند بر روی افزایش انرژی نیز تاثیری مثبت بگذارد.

۳- افزایش کیفیت اسپرم 

قدرت باروری و افزایش کیفیت اسپرم را می‌توان از دیگر مزایای سیرابی دانست.

متخصصان بر این باورند که سیرابی با افزایش کیفیت اسپرم می‌تواند نقش بسیاری در قدرت باروری افراد داشته باشد. بررسی‌های علمی انجام شده که نشان می‌دهد سیرابی در افزایش میل جنسی و کاهش زود انزالی نیز می‌تواند موثر باشد. این موضوع نشان دهنده اهمیت مصرف این غذا در مردان است.

چنانچه در حال برنامه‌ریزی برای فرزنددار شدن هستید، مصرف سیرابی را جدی بگیرید و از آن غفلت نکنید تا با افزایش کیفیت اسپرم شانس باروری را در شما افزایش دهد.

۴- درمان ریزش مو و کمک به پر پشت شدن مو با سیرابی

آهن، منیزیم و سلنیوم موجود در سیرابی باعث شده است تا این غذا بتواند در پر پشت شدن مو به افراد کمک کند. کسانی که از ریزش موی شدید رنج می‌برند و به دنبال راهکاری موثر برای درمان این عارضه هستند، با این روش شانس رویش مجدد مو و جلوگیری از ریزش را خواهند داشت.

البته توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف این غذا به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

۵- بهبود سیستم گوارش 

سیرابی به دلیل داشتن پروبیوتیک‌ها، ویتامین B12، اسید فولیک و آنزیم‌های گوارشی، می‌تواند به بهبود سیستم گوارش کمک کند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفید روده هستند که به هضم غذا، جذب مواد مغذی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

ویتامین B12 در تولید گلبول های قرمز خون و اسید فولیک در ساخت DNA و سلول‌های جدید نقش دارند. آنزیم‌های گوارشی نیز موجب هضم و جذب مواد مغذی از غذا می‌شوند.

سیرابی به دلیل داشتن خواص ضد التهابی می‌تواند به کاهش التهاب در روده و بهبود علائم بیماری‌های التهابی روده مانند کولیت و کرون کمک کند.

اگر به دنبال بهبود سیستم گوارش خود با مصرف سیرابی هستید، بهتر است آن را به طور کامل تمیز کرده و به صورت پخته مصرف کنید. همچنین، از مصرف بیش از حد آن خودداری نمایید، زیرا می تواند باعث نفخ و درد شکم شود.

۶- افزایش رشد کودکان با مصرف سیرابی

فرایند رشد یک فرایند بسیار پیچیده است که از تغذیه تاثیر می‌پذیرد. به همین دلیل کودکانی که رژیم غذایی ایده‌آل‌تر و مناسب‌تری دارند، رشد بهتری را تجربه خواهند کرد. یکی از مهم‌ترین خواص سیرابی افزایش رشد کودکان است. در واقع می‌توان گفت مواد معدنی و مغذی موجود در این بخش از بدن نشخوارکنندگان می‌توانند نیازهای ضروری بدن برای رشد را فراهم کرده و به سلامت فردی کمک کند.

۷- کمک به زیبایی پوست

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مزایای مصرف سیرابی کمک به زیبایی و سلامت پوست است. ویتامین A و همچنین کلاژن بالای این غذا می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی پوست شما داشته باشد و کمک کند تا جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر برسید. با مصرف سیرابی ساخت سلول‌های جوان پوستی افزایش می‌یابد و سلول‌های پیرتر از بین می‌روند. این موضوع باعث می‌شود تا فرد چهره‌ای درخشان‌تر و پوستی شفاف‌تر داشته باشد.

بررسی‌های علمی نشان داده است که مصرف این غذا همچنین می‌تواند به ترمیم زخم و اسکار نیز کمک کند.

۸- تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی یکی دیگر از خواص مهم سیرابی محسوب می‌شود که نباید از آن غافل شد. سیرابی به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها، مواد معدنی و مغذی بسیاری می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی شما کمک شایانی کند. به همین دلیل مصرف این غذا به افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف یا کسانی که از بیماری‌های خاص رنج می‌برند و در دوره نقاهت بیماری هستند، توصیه می‌شود.

۹- درمان افسردگی و اختلالات روانی

افسردگی و اختلالات روانی از دیگر بیماری‌هایی هستند که با استفاده از سیرابی درمان می‌شود. در واقع می‌توان گفت ویتامین‌های موجود در این غذا می‌تواند نقش زیادی در افزایش هورمون سروتونین که به هورمون شادی نیز معروف است و کاهش افسردگی داشته باشد.

بررسی‌های علمی نشان می‌دهد مصرف سیرابی می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های روانی را کاهش دهد. با این وجود نیاز به تحقیقات بیشتری برای اثبات این موضوع وجود دارد.

۱۰- تقویت حافظه با مصرف سیرابی

این غذا می‌تواند با ترمیم سلول‌های مغزی به تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر نیز کمک کند. جالب است بدانید افرادی که در طول هفته حداقل یک بار سیرابی مصرف می‌کنند، می‌توانند عملکرد مغزی خود را ارتقا دهند و کمتر در خطر ابتلا به آلزایمر قرار گیرند. روی، منگنز و سلنیوم موجود در این غذا از مغز در برابر آسیب‌های احتمالی جلوگیری کرده و خطر ابتلا به تومورهای مغزی را نیز کم می‌کند.

۱۱- پیشگیری از ابتلا به سرطان و مصرف سیرابی

ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های موجود در سیرابی می‌توانند از آسیب دیدن DNA و در نتیجه ابتلا به سرطان جلوگیری کنند.

از دیگر خواص سیرابی می‌توان به کاهش عوارض شیمی درمانی اشاره کرد. افرادی که تحت درمان با شیمی درمانی قرار می‌گیرند معمولا پس از انجام این روش درد و کمبود انرژی زیادی را تجربه خواهند کرد. این افراد می‌توانند با مصرف سیرابی تا حدود زیادی این عوارض را جبران کنند. البته بهتر است قبل از شروع مصرف سیرابی حتما با پزشک خود مشورت داشته باشند.

۱۲- ترمیم عضله 

یکی از مهم‌ترین وظایف کلاژن ترمیم عضلات و بافت‌های بدن است. به همین دلیل گفته می‌شود که مصرف سیرابی می‌تواند به ترمیم عضلات شما کمک کند. اگر ورزشکار هستید یا از آسیب‌های عضلانی رنج می‌برید، مصرف سیرابی می‌تواند برای شما مناسب باشد.

این غذا می‌تواند فرایند کلاژن سازی را در بدن شما افزایش دهد و به سلامت جسمی شما کمک کند. افرادی که از زخم در نواحی مختلف بدن خود رنج می‌برند نیز با مصرف سیرابی می‌توانند بهبود زخم همچنین عضله سازی در خانه را تجربه کنند.

۱۳- تسکین درد مفاصل

لیست خواص سیرابی بدون در نظر گرفتن تسکین درد مفاصل، ناقص خواهد بود. این غذای مفید با از بین بردن باکتری‌ها و التهاباتی که باعث درد در ناحیه مفاصل می‌شوند، می‌تواند به تسکین و درمان این عارضه کمک کند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که تنها پس از ابتلا به بیماری‌های مفصلی می‌توانند از خواص این غذا برای مفاصل برخوردار شوند اما باید بدانید که مصرف سیرابی می‌تواند احتمال ابتلا به آسیب‌های مفصلی و استخوانی را نیز کاهش دهد.

۱۴- کاهش وزن با مصرف سیرابی

فیبر بسیار موجود در سیرابی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. این غذای خوش طعم با خواص فوق‌العاده می‌تواند با ایجاد احساس سیری به کاهش وزن کمک کند. البته بهتر است در کنار مصرف سیرابی از یک رژیم غذایی استاندارد نیز پیروی کنید تا بتوانید اثرات ناشی از چاقی و اضافه وزن را به طور قابل توجهی کاهش دهید.

توصیه می‌شود از اضافه کردن نمک زیاد به این غذا خودداری کنید، چرا که نمک زیاد می‌تواند اضافه وزن و چاقی را چندین برابر کند.

۱۵- کاهش التهاب 

اگر به دنبال یک راهکار موثر و اصولی برای کاهش التهاب بدن خود هستید، مصرف سیرابی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. بسیاری از افراد به دلیل التهاب در نواحی مختلف بدن خود، درد و عوارض بسیاری را تجربه می‌کنند. این افراد در کنار دارو درمانی می‌توانند مصرف سیرابی را نیز در رژیم غذایی خود قرار دهند تا شاهد نتایج فوق‌العاده حاصل شده باشند.

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • خواص میوه خشک برای کودکان
  • قیمت نجومی کاکائو؛ شکلات از دسترس خارج شد!
  • خطرات از دست دادن آب بدن؛ چگونگی تأمین
  • قرص جی سی بهتره یا گلوریا
  • شکلات از دسترس خارج شد!
  • خوراکی محبوب بچه‌های ایران از دسترس خارج شد
  • دانستنی های شگفت انگیز از عقاب ها که تا به حال نشنیده اید (فیلم)
  • روز زبان چینی 联合国中文日 + پوستر و دانستنی ها
  • شکلات هم کالای لوکس شد
  • سیرابی و این همه خاصیت؟