Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان با کشف راز و رمز اتفاقاتی که درون آتش رخ می‌دهد توانستند برای طراحی موتور‌های کارآمد و کم‌مصرف قدمی نو بردارند.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، دانشمندان باید بدانند که دقیقا چه اتفاقی در جریان آتش‌سوزی یا انفجار رخ دهد تا درک بهتری از احتمال احتراق یک مکان خاص داشته باشند و بتوانند مولکول‌ها و نقش آن‌ها را در واکنش آتش‌سوزی تحلیل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی در این مورد می‌گویند: آتش محیطی با درجه حرارت بالا و غیرقابل تحمل است و برای اینکه بدانیم درون آن چه می‌گذرد، حتی نمی‌توانیم یک کاوشگر بفرستیم، زیرا به محض ورود به درون آتش ذوب می‌شود. ولی ما باید اطلاعاتی از آن داشته باشیم و بدانیم که مثلا درجه حرارت داخل آن چقدر است و تراکم واقعی مولکول‌هایی که در آن می‌سوزند چقدر است.
آن‌ها می‌افزایند: آتش می‌تواند سرعت مولکول‌ها را در یک میلیونیوم ثانیه تغییر دهد و دانستن این جزئیات می‌تواند ما را در طراحی موتور‌های بهتر و تکنیک‌های مناسب‌تر برای حرکت همه چیز از یک خودرو گرفته تا یک موشک کمک کند. به طور مثال، محققان می‌توانند از این اطلاعات برای طراحی موتور‌های کارآمدتر، اما کم‌مصرف‌تر استفاده کنند. اگرسوخت بتواند جاذبه زمین را بشکند، از این روش‌ها می‌تواند حتی برای کاهش مصرف سوخت در موشک‌ها استفاده کرد و فضانوردان را به زودی به مریخ یا سیاره‌های دورتر فرستاد.
محققان فلوریدای مرکزی همچنین معتقدند که دانستن بیشتر در مورد سوخت‌هایی که در یک موتور می‌سوزند، به آن‌ها کمک خواهد کرد که استراتژی‌هایی برای کاهش مواد سمی ساطع‌شده در موتور‌ها اتخاذ کنند تا به بهتر شدن کیفیت هوا نیز کمک کند.
از دیگر کاربرد‌های این موضوع، روشی است که به محققان امکان می‌دهد ترکیبات مناسب‌تری را برای خفه کردن یا اتفای حریق در جا‌هایی که آتش خطرناک است و همچنین برای افزایش قدرت آتش در جا‌هایی مثل تسلیحات شیمیایی پیدا کنند.
این موارد اهمیت کار محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی را به خوبی نشان می‌دهد. حال باید دید این محققان چه تکنیکی را برای این کار ابداع کرده‌اند. آن‌ها از لیزر برای تحلیل واکنش شیمیایی استفاده کردند. یک نور لیزر به آتش یا مکان انفجار تابیده می‌شود و در سمت دیگر آن یک آشکارساز تعبیه می‌شود. زمانی که لیزر به آشکارساز می‌رسد به دلیل اینکه از میان حرارت آتش گذشته و با مولکول‌های بی‌شمار مختلفی مانند مونواکسید کربن که در مداومت آتش نقش دارند، برخورد کرده است، مقداری از انرژی خود را از دست می‌دهد.
محققان با دانستن اینکه چقدر از انرژی لیزر کاهش یافته است، می‌توانند دما و تراکم مولکول‌های درون آتش را اندازه‌گیری کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری علم و دانش سفر به مریخ آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۷۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش آموزان اردبیلی آزادی یک زندانی غیرعمد را رقم زدند

کرم الله محبوبی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: دانش آموزان دبیرستان پسرانه غیر دولتی علامه دهخدا با مشارکت در پویش دانش آموزی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد، با اهدای پول توجیبی خود به ستاد مردمی دیه استان یک زندانی غیر عمد را آزاد کردند.

وی افزود: علاوه بر مشارکت دانش آموزان در این پویش، باقیمانده بدهی این زندانی نیز توسط نیکوکاران استان برای آزادی و بازگشت این شخص به آغوش خانواده‌اش فراهم شد.

مدیر نمایندگی ستاد مردمی دیه استان بیان کرد: تا فرا رسیدن دهه کرامت ۷ زندانی جرایم غیر عمد دیگر نیز با کمک دانش آموزان دبیرستان پسرانه غیر دولتی علامه دهخدا از زندان‌های استان آزاد خواهند شد.

کد خبر 6088091

دیگر خبرها

  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • فیلم| محیط بان اعمال قانون کرد؛ متخلفان ماشین اورا آتش زدند!
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری
  • دانش آموزان اردبیلی آزادی یک زندانی غیرعمد را رقم زدند
  • ببینید| هیولایی ۳ تنی هامر با صفر تا صد ۳ ثانیه‌ای و حرکت خرچنگی
  • شوک بزرگ به تیم ملی؛ موسوی و غفور قید تیم ملی را زدند
  • چرا قالیباف باخت؟ چه شد که پاجوش‌ها چنار‌ها را کنار زدند؟
  • چه شد که پاجوش‌ها چنار‌ها را کنار زدند؟
  • صفر تا صد این خودروی چینی-انگلیسی کمتر از ۲ ثانیه طول می‌کشد/خودرویی شبیه به قطره اشک/عکس