Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-20@02:18:39 GMT

رشد پایه پولی و مخاطرات احتمالی

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۷۴۶۱

رشد پایه پولی و مخاطرات احتمالی

در این مطلب آمده است: صحبت های اخیر رئیس بانک مرکزی مبنی بر افزایش سهم پایه پولی در ترکیب نقدینگی، نگرانی هایی را در رابطه با مخاطرات احتمالی این سیاست ایجاد کرده است.
« هدف ما تغییر ترکیب کل های نقدینگی است. هم اکنون عمده دلیل رشد نقدینگی سود سپرده ها و ضریب فزاینده است و باید آن را (این دو متغیر را) کاهش دهیم و پایه پولی را زیاد کنیم، چون پول در دست مردم کم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر بتوانیم این تغییر را بدهیم،
می توانیم برای رونق تولید از آن استفاده کنیم. بنابراین یک برنامه خوبی داریم. » این صحبت ها را عبدالناصر همتی در حالی مطرح کرد که هنوز در اقتصاد ایران بر سر مساله مدیریت بازار پول و کارکرد های نقدینگی، جمع بندی مشخصی بین کارشناسان اقتصادی و مسؤولان دولتی، قانونگذاران و سیاستگذاران در این رابطه حاصل نشده و این کشمکش موجب شده که حجم نقدینگی برای اولین بار در تاریخ اقتصاد ایران، از حجم تولید ناخالص داخلی کشور فراتر رود و سیل نقدینگی، همه بازارهای مالی و کالایی را فرا گیرد.
صحبت های اخیر همتی در خصوص افزایش نقش پایه پولی در مدیریت نقدینگی، نقطه مقابل سیاستگذاری های بانک مرکزی در طی 5سال اخیر است که از نیمه دوم سال 92و با هدف کنترل پایه پولی، افزایش ضریب فزاینده نقدینگی و سنگین تر کردن کفه نقدینگی به سمت «شبه پول» آغاز شد.
بانک مرکزی در طی 5سال اخیر، تقریباً تلاش کرد که با نشان دادن چراغ سبز به بانک ها در رقابت بر سر افزایش سود سپرده ها، منابع بیشتری را جذب خود کنند و تبدیل سر فصل پول به شبه پول در این مدت، توانست ارتباط رشد نقدینگی با تورم را به حداقل رسانده و تورم را در درصد های تک رقمی نگاه دارد.
اما از اواخر سال ،95حرکت سیاستگذار از مسیر اصلی منحرف شد و دولت با استفاده از توان استقراض از نظام بانکی، رشد نقدینگی را تشدید کرد و بدهی بانک های غیردولتی و خصوصی به بانک مرکزی از حدود 2900 میلیارد تومان در شهریور ماه سال 92به 109هزار و 740میلیارد تومان در مهر ماه 97رسید.
حال بانک مرکزی در نظر دارد با راه اندازی خطوط اعتباری با بانک ها و خرید اوراق بدهی آنها، به طور مستقیم در بازار بین بانکی مداخله کرده و سهم پایه پولی را در نقدینگی افزایش دهد. از دیگر سو، با افزایش نرخ ذخیره قانونی بانک ها به کاهش ضریب فزاینده نقدینگی کمک کند.
این بسته سیاستی که در ادبیات اقتصادی به آن MMTیا نظریه پولی مدرن اطلاق می شود، بنیانی کاملا کینزی داشته و بر این تعریف استوار است که در زمان های رکود، معضل اصلی اقتصاد، کمبود تقاضا بوده و دولت باید با مداخله مستقیم و رفع کسری بودجه از محل چاپ پول، تقاضا را سامان داده و اقتصاد را به سطح اشتغال کامل برساند. مدافعان این سیاست، انتشار اوراق قرضه برای رفع کسری بودجه دولت را چندان ضروری ندانسته و معتقدند، بانک مرکزی با چاپ پول می تواند کسری بودجه را تا زمان رسیدن به اشتغال کامل پوشش دهد و بر این اساس می توان مشکل تنگنای نقدینگی بانک ها را رفع کرد و با افزایش قدرت تسهیلات دهی بانک ها، نرخ سود بانکی کاهش یابد و مشکلات تولید نیز رفع شود.
اما با همه این ویژگی های مثبتی که برخی بر آن تأکید می ورزند، باید به ساختار اقتصادی کشور و اقتضائات سیاستگذاری در شرایط فعلی دقت بیشتری داشت. در حال حاضر تقاضا مشکل اصلی رکود فعلی نیست، بلکه افزایش یکباره قیمت ارز و نهاده های تولید، سمت عرضه را وارد شوک کرده و شوک های سمت عرضه نیز با افزایش تقاضا و سیاست های کینزی قابل رفع نیستند. در کنار آن، تزریق بدون وثیقه پول پرقدرت به اقتصاد نه تنها بانک ها را از کم کردن هزینه ها و اصلاحات ساختاری منصرف می کند بلکه میل دولت به ایجاد بدهی بیشتر
را افزایش داده و مشکلات ساختاری فعلی که تضمین کننده تورم 2رقمی هستند را تشدید می کند.
مدافعان این طرح با استناد ه اجرای موفق طرح QE یا اصطلاحاً «تسهیل کمی» معتقدند این طرح در شرایط فعلی ایران نیز برای برون رفت از رکود نقدینگی، کارایی دارد اما تفاوت اصلی در اینجاست که در اقتصاد آمریکا در خلال سالهای 2008الی 2013دارای کمترین تورم ممکن در محدوده 1درصدی بود و نرخ بهره نیز در آن زمان بین 0.25درصد و نیم درصد بود. اما اقتصاد ایران یکی از پر تورم ترین سال های حیات خود را سپری می کند و تأکید بر فربه کردن پایه پولی، نتیجه ای جز تورم های سنگین به همراه نخواهد داشت.
به نظر می رسد بهترین راه ممکن در شرایط فعلی، محدود شدن حضور بانک مرکزی در بازار پول تنها با سیاست عملیات بازار باز باشد. بانک مرکزی می تواند با حضور فعال خود در این بازار و استفاده از ابزار خرید ' اوراق قابل باز خرید' Repurchase bond علاوه بر تجدید قوای مالی بانک ها، بدون انبساط پایه پولی، بازار بدهی را تعمیق کند، نرخ سود را کاهش دهد و هم از اثرات تورمی سایر سیاست ها جلوگیری به عمل آورد.
7141/6026/
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 اقتصاد ایران پول سیل کسری بودجه آمریکا 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۷۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصباحی مقدم: انتظارات تورمی مهم‌ترین عامل افزایش تورم است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که ناترازی بانک‌ها یکی از عوامل افزایش تورم است گفت: اگر بانک‌های ناتراز اصلاح شوند چه از ادغام و چه منحل شدن، مسلماً رشد نقدینگی و در نهایت تورم کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش تسنیم، غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد ظرفیت‌های اقتصادی کشور برای مهار تورم و مهار رشد نقدینگی اظهار کرد: اقدامات مربوط به مهار تورم باید با توجه به عوامل موجد تورم انجام شود.

وی یکی از عوامل تورم را رشد بی رویه نقدینگی عنوان کرد و افزود: بانک مرکزی اعلام کرده که رشد نقدینگی را به ۲۴ درصد کاهش داده که اقدام خوب و مثبتی است، اما عامل دیگری به نام کسری بودجه هم وجود دارد که به عنوان منشأ رشد نقدینگی شناخته می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین از ناترازی بانک‌ها به عنوان یک عامل دیگر افزایش تورم یاد کرد و گفت: در حال حاضر چند بانک ناتراز در دستور بررسی بانک مرکزی قرار دارند که بنده معتقدم اگر بانک‌های ناتراز اصلاح شوند چه از ادغام و چه منحل شدن، مسلماً رشد نقدینگی و در نهایت تورم کاهش پیدا خواهد کرد.

مصباحی مقدم انتظارات تورمی را مهم‌ترین عامل کنونی افزایش تورم دانست و خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون یک عامل دیگر به عنوان انتظارات تورمی هم بروز کرده که البته قبلاً هم وجود داشت و به همان انتظارات مردم برمی گردد. در حقیقت، وقتی مردم انتظار دارند که تورم در فروردین ماه هر سال مجدداً افزایش پیدا کند بنابراین همان ذهنیت باعث می‌شود به استقبال افزایش قیمت‌ها حرکت کنند و خود استقبال از افزایش قیمت‌ها منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

این استاد دانشگاه معتقد است مهم‌ترین مسئله در مهار انتظارات تورمی، اعتماد مردم به دولت است بطوریکه اگر مردم به وعده‌های دولت اعتماد کنند که محقق شدنی است انتظارات تورمی کاهش پیدا می‌کند.

وی انتظارات تورمی را ناشی از فعالیت کانال‌های تلگرامیِ مربوط به نرخ ارز دانست و گفت: کانال‌های تلگرامی کانال‌هایی است که بیگانگان روی آن سوار هستند و البته برخی از این کانال‌ها نیز در داخل کشور فعالیت می‌کنند.

وی افزود: اگر همه مبادلات ارزی داخل کشور از طریق بانک‌ها و صرافی‌ها انجام می‌شد ما دیگر عامل انتظارات تورمیِ ناشی از قیمت ارز را نداشتیم.

دیگر خبرها

  • ماجرای ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی؛ آیا موج جدید تورم در راه است؟
  • لیست جدید ابربدهکاران حقوقی و حقیقی بانکی اعلام شد
  • هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی
  • مصباحی مقدم: انتظارات تورمی مهم‌ترین عامل افزایش تورم است
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی به بازار
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار/ زلزله رشد نقدینگی در راه است؟
  • دلیل پرداخت نشدن وام ازدواج / بانک ها پولی برای دادن وام ازدواج ندادند