Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@08:45:49 GMT

سیل به عشایر خراسان رضوی 480 میلیارد ریال خسارت زد

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۷۶۲۶

سیل به عشایر خراسان رضوی 480 میلیارد ریال خسارت زد

مشهد- ایرنا- مدیرکل امورعشایر خراسان رضوی گفت: بارندگی شدید و وقوع سیل از ابتدای امسال تاکنون حدود 480 میلیارد ریال خسارت به عشایر در این استان وارد کرده است.

محمد نبوی فرد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وقوع سیلابهای اخیر و بارندگیهای شدید در مناطق مختلف خراسان رضوی در حوزه عشایر تلفات جانی در پی نداشت اما خساراتی به عشایر وارد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: سامانه بارشی اخیر که طی هفته گذشته در خراسان رضوی فعال بود 200 میلیارد ریال به راهها و بناهای عشایر در شهرستانهای کلات، سرخس، درگز، سبزوار، بردسکن و خواف خسارت زد.
مدیرکل امورعشایر خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تا پیش از فعالیت آخرین سامانه بارشی در استان، وقوع بارش شدید و سیل 280 میلیارد ریال به عشایر این استان خسارت زده بود.
وی افزود: هزار و 300 خانواده از مجموع هفت هزار خانوار عشایری خراسان رضوی از وقوع سیل و بارندگیهای شدید خسارت دیده اند.
هفت هزار خانوار عشایری خراسان رضوی با 35 هزار نفر جمعیت در قالب 35 طایفه افزون بر یک میلیون راس دام در اختیار دارند.
عشایر این استان با تولید سالانه 12 هزار تن گوشت قرمز، 17 هزار تن فراورده های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و 41 هزار و 800 متر مربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش به سزایی در اقتصاد خراسان رضوی ایفا می کنند.
با وجود این که جمعیت عشایری خراسان رضوی کمتر از یک درصد جمعیت شش میلیون و 400 هزار نفری این استان است عشایر این استان 15 درصد دام منطقه را در اختیار دارند.
1858/7496

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سيل 98 خسارت به عشاير خراسان رضوي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۷۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«گلیل» نگینی در مرز ایران و ترکمنستان

ایسنا/خراسان شمالی سال‌هاست مردم خو گرفته با آب و آفتاب، با سرو و سبزه دیاری را چون جان، عزیزش می دارند.

با چشمه‌هایش نسبت دارند. تکیه‌گاه بودن و ماندنشان است. سربرآورده خاکی از دل کوهستان که ییلاق یادهای سبز این مردم است. «گلیل» همان که برای ‌مردم عشایر این استان گلِ ایل بوده، زیبا نامِ دیار آراسته این مردم است.

گلیل(دیار کرمانج‌ها) دشتی بلند است. در شمال شیروان در استان خراسان شمالی، که عطر گل‌هایش، زلالیِ چشمه سارانش، قد برافراشتگی برخی سروهای به یادگارمانده از جور تبر هیزم شکنانش، شتاب قوچ اوریال و پرواز عقاب و کبک‌هایش، تماشایی است. با خنک نسیم و هوایی که حسرت دل‌ها در تابستان است.

عشایر خراسان شمالی در ترانه‌هایشان، در تاریخ و بودنشان، در رزم و وطن پروریشان و در خشم خونین برنوی دیروز اجدادشان این خاک را، این خطه را «گلیل» نامیده‌اند و می‌نامند.

گلیل را کسانی می‌شناسند که غیرت بزرگ مرزدارانی چون «سردار عیوض» را شناخته باشند! کسانی که بدانند «زاوه خوینی» یا «دره خونین» یعنی چه! کسانی که بدانند این مردم، این ایلیاتیان مرزدار روزهای سیاه رفته بر آنان چه عشق و امید و حسرت‌هایی از «گلیل» و با «گلیل» در دل دارند!

مردم عشایر این استان از آن روز که چشم بر این خاک گشوده‌اند، این دیار را گلیل نامیده‌اند، گلیل یادآور تاریخ و هویت و حماسه و میهن دوستی این مردم است.

گلیل، گلِ زیبای ایل! گل زیبای زندگی که در هر بهار دریای دل را به سمت خویش می‌خواند و بخشی‌ها، با شکوهی شیرین در ترانه‌ها به سبزه می‌نشانندش و رهگذران را سیر نوش زلال چشمه‌های روان از دل سپید برف‌هایش می‌کنند.

گلیل بی تاب مثل مرخ‌هایش(درخت اُرس)، مثل آهوان، قوچ اوریال، پرنده همایش، مثل نسیم و چشمه هایش، مثل دل مردمش بی تاب است! بی تاب حضور گردشگران.

گلیل سرزمینی که با عنوان ذخیرگاه زیست کره آن را می شناسند که علاوه بر بکر بودن منطقه، تنوع گیاهی و جانوری، تنوع قومیتی نیز آن را منحصر به فرد کرده است.

گلیل سرزمین کبک دری(بزرگترین کبک ایرانی) سرزمین عاشقی عشایر صلح جو که می خواهند آن را پارک مرزی صلح و دوستی کنند.

گفتنی است، در این ذخیره گاه زیست کره حدود ۳۰۰ گونه گیاهی و ۳۰۰ گونه جانوری در حال زیست است و مساحت آن به حدود ۱۴۴ هکتار می رسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی در خراسان رضوی معطل ۲۵ هزار میلیارد ریال نقدینگی
  • پشتیبانی از همه شهرهای خوزستان در بارش‌های پیش رو/ جلوگیری از تردد خودروها در بارندگی شدید
  • استقبال سیاه چادر‌های عشایری از مسافران نوروزی
  • وقوع ۵۳ فقره تصادف در مشهد با ۵۷ مصدوم
  • احتمال وقوع سنگین‌ترین سیلاب سال در غرب کشور
  • پرداخت پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت به کشاورزان
  • گردشگران و عشایر نسبت به بارش های شدید پیش رو آگاه شوند
  • مناطق گردشگری باغملک تعطیل است
  • وقوع بارش های شدید در استان خراسان رضوی
  • «گلیل» نگینی در مرز ایران و ترکمنستان