Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-23@17:47:51 GMT

بازار ارز چشم انتظار 2 رخداد جدید

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۷۹۲۸

بازار ارز چشم انتظار 2 رخداد جدید

ساعت24 -بازار ارز در حالی این روزها در رکود معاملاتی به سر می برد که به نظر می رسد انتظار فعالان بازار برای تغییر تحریم ها و تغییر میزان فروش نفت ایران از یک سو و تاثیر آغاز به کار بازار متشکل ارزی بر قیمت ها از سوی دیگر، عوامل تشکیل دهنده این وضعیت به شمار می روند.

بازار ارز در حالی این روزها در رکود معاملاتی به سر می برد که به نظر می رسد انتظار فعالان بازار برای تغییر تحریم ها و تغییر میزان فروش نفت ایران از یک سو و تاثیر آغاز به کار بازار متشکل ارزی بر قیمت ها از سوی دیگر، عوامل تشکیل دهنده این وضعیت به شمار می روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نرخ ارز این روزها تلاطم زیادی نداشته و پس از یک دوره چند روزه افزایش در هفته های اخیر، عمدتاً در میانه کانال 13 هزار تومان، به ثبات رسیده است. با این حال، فارس، علاوه بر ثبات قیمت، از رکود نسبی معاملاتی در بازار این روزهای ارز نیز خبر داده و افزوده است: هم اکنون اخبار ضد و نقیضی از اعمال تحریم های جدید از سوی آمریکا در حوزه فروش نفت منتشر شده است. با این حال، به نظر می‌رسد، شوک مورد انتظار در 13 اردیبهشت ماه امسال در بازار ارز در ماه‌های قبل‌ پیش‌خور شده و اضافه شدن مولفه تحریمی جدید، اثر بیشتری بر بازار ارز نخواهد داشت.
از سوی دیگر بازار متشکل ارزی به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. اما با توجه به نامشخص بودن ابعاد و میزان حضور فعالان بازار ارز در این بازار، میزان تاثیر راه‌اندازی این ساختار جدید چندان قابل سنجش نیست و گذشت زمان تا هفته های آینده، این موضوع را مشخص خواهد کرد. در نهایت این وضعیت، شرایط انتظار را برای بسیاری از فعالان اقتصادی و حتی فعالان بازار ارز به ‌وجود آورده و از میزان معاملات کاسته است.
در همین حال، ابعاد و نحوه فعالیت ارزی همچنان مورد سوال بسیاری از فعالان بازار است. در این زمینه، مجید شاکری کارشناس اقتصادی طی یادداشتی در پاسخ به این سوال که آیا بازار متشکل ارزی نرخ ارز را کاهش خواهد داد یا خیر؟ نوشت: بازار متشکل برای کاهش یا افزایش نرخ ارز نیست. بلکه به منظور کشف قیمت راه اندازی می شود. اما چون در آن کشف قیمت واقعی انجام می شود و افراد متعهد به تسویه معامله ای که انجام می دهند هستند و نمی توانند صرفاً با لفظ نرخ تعیین کنند، تغییرات نرخ بسیار کمتر از قبل خواهد بود. در نهایت و در صورتی که نرخ بازار متشکل نرخ راهبر بازار آزاد شود (که یک شبه هم رخ نخواهد داد) تغییرات نرخ بازار آزاد (خرده فروشی) هم بسیار کاهش خواهد یافت.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: قيمت ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۷۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گواهی اسقاط خودرو‌های فرسوده تغییر می‌کند

مهران سالاریه رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل امروز در نشست خبری با اعلام اینکه بر اساس آئین نامه اسقاط خودرو‌های فرسوده، خودرو‌ها ارزش‌گذاری می‌شود، گفت: در حال حاضر ارزش یک گواهی اسقاط ۳۵ میلیون تومان است، اما در آئین نامه چارچوب مشخص شده است به نحوی که اگر خودرو بین ۲۰ تا ۲۵ سال سن داشته باشد ۳ گواهی می‌گیرد؛ بنابراین انگیزه دارندگان خودرو‌های فرسوده برای نوسازی خودرو افزایش می‌یابد.

وی افزود: قیمت گواهی اسقاط در حال حاضر ۳۵ میلیون تومان است، اما نرخ آن توسط سازمان حمایت تعیین می‌شود و ممکن است که تغییر کند.

سالاریه تصریح کرد: سال گذشته ۷۲ هزار و ۲۲۸ خودرو اسقاط شد که امیدواریم با اجرای آئین نامه مذکور، میزان اسقاط افزایش یابد. طبق برنامه هفتم باید سالانه ۵۰۰ هزار خودرو اسقاط شود.

این مقام مسؤول اضافه کرد: در آن ۴ سال در مجموع ۵۷ هزار خودرو اسقاط شده بود. همچنین عملکرد ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ در مجموع ۲۲۸ درصد رشد داشته است.

سالاریه تصریح کرد: میزان صرفه جویی سوخت بابت ۷۲ هزار و ۲۲۸ خودرو اسقاط شده در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۶۶ میلیون لیتر بوده است و بیش از ۱۵۲ میلیون دلار صرفه جویی در پرداخت یارانه سوخت توسط دولت انجام شده است و ۸ درصد معادل ۹۰۰ نفر کاهش کشته سالانه تصادفات رانندگی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته ایم.

وی در مورد واردات خودرو گفت: برای اخذ گواهی اسقاط از خودرو‌های وارداتی، میزان ارزبری و رتبه انرژی آنها ملاک قرار گرفته است؛ به عنوان مثال اگر قیمت خودرو تا ۱۵ هزار یورو و رتبه انرژی آن بالاترین سطح باشد یک گواهی و اگر قیمت خودرو بالاتر از ۱۵ هزار یورو و سطح رتبه انرژی نیز پایین‌تر باشد ۳.۵ گواهی اسقاط نیاز است.

سالاریه ادامه داد: همچنین اگر خودرو‌های کارکرده تجاری تا ۲ سال ساخت باشد ۲۵ درصد به گواهی‌ها و اگر تا ۵ سال ساخت باشد ۵۰ درصد افزوده می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • اعلام هشدار نارنجی هواشناسی برای ۶ استان
  • رئیسی: موضوع عفاف و حجاب تکلیفی شرعی، قانونی و سیاسی است/ از همه بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، انتظامی و قضائی کشور عمل به وظایف محوله را مورد توجه قرار دهند/ انتظار متدینین و قانونمداران هم توجه به قانون و کرامت انسانی آحاد جامعه است
  • آفریقا ظرفیت جذب انواع کالاهای ایرانی را دارد
  • قیمت گواهی اسقاط خودرو چقدر است؟
  • ترمز رشد خودرو‌های برقی کشیده شد
  • هشدار به فعالان بازار لوازم چاه ارت! افزایش قیمت ملزومات چاه ارت ۱۴۰۳
  • ترمز رشد خودروهای برقی کشیده شد
  • سکه های حراجی با دلار چند هزار تومان فروخته شدند/ عمیدی: پیام دولت با فروش سکه ها با دلار افزایشی چیست! انتظار سه ماه پر بازده در بازار سرمایه وجود دارد/ دولت مشوق سرمایه گذاری در بازار بورس نیست؟
  • قیمت گواهی اسقاط خودرو‌های فرسوده تغییر می‌کند
  • رکورد تولید PVC شکسته شد