Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- ديپلمات سابق فرانسه در تهران در گفت‌وگوي اختصاصي با ايرنا، توئيت همدردي وزير امورخارجه کشورمان با فرانسويان در آتش‌سوزي کليساي نوتردام را ستود و گفت: ظريف در ايران يک نمونه مثال زدني است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، روابط تهران- پاريس در هفته‌هاي گذشته که با اظهارنظر سياسي و نسنجيده يک ديپلمات فرانسوي مي‌رفت به تنش بيانجامد، به ناگاه با ابراز همدردي ايران با فرانسوي‌هاي غمگين از آسيب جدي کليساي «نوتردام» در آتش‌سوزي تغيير کرد تا اهميت ديپلماسي فرهنگي را در روابط دو کشوري که هر دو به تاريخ و فرهنگ خويش مي‌بالند، آشکار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سفيران دو کشور ايران و فرانسه پس از مدت‌ها بالاخره معرفي و به کشورهاي محل ماموريت اعزام شدند. در همين حين توئيت نسنجيده سفير فرانسه در واشنگتن و اظهارنظر غيرکارشناسي او در مورد برجام سبب شد تا «فيليپ تيه‌بو» سفير جديد فرانسه نرسيده به تهران، احضار شود.
دوشنبه شب گذشته اما در پاريس، کليساي جامع نوتردام در قلب پاريس آتش گرفت؛ جهاني در اندوه فرانسويان براي آسيب بنايي تاريخي شريک شد. محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران در توئيتي با فرانسويان و کاتوليک‌ها ابراز همدردي کرد: غمگين شدم وقتي بخشي از نوتردام – بناي برجسته مختص عبادت پروردگار يکتا و بنايي که از طريق شاهکار ادبي هوگو همه ما را به هم نزديک تر کرد – پس از 800 سال سر پا ماندن در پي جنگ ها و انقلاب تخريب شد. فکر ما با فرانسوي ها و همه کاتوليک‌هاست.
واکنش رسانه‌هاي فرانسوي به اين توئيت و ابراز همدردي، بار ديگر لزوم توجه به ظرفيت روابط فرهنگي و بيش از آن ديپلماسي فرهنگي ميان دو کشور را آشکار ساخت؛ ديپلماسي فرهنگي که يک ديپلمات سابق فرانسه در تهران آن را دور از دسترس اما ممکن مي‌داند.
«ژان کلود ووآزن» ديپلمات سابق فرانسه در تهران با «عالي» خواندن توئيت ظريف، گفت: تنها تسامح مي‌تواند ملت‌ها و اعتقادات را به يکديگر نزديک کند. ظريف به خوبي با طرز تفکر غرب آشناست و موفقيت او در امضاي برجام، گواهي بر اين مدعاست. او در ايران يک نمونه مثال زدني است.
وي در مورد اين سوال که آيا ديپلماسي فرهنگي مي‌تواند لحن سياسي تهران- پاريس را تغيير دهد به خبرنگار فرهنگي ايرنا، گفت: وضعيت کنوني هرگونه حرکت را از مسيرهاي رسمي بسيار دشوار و پيچيده کرده است. بي اعتمادي عظيمي ميان دو کشور به وجود آمده و تداخل در روابط دوجانبه و بين‌المللي هر کدام از کشورها، فضاي آرامش حاکم را حتي بدون در نظر گرفتن فشارهاي داخلي و بين‌المللي برهم مي‌زند. در چنين فضايي ديپلماسي فرهنگي رسمي همچنان يک ايده‌آل دور از دسترس باقي مي‌ماند.
وي که سال‌ها تجربه زندگي ايران را دارد در مورد ظرفيت فرهنگ براي ترميم روابط سياسي دو جانبه، گفت: بر اساس تجربه و پيشينه خود معتقدم که تنها جامعه مدني قادر است درک و احترام متقابل را نه تنها ميان ايران و فرانسه بلکه ميان هر دو ملتي که در فضاي تنش سياسي و اقتصادي به سر مي‌برند، ايجاد کند.
اين مورخ و باستان‌شناس فرانسوي همچنين همکاري‌هاي علمي در سطح دانشگاهي و يا حتي آزمايشگاهي، کاوش‌هاي مشترک باستان‌شناسي، همکاري نهادهاي فرهنگي چون موزه لوور فرانسه و موزه باستان‌شناسي ايران، برگزاري جشنواره‌هاي موسيقي و سينما و برپايي نمايشگاه‌هاي مشترک را مهمترين و نخستين اقدامات براي نزديکي ميان دو کشور ايران و فرانسه خواند و افزود: اين فعاليت‌ها را بايد فراي بحث و جدل‌ها نگاه داشت و اجازه داد تا دو ملت يکديگر را بهتر بشناسند و به ديدِ ديگري در مورد مفاهيم اشتراک گذاري و احترام در قبال يکديگر دست يابند.
وقتي از وي در مورد فرهنگ و تمدن ايران پرسيديم، گفت: چه مي‌توان گفت؟ در وراي اخبار جعلي لابي‌هاي متعدد، تصوير ايران در نزد بخش اعظمي از فرانسويان، تصوير يکي از بزرگترين تمدن‌هاي دنياست؛ تصوير ملتي تحصيلکرده که به تاريخ خود و دانشمندانش مي‌بالد. حتي اگر فرانسه اين مساله را ناديده بگيرد که تمدن غربي ما تا چه اندازه وام‌دار ايران است چه از منظر اختراع و نوآوري و چه از منظر انتقال دانش هند، يونان، مصر و چين.
ووآزن که رايزني فرهنگي کشورش در افغانستان و الجزاير را نيز در کارنامه حرفه سياسي خود دارد، افزود: اگر فرهنگ را ضامن اين احترام و تحسين بدانيم، توسعه گردشگري مي‌تواند به تغيير تصوير کنوني از ايران و ايراني که بسياري در صدد کاريکاتوري کردن آن هستند، کمک قابل توجهي کند.
وي با بيان اين که «فرانسويان کنجکاو کشف تمدن پنج هزار ساله ايران هستند پس بايد در توسعه گردشگري کوشيد»، گفت: جداي از تصاوير نادرست و پيش فرض‌هايي که از ايران وجود دارد، گردشگري سرمايه‌اي عظيم براي اين کشور است.
ديپلمات سابق فرانسه در تهران که هم اکنون مدير مسئول نشريه «پاريس- تهران» در فرانسه است با توصيه به کاربرد تکنولوژي و ابزارهاي مدرن براي معرفي بهتر ميراث ايراني، گفت: اين مساله جاي کار دارد همانطور که ترکيه و جمهوري‌هاي آسياي مرکزي اهميت آن را دريافتند. متخصصان فرانسوي مي‌توانند تجربيات خود را در اختيار ايران قرار دهند.
وي اقدام ديگر در مسير توسعه تعاملات فرهنگي ايران و فرانسه را برگزاري تورهاي موسيقي سنتي فاخر و فولکلور در کشورش خواند و افزود: اين فعاليت‌ها از سوي موسسات فرهنگي ايراني مي‌تواند، تصويري متمايز از ايران را ارائه کند. کنسرت‌ها و هفته‌هاي سينماي ايران در فرانسه يکي از اقدامات مهم دولت است که مي‌تواند تنوع و غناي فرهنگي اين کشور را به نمايش بگذارد.
به گزارش ايرنا، سابقه حضور نخستين ايراني ها در فرانسه را به بيش از شش قرن پيش باز مي‌گردد، علاوه بر اين تاريخ طولاني تعاملات فرهنگي ايران و فرانسه چنان قوي است که مي‌تواند پايه‌اي محکم براي استقرار ديپلماسي فرهنگي در نظر گرفته شود.
عاري بودن ديپلماسي فرهنگي از لحني خصمانه در کنار جذابيت، حضور جدي تر بازيگران غيررسمي، نهادهاي مدني و اشخاص حقيقي و حقوقي غيردولتي مزيت‌هايي است که آن را در مقابل ديپلماسي عمومي و ابزارها و اهرم­هاي رايج آن در جايگاهي برتر قرار مي‌دهد. چرا که ديپلماسي فرهنگي پيش از تأمين منافع ملي در چارچوب اين ارزش‌ها و منافع مشترک به دنبال کشف، تعريف و ترويج ارزش‌ها و منافع مشترک و جهانشمول است.
گزارش از فائزه طاهري
فراهنگ** 9053** 1055
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۸۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟

به گزارش همشهری آنلاین، بنابر اعلام سفارت ایران در فرانسه، یکی از ایرانیان مقیم که دچار اختلال روانی بوده امروز با وانمود کردن به اینکه مواد انفجاری به خودش بسته است، وارد بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس شده و در روند خدمت رسانی به ایرانیان مقیم اختلال ایجاد کرده است.

با صحبت‌های انجام شده با این فرد نهایتا قانع شده و بخش کنسولی سفارت را ترک کرده است. پس از خروج از ساختمان سفارت ایران نهایتا پلیس این فرد را دستگیر کرده است.

طبق اعلام سفارت ایران در پاریس این فرد همان شخصی است که مدتها قبل در مقابل درب سفارت ایران لاستیکی را به آتش کشیده است. وی پیشتر دادگاهی شده بود و حکم اولیه علیه او صادر شده بوده است.

اعضای بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس در سلامت کامل هستند و هیچ خسارتی به بخش کنسولی وارد نشده است.

پایان حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس | عامل تهدید بازداشت شد کد خبر 845577 برچسب‌ها خبر ویژه ایران و فرانسه فرانسه

دیگر خبرها

  • اعلام جزئیات حادثه امنیتی در کنسولگری ایران در پاریس
  • نخستین عکس از عامل تهدید کنسولگری ایران در پاریس
  • انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
  • ادعای رویترز: پلیس فرانسه یک فرد را در کنسولگری ایران دستگیر کرد
  • حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس + فیلم
  • حضور نیروهای امنیتی فرانسه در مقابل کنسولگری ایران در پاریس
  • (ویدیو) تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس!
  • سفرای ایران از فرصت نمایشگاه کتاب تهران در توسعه دیپلماسی فرهنگی استفاده کنند
  • تنش در روابط پاریس - باکو
  • فرانسه سفیر خود را از جمهوری آذربایجان فراخواند