Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@05:24:32 GMT

زیرساخت کلانشهر اصفهان پاسخگوی مخاطرات طبیعی نیست

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۸۲۷۳

زیرساخت کلانشهر اصفهان پاسخگوی مخاطرات طبیعی نیست

اصفهان- ایرنا-کلانشهر اصفهان با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی با تهدید جدی مخاطرات طبیعی مواجه است که به اعتقاد کارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا، زیرساختهای موجود آن پاسخگوی مقابله با هر حادثه ای نیست و باید برای این چالش اساسی تدابیر اصولی اندیشید.

به گزارش ایرنا، برآیندهای موجود نشان می دهد متوسط 68 ساله بارش نزولات جوی در اصفهان 120 میلی متر است و در این سال ها 16 بار تنها در یک دوره یک روزه، 30 میلی متر بارش در این شهر داشته ایم که نمایانگر ظرفیت این شهر برای وقوع سیل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگر از دید جغرافیایی، اصفهان به عنوان یک کلانشهر مطرح باشد باید آن را از سرچشمه زاینده رود تا تالاب گاوخونی در نظر گرفت و به صورت یکپارچه و همگن، برای آن برنامه ریزی و پیشگیری کرد زیرا تمام تغییرات آب و هوایی و زمینی و ساخت و ساز در این محدوده جغرافیایی می تواند روی سرنوشت آن و بحران هایی که ممکن است به وقوع بپیوندد موثر باشد.
بلایای طبیعی مجموعه ای از حوادث زیانبار با منشاء غیر انسانی است که به طور معمول غیرقابل پیش‌ بینی بوده یا حداقل از مدت های طولانی قبل از وقوع نمی ‌توان آنها را پیش ‌بینی کرد،زلزله، سیل، طوفان، گردباد، رانش زمین، خشکسالی نمونه‌ هایی از بلایای طبیعی هستند.
بطور متوسط دنیا هر سه هفته یکبار شاهد حوادث طبیعی و خسارات ناشی از آن است که کشور‌ها اغلب قدرت مهار و کنترل آن را ندارند،ایران یکی از 10 کانون حادثه‌ خیز در جهان است.
براساس آمارها سالانه در ایران نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان برای حوادث طبیعی هزینه می شود که با آموزش و تغییر رفتار مردم و برنامه ریزی اصولی دانش محور می توان این هزینه ها را 20 تا 25 درصد کاهش داد، چرا که بسیاری از کشورهای دنیا با ایجاد زیرساخت های لازم خسارات ناشی از حوادث و سوانح را به صفر رسانده اند.
وقوع سیل در یک ماه اخیر یکی از حوادثی بود که علاوه بر ابعاد انسانی، خسارات مالی فراوانی را در استان‌ های مختلف برجا گذاشت حادثه ای که شاید گویای آمادگی نداشتن شهرهای کشور برای مقابله با بلایای طبیعی و ناآگاهی هموطنان از چگونگی رفتار و اقدام در وضعیت های بحرانی بود.
خبرگزاری ایرنا استان اصفهان در همین ارتباط میزگردی با عنوان ' چالشهای زیرساختی کلانشهر اصفهان برای مقابله با حوادث طبیعی' با حضور سیدابوالفضل مسعودیان استاد آب و هواشناسی گروه جغرافیای طبیعی و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، احمدرضا مرادی مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان، علی زنگی آبادی مدیر گروه پژوهشی GIS و برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان، حمیدرضا صفوی عضو هیات علمی گروه عمران دانشگاه اصفهان، مجید منتظری استادیار آب و هواشناسی گروه جغرافیای طبیعی و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان و سجاد بلندنظر مسوول برنامه ریزی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان برگزار کرد.
این کارشناسان زیرساخت های شهر اصفهان را برای مواجهه با حوادث طبیعی لازم و کافی نمی دانند و می گویند کلانشهر اصفهان در محاصره حوادث و مخاطرات طبیعی، شیمیایی و انواع آلودگی ها و از 41 بحران موجود در کشور مستعد 26 بحران است و به دلیل همجواری با کویر مرکزی اصفهان، این مخاطرات طبیعی می تواند جدی تر باشد.
این کارشناسان، نبود مدیریت یکپارچه شهری، جدی نگرفتن کارهای علمی و مدل سازی با استفاده از دانش های روز، دستکاری در معبرهای طبیعی آب، تصرف به حریم رودخانه، بی توجهی به قوانین طبیعت ، مسوولیت گریزی، نبود آموزش در سطوح عمومی و اختصاصی، واقع نگر نبودن، کم کاری نهادهای مربوطه در امر آگاهی بخشی و نبود تجهیزات کافی برای مواقع بحرانی را مهمترین چالش های موجود در کلانشهر اصفهان برای مقابله با حوادث طبیعی برشمردند.

** وقوع آبگرفتگی در بزرگراه ها و زیرگذرها خسارت میلیاردی برجا می گذارد
استاد آب و هواشناسی گروه جغرافیای طبیعی و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: اگر بخواهیم از دید جغرافیایی اصفهان را به عنوان یک کلانشهر بنگریم باید آن را از سرچشمه زاینده رود تا تالاب گاوخونی در نظر بگیریم زیرا تمام تغییرات آب و هوایی و زمینی و ساخت و ساز در این محدوده جغرافیایی می تواند روی سرنوشت آن و نیز بحران هایی که ممکن است به وقوع بپیوندد موثر باشد.
سیدابوالفضل مسعودیان در این میزگرد ایرنا افزود: همه عوامل محیطی از سرچشمه تا تالاب باید به صورت یکپارچه در نظر گرفته شود تا بتوانیم در کلانشهر اصفهان به عنوان یک شهر امن زندگی کنیم.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر بادهای غربی- شرقی در فصول گرم سال بادهای شرقی داریم،بیان کرد: تالاب بدون آب می تواند در فصول گرم ریزگردهای زیادی برای کلانشهر اصفهان به همراه داشته باشد و با توجه به وجود معادن در شرق اصفهان، این بادها و ریزگردها بر سلامت شهروندان تاثیر منفی دارد.
این استاد آب و هواشناسی ادامه داد: ساخت و سازها در مدخل اصفهان و در سرچشمه و افزایش ساخت سازه های مرتفع در ورودی اصفهان بر جریان هوا و باد و تصفیه هوا در این کلانشهر تاثیر گذاشته و موجب افزایش تعداد دفعات وارونگی و آلودگی هوا می شود.
وی تصریح کرد: اصفهان در آینده با شرایط اقلیمی و جغرافیایی جدیدی روبه رو می شود که نمی توان با شرایط و مدل امروزی در آینده زندگی کرد.
مسعودیان یادآور شد: در همین راستا منابع برفی سرچشمه زاینده رود در دو دهه اخیر رو به کاهش گذاشته و باعث کاهش سپیدایی و افزایش جذب انرژی خورشید و در نهایت افزایش دما شده است.
وی اظهارداشت: بنابراین کانون سرد غرب و گرم شرق که موجب جریان هوا و وزش باد در کلانشهر اصفهان می شود رو به گرمی گذاشته و دیگر بادهای غربی به شرقی نمی وزد که همین امر شهرهای نجف آباد و سپاهان شهر را متاثر ساخته و موجب آلودگی هوا و وارونگی شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: متوسط 68 ساله بارش نزولات جوی در اصفهان 120 میلی متر است و در این سال ها 16 بار تنها در یک دوره یک روزه،30 میلی متر بارش در این شهر داشته ایم که نمایانگر ظرفیت این شهر برای وقوع سیل است.
وی با اشاره به اینکه ما انسان ها خودمان ایجاد کننده کانون های بحران هستیم، گفت: در تمام قسمت جنوبی اصفهان که به دلیل شکل توپوگرافی (پستی و بلندی ها و ناهمواری های جغرافیایی) آن معبری برای گذر آب است کمربندی از بزرگراه احداث و این گذرگاه های آبی را کور کرده ایم.
مسعودیان افزود: وقوع آبگرفتگی در بزرگراه های اصفهان و تجمع آب در زیرگذرهای آن حاکی از این دخالت های انسانی است که با یک بارش شدید جوی خسارت های میلیاردی به بار می آورد.
وی همچنین به شهرک سازی ها و ساخت و سازهای بی رویه و خارج از اصول شهرسازی و جغرافیایی در شهر و مبادی ورودی آن اشاره و بیان کرد: ساخت ساختمان های سپهر، شهرک ولی عصر و پروژه نرگس و سایر پروژه ها و ساختمان های مرتفع در اطراف شهر اصفهان موجب جلوگیری از تبادل هوا، افزایش دمای کمینه، آلودگی هوا و وارونگی آن می شود.
استاد آب و هواشناسی گروه جغرافیای طبیعی با اشاره به اینکه طبیعت دیرگیر ولی سختگیر است، اظهارداشت: زندگی در هر زیستگاهی قواعد مخصوص خود را دارد و اگر به طبیعت احترام نگذاریم سرانجام روزی بحران آن دامن همه را خواهد گرفت.
مسعودیان خاطرنشان کرد: ایراد از ساختار کشور است که علم در هنگام عمل، جنبه اجرایی و عملیاتی شدن ندارد بنابراین باید علم را قابل عمل کنیم و دانشگاه ها در جامعه فعالیت کنند.

** اصفهان مستعد 12 بلای طبیعی است
عضو هیات علمی گروه عمران دانشگاه اصفهان در این میزگرد ایرنا گفت: شهر اصفهان ظرفیت 26 بحران از میان 41 بحران را دارد که از تعداد 12 بحران آن طبیعی و در حوزه اقیلم و آب و هوا و جغرافیای زمینی مانند خشکسالی، سیل، سرمازدگی، وارونگی و آلودگی هوا، یخبندان است.
حمیدرضا صفوی افزود: 14 بحران مانند آلودگی های شیمیایی، هسته ای، قطع ناگهانی دکل برق، فیبر نوری و مخابراتی و آتش سوزی بحران های انسان ساخت هستند که به دست عوامل انسانی و دخل و تصرف او در طبیعت رخ می دهد.
وی تاکیدکرد: به دلیل قرارگیری شهر اصفهان در حاشیه کویر مرکزی اصفهان، مخاطرات طبیعی در این کلانشهر می تواند جدی تر باشد.
دبیر اتاق فکر مدیریت بحران شهرداری اصفهان اشاره کرد: متاسفانه افزایش دمای هوا در شرق و غرب اصفهان موجب بروز تغییرات اقلیمی ما در دو کران شده است که در این شرایط باید آماده بحران های آن باشیم که خود می تواند زمینه ساز بحران های دیگر و یا تداخل چند بحران آب و هوایی باشد.
وی اضافه کرد: برای مثال بروز فرونشست زمین و تاثیر و صدمه های آن به سازه ها و تاسیسات شهری مانند لوله کشی آب و فاضلاب، مترو، و نیز ابنیه تاریخی ناشی از خشکسالی و بحران خشکسالی ناشی از تغییرات جوی و آب و هوایی است.
صفوی ادامه داد : با توجه به معماری و مدل شهرسازی ویژه ای که اصفهان در ادوار تاریخی داشته است این شهر به طور نسبی آمادگی های لازم برای مقابله با آبگرفتگی و سیلاب را دارد اما با ساخت و سازها و دستکاری های بشر در آن، اکنون نیازمند سرمایه گذاری های جدی تری برای این کلانشهر هستیم و باید منطقی با این موضوع برخورد کرد.
وی ادامه داد: آبگرفتگی همواره به تاسیسات شهری و راهها آسیب های زیادی وارد می کند چنانچه گفته می شود سیلاب های اخیر در ایران، 6 هزار و 500 میلیارد تومان به راهها خسارت وارد کرد درحالی که کل اعتبار وزارت راه و شهرسازی هشت میلیارد تومان است.
صفوی درمورد راهکارهای رفع چالش های موجود در مقابله با حوادث طبیعی و اثرات آن ،افزود: باید بستر و شرایط اجرایی شدن قانون مدیریت بحران مصوبه سال 87 مجلس شورای اسلامی که مدتی پنج ساله داشت ایجاد و مهیا شود.
استاد دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه مدیریت بحران باید به مدیریت ریسک و خطرپذیری تبدیل شود، تصریح کرد: بایستی بستر علمی این امر فراهم و راهکارهای آن به کمک دانشگاه ها ارائه شود.
وی اضافه کرد: دستگاه های اجرایی و مرتبط با مدیریت بحران برنامه ریزی های مناسب اجرایی داشته باشند و قوه قضائیه با پشتوانه قانونی مسائل حقوقی را بطور جدی پیگیری و با مسوولان خاطی در امور شهری و شهرسازی و مدیریت شهری برخورد و آن ها را محاکم قضائی بکشد.
صفوی به نبود آموزش های عمومی در زمینه بحران برای مردم و شهروندان اشاره و خاطرنشان کرد: این موضوع که مردم در وضعیت های بحرانی برای تخلیه منازل خود مقاومت کرده و احساس ناامنی و بی اعتمادی به حتمی بودن وقوع حادثه دارند به دلیل همین ناآگاهی هاست.

** معماری و شهرسازی امروز اصفهان، ضد بحران نیست
مدیر گروه پژوهشی GIS و برنامه ریزی شهری و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: در تاریخ اصفهان نوع معماری و شهرسازی ها ضد بحران بوده است و در آن عقلانیت و مهندسی ویژه ای دیده می شود که به مرور زمان تغییر یافته برای مثال میدان نقش جهان اصفهان در مکانی که از لحاظ توپوگرافی (ناهمواری و پستی و بلندی) در ارتفاع بالاتری از اطراف خود قرار دارد بنا شده است.
علی زنگی آبادی افزود: فعالیت های شهرداری اصفهان برای مقابله با بحران ستودنی است اما هنوز روی حداقل هاست و ما باید زیرساخت ها و امکانات این کلانشهر در برابر حوادث طبیعی را با استانداردهای جهانی و نه با سایر شهرهای ایران و جهان مقایسه کنیم.
وی با بیان اینکه اکنون 24 ایستگاه آتش نشانی و خدمات ایمنی در شهر اصفهان وجود دارد،اظهارداشت: براساس جمعیت شهروندان اصفهان و نسبت به آن که حدود 2 میلیون و 100 هزار نفر هستند با کمبود 16 ایستگاه آتش نشانی روبه رو هستیم.
به گفته دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان نردبان های 45 متری آتش نشانی با ارتفاع ساختمان های مرتفع موجود در اصفهان به ویژه برج های شهید کشوری همخوانی ندارد و در مواقع بحرانی نمی توان امدادرسانی مناسب داشت.
وی یادآور شد: شهرداری اصفهان نباید پروانه ساخت برای ساختمان های بلندمرتبه را صادر کند زیرا این ساختمان ها مانند برج های سپهر، سیمین و سهره وردی مانع تهویه و تبادل هوای شهر اصفهان و وزش باد برای رفع آلودگی های کلانشهر می شود و هوای شهر همواره دچار آلودگی است.
زنگی آبادی گفت: نباید منتظر وقوع شرایط بحرانی و سنجش میزان آمادگی خود و زیرساخت های شهری بود بلکه باید آن را شبیه سازی کرد تا نقاط ضعف مدیریت بحران کشف شود.
وی از فرونشست زمین به دلیل خشکسالی به عنوان موضوعی جدی یاد و تصریح کرد: تاکنون در اصفهان اقدام جدی و عملیاتی در زمینه فرونشست زمین نشده در حالی که این موضوع گریبانگیر اکثر ساختمان های اصفهان از فرودگاه تا میدان دانشگاه صنعتی است.
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: آموزش های مدیریت بحران باید استانداردهای بین المللی داشته باشد و از بالا به پایین یعنی از سطوح مدیریتی تا کارشناسی و مردم آموزش ها داده شود.
وی اضافه کرد: هر 10 هزار نفر جمعیت شهری نیازمند یک متخصص همواره آنلاین و آماده و پنج نیروی کاری پا به رکاب است که این امر هنوز در اصفهان عملی نشده است.
زنگی آبادی با بیان اینکه در مدیریت بحران باید حداکثرها را در نظر گرفته و براساس آن اقدام و کسب آمادگی کرد، گفت: هنوز شهروندان ما نمی دانند در مواقع بحرانی باید چه کرد و آگاهی ندارند.
وی مهمترین چالش حوزه مدیریت بحران را جدی نگرفتن کار علمی و مدل سازی با استفاده از دانش های روز دانست و اضافه کرد: بسیاری از اقدامات و ساخت ها در شهرها بدون رعایت ضوابط انجام می شود.
مدیر گروه پژوهشی GIS و برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان بیان کرد : در اصفهان با فضای 22 هزار هکتار فضای شهری و حدود 550 هزار واحد مسکونی وجود دارد که باید بیش از اکنون تجهیزات و امکانات امدادی و ایمنی و مدیریت بحران در این شهر موجود باشد و به حداقل ها بسنده نکنیم.
وی بیان کرد: با وجود 25 بافت فرسوده در شهر اصفهان اگر زمین لرزه ای به قدرت زلزله بم در اصفهان رخ دهد دست کم 400 هزار نفر تلفات جانی خواهیم داشت.
زنگی آبادی ادامه داد: در همه شهرهای جهان ترافیک را از بافت مرکزی شهر به بیرون شهر هدایت می کنند اما در شهر اصفهان هر ساله شاهد خیابان کشی در بافت مرکزی و متمرکز شهر هستیم.
وی خاطرنشان کرد: به هیچ وجه نباید تنها از مدیریت شهری برای مقابله با حوادث طبیعی و آمادگی در مواقع بحرانی انتظار داشت بلکه این امر مدیریتی یکپارچه و مشارکت همه نهادها و سازمان های دولتی و مربوطه را می طلبد.
به گفته این استاد آموزش های چند سطحی باید به صورت جدی دنبال شود و برای مدیریت بحران سر فصل های آموزشی تعریف و پس از تایید و بررسی متخصصان امر، تصویب و آموزش داده شود.
وی بر نقش رسانه ها در آگاهی بخشی به عموم تاکید کرد و گفت: رسانه ها رسالت خطیری در حوزه آموزش همگانی مدیریت بحران در بلایای طبیعی دارند که تاکنون خوب عمل نکرده اند.
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان اتخاذ سیاست های تشویقی، پایش مطالعات و پژوهش های استادان و متخصصان، دانش محوری و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا را از دیگر راهکارهای رفع چالش های موجود در مقابله با حوادث طبیعی و اثرات آن دانست.

**شهرداریها 93 درصد تخلفات شهرسازی را در کارنامه خود دارند
وی تصریح کرد: باید به سمت شهرهای تاب آور و نیز مدیریت خطرپذیری پیش رویم و شهرداری ها که خود 93 درصد تخلفات شهرسازی را در کارنامه خود دارند از صدور مجوزهای خارج از حریم خودداری کنند.

** تغییرات اقلیمی منشاء 80 تا 90 درصد حوادث طبیعی است
استادیار آب و هواشناسی گروه جغرافیای طبیعی و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: ایران سرزمینی خشک و بلاخیز است که باید ویژگی های آن را شناخت و برای پیشگیری از حوادث ناشی از آن راهکار دهیم.
مجید منتظری منشاء 80 تا 90 درصد حوادث طبیعی را آب و هوایی دانست و افزود: گاهی اتفاقاتی مانند سیل به ما هشدار می دهد که رفتار و اقدامات ما چه بر سر طبیعت و زمین آورده است و مهم تر این که ما عادت کردیم اول حادثه اتفاق بیفتد و بعد اصول و ضوابط را رعایت کنیم.
استادیار آب و هواشناسی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: در زمینه مدیریت بحران باید نگرشی سیستمی داشته باشیم و سازمان ها به هم پیوسته و متمرکز تصمیم گیری و همفکری کنند.
وی با بیان این که باید شهر را در برابر بلایا و تنگناها تجهیز کنیم تا خسارات را به حداقل برسانیم خاطر نشان کرد: مسوول جاری شدن سیل بارندگی نیست، ما انسان ها هستیم که با اقدامات غیر متخصصانه خود در شهرها و طبیعت پوشش گیاهی را از بین برده، وارد حریم رودخانه ها شده و با روش های اشتباه به شهرسازی اقدام کرده ایم.
منتظری ادامه داد : اکنون شرایط اقلیمی و وضعیت کره زمین رو به تغییر گذاشته و نباید به شرایط در ظاهر امن فعلی اکتفا کنیم بلکه باید استانداردهای خود را در زمینه مدیریت بحران ارتقاء دهیم.
وی طراحی شهر هوشمند و نصب سیستم های مانیتورینگ و اخطاردهنده، کسب آمادگی بر اساس مطالعات و طرح های پژوهشی اقلیمی و آب و هوایی و زمین شناسی را از دیگر راهکارها برشمرد.
این استاد دانشگاه بر آموزش به افراد از دوره دبستان و کودکی تاکید کرد و گفت: باید در زمینه طبیعت، حفظ خاک و پوشش گیاهی و بحران از کودکی آگاهی افراد را بالا برد تا بتوانند در شرایط بحران موقعیت های مخاطره آمیز را مدیریت کنند.

** مدیریت بحران، اعتبارات کافی می خواهد
مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان و در پاسخ به این سوال که آیا زیرساخت های لازم برای مقابله با شرایط بحرانی در اصفهان وجود دارد یا خیر گفت: زیرساخت های فعلی شهر اصفهان لازم و کافی نیست ولی جوابگوست.
احمدرضا مرادی افزود: در ارتباط با زیرساخت های موجود باید گفت که یکی دو سال است که اتاق فکری تخصصی برای مدیریت بحران در شهرداری اصفهان ایجاد شده است.
وی با بیان این که شهرها اکنون به سمت شهرهای تاب آور پیش می روند، ادامه داد: از جمله اقدامات و زیرساخت های کلانشهر اصفهان برای مقابله با حوادث طبیعی تشکیل مدیریت بحران در شهرداری و ستادهای بحران در مناطق پانزده گانه و ایجاد پایگاه پشتیبانی و تهیه تجهیزات مورد نیاز است.
وی با اشاره به اینکه اصفهان به عنوان معین شهرهای همجوار در مواقع بحرانی اعلام شد، تصریح کرد: نیروهای در شهرداری همواره در این زمینه آمادگی دارند.
مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان در خصوص آلودگی هوای اصفهان گفت: در راستای رفع آلودگی هوا به تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی، حفظ فضای سبز سه هزار و 500 هکتاری زیر نظر شهرداری در شهر اصفهان و آبرسانی به آن ها با تانکرهای حمل آب اقدام کرده ایم.
مرادی درباره سایر اقدامات آمادگی و زیرساختی برای مواقع بحران های طبیعی خاطرنشان کرد: ستاد بحران شهرداری معاونت شهرسازی و معماری را ملزم به رعایت ضوابط ایستایی و استقامت در برابر مواقع بحرانی کرده ایم و سازمان آتش نشانی برای ارائه پروانه پایان کار ساختمان ها نظارت ویژه دارد.
وی اضافه کرد: نیروهای منطقه ای ستاد بحران به منظور جلوگیری از موازی کاری با یکدیگر آشنا شدند و این ستاد هماهنگی های درون و برون سازمانی با بخش ها مختلف را انجام می دهد.
مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان درباره بهره گیری مدیریت بحران از دانشگاه تصریح کرد: شهرداری در بخش اجرایی و هم در بخش علمی امر مدیریت بحران را دنبال می کند.
مرادی درباره کارگروه های تخصصی مدیریت بحران شهرداری افزود: مدیریت بحران شهرداری اصفهان دارای 14 کارگروه مدیریت بحران و 12 کارگروه پدافند غیرعامل است.
این مسوول شهرداری از نبود تخت بیمارستانی به مقدار کافی برای مواقع بحرانی اشاره و اضافه کرد : بطور متوسط 15 هزار تخت بیمارستانی در اصفهان وجود دارد که در شرایط عادی جوابگو نیست.
وی با اشاره به اینکه 10 نردبان بلندمرتبه برای شهر اصفهان نیاز است ، افزود: هم اکنون سه نردبان 45 متری داریم و جرثقیل بالای 30 تن نیاز هست که در شهر اصفهان وجود ندارد.
مرادی بیان داشت: تمامی ساختمان های شهرداری اصفهان را ملزم به تجهیز شدن به دستگاه لرزه سنج کرده ایم و روی کنتورهای گاز به صورت الکترونیکی نصب شده است.
وی از ارائه پیشنهاد طرح بیمه ساختمان ها به شورای شهر خبر داد و گفت: این نوع بیمه باید در قالب قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی را بگیرد تا مالکان ساختمان ها در برابر آن مقاومت نکنند.
این مدیر شهری یادآور شد: با توجه به اینکه در زیر خیابان های شهر اصفهان پر از لوله کشی های گاز است به صورت منطقه ای برای این لوله ها شیرهایی تعبیه شده تا در صورت نیاز و مواقع بحرانی و اضطراری جریان گاز به صورت منطقه ای در شهر قطع شود.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش و رسانه ها به ویژه صدا و سیما به وظایف ذاتی خود عمل نمی کنند، گفت: نباید پس از وقوع حوادث طبیعی آگاهی بخشی صورت گیرد.
به گفته مرادی مدیریت بحران نیازمند رعایت اصول و درک بحران از جمله توسط مردم است.

** بیمه حوادث و ساختمان نیازمند نگاه ویژه است
مسوول برنامه ریزی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان در میزگرد چالشهای زیرساختی کلانشهر اصفهان برای مقابله با حوادث طبیعی گفت: زمانی ما می توانیم زیرساخت ها و توانایی خود را برای مقابله با حوادث طبیعی بسنجیم که در شرایط بحرانی قرار بگیریم.
سجاد بلندنظر با اشاره به اینکه تمام تلاش شهرداری اصفهان دستیابی به شهری ایمن و تاب آور برای شهروندان است، افزود: از این نکته که کلانشهری مانند اصفهان همچنان در حال افزایش جمعیت و افزایش میزان سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز است نمی توان صرف نظر کرد بنابراین دستیابی به شهر تاب آور هم به تبع این افزایش جمعیت و سازه دشوارتر می شود.
وی خاطرنشان کرد: در شهر اصفهان ساختمان های نوساز زیادی داریم که از لحاظ ایمنی و حریق اصول و ضوابط را رعایت نکرده اند و تهدیدی برای این کلانشهر هستند.
مسوول برنامه ریزی مدیریت بحران شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه مدیریت شهری و متخصصان دانشگاهی باید در کنار هم باشند، تصریح کرد: ما در اصفهان مدیر متخصص در بحث پدافند غیرعامل و بحران نداریم و این موضوع باید در دستور کار قرار بگیرد که متخصصان بحران در دانشگاه ها تربیت شده و در شهرهای مختلف به ویژه کلانشهر اصفهان فعال شوند.
وی درمورد راهکارهای رفع چالش های موجود در مقابله با حوادث طبیعی و اثرات آن اضافه کرد: آیین نامه اجرایی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل هنوز در مجلس است و بودجه ای که آن اختصاص نیافته که باید به صورت قانون تصویب و اجرایی شود و اعتبار مورد نیاز به آن تخصیص داده شود.
بلندنظر اظهار داشت: ساختار مدیریت بحران و کمبود نیروی متخصص در این حوزه باید برطرف و سیاست های تشویقی برای بخش های مختلف مانند ساخت و ساز و سرمایه گذاری اتخاذ شود.
وی اضافه کرد: باید نگاهی ویژه به بیمه حوادث و ساختمان داشت و تمامی ساختمان های شهر را زیر پوشش بیمه درآورد تا خسارت های ناشی از بلایای طبیعی قابلیت جبران داشته باشد.
این کارشناس به ایجاد نگاه مطالبه گری در مردم و همراهی آن ها با دستگاه های اجرایی اشاره و بیان کرد: مسوولان باید مسوولیت پذیر باشند و در مواقع بروز بحران در شهر، هر دستگاهی مسوولیت کم کاری ها یا بی تدبیر دستگاه مربوطه را پذیرفته و در صدد رفع آن برآید.
بلندنظر خواست نظارت به معنای واقعی و تخصصی در حیطه نظام مهندسی ساختمان و شهرسازی رعایت شود تا دچار بحران ناشی از قصور انسانی نشویم.
7135/6026/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد مخاطرات طبيعي كلانشهر اصفهان ميزگرد ايرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۸۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در غزه دیگر هیچ نوزادی با اندازه طبیعی وجود ندارد

به گزارش جام جم آنلاین، دومینیک آلن، مسؤول صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در کنفرانس مطبوعاتی ویدئویی در قدس گفت: «شخصاً غزه را در این هفته به‌خاطر میلیون‌ها زن و دختر، برای ۶۵۰ هزار دختر در سن باروری به‌ویژه برای ۱۸۰ زنی که هر روز زایمان می‌کنند، وحشت‌زده ترک کردم.»

به نقل از لوریان لو ژور، او توانست از بیمارستان‌هایی که هنوز خدمات زایمان در شمال نوار غزه را ارائه می‌دهند، بازدید کند، جایی که به گفته وزارت بهداشت غزه، بیش از ۳۱ هزار نفر از زمان آغاز حمله رژیم صهیونیستی شهید شده‌اند.

دومینیک آلن عنوان می‌کند: «پزشکان می‌گویند که دیگر نوزادان با اندازه طبیعی نمی‌بینند. از سوی دیگر، به طرز غم‌انگیزی، آن‌ها شاهد تولد نوزادان مرده و مرگ‌ومیر بیشتر نوزادان هستند. این مادران باید فرزندان خود را در آغوش خود بگیرند، نه در کاور جسد.»

وی همچنین بر کمبود مواد بیهوشی برای سزارین سخن گفت و امتناع مقامات صهیونیستی از ارسال محموله‌های خاص کمک‌های صندوق جمعیت ملل متحد را محکوم کرد.

او گفت: «اگر بتوانم تصویری از آنچه در غزه دیدم و احساس کردم، شنیدم ترسیم کنم، این یک کابوس بزرگ‌تر از یک بحران انسانی است، این بحران «انسانیت» است. بدتر از آن چیزی که بتوانم توصیف کنم، آنچه عکس‌ها نشان می‌دهند، بیشتر از آن چیزی است که تصورش را بکنید.»

او در حالی که دستانش را روی دهانش گذاشت، ادامه داد: هرکسی را که دیدیم یا با آن‌ها صحبت کردیم لاغر و گرسنه بودند و همه این حرکت را در جستجوی غذا انجام می‌دهند.

آلن همچنین عبور از یک ایست بازرسی نظامی را روایت کرد، جایی که کودکی، شاید پنج ساله، با ترس راه می‌رفت، دست‌هایش را در هوا بالا برده بود در حالیکه خواهرش با پرچمی سفید پشت سر او راه می‌رفت.

دیگر خبرها

  • هوای اصفهان ۴ درجه گرم‌تر می‌شود/ آغاز بارش‌های بهاری در استان
  • اعلام آماده باش مدیریت بحران اصفهان به دستگاه‌های امدادی
  • فعالیت ۲۱۰ واحد نانوایی به صورت کشیک در ایام نوروز در کلانشهر اصفهان
  • بارش باران، طوفان لحظه‌ای و کاهش دما در اصفهان / آماده‌باش ۵۲۰ تیم امدادی و خدمات‌رسان
  • اعلام آماده باش مدیریت بحران اصفهان به دستگاه های امدادی
  • اعلام آماده‌باش مدیریت بحران استان اصفهان/ سیل و توفان در راه است
  • هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس
  • در غزه دیگر هیچ نوزادی با اندازه طبیعی وجود ندارد
  • زیرساخت‌های فرهنگی و رفاهی در سواحل استان بوشهر تقویت شود
  • سازمان ملل: در غزه دیگر هیچ نوزادی با اندازه طبیعی وجود ندارد