Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-03-19@05:26:27 GMT

جزئیات تازه از ضربه سنگین اطلاعاتی ایران به CIA

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۸۳۹۶

خراسان نوشت: اظهارات اخیر وزیر اطلاعات درباره شناسایی و دستگیری 290 جاسوس سرویس اطلاعاتی آمریکا در ایران و دیگر کشورها، بازتاب های گوناگونی در رسانه ها به همراه داشت.
این موضوع باعث شد، صداوسیما مستندی درباره جزئیات این عملیات اطلاعاتی پیچیده تهیه و پخش کند. در ادامه ،جزئیات تازه ای از این ضربه سنگین امنیتی سربازان گمنام امام زمان(عج)  به شبکه جاسوسان آمریکا را به نقل از مستند شکار جاسوسان آمریکایی می خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

   
روایت یاهونیوز از شکست مفتضحانه دستگاه جاسوسی آمریکا
در سال 2013 صدها افسر سازمان اطلاعاتی آمریکا(سیا) برای مهار یک فاجعه اطلاعاتی در ابعاد جهانی به تکاپو افتادند. این فاجعه لو رفتن سیستم پنهان ارتباط مبتنی بر اینترنت بود که آژانس اطلاعاتی برون مرزی آمریکا از آن برای تعامل با خبرچین های خود در سراسر جهان استفاده می کرد. این شکست مفتضحانه اطلاعاتی و امنیتی تقریباً برای پنج سال مخفی مانده بود تا این که یاهونیوز در نوامبر سال گذشته گزارشی برپایه مصاحبه با 11تن از مقامات دولتی و امنیتی آمریکا که به طور مستقیم از این موضوع مطلع بودند، منتشر کرد. آن ها اعتراف کردند صدمه ای که از این شکست خورده بودند، بسیار جدی و حتی فاجعه آمیز بوده است. یک مقام ارشد امنیتی به یاهونیوز چنین گفته بود: سیا نگران بود شبکه جاسوسی اش به کلی در حال فروپاشی باشد. در نظر یکی دیگر از تحلیل گران امنیت ملی آمریکا «اروین مک کلو»، این موضوع یکی از فاجعه آمیزترین شکست ها بعد از حادثه 11سپتامبر بوده است. بعد از انتشار گزارش یاهونیوز، سایت های معتبر دیگر نظیر بیزینس اینسایدر، تلگراف، هیل و آکسیوز نیز این خبر را منعکس کردند. 
نقش وزارت اطلاعات در افتضاح امنیتی سیا
این شکست که یکی از بزرگ ترین شکست های اطلاعاتی آمریکا در دهه گذشته به حساب می آید، توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران رقم خورد. ایران که به وجود عوامل و منابع نفوذی آمریکا مشکوک شده بود، فرایند شکار جاسوس ها را آغاز کرد. وزارت اطلاعات شروع به بررسی و آنالیز اطلاعات و ارتباطاتی کرد تا از این طریق به سلول ها و شبکه های اطلاعاتی سیا دست پیدا کند. به این ترتیب با تمرکز بر حلقه مظنونان، عملیات شکار را وارد فاز جدید و جدی تری کرد. در نهایت مأموران دو جانبه روش استفاده از وب سایت های جعلی برای ارتباط با سی.آی.ای را برای ایران شرح دادند.
ردیابی عوامل سیا در خارج از مرزها
با شروع سال 2013 به نظر می رسید متخصصان سایبری ایران در وزارت اطلاعات شروع به ردیابی عوامل سیا در خارج از مرزهای خود کرده اند. برای مثال ایران در کشور یمن توانست سیستم ارتباطات مخفی سیا را بسوزاند. بنا به گفته یکی از مقامات سابق آمریکایی «ایران به دنبال از بین بردن این سیستم در مناطق دیگر دنیا بود. آن ها دیگر تنها به دنبال محافظت از خودشان نبودند.» تبعات این شکست برای آمریکا بسیار وسیع و شوک آور بود. چندین جاسوس سیا اعدام شدند و شبکه اطلاعاتی آن در ایران به طور کامل منهدم شد اما دامنه این وقایع به ایران محدود نشد. مقامات آمریکایی بر این باورند که وزارت اطلاعات ایران اسامی و مشخصات مأموران و جاسوسان را در اختیار کشورهای دوست قرار داده است.
اعتراف سخت مدیر سیا
در سپتامبر سال گذشته «جینا هاسپل» رئیس سیا،  در یک سخنرانی در دانشگاه لوییزویل در کنتاکی به این شکست تاریخی اعتراف  و دلیل سکوت رسانه ها را در خصوص این موضوع چنین اعلام کرد: «مأموران و جاسوسان کشته شدند اما برای حفاظت از کار و منزلت عوامل دیگر، ما بر سر مسائل و مشکلات ضدجاسوسی پیش آمده سرپوش گذاشتیم.»   برچسب ها: CIA ، وزیر اطلاعات ، جاسوس

منبع: خرداد

کلیدواژه: وزیر اطلاعات جاسوس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۸۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسپیس ایکس جاسوس سازمان های اطلاعاتی آمریکا شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، این امر نشان دهنده عمیق تر شدن روابط شرکت فضایی ایلان ماسک و آژانس های امنیت ملی کشور مذکور است. واحد استارشیلد اسپیس ایکس شبکه ماهواره ای مذکور را براساس قراردادی ۱.۸ میلیارد دلاری که در ۲۰۲۱ میلادی با دفتر شناسایی ملی (NRO)امضا کرده، می سازد. NRO یک آژانس اطلاعاتی است که ماهواره های جاسوسی را مدیریت می کند.

برنامه های شرکت ها حاکی از میزان نفوذ اسپیس ایکس در پروژه های اطلاعاتی و نظامی آمریکا و همچنین نشان دهنده سرمایه گذاری عمیق پنتاگون در سیستم های ماهواره ای عظیم در مدار زمین است تا به این ترتیب از نیروهای خود پشتیبانی کند.

به گفته منابع آگاه از امر اگر برنامه موفقیت آمیز باشد، توانایی دولت و ارتش آمریکا برای رصد تهدیدهای احتمالی در هر نقطه از جهان را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. این قرارداد نشان دهنده اعتماد روزافزون سازمان های اطلاعاتی به شرکتی است که چالش های صاحب آن با دولت بایدن بر سر اینترنت ماهواره ای استارلینک در اوکراین جنجال آفرین شد.

نشریه وال استریت ژورنال در فوریه از یک قرارداد محرمانه ۱.۸ میلیارد دلاری با شرکت استارشیلد خبر داده بود.

اما این نخستین باری است که رویترز از قرارداد اسپیس ایکس برای یک شبکه جاسوسی قدرتمند و جدید با صدها ماهواره مجهز به قابلیت تصویربرداری از زمین خبر می دهد که می توانند در مدار پایین زمین فعالیت کنند. البته هنوز مشخص نیست شبکه ماهواره ای جدید چه زمان فعال می شود و چه شرکت های دیگری در این پروژه همکاری می کنند.

سازمان NRO در بیانیه ای ماموریت خود برای توسعه سیستم ماهواره ای پیچیده و همکاری با سازمان های دولتی، شرکت ها، موسسات تحقیقاتی و کشورهای دیگر را تایید کرد اما از اظهار نظر درباره میزان فعالیت اسپیس ایکس خودداری کرد.

کد خبر 6056940 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • مذاکره ایران و آمریکا پیش از انتخابات از نگاه فلاحت پیشه /دولت رئیسی در تنش زدایی با آمریکا با شکست مواجه شده است
  • مذاکره ایران و آمریکا در شرایط انتخاباتی از نگاه فلاحت پیشه /دولت رئیسی در تنش زدایی با آمریکا با شکست مواجه شده است
  • فلاحت پیشه: دولت رئیسی در حوزه تنش زدایی با آمریکا شکست خورد
  • پایان خوش پرسپولیس در سال ۱۴۰۲ با شکست پیکان/ کنعانی زادگان دبل کرد
  • پرسپولیس با شکست پیکان پرونده ۱۴۰۲ را بست
  • اسپیس ایکس جاسوس سازمان های اطلاعاتی آمریکا شد
  • انتقاد مسکو از حربه آمریکا برای ضربه به انتخابات روسیه
  • انتقاد مسکو از حربه آمریکا برای ضربه زدن به انتخابات روسیه
  • رویترز از قرارداد مخفی «اسپیس ایکس» با آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا خبر داد
  • پیام رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین در اقیانوس هند /آمریکا به شکست تحریم ها اعتراف کرد