Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@14:26:21 GMT

قهر طبيعت، سال پر رونق آبي را هديه داد

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۸۷۸۷

قهر طبيعت، سال پر رونق آبي را هديه داد

خبرگزاري آريا - اراک - ايرنا - جاري شدن سيلاب در برخي از شهرستان هاي استان مرکزي در کنار خسارت هايي که به محصولات کشاورزي، زير ساخت ها و منازل مسکوني داشت، با اتفاقات خوبي نيز همراه شد که آبگيري کامل سازه ها و نويد سال پر رونق آبي يکي از اين پيامدها است.

به گزارش ايرنا، سيل افزايش ارتفاع آب رودخانه و مسيل و بيرون زدن آب از آن و اشغال بخشي از دشت‌هاي حاشيه رودخانه است که با غرقاب کردن منطقه خسارهايي را براي ساختمان، تاسيسات و تلفات انساني و دامي را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در هنگام بارش ها، مقداري از آب جذب خاک و گياهان شده، درصدي تبخير و باقيمانده آن جاري مي شود.
سيلاب زماني که خاک و گياهان نتوانند بارش را جذب کنند و کانال طبيعي رودخانه کشش گذردهي رواناب ايجاد شده را نداشته باشد، روي مي دهد.
به گفته کارشناسان حوزه کشاورزي اگر چه وقوع سيلاب در استان مرکزي خسارت هايي را براي بخش هاي مختلف کشاورزي و دامي اين استان به همراه داشت، اما تغذيه سفره هاي زير زميني، چاه هاي آب هاي کشاورزي و قنوات استان را فراهم کرده است که اين مهم در سال رونق توليد، افزايش توليد محصولات کشاورزي را در استان به همراه دارد.
رئيس اداره مديريت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزي سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي گفت: جاري شدن سيلاب در برآوردهاي اوليه انجام شده تا کنون سه هزار و 500 ميليارد ريال به بخش کشاورزي اين استان خسارت وارد کرده است.
سيد«رضا آل طاها» افزود: 2 هزار و 400 ميليارد ريال خسارت به 68 هزار هکتار از اراضي زراعي، 30 ميليارد ريال خسارت به چهار هزار هکتار از اراضي باغي، 990 ميليارد ريال خسارت به بخش آب و خاک و امور زير بنايي و 80 ميليارد ريال به بخش دام، طيور و آبزيان استان مرکزي وارد شده است.
وي ادامه داد: 2 هزار و 592 راس دام سبک و سنگين در استان مرکزي بر اثر سيلاب تلف شده و يک ميليون و 325 هزار قطعه از آبزيان استان نيز تاکنون از بين رفته است.
رئيس اداره مديريت بحران سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي گفت: جاري شدن سيلاب در برخي شهرستان ها 10 تا 50 درصد خسارت در امور زيربنايي روستاهاي استان به همراه داشته است که به بهسازي و بازسازي نياز دارند.
آل طاها خسارت هاي وارد شده به جايگاه هاي دام و طيور در شهرستان هاي درگير سيل را مربوط به جايگاه هاي سنتي و خشت وگلي دانست و افزود: به جايگاه هاي دامي که بر اساس استانداردهاي موجود در اين شهرستان ها ايجاد شده بود در سيلاب اخير، آسيب جزيي وارد شده است.
وي ياد آور شد: با توجه به ماندگاري کمتر از يک هفتگي سيلاب در مزارع و باغ هاي استان و عدم خفگي بذرها در اين مدت، خسارت هاي وارد شده به اين بخش ها 100 درصدي نبوده و اين خسارت ها بين 10 تا 40 درصد پيش بيني مي شود.
رئيس اداره مديريت بحران سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي افزود: اکنون به دليل وضعيت نامناسب مزارع و مانداب هاي حاصل از وقوع سيل امکان تردد در بعضي از مزارع و باغ هاي استان مرکزي امکان پذير نبوده و برآورد دقيق خسارات اين بخش ها تا 2 هفته آينده توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزي مشخص و اعلام مي شود.
آل طاها مزاياي سيل در استان مرکزي را بيشتر از خسارت هاي آن دانست و خاطر نشان کرد: جاري شدن سيلاب علاوه بر تامين املاح و مواد مغذي اراضي کشاورزي نقش مهمي در تامين آب مورد نياز سفره هاي زير زميني و تغذيه چاه ها و قنوات کشاورزي دارد.
وي ادامه داد: تغذيه تالاب و آبگيرهاي استان مرکزي از جمله تالاب ميقان اراک که به دليل خشکسالي هاي اخير با مشکلاتي مواجه شده بود، از ديگر مزاياي جاري شدن سيل در استان به شمار مي رود.
رئيس اداره مديريت بحران سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي افزود: با تغذيه تالاب ها و آبگيرها علاوه بر اينکه زمينه مهاجرت پرندگان و توليدمثل اين پرندگان در اين تالاب ها فراهم مي شود، کود اين پرندگان زمينه رشد گياهان و جلوگيري از ريزگردها را براي شهرستان هاي مختلف استان به همراه دارد.
آل طاها ياد آور شد: سرمازدگي سال گذشته 6 هزار ميليارد ريال به محصولات کشاورزي استان مرکزي خسارت وارد کرد و 100 درصد درختان ميوه در برخي از شهرستان هاي استان را نابود کرد.
وي ادامه داد: خسارت سيلاب امسال سه هزار و 500 ميليارد ريال بين 10 تا 40 درصد از محصولات کشاورزي استان مرکزي برآورد مي شود و خطر ريزگردها و کم آبي که بر اساس برخي پيش بيني ها عامل بعضي از مشکلات در سال هاي آينده در کشور و استان بود را از بين برده است.
رئيس اداره مديريت بحران سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي خاطر نشان کرد: با توجه به وقوع برخي بحران هاي طبيعي از جمله خشکسالي، تندباد و سيلاب هر ساله در استان، نياز است فعالان بخش کشاورزي و دامپروري براي جبران خسارت ها و جلوگيري از بروز مشکل بيمه محصولات خود را در دستور کار قرار دهند.
استاندار مرکزي ذخيره سازي چهار ميليارد متر مکعب آب در استان را ارمغان بارش هاي اخير دانست و گفت: 300 ميليون متر مکعب از اين حجم پشت سدها و بندهاي مختلف ذخيره شده است.
سيد« علي آقازاده » افزود: ذخيره سازي اين ميزان آب هاي سطحي در پشت سدها استان براي نخستين بار در مدت 30 سال گذشته حاصل شده است.
وي ادامه داد: حجم تمامي سدهاي استان مرکزي در پي بارندگي هاي اخير پر شده و سد ساوه نيز پس از سالها سرريز کرد.
استاندار مرکزي ادامه داد: 250 ميليون متر مکعب با سرريز شدن سد ساوه براي نخستين بار در مدت 30 سال گذشته پشت اين سد ذخيره سازي مي شود.
معاون آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مرکزي نيز گفت: 100 درصد ظرفيت هاي سازه هاي آبخيزداري منابع طبيعي و آبخيزداري اين استان آبگيري شده است.
« رضا عظيمي » افزود: 12 هزار و 700 سد، آبگير سنگي، ملاتي و خشکه چين با ظرفيت 100 ميليون مترمکعب براي کنترل رواناب هاي سطحي در هربار بارش استان مرکزي وجود دارد که در روزهاي گذشته 80 ميليون متر مکعب رواناب توسط اين سازه ها کنترل و تغذيه شده است.
وي ادامه داد: با کنترل اين ميزان رواناب اکنون تمامي سازهاي آبخيزداري استان مرکزي سرريز کرده اند.
معاون آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مرکزي با يادآوري خسارت هاي جاري شدن سيلاب در برخي شهرستان هاي استان گفت: 2 بند « دپويي» که دهه 60 در شهرستان کميجان ايجاد شده بود، تخريب و نيازمند بازسازي هستند.
عظيمي خاطر نشان کرد: در راستاي مقابله سيلاب سال گذشته فعاليت هاي آبخيزداري در 31 حوزه آبخيز استان مرکزي انجام و چهار بند خاکي، يک مورد سنگ و ملات، 80 مورد گابيون بندي ايجاد و 2 مورد بند خاکي نيز بازسازي شد.
وي ادامه داد: با اجراي اين عمليات ها 800 هزار متر مکعب به ظرفيت هاي آبخيزداري استان مرکزي افزوده شد.
معاون آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مرکزي از اختصاص 400 ميليارد ريال اعتبار براي اجراي طرح هاي آبخيزداري در سال جاري به اين استان خبر داد و گفت: با تختصيص اين اعتبارات بقيه طرح هاي آبخيزداري براي مقابله با سيلاب در سطح 31 حوزه آبخيزداري استان اجرايي مي شود.
عظيمي افزود: با توجه به اجراي طرح هاي آبخيزداري در سرشاخه رودخانه ها، ايجاد اين سازه ها نقش مهمي در کاهش سرعت رواناب ها داشته و با ذخيرسازي رسوبات نقش مهمي در کاهش قدرت حمل و تخريب رواناب ها برعهده دارند.
وي ياد آور شد: با وجود بارندگي 70 ميليمتري در شهرستان اراک، ايجاد سازه هاي آبخيزداري در دره گردو و حوزه قره کهريز رواناب هاي اين منطقه را کنترل و مانع از بروز تخريب در سطح اين شهرستان شدند.
مديرکل دامپزشکي استان مرکزي نيز در اين خصوص گفت: سيل به واحدهاي پرورش دام، طيور و آبزيان اين استان 80 ميليارد ريال خسارت وارد کرد.
دکتر«محسن شانقي» افزود: 365 راس دام سبک به ارزش هفت ميليارد و 300 ميليون ريال در 64 واحد دامداري استان مرکزي در شهرستان هاي خمين، فراهان، تفرش، آشتيان، کميجان، خنداب و شازند در سيل اخير تلف شدند.
وي ادامه داد: 9 راس دام سنگين نيز به ارزش يک ميليارد و 80 ميليون ريال در 2 واحد دامداري در شهرستان هاي فراهان و کميجان تلف شدند.
مديرکل دامپزشکي استان مرکزي بيان کرد: جاري شدن سيل در اين استان 150 ميليون ريال به 2 واحد طيور بومي در شهرستان کميجان خسارت وارد کرده و 380 قطعه طيور در اين مرغداري ها تلف شدند.
دکتر شانقي افزود: جاري شدن سيل 71 ميليارد ريال به 6 واحد پرورش آبزيان در شهرستان هاي خمين، خنداب، اراک و فراهان وخسارت وارد کرد و 906 هزار قطعه انواع آبزيان نيز در اين واحدها تلف شدند.
مدير کل دامپزشکي استان مرکزي گفت: 40 ابنيه و ساختمان پرورش دام و آبزيان در شهرستان هاي کميجان، آشتيان و خمين نيز تخريب شد.
وي ادامه داد: 12 کندوي عسل به ارزش 20 ميليون ريال نيز در يک واحد زنبورستان شهرستان اراک نيز در سيل اخير دچار خسارت شد.
مدير شعب بانک کشاورزي در استان مرکزي نيز گفت: 37 هزار و 835 هکتار از اراضي زراعي اين استان در سال زراعي 97-98 در قالب 2 هزار و 660 فقره بيمه نامه تحت پوشش صندوق بيمه محصولات کشاورزي قرار گرفته است تا در صورت بروز خسارت از مزاياي بيمه محصولات کشاورزي بهره مند شوند.
«مسعود رضايي» افزود: هفت هزار و 656 هکتار از باغات کشاورزي استان مرکزي نيز در اين مدت در قالب چهار هزار و 418 فقره بيمه نامه تحت پوشش بيمه محصولات کشاورزي قرار دارند.
وي ادامه داد: يک هزار و 800 فقره بيمه نامه محصولات کشاورزي در سال زراعي 97-98 براي پوشش بيمه اي 39 هزار و 715 راس دام سبک و سنگين در استان مرکزي صادر شده است.
مدير شعب بانک کشاورزي در استان مرکزي خاطر نشان کرد: 16 ميليون قطعه طيور استان نيز در اين مدت در 800 واحد مرغداري و مراکز پرورش طيور تحت پوشش بيمه قرار دارند.
صندوق بيمه محصولات کشاورزي 153محصول کشاورزي تحت پوشش قرار مي دهد.
استان مرکزي با 29 هزار و 530 کيلومتر مربع يک و هشت دهم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.
19 درصد مساحت استان مرکزي را اراضي کشاورزي و 57 درصد آن را اراضي مرتعي تشکيل داده است.
استان مرکزي به عنوان دومين قطب صنايع مادر تخصصي، چهارمين قطب صنعت کشور محسوب مي شود و در زمينه تنوع توليدات صنعتي رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
اين استان با وجود صنعتي بودن جزء 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزي است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در اين حوزه فعالند.
670 هزار هکتار اراضي باغي و کشاورزي در استان مرکزي وجود دارد که يک و دو دهم درصد توليدات کشاورزي مازاد بر نياز استان به ساير مناطق ارسال مي شود.
استان مرکزي با توليد حدود 54 هزار تن گوشت سفيد، 53 هزار تن توليد گوشت قرمز، 320 هزار تن شير، حدود 41 هزار تن توليد تخم مرغ از جايگاه ويژه اي در توليدهاي بخش کشاورزي و دامداري در سطح کشور برخوردار است.
استان مرکزي با 29 هزار و 530 کيلومتر مربع وسعت، يک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه هاي منابع طبيعي تشکيل مي دهند.
استان مرکزي با 12 شهرستان و يک هزار و 539 روستا، داراي 899 واحد پرورش طيور، 491 واحد گاوداري صنعتي و 191 واحد کارگاه پرورش آبزيان است.
گزارش از: مهدي عظيمي
1955/3075
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۸۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت بیش از ۵ هزار میلیارد ریالی به بخش کشاورزی کنارک

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کنارک گفت: بر اساس برآوردهای اولیه، بارندگی شدید دو روز اخیر، بیش از پنج هزار میلیارد ریال به تأسیسات و زیربناهای بخش کشاورزی، مرغداری‌ها، باغات و مزارع، بندسارها و آب‌بندها خسارت زد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، عیسی قاضی اظهار کرد: بر اساس برآوردهای اولیه، بارندگی شدید دو روز اخیر، بیش از پنج هزار میلیارد ریال به تأسیسات و زیربناهای بخش کشاورزی، مرغداری‌ها، باغات و مزارع، بند سارها و آب‌بندها خسارت زد.

وی ادامه داد: سیلاب به سه هزار هکتار اراضی دیم زیر کشت سورگوم و ماش، پنج واحد مرغداری با ۸۰ هزار قطعه مرغ و جوجه، بیش از ۶۰۰ بندسار و ۱۰ آب بند آسیب جدی وارد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی کنارک تصریح کرد: با توجه به سرریزشدن سد کهیر و آب‌گرفتگی، مسدود شدن راه‌های روستایی و هجوم سیلاب به باغات میوه‌های گرمسیری و واحدهای دامداری سبک و سنگین، احتمال افزایش میزان خسارت وارده وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اداره جهاد کشاورزی با تمام امکانات، آماده خدمت‌رسانی به بهره‌برداران است.

کد خبر 745507

دیگر خبرها

  • خسارت هزار میلیارد ریالی بارندگی به کشاورزان لامردی
  • تاثیر مطلوب بارندگی‌های بهاری بر کشت آبی استان مرکزی
  • قلع و قمع ساخت و ساز غیر مجاز در صومعه بخش مرکزی شهرستان نیشابور
  • خسارت بیش از ۵ هزار میلیارد ریالی به بخش کشاورزی کنارک
  • رونق صنعت کشاورزی و گردشگری روستای کرد علیا
  • تولید روزانه ۹۰۰ تن پسماند شهری و خانگی در استان مرکزی
  • خسارت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی سیل اخیر به استان
  • توجه به آبخیزداری و آبخوانداری در راستای حفظ محیط‌زیست و رونق کشاورزی
  • خسارت باران به مزارع کشاورزی لامرد
  • ۲۰ عنوان برنامه همزمان با هفته محیط زیست در مرکزی اجرا می شود