Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@12:46:30 GMT

تمدید نشدن معافیت ها قیمت نفت را چند دلاری می کند؟

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۹۰۵۵

تمدید نشدن معافیت ها قیمت نفت را چند دلاری می کند؟

اویل پرایس نوشت: پس از افزایش 30 درصدی قیمت نفت، حالا عوامل بسیاری در زمینه عرضه می توانند قیمت را از این هم بالاتر ببرند.ایران و تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت آن مهمترین مسئله عرضه نفت هستند که در صورت عدم تمدید معافیت ها از تحریم نفتی ایران قیمت نفت رشد قابل توجهی خواهد یافت.

طی چند هفته آینده، چندین رویداد حساس ژئوپلیتیکی زمینه را برای قیمت بالاتر نفت فراهم می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رویداد ها به همراه بازار کساد جهانی نفت قیمت را نسبت به هرگونه کمبود ناگهانی  عرضه حساس می کنند که مهمتر از همه کاهش تولید اوپک و متحدانش به رهبری روسیه است.

کارشناسان موافقند که بازار نفت در زمینه عرضه دچار مشکل می‌شود ولی در مورد مسبب این مشکل اختلاف دارند.

سه گزینه اصلی ایران، ونزوئلا و لیبی هستند. تمام این تولیدکنندگان اوپک از توافق کاهش تولید که از ژانویه آغاز شد معاف شده بودند و هر 3 دلایل خوبی برای این معافیت داشتند. تولید در این کشورها کاهش یافته یا بی ثبات است و انتظار مشکلات بیشتری برای تولید آنها در هفته‌ها و ماه‌های آتی وجود دارد.

طبق نظر استفان برناک، یک تحلیلگر نفتی از موسسه PVM ، لیبی بزرگترین خطر ژئوپولیتیکی برای بازار نفت است.

برناک گفت :«  تولید نفت در لیبی حتماً مختل می‌شود و مسئله بر سر زمان است. ژنرال حفتر و نیروهای شرق لیبی قصد دارند تریپلی را تصرف کنند. با این کار خطر قطع عرضه نفت  غیر قابل اجتناب است».

کایلین برچ، اقتصاددان واحد اطلاعات اقتصادی اعتقاد دارد ایران و تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت آن مهمترین مسئله عرضه نفت هستند. غیر قابل پیش بینی بودن سیاست دولت آمریکا باعث می شود این کشور معافیت ها برای خرید نفت ایران را در ماه می لغو کند.

تحلیل‌گران دیگر هم اعتقاد دارند آمریکا علیرغم سیاست حداکثر فشار بر ایران با صفر کردن صادرات آن، دوباره در مقابل خریداران اصلی نفت این کشور  موضعی نرم خواهد داشت و دلیل آن ترس از بالا رفتن بیش از حد قیمت نفت و بنزین است.

  برخی تحلیلگران می گویند آمریکا با تمرکز بر سخت‌تر کردن تحریم ها علیه ونزوئلا و رژیم نیکلاس مادورو دیگر بر مشتریان نفت ایران سخت نخواهد گرفت، چون اختلال در عرضه نفت این دو کشور به همراه قطعی احتمالی صادرات لیبی می تواند قیمت نفت را بسیار بالا ببرد.

بانک آمریکایی مریل لینچ اعلام کرد خطر افزایش قیمت نفت برنت به طرز قابل توجهی بیشتر از آن چیزی است که بازار تصور می کند.

عربستان سعودی و چند تولید کننده دیگر اوپک به قیمت بالای 80 دلار در هر بشکه برای متعادل کردن بودجه خود نیاز دارند و نفت 70 دلاری به درد آنها نمی خورد.

به این ترتیب انتظار می رود عرضه نفت طی ماههای آتی سخت‌تر شود و قیمت را به بالاتر از 75 دلار در هر بشکه برساند./تسنیم

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۹۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۱۳ میلیون دلاری مکمل و دارو‌های گیاهی

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ ­سید حیدر محمدی در سیزدهمین همایش طلای سبز و دوازدهمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی گفت: ما در حوزه مکمل‌ها و فرآورده‌های گیاهی خودکفا هستیم و این افتخاری برای کشور ماست، امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است و این یعنی با نقطه ثقل دولت به سمت حمایت از تولید باشد و امسال مکلف هستیم تا حمایت ویژه داشته باشیم. وی افزود: هیچ اقدامی در دنیا بدون مشارکت ذی نفعان نتیجه مطلوبی ندارد و سیاست سازمان غذا و دارو تلاش می‌کند مشارکت ذی نفعان را به حداکثر برساند و در بخش‌های در بدون سپاری موفق بوده و در بخش‌هایی موفق نبودیم و ما در بخش‌های حاکمیتی اجازه برون سپاری نداریم. محمدی بیان کرد: در بحث صادرات سال‌ها با کمک سندیکا اقدامات صورت می‌گرفت و شرکت‌ها گلایه‌های داشتند و تصمیم گرفتیم تا این اقدام اختیاری شود و به دنبال تسریع در صدور پروانه‌ها و الکترونیکی شدن سامانه‌ها هستیم و به دلیل حمله‌های هکری مجبور شدیم اتوماسیون اداری را از بستر اینترنت خارج کنیم که قدری سرعت ما را کند کرد و در تلاش هستیم تا شرکت‌ها از بستر اینترنت اتصال پیدا کنند. وی اظهار کرد: منع واردات رویکرد مشترک سندیکا و سازمان غذا و داروست و این سیاست را دنبال می‌کنیم و دو مجموعه موازی در گیاهان دارویی فعالیت می‌کردند که همدیگر را قبول ندارند و شنیده ایم که این دو مجموعه باهم توافق کرده اند که کمک کننده خواهد بود. محمدی بیان کرد: قول می‌دهیم که صف انتظار بررسی پرونده تولید مکمل و فرآورده‌های طبیعی تا پایان بهار به صفر برسد و یکی از انتظارات ما از ذی نفعان در تولید توسعه صادرات است، زیرا به دلیل محدودیت‌ها در قیمت و مشکلات اقتصادی توسعه صادرات به شرکت‌ها کمک می‌کند و ما آمادگی داریم در سفر‌های خارجی با کمک سندیکا‌ها نماینده شرکت‌ها را با خود همراه کنیم تا تفاهم‌نامه صادراتی منعقد شود و افزایش کیفیت در توسعه صادرات و بازار داخلی کمک کننده است. محمدی گفت: در عمق تولید باید بیشتر تلاش کنیم، در دارو شفافیت بالاست و در طول زنجیره اگر ثبت در تیتک را انجام دهیم می‌توانیم شفافیت بیشتری داشته باشیم. وی افزود: مردم به دلیل عدم اشراف از عطاری‌های خود نیاز‌های خود را تامین می‌کنند که نیاز به ساماندهی وجود دارد و اطلاع رسانی به مردم کمک کننده خواهد بود و رتبه بندی شرکت‌ها هم در حال انجام است.

دیگر خبرها

  • اجرایی نشدن ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور اصلی ترین عامل مشکلات تولید کنندگان
  • آمریکا معافیت ونزوئلا از تحریم‌های نفت و گاز را تمدید نخواهد کرد
  • تلاش نمایندگان مجلس آمریکا برای لغو معافیت 10 میلیارد دلاری ایران
  • (ویدئو) لغو معافیت ۱۰ میلیارد دلاری ایران؟!
  • افت قیمت نفت در پی نگرانی‌ها درباره عرضه جهانی
  • عرضه تخم‌مرغ پایین‌تر از نرخ مصوب در بازار/ ضرورت حمایت از مرغداران برای مدیریت تقاضا
  • صادرات ۱۳ میلیون دلاری مکمل و دارو‌های گیاهی
  • ببینید | روایت رفیق دوست از درخواست موشکی ایران از سوریه و لیبی؛ نقش آیت‌الله هاشمی چه بود؟
  • هزینه یک میلیارد دلاری آمریکا برای مقابله با حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ
  • فروش ۲۵۲ کیلو در حراج امروز+قیمت