Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@20:32:31 GMT

100 هزار ميليارد يارانه‌ پنهان در دخل و خرج دولت

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۹۰۶۷

100 هزار ميليارد يارانه‌ پنهان در دخل و خرج دولت

خبرگزاري آريا - در بودجه امسال بيش از 100هزار ميليارد تومان يارانه پيش‌بيني شده است که حدود 24درصد کل منابع بودجه را تشکيل مي‌دهد.
به گزارش خبرگزاري آريا، اقتصاد ايران طي دهه‌هاي اخير با توجه به حجم بالاي يارانه‌اي که با آن اداره شده، اکنون به مرحله‌اي رسيده که با افزايش سطح يارانه‌هاي پنهان و به نوعي اختلال در کارکرد قيمت‌هاي نسبي مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين در حالي است که سازمان برنامه و بودجه در آخرين گزارش خود اعلام کرده که سالانه بيش از 900هزار ميليارد تومان يارانه پنهان از سوي دولت پرداخت مي‌شود.
ابعاد اثرگذار معيشتي و توليدي اين موضوع در کنار محدوديت‌هاي درآمدي دولت در شرايط تحريمي موجب شده منابعي که در قالب يارانه‌هاي پنهان، فرابودجه‌اي و بودجه‌اي تخصيص مي‌يابد، بيش از گذشته مور توجه قرار گيرد.
هر چند در سال‌هاي اخير طرح‌هايي همچون هدفمندسازي يارانه‌ها و اصلاح قيمت‌هاي نسبي از راهکارهاي خروج از وضعيت موجود بوده و به اجرا درآمده است، اما به هر صورت نتوانسته به طور مناسبي شرايط را اصلاح کند.
طبق پژوهشي که در سازمان برنامه و بودجه براي احصاء انواع يارانه‌ها انجام شده است، بررسي رفتارهاي حمايتي دولت نشان مي‌دهد که منابع از سه طريق براي پوشش معيشت و توليد استفاده شده است. بخشي در قالب رديف‌هاي بودجه‌اي، رابطه مالي دولت و ساير فعالان اقتصادي و همچنين منابع با قيمتي زير قيمت جايگزيني که در اختيار آحاد اقتصادي قرار مي‌گيرد.
در اين رابطه يارانه‌هاي بودجه‌اي مورد توجه است؛ به گونه‌اي که بر اساس لايحه بودجه سال جاري اعتبارات هزينه‌اي حدود 320هزار ميليارد تومان برآورد شده که نسبت به مصوب سال گذشته 9.1درصد افزايش دارد. مديران بودجه‌اي معتقدند که اين رقم از تبعيت از سياست کنترل و کاهش هزينه‌ها و عدم پيروي از تورم پيش‌بيني شده براي سال آينده حکايت دارد.
ترکيب اعتبارات هزينه‌اي حاکي از آن است که در لايحه بودجه 1398سهم فصل چهارم که بخشي از يارانه‌هاي اعطايي دولت به بنگاه‌هاي اقتصادي است 34درصد افزايش دارد. با توجه به اينکه يارانه‌هاي حمايتي دولت به اقشار غير کارکن آن يارانه تلقي مي‌شود بخشي از فصول کمک‌هاي بلاعوض و رفاه اجتماعي نيز ماهيت يارانه‌اي پيدا کرده و جزئي از آن محسوب مي‌شود.
بررسي سهم اعتبارات يارانه‌اي در حوزه‌هاي مختلف کارکردي دولت نشان مي‌دهد که حوزه رفاه اجتماعي با 68.4و سلامت با 16.9بيشترين سهم را از کل اعتبارات با ماهيت يارانه دريافت مي‌کنند.
همچنين مجموع 100هزار ميليارد تومان يارانه بودجه‌اي احصاء شده طبق لايحه بودجه شامل 11هزار ميليارد تومان اعتبارات يارانه‌اي براي دستگاه‌هاي اجرايي، 10هزار ميليارد تومان در رديف‌هاي متفرقه، 319ميليارد تومان اعتبارات براي بخش‌هايي از جمله استان‌ها و 78هزار ميليارد تومان اعتبارات با ماهيت يارانه‌اي که از مصارف دستگاه‌هاي اجرايي است گرفته شده است.
به گزارش ايسنا، با توجه به اينکه اعتبارات هزينه‌اي با ماهيت يارانه‌اي سهم قابل توجهي از بودجه عمومي کشور را دارند و در راستاي اجراي سياست‌هاي حمايتي براي آحاد جامعه عملياتي شده است، سازمان برنامه و بودجه تأکيد دارد که لازم است نحوه هزينه‌کرد آن با رويکرد حداکثر کردن کارايي و اثربخشي منابع بودجه‌اي بازنگري شود تا نقش مؤثري در ارتقاي شاخص‌هاي رفاهي و اقتصادي داشته باشند.

نسبت اعتبارات حوزه‌هاي کارکردي مختلف با ماهيت يارانه‌اي در لايحه بودجه 98

-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۹۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت، یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد/ آموزش حفظ محیط زیست باید از دوران کودکی آغاز شود

شهرام دبیری در نشست مشترک با علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، گفت: در برخی شهر‌ها تعداد خودرو‌ها نسبت به ظرفیت آن بسیار بیشتر است و باید توسعه حمل و نقل عمومی جدی گرفته شود و کیفت نیز ارتقاء یابد و لازم است دولت در این زمینه یارانه توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی را افزایش دهد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، شهرام دبیری، رئیس شورای عالی استان‌ها امروز در نشست مشترک با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، گفت: برگزاری این جلسه گام بلندی در جهت ارتقای تعاملات شورا‌ها و سازمان محیط زیست است.

وی افزود: دنیا در حال توسعه است که اگر جوانب محیط زیستی در توسعه لحاظ نشود، ممکن است خطراتی برای انسان و نسل آینده داشته باشد. از این رو، توسعه پایدار باید مد نظر باشد. ضمن تلاش برای رفع نیاز‌های جامعه، مراقب باشیم محیط زیست به خطر نیفتد و ضرری به نسل‌های آینده نرسد.

رئیس شورای عالی استان‌ها بیان کرد: امروزه تعریف باسواد نسبت به چند سال گذشته تغییر کرده است، زمانی فردی خواندن و نوشتن بلد بود باسواد بود، اما امروزه اینطور نیست. چند سال پیش در تعریف سواد ١٢ مهارت تعریف شده بود که یکی از مهمترین آن‌ها محیط‌زیست است چند سال بعد پا را فراتر گذاشتند و بحث عملیاتی شدن به تعریف باسواد اضافه شد یعنی هر کسی باید از آموخته‌های خود استفاده کرده تا تغییری ایجاد کند حالا آیا سیستم آموزشی ما با این تعریف همخوانی دارد؟

دبیری تأکید کرد: مجموعه شورا‌های کشور و شورای عالی استان‌ها با بیش از ۱۲۶ هزار عضو، ظرفیت بالایی برای تعامل با سازمان محیط زیست دارد. شوراها، نارسایی‌های جامعه را شناسایی می‌کنند و در ارتباط مستقیم با مردم هستند.

وی اضافه کرد: باید تغییرات اساسی اتفاق بیفتد به ویژه در زمینه محیط زیست، باید مسایل محیط زیستی از کودکی آموزش داده شود، چون در سن بزرگسالی تاثیری ندارد. فرهنگ سازی باید در رفتار نمود پیدا کند تا تاثیرگذار باشد. آموزش و پرورش، شورا‌ها و سازمان محیط زیست می‌توانند قدم‌های خوبی برای آموزش، فرهنگ سازی و ترویج حفظ حراست از محیط زیست بردارند.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: کار‌ها و اقدامات باید به گونه‌ای باشد که مردم آن را لمس کنند، مثلاً در زمینه مصرف کیسه‌های پلاستیکی باید فرهنگ سازی و کار‌های اجرایی صورت گیرد، در بسیاری از کشور‌ها مردم باید برای کیسه‌های پلاستیکی پول بدهند، چون هدفشان کاهش مصرف پلاستیک است در کشور ما هم باید همین گونه باشد.

دبیری خاطرنشان کرد: ایران در زمینه انرژی‌های پاک ظرفیت خوبی دارد و می‌توان با برنامه‌ریزی از خورشید و باد و دریا برای تولید انرژی پاک استفاده کرد.

وی در مورد صنایع آلاینده، بیان کرد: گاهی یک صنعت آلاینده دیر شناسایی می‌شود که در این مدت خسارات زیادی به محیط زیست آن منطقه وارد می‌شود، شهرداری‌ها باید از عوارض آلایندگی برای بهبود وضعیت استفاده کنند.

دبیری درباره تعداد خودرو‌ها و آلایندگی آن‌ها نیز، گفت: در برخی شهر‌ها تعداد خودرو‌ها نسبت به ظرفیت آن بسیار بیشتر است. در این شهر‌ها باید توسعه حمل و نقل عمومی جدی گرفته شود و کیفیت نیز باید ارتقاء یابد و لازم است دولت در این زمینه یارانه توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی را افزایش دهد.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: شورا طبق قانون می‌تواند لایحه و طرح به مجلس ارائه دهد، بنابراین در این زمینه هم می‌توانیم به سازمان حفاظت محیط‌زیست کمک کنیم و از این ظرفیت در راستای مسائل محیط زیستی استفاده کنیم، همچنین می‌توانیم از شرکت‌های دانش‌بنیان کمک بگیریم.

وی درباره اهمیت ملموس بودن اقدامات گفت: دریاچه ارومیه یکی از مطالبات مردم است که می‌خواهند بدانند چه اقداماتی در آنجا انجام شده است بنابراین مسئولان سازمان محیط‌زیست باید در این زمینه اطلاع رسانی کنند تا مردم در جریان امور قرار گیرند.

دبیری در پایان اظهارداشت: امیدواریم نتایج این نشست در آینده نزدیک بررسی و اثربخشی آن مشخص شود.

دیگر خبرها

  • سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی این ماه همراه با سورپرایز
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی اردیبهشت همراه با سورپرایز
  • پیش‌بینی ردیف جداگانه بودجه برای قانون معلولان
  • پیگیر اجرای هدفمندسازی یارانه‌های دانشجویی در سال جدید هستیم
  • دولت، یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد/ آموزش حفظ محیط زیست باید از دوران کودکی آغاز شود
  • دولت یارانه حمل‌ و نقل عمومی را افزایش دهد
  • دولت یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد
  • منابع و مصارف هدفمندی در بودجه ۱۴۰۳/ پیشنهاد پرداخت یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی
  • گره تخصیص بودجه برای «رفع فقر سه دهک اول» باز نشد!؟