Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-18@14:26:14 GMT

حوزه علمیه پشتوانه توسعه خراسان جنوبی است

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۹۴۶۹

حوزه علمیه پشتوانه توسعه خراسان جنوبی است

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی، محمد صادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی به استان قم سفر کرد که  در این سفر با آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) و جمعی از روحانیون، نخبگان و علماء شهر قم دیدار و با آنها گفتگو کرد.

محمد معتمدیان استاندارخراسان جنوبی نیز در این نشست  عنوان کرد: با وجود ظرفیت های زیادی که در خراسان جنوبی وجود دارد اما متاسفانه در افکار عمومی به عنوان استانی محروم از آن یاد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه عقب افتادگی های زیرساختی که در استان وجود دارد افزود: یکی از برنامه های ما تغییر نگاه نخبگان، رسانه ها و فضلا به این استان است. وی با تاکید براینکه هر 11 شهرستان استان خراسان جنوبی پتانسل های خدا دادی است گفت: برای توسعه خراسان جنوبی برنامه های را تدوین کرده ایم اما در جهت رفع این مشکلات باید صدایمان در سطح کشور بلند شود تا مسئولان و مردم از ظرفیتهای بلقوه این استان آگاهی داشته باشند.

استاندارخراسان جنوبی با بیان اینکه برنامه میان مدت اجرای توسعه استان تا سال 1400 تدوین شده است بیان کرد: این برنامه مبتنی بر ظرفیت های استان چهار ضلع دارد.

  وی با اشاره به اینکه مرز مشترک 331 کیلومتری ایران و افغانستان در خراسان جنوبی واقع شده است ادامه داد: بازارچه های خوبی در شهرستان های استان ایجاد شده است که از سال 93 سیاست های یکجانبه کشور افغانستان تعطیل کرد. وی با تاکید براینکه خشکسالی و بسته شدن مرزها در این سال ها فشار زیادی بر معیشت مردم وارد کرده است افزود: در سال های اخیر بیشتر پروژه ها مبتنی بر اقتصاد مرز ایجاد شده است که بستن مرزها باعث شده تا هزینه تمام شده این پروژه ها و صنایع افزایش یافته است.

معتمدیان به مرز ماهیرود که یکی از فعال ترین مرزهای استان است اشاره کرد و گفت: این مرز به معنای واقعی در آن اقتصاد مقاومتی اجرایی شده است که سال 96 بالغ بر یک میلیارد دلار درآمد ایجاد کرد که در همین راستا به همراه معاون وزیر امور خارجه با چند تن از مسئولان ارشد اقتصادی کشور افغانستان دیپلماسی و مذاکره ای صورت گرفت.

استاندارخراسان جنوبی با اشاره به اینکه به دنبال بازگشایی دو طرفه مرزهای خراسان جنوبی با افغانستان هستیم خاطرنشان کرد: با پیگیری هایی که صورت گرفت سهمیه فروش سوخت مرزنشینان را 10 برابر شد که در همین یک ماه اخیر به اندازه 7 سال درآمد ایجاد کردیم.

معتمدیان با اشاره به اینکه  امنیت پایدار مرزها وقتی صورت می گیرد که مردم در کنار نیرو های نظامی و انتظامی حضور یابند تاکید کرد: با فروش سوخت مرزنشینان و ایجاد درآمد ما به دنبال مهاجرت معکوس روستاییان هستیم.

استاندارخراسان جنوبی به ظرفیت های بالای معدنی در خراسان جنوبی اشاره کرد و بیان کرد: خراسان جنوبی رتبه چهارم کشور را در حوزه اکتشاف و تکثر مواد معدنی در ایران دارد و هنوز اکتشافات و شناسایی واقعی در بخشی از پهنه های استان صورت گرفته است.

معتمدیان با بیان اینکه خراسان جنوبی سهم ناچیزی در ایجاد ارزش افزوده مواد معدنی و ایجاد شغل در استان دارد بیان کرد: مواد معدنی به صورت خام عرضه می شود و بیشتر ارزش افزوده به استان های همجوار می رود. وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه های ما مذاکره با آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعان، ستاد اجرایی فرمان امام و شرکت های خصولتی و سرمایه گذاران بخش خصوصی است گفت: فرآوری محصولات مواد معدنی در اولویت ما است که بتوانیم ایجاد شغل و ارزش آفرینی کنیم.

استاندارخراسان جنوبی با اشاره به محصولات راهبردی حوزه کشاورزی استان عنوان کرد: در حال حاضر 500 روستا با تانکر آبرسانی انجام می شود اولویت کوتاه مدت ما رفع مشکل آبرسانی با تانکر است.

وی ادامه داد: 2 هزار و 300 بند آبخیزداری با اعتبار 60 میلیارد تومان ایجاد شده که در بارندگی های اخیر   60 میلیون لیترمکعب ذخیره سازی انجام شده است که یکی از اولویت های ما آبخیزداری و آبخوانداری می باشد که در برنامه توسعه 1400 استان اعتبارات خوبی درنظرگرفتیم.

استاندارخراسان جنوبی از احیای قنوات در برخی از شهرستان ها خبر داد و تصریح کرد: استفاده از آب های ژرف یکی از برنامه های دولت در استان است. معتمدیان افزود: انتقال آب از دریای عمان یکی دیگر از برنامه های بلندمدت دولت است. معتمدیان گفت: با تمام کمبود های آب اما در 10 گونه کشاورزی خراسان جنوبی استان شاخص کشور است. وی با اشاره به مرکز آمار ایران و وزارت جهادکشاورزی گفت: خراسان جنوبی دارای 97 درصد تولید زرشک، رتبه دوم تولید زعفران، عناب، پنبه، انار، گیاهان دارویی در کشور است که متاسفانه خام فروشی ارزش افزوده این محصولات را از استان خارج می کند.

معتمدیان یادآور شد: در سفر دکتر نوبخت به استان مقررشد 200 میلیون دلار تسهیلات و اعتباری بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان تا سال 1400 در بخش،مسکن، اشتغال، توسعه صنایع، توسعه زیرساخت ها و توسعه صنایع تبدیلی به استان تزریق خواهد شد.

ستاندارخراسان جنوبی به حوزه گردشگری خراسان جنوبی اشاره کرد افزود: استان  دارای1500 اثرملی شناسایی شده، 870 اثر ملی ثبتی، 4 اثر جهانی ثبت شد و 60 نوع جاذبه طبیعی دارد و اولین استانی هستیم که آثار طبیعی آن به ثبت رسیده است. وی از تدوین بسته فرهنگی گردشگری خبر داد و بیان کرد: در شورای فرهنگ عمومی ماموریتی داده شد تا این بسته تدوین شود. 

معتمدیان گفت: خراسان جنوبی سرزمین ناشناخته ها است چرا که ظرفیت نیروی انسانی، مفاخر، مشاهیرو فضلا دارد که متاسفانه نتوانستیم آنها را به کشور معرفی کنیم.

استاندارخراسان جنوبی از برگزاری کنگره ملی فضلا و روحانیون در استان خبرداد و بیان کرد: در راستای معرفی مشاهیر و مفاخر و فضلای استان امیدواریم که این گونه کنگره ها برگزار شود.

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: حضرت معصومه حوزه های علمیه خراسان جنوبی زعفران کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۹۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلاب باید به بحث تولید علم ورود کنند

آیت‌الله محمدرضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در دیدار معاون امور طلاب حوزه علمیه کشور و نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه باید طلاب اثرگذار برای جامعه در حوزه‌های علمیه تربیت شود، اظهار کرد: باید قدرت تفکر و اندیشه را در تمامی مراکز آموزشی از مدارس گرفته تا دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تقویت کنیم. 

وی با بیان اینکه طلاب خود باید در این زمینه نقش آفرین باشند، افزود: طلاب باید با اثرگذاری در مدارس در قالب طرح‌های مختلف، قدرت تدین، اندیشه و تفکر را در دانش آموزان تقویت کنند. 

آیت الله ناصری با اشاره به اینکه تولید علم، دغدغه رهبر معظم انقلاب است، عنوان کرد: اینکه مونتاژ کاری انجام شود، تولید علم اتفاق نمی‌افتد بلکه تولید علم، ساخت محصول از صفر تا صد با تفکر و اندیشه و استفاده از ابزار‌های داخلی است. 

نماینده ولی فقیه در استان یزد با بیان اینکه اگر دانش آموز و دانشجوی ما متفکر و خلاق بار بیاید، در آینده مدیرانی خلاق خواهیم داشت، یادآور شد: مدیری که در سیستم آموزشی سطحی نگرانه رشد کرده باشد، در دوران مدیریت خود با کوچکترین تلاطمی دچار بحران می‌شود و قدرت تصمیم گیری برای عبور از مشکلات ندارد. 

وی تصریح کرد: سیستم آموزشی که سطحی نگری را در کودکان ما نهادینه کرده، آنها را به جایی نمی‌رساند و همه از دانش آموزان و دانشجویان گرفته تا طلاب باید آموزش‌های عمقی ببینند. 

آیت الله ناصری تاکید کرد: القاء تفکر، تدین و تعقل از مواردی است که طلاب باید در آن پیشتاز باشند و در این زمینه با دغدغه پیش بروند. 

وی اظهار کرد: اگر افراد جامعه تفکر و تعقل و تدین نداشته باشند، قدرت تشخیص حق از باطل را نخواهند داشت و در این صورت دشمن می‌تواند به هر شکلی که می‌خواهد بر کشور تسلط پیدا کند و با دروغ پردازی‌های خود، به اهدافش دست پیدا کند. 

امام جمعه یزد بر لزوم کار جدی در دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد و گفت: طلاب باید به این دانشگاه ورود کنند، زیرا دانشجویان این دانشگاه، معلمان جامعه هستند و اگر آموزش آنها صحیح باشد، آنگاه می‌توانند شاگردانی تربیت کنند که به واقع آینده ساز این کشور باشند. 

حجت الاسلام رفیعی، معاون امور طلاب حوزه علمیه کشور و نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این دیدار به بیان آماری از طلاب متاهل، وضعیت سربازی طلاب، شرکت طلاب در جشنواره‌های ورزشی و فرهنگی، جذب طلاب در ارگان‌ها و ... پرداخت.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • فراخوان بیست‌وششمین همایش کتاب سال حوزه اعلام شد
  • اعلام فراخوان بیست‌وششمین همایش کتاب سال حوزه
  • دستگاه‌های اجرایی، جذب اعتبارات تملک دارایی را به روزهای پایانی موکول نکنند
  • طلاب باید به بحث تولید علم ورود کنند
  • راه اندازی ۱۱ سایت توسعه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی، در خراسان جنوبی
  • طرح جامع اقتصاد به توان مردم رونمایی می‌شود
  • حوزه درس امام(ره)
  • مردمی‌کردن اقتصاد با شعار و حرف به نتیجه نمی‌رسد
  • راه اندازی ۹ سایت توسعه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی، در خراسان جنوبی
  • راه اندازی  ۹ سایت توسعه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی، در خراسان جنوبی