Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@14:14:19 GMT

تیغ دو دم مولر بالای سر ترامپ

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۰۱۷۷

تیغ دو دم مولر بالای سر ترامپ

تهران- ایرنا- نتیجه تحقیقات بازرس ویژه بررسی دخالت احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا هر چند رئیس جمهوری این کشور را از برخی اتهامات همچون تقلب انتخاباتی تبرئه کرد اما می تواند سبب گشایش پرونده های دیگری برای «دونالد ترامپ» شود.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، پرونده هایی که در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا گشوده شد، با وجود گذشت چند سال هنوز باز است؛ انتخاباتی که در آن احتمال مداخله مسکو به طور جدی مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در جریان برگزاری آن انتخابات جنجالی، نامزد جمهوریخواهان افشای ایمیل های «هیلاری کلینتون» نامزد حزب رقیب را علم کرد و پس از انتخابات نیز دموکرات ها پیروزی ترامپ را برآیند تبانی وی و بستگانش با مقامات مسکو دانستند؛ اتهامی که همانند یک معمای حل نشده باقی ماند تا این که بالاخره پس از گذشت نزدیک به دو سال، گزارش «رابرت مولر» بخش هایی از ابهامات را روشن ساخت، هر چند که این گزارش خود نیز ابهاماتی تازه آفرید.
در گزارش 448 صفحه ای که به تازگی مولر انتشار داده آمده است که بین کمپین ترامپ و دولت روسیه تبانی رخ نداده و هیچ مدرکی دال بر اینکه اعضای تیم انتخاباتی آمریکا با تماس‌ های خود با نمایندگان روسیه زمینه دخالت و توطئه این کشور برای پیروزی ترامپ را فراهم آورده‌ باشند به دست نیاورده است؛ نتیجه ای که ترامپ از مدت ها پیش انتظار آن را می کشید و برای انتخابات سال آینده به شدت نیازمند چنین نتیجه ای بود.
این پرونده ضمن جلوگیری از بهبود روابط آمریکا و روسیه به عنوان یکی از خواسته های ترامپ، پای بستگان نزدیک از جمله «دونالد ترامپ جونیور» فرزند ارشد وی را به پرونده تقلب انتخاباتی گشوده بود.
پیشتر رسانه های آمریکا و برخی منابع اطلاعاتی این کشور تاکید داشتند پنج ماه پیش از انتخابات، پسر ترامپ با «ناتالیا وسلنیتسکایا» یک وکیل روس ارتباطات ایمیلی و نیز دیدار و گفت وگویی رو در رو داشته است. افزون بر آن، گویی فرد همراهِ وکیل روسی در دیدار با پسر ترامپ نیز یکی از ماموران سابق «کا.گ.ب» دستگاه اطلاعاتی اتحاد جماهیر شوروی بوده است.
همزمان با باز شدن پرونده برای پسر ارشد ترامپ، پای «جرد کوشنر» داماد او نیز به پرونده تقلب انتخاباتی گشوده شد. رسانه هایی آمریکایی می گفتند ایمیل هایی بین او و مقامات روسی رد و بدل شده است. به باور برخی تحلیلگران، شماری از همفکران و نزدیکان ترامپ از جمله «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم پس از برملا شدن ارتباطشان با سفیر روسیه ناگزیر به کناره گیری شدند.
بنابراین، شادی زاید الوصف ترامپ پس از انتشار خلاصه نتیجه تحقیقات مولر قابل درک می نمود. ترامپ در توییتی با بیان این که «بازی تمام شده است»، نوشت «نه تبانی، نه ممانعت. برای همه متنفران و دموکرات‌ های چپ رادیکال». اما این ابتدای کار بود و در آن زمان ترامپ از جزئیات گزارش مولر علیه خود اطلاع دقیقی نداشت.
پس از اطلاع یافتن ترامپ از متن گزارش قطور مولر، رئیس جمهوری آمریکا در توئیت دیگری بر بازرس ویژه تاخت و مولر را «دیوانه» خطاب کرد و محتوای گزارش او «یاوه گویی» دانست که «مملو از اظهارات ساختگی و کاملا نادرست است.»
حال این پرسش به ذهن می رسد که چه مسائلی در این گزارش مطرح شده که ترامپ را بعد از چند ساعت خوشحالی و ذوق زدگی، خشمگین ساخت؟
یکی از مهمترین مسائل جنجالی مطرح شده در تحقیقات به تلاش مداوم ترامپ برای برکناری مولر به عنوان بازرس ویژه پرونده ارتباط می یافت. ترامپ راه های مختلفی را برای برکناری وی آزموده، ولی ناکام مانده بود.
«اوه خدای من، این وحشتناک است و باعث پایان دوره ریاست جمهوری من می ‌شود. من به فنا رفتم» جملاتی منتسب به ترامپ که در گزارش مولر آمده است؛ جملاتی که در ماه می 2017 به دنبال انتخاب مولر از طرف «جف سشنز» وزیر دادگستری و دادستان کل وقت آمریکا ایراد شده بود و نشان می داد ترامپ از این انتخاب وحشت دارد.
بر پایه تحقیقات انتشاریافته، ترامپ برای کنار گذاشتن مولر از بازرسی ویژه پرونده از راه «مک گان» وکیل سابق کاخ سفید وارد شده است. رئیس جمهوری آمریکا بر کارشناس حقوقی خود فشار وارد کرده تا ضمن مذاکره با سشنز و متعاقبا «راد روزنستاین» معاون وی، آنها را به برکناری مولر ترغیب کند؛ فشارهایی که گویی پس از تهدید مک گان به استعفا، پایان یافته بود.
بخش های دیگر تحقیقات مولر که باعث شده کارشناسان و عموم مردم آمریکا آن را ناتمام تلقی کننده به «ممانعت از اجرای عدالت» ارتباط می یابد؛ اتهامی به ترامپ که بازرس ویژه پرونده درباره نتیجه آن سکوت کرده و نتیجه گیری روشن و شفافی ارائه نکرده است. این موضوع یکی از نقص های تحقیقات صورت گرفته است و ایراد دیگر آن، سیاه و مخدوش ساختن بخش هایی از متن گزارش است.
در تحقیقاتی که مولر انتشار داده، بخش هایی از متن با رنگ مشکی پوشانده شده است. این موضوع بحث برانگیز صدای اعتراض برخی نمایندگان کنگره را بلند کرده تا با ارسال نامه ای به «ویلیام بار» دادستان کل از وی بخواهند متن کامل و بدون سانسور را در اختیار آنها قرار دهد. برخی گزارشات حاکی از آن است که بخش های سانسور شده به اقدامات اشتباه رئیس جمهوری و بستگان او مربوط می شود.
در ارتباط با اینکه انعکاس نتیجه تحقیقات مولر چه پیامدهایی برای محبوبیت ترامپ و انتخابات 2020 این کشور به همراه دارد، نظرات مختلفی ارائه شده است. برخی ناظران بر این باورند که تقلب انتخاباتی به عنوان یکی از مهمترین موانع پیش پای ترامپ برداشته شده و وی در انتخابات آتی با خیال آسوده تری حضور خواهد یافت.
در مقابل، برخی می گویند تحقیقات مولر و مسائل مطرح شده در آن، پرونده های دیگری را برای رئیس جمهوری و بستگان وی خواهد گشود. ممانعت ترامپ بر سر اجرای عدالت نیز که در گزارش مولر مطرح شده، می تواند بر فشارها علیه رئیس جمهوری افزوده و از میزان محبوبیت وی بکاهد؛ محبوبیتی که در نظرسنجی جدید «رویترز» کاهشی سه درصدی داشته است. این افکارسنجی که پس از انتشار گزارش مولر انجام گرفته، نشان می دهد میزان محبوبیت ترامپ از 40 درصد به 37 درصد کاهش یافته است.
پژوهش**9242**9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تقلب انتخاباتي آمريكا دونالد ترامپ رابرت مولر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۰۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای بولتون: پوتین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

به گزارش خبرآنلاین هفته نامه نیوزویک نوشت: سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد که هم چنین به عنوان مشاور امنیت ملی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکاخدمت کرده، در گفت‌وگوی تلفنی با این رسانه دیدگاه خود را درباره مسیر احتمالی پایان جنگ اوکراین مطرح کرد.

وی پیش بینی کرد که نیروهای روسیه در ماه های بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که احتمالا صحنه رقابت بین دونالد ترامپ جمهوری خواه و جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا خواهد بود، به جنگ ادامه دهند.

به گزارش ایرنا این سیاستمدار آمریکایی در این گفت‌وگو هر گونه تهدید روسیه برای استفاده از سلاح های هسته ای را «بلوف» خواند و گفت بعید می دانم در این مقطع، استفاده روسیه از سلاح های هسته ای جدی باشد.

بولتون خطر واقعی را فقدان مهمات کافی در اوکراین و بن بست در این جنگ توصیف و اذعان کرد که اکنون نیروهای روسیه پیشرفت بیشتری داشته اند و این امر در مذاکرات، پوتین را در موضعی قوی قرار می دهد.

این مقام آمریکایی گفت: پوتین ممکن است منتظر نتایج انتخابات نوامبر و شخص پیروز در انتخابات بماند. اگر ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان پیروز این انتخابات شود، از آنجایی که فکر می کنم پوتین بر این باور است که می تواند معامله بهتری با او داشته باشد، ممکن است خواستار آتش بس شود.

وی مدعی شد که اوکراینی ها کار برجسته ای را در غرق کردن کشتی های روسی در دریای سیاه انجام داده اند و این نشان داد که توان دفاع دریایی روسیه ضعیف است اما آزمون واقعی در جبهه زمینی جنگ است. در این جبهه اوکراین بیشتر در موضع دفاعی قرار داشته است.

بولتون در پاسخ به این پرسش که آیا پایان جنگ را در آینده نزدیک می بیند یا خیر، گفت امیدوار نیست آتش بس قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برقرار شود.

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا درباره کمک بیشتر واشنگتن به اوکراین و مشارکت این کشور در این جنگ از اعضای کنگره خواست به عنوان اولین گام، بسته کمک به اوکراین را هر چه سریع تر امضا کنند.

این مقام آمریکایی با این حال گفت بعید می داند که موضوع کمک به اوکراین در صورت پیروزی بایدن یا ترامپ در انتخابات نوامبر تغییر کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1889028

دیگر خبرها

  • رأی بالای مردم به جمهوری اسلامی برخلاف تصورات مردم دنیا بود
  • بولتون: ترامپ پس از پیروزی با ایران معامله می‌کند
  • این کسی است که می‌تواند آمریکا را نابود کند | آمریکایی‌ها اینگونه خود را برای جنگ داخلی آماده می‌کنند
  • ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند
  • ادعای بولتون: پوتین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • «بازگرداندن آمریکا» به سبک بایدن
  • پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • آخرین پیش‌بینی‌ها درباره انتخابات آمریکا
  • حکم ممنوعیت رسانه‌ای برای ترامپ
  • حکم ممنوعیت رسانه‌ای برای ترامپ در پرونده پرداخت حق‌السکوت