Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: استان ایلام با داشتن کوهستان‌های متعدد یکی از رویشگاه‌های گیاهان کوهی است، حدود ۸۷ درصد مساحت استان ایلام را عرصه‌های مرتعی و جنگلی تشکیل می‌دهد.

عرصه‌هایی که رویشگاه هزار گونه گیاهی است که از این تعداد دستکم ۳۰۰ گونه شناخته شده آن برخوردار از خواص درمانی و صنعتی هستند.

در سال‌های اخیر مردم برای پیدا کردن قارچ‌های کوهی در فصل بهار راهی طبیعت می‌شوند این در حالی است که تشخیص قارچ‌های خوراکی از سمی بسیار سخت است و همین مسئله مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

است.

با توجه به اوضاع جوی و بارندگی‌های اخیر در فصل بهار، رویش قارچ طبیعتاً افزایش یافته و برخی از افراد ممکن است برای تأمین معاش به چیدن قارچ‌های خود رو و فروش آن‌ها اقدام کنند.

به دلیل اینکه تشخیص قارچ سمی از قارچ خوراکی بر اساس ظاهر برای اغلب افراد دشوار و حتی ناممکن است، در واقع معیار تشخیص دقیقی بر اساس ظاهر وجود ندارد و متأسفانه بخشی از قارچ‌هایی که در طبیعت بوده و افراد استفاده می‌کنند سمی است و هر ساله صدها نفر مسموم و متأسفانه تعدادی از هموطنانمان در اثر مصرف این قارچ‌ها فوت می‌کنند.

نمی‌توانیم قارچ سمی و خوراکی را از هم تشخیص دهیم

یکی از اهالی روستای میشخاص ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هر ساله برای یافتن قارچ‌های خوراکی به کوه‌های ایلام می‌رویم ولی به راحتی نمی‌توان تشخیص داد که این قارچ سمی است یا نه.

حمید اکبری افزود: سال گذشته چند نفر در این همین روستای میشخاص بر اثر خوردن قارچ‌های سمی مسموم شدند و به خارج از استان اعزام شدند.

وی ادامه داد: بخشی از مردم هر سال برای امرار معاش از طریق فروش قارچ‌های کوهی راهی کوه‌های استان می‌شوند که البته با توجه به مسمومیت‌های سال گذشته تمایل مردم برای خرید این قارچ‌ها کمتر شده است.

اکبری اظهار داشت: برخی به ظاهر قارچ کوهی که شکل و گوشت خوبی دارد توجه می‌کنند در صورتی که داخل همان قارچ امکان دارد سم‌های مختلفی باشد.

رویش قارچ‌های کوهی در ایلام بیشتر شده است

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی ایلام در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هر ساله با آغاز فصل بهار و رویش انواع گیاهان خوراکی مردم استان مهمان سفره پربرکت طبیعت می‌شوند.

بابک افزار افزود: ۳۰۰ گونه گیاهی در استان ایلام وجود دارد که از جمله آنها می‌توان قارچ، کنگر، پنیرک، کله شنگ، تره، بوره ولی، پاغازه، شنگ، آوندول، علف چشمه، پیازکوهی، سیرکوهی و انواع قارچ‌های کوهی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: بسیاری از این گیاهان خود رو علاوه بر مصارف غذایی خواص درمانی نیز دارند، اما فراموش نشود در برخی از گونه‌های گیاهی تشخیص نوع سمی از خوراکی به ویژه در قارچ‌ها بسیار مشکل است.

وی ادامه داد: امسال پیش بینی می‌شود در نقاط مختلف استان میزان رشد این قارچ‌ها زیاد باشد، در این راستا به شهروندان توصیه اکید داریم که از مصرف این قارچ‌ها خودداری کنند زیرا تفکیک این قارچ‌ها امکان پذیر نیست.

وی عنوان کرد: حتی کندن این قارچ‌ها از زمین می‌تواند دست انسان‌ها را آلوده کند، سم قارچ به راحتی منتشر و باعث مسمومیت می‌شود.

افزار تصریح کرد: طی سال‌های اخیر طرح‌های مختلفی در زمینه تولید قارچ در استان اعم از خانگی و صنعتی ایجاد شده که سالانه بیش از ۶۰۰ تن قارچ در استان ایلام تولید می‌شود و بهتر است مردم از این قارچ‌ها استفاده کنند.

قارچ‌های سمی باعث مرگ می‌شوند

معاون بهداشت علوم پزشکی ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های اخیر در استان رویش قارچ‌ها طبیعی است، شناخت قارچ‌های سمی از غیرسمی کار تخصصی است و نباید ریسک کرد.

راضی ناصری فر افزود: افرادی که دچار مسمومیت ناشی از قارچ می‌شوند علائم در ابتدا به صورت درد شکم، تهوع، استفراغ، تب و ضربان‌های نامنظم است. کم کم، این علامت‌ها پیچیده و به صورت علائم گوارشی و قلبی و حالت کما و بسیاری از مشکلات جدی تر می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که این قارچ‌ها را مصرف می‌کنند دچار مسمومیتی می‌شوند که این مسمومیت زمان طلایی دارد که حدود ۷ تا ۸ ساعت است، که اگر در این زمان اقدامات درمانی لازم و مناسب صورت نگیرد این سم می‌تواند در بدن تأثیرگذار باشد و باعث می‌شود که کبد و کلیه آسیب و حتی منجر به مرگ شود.

معاون بهداشت علوم پزشکی ایلام گفت: سال گذشته بیش از ۵۰ نفر بر اثر خوردن قارچ‌های سمی در استان مسموم شدند اما موردی از فوت در استان گزارش نشده است.

ناصری فر افزود: مردم به هیچ عنوان این قارچ‌ها را مصرف نکنند.

متأسفانه به رغم هشدارهای فراوان، بازهم عده‌ای بدون توجه به این هشدارها به مصرف قارچ‌های کوهی روی می‌آورند که باعث مشکلات فراوانی می‌شود.

کد خبر 4596804

منبع: مهر

کلیدواژه: قارچ جهاد کشاورزی ایلام دانشگاه علوم پزشکی ایلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۰۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع روزانه قارچ به ۵۵ تن رسید

مهدی رجبی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: قیمت کنونی هر کیلو قارچ سرمزرعه ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان و مغازه های خرده فروشی ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است.

به گفته او، هم اکنون قارچ با نرخ های ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان در مغازه ها عرضه می شود، در حالیکه فروش بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان گرانفروشی است.

رجبی توزیع مویرگی را راهکار اساسی تنظیم بازار اعلام کرد و افزود: با راه اندازی بورس، فروش عمده قارچ یک مرجع قیمت گذاری دارد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ از توزیع روزانه ۴۰ تا ۵۵ تن قارچ در تهران خبر داد.

او با بیان اینکه سال گذشته ۲۱۰ هزار تن قارچ در کشور تولید شد، گفت: با توجه به احداث واحدهای جدید برآورد می شود که با افزایش ۵ تا ۱۰ هزار تنی تولید قارچ به ۲۲۰ هزار تن برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • توزیع روزانه قارچ به ۵۵ تن رسید
  • پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی بیمارستان شهدای ملکشاهی
  • قارچ خودرو نخورید
  • زباله‌های پلاستیکی نفس ایلام را بند آورده اند
  • مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در شیراز
  • روزانه ۲۳ تن زباله های پلاستیکی در ایلام تولید می شود
  • بازارچه میوه و تره بار ایلام زودتر احداث شود
  • ۷۵۲ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به مددجویان ایلام پرداخت شد
  • (تصاویر) خواص قارچ برای سلامتی؛ فقط این قارچ‌ها خوراکی هستند!
  • اعضای شورا تقوا و تعهد را سرلوحه کارهای خود قرار دهند