Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@23:39:15 GMT

افزون بر 680 هکتار باغ هاي زيتون رودبار هرس شدند

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۰۳۸۷

افزون بر 680 هکتار باغ هاي زيتون رودبار هرس شدند

خبرگزاري آريا - رشت - ايرنا - مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزي گيلان با اشاره به برنامه هر ساله مصوب دفتر طرح زيتون وزارت جهاد کشاورزي گفت: طي سال گذشته 686 هکتار از باغ هاي زيتون رودبار هرس و تغذيه شدند.

منوچهر پارسا فر روز دوشنبه در گفت وگو با ايرنا بيان داشت: شهرستان رودبار تنها شهرستان در استان گيلان است که از سابقه کشت هزار ساله زيتون در کشور برخوردار بوده و هرساله بر اساس برنامه مصوب دفتر طرح زيتون وزارت جهاد کشاورزي، بخشي از باغات زيتون در قالب پروژه هاي اصلاحي با مشارکت باغداران قرار مي گيرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: طي سال گذشته، 190 هکتار از باغ هاي قديمي زيتون که داراي توليد اقتصادي نيستند در قالب پروژه هرس بازجوان سازي ، 150 هکتار در قالب پروژه هرس ميوه دهي، 346 هکتار در قالب پروژه تغذيه باغات و سه هزار اصله درخت زيتون در قالب پروژه پيوند با استفاده از ارقام پر محصول و اقتصادي قرار گرفتند.
به گفته پارسافر ، يکي از مهمترين اهداف سازمان جهاد کشاورزي توسعه ارقام جديد و پر محصول در شهرستان رودبار است که براي نيل به اين هدف براي اولين بار در سطح استان و کشور هفت هکتار از باغات قديمي منطقه رحمت آباد شهرستان رودبار با استفاده از اعتبارات دولتي حذف و به کشت رقم آربيکن اختصاص يافت.
وي خاطرنشان کرد: با عنايت به اينکه حدود دو هزار هکتار از باغ هاي قديمي زيتون در حوزه شهرستان رودبار قرار دارد و اين گونه باغ ها علاوه بر توليد غير اقتصادي به عنوان کانون آفات و بيماري هاي زيتون مي باشد يکي از بهترين روش هاي اصلاحي اين باغات، هرس بازجوان سازي و حذف درختان قديمي و جايگزيني آن با نهال هاي زيتون اصلاح شده است.
مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزي گيلان همچنين گفت: در راستاي برنامه هاي توسعه مکانيزاسيون کشاورزي با همکاري مديريت جهادکشاورزي شهرستان ها و شعبات عامل بانک کشاورزي در استان ، براي خريد انواع ماشين ها و تجهيزات در زير بخش هاي مختلف توليدي به متقاضيان خريد ماشين هاي کشاورزي، بيش از 730 ميليارد ريال تسهيلات بانکي با سود 15 درصد و باز پرداخت حداقل پنج ساله پرداخت شد.
از مهمترين ارقام کشت شده زيتون در رودبار مي توان به زرد زيتون، روغني محلي، فيشمي، شنگه زيتون، ماري، گلوله زيتون و ارقام جديد مانزانيلا، کنسرواليا، آربکين، کروناکي و آربوسانا اشاره کرد.
گيلان در مساحت و توليد زيتون، رتبه سوم کشور را دارد و زمان برداشت زيتون از شهريورماه آغاز و تا پايان آذر ادامه دارد.
سال گذشته زيتون کاران رودبار از هشت هزار و 810 باغ بارور خود، 21 هزار و 450 تن زيتون به ارزش اقتصادي 138 ميليارد و 200 ميليون تومان برداشت کردند.
11 هزار و 797 تن از اين زيتون ها ، کنسروي و 9 هزار و 653 تن روغني بود که در 10 کارگاه روغن کشي رودبار، يک هزار و 930 تن روغن زيتون توليد شد.
شهرستان رودبار در 67 کيلومتري جنوب مرکز استان گيلان واقع است.
7296/2007
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۰۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۲ هکتار از اراضی کشاورزی بویین زهرا به چرخه تولید

علی همت زاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویین زهرا از بازگشت ۲ هکتار از اراضی کشاورزی بویین زهرا به چرخه تولید خبر داد و گفت: این میزان در راستای ۲۷ مورد تبصره دو ماده ۱۰ در اراضی بخش رامند شامل دیوارکشی، اتاقک، محوطه سازی، فنس کشی و استخر اجرا شده است.

وی اظهار داشت: این عملیات با حضور فرمانده یگان حفاظت امور اراضی، نماینده دادگاه بخش رامند و همکاری عوامل انتظامی و راهداری بویین زهرا و رئیس و کارشناسان امور اراضی شهرستان صورت گرفت.

 این اجرا شامل اخبار سامانه و شناسایی‌های اخیر بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • یک هزار و ۱۱۷ هکتار از اراضی استان قزوین رفع تداخل شد
  • یک هزار و ۱۱۷ هکتار اراضی استان قزوین رفع تداخل شد
  • لایروبی بیش از نیمی از انهار کشاورزی شهرستان رشت
  • آزادسازی ۱۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ/ ۷ استخر تخریب شد
  • کشت نیشکر در صومعه‌سرا آغاز شد
  • بازگشت ۲ هکتار از اراضی کشاورزی بویین زهرا به چرخه تولید
  • مبارزه با آفت سِن گندم در مزارع جهرم
  • سمپاشی باغ‌های رودبار علیه ملخ مراکشی
  • ۵۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی‌کشاورزی مهاباد به کشت غلات اختصاص یافت