Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-19@23:23:24 GMT

اردیبهشتِ سعدی

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۰۴۷۶

اردیبهشتِ سعدی

اینکه روز اول اردیبهشت را زده‌اند به نام سعدی لابد حکمتی دارد. فکرش را بکنید: هوای بهاری، نم نم باران، آواز پرندگان و از اینجور پارامترهای عاشقانه که خوراک شاعرها و عاشقانه نویس‌هاست به علاوه غزل‌های سعدی...

م.ظرافتی/

اینکه روز اول اردیبهشت را زده‌اند به نام سعدی لابد حکمتی دارد. فکرش را بکنید: هوای بهاری، نم نم باران، آواز پرندگان و از اینجور پارامترهای عاشقانه که خوراک شاعرها و عاشقانه نویس‌هاست به علاوه غزل‌های سعدی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. حالا شما جرئت داری عاشق نشو! اصلاً اول اردیبهشت را ساخته‌اند به نام سعدی اما برای عاشق شدن... برای خواندن غزل‌های سعدی برای زبانم لال «یار»...برای خوش خرامیدن‌های عاشقانه در بهترین روزهای بهار و از این جور حرف‌هایی که ماشاالله تمامی ندارد و رویم به دیوار زبان از گفتن ادامه‌اش قاصر است!

اولین روز اردیبهشت را به خاطر همین حال و هوای شاعرانه‌اش زده‌اند به نام شاعری که احتمالاً از تمام شاعرهای معاصر و غیرمعاصر عاشق‌تر بوده است. حالا کاری به تأویل و تفسیرهای دبیران ادبیات مدارس نداریم که وقتی جناب سعدی می‌گوید: این همه عکس می‌و نقش نگارین که نمود / یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد... منظورش عشق الهی و آسمانی است و گاهی هم که می‌سراید: چنان به موی تو آشفته‌ام به بوی تو مست / که نیستم خبر از هرچه در دو عالم هست... احتمالاً معشوقه زمینی مَد نظر جنابش بوده! هرچه که هست به قول متخصصان امر، سعدی آن قدر عاشق و عارف بوده که خواندن غزل‌ هایش بخصوص در اردیبهشت ماه (با همان پارامترهایی که اول مطلب عرض کردم) از اهم واجبات است.

گذشته از بحث شیرین عشق آسمانی و زمینی، برخلاف اشعار حافظ که بدون لغتنامه و تفسیر فهمشان غیرممکن به نظر می‌آید، اشعار سعدی آن قدر روان و ساده است که فقط کافیست «بوستان» را دست بگیرید و بخوانید و با دنیای عرفانی جناب سعدی صفا کنید. لابد به خاطر همین سادگی‌ها بوده که قدیم و ندیم به بچه‌ها در مکتبخانه «بوستان» و «گلستان» یاد می‌دادند.

ولی این روزها که توی مدرسه فقط از فرزندانتان تاریخ تولد و وفات شاعرها و لغات قلمبه سلمبه می‌پرسند، می‌توانید تا پایان اردیبهشت به مناسبت بزرگداشت جناب سعدی هم که شده جمعشان کنید دور خودتان و برایشان بوستان بخوانید یا حتی حکایت‌های گلستان. باور کنید لغات مهجور در شعر و نثر سعدی آن قدر کمرنگ است که فرزندانتان هم در حال و هوای شاعرانه اردیبهشت ماه، اندازه خودتان با جناب سعدی و بوستان و گلستانش صفا می‌کنند!

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اردیبهشت بنیاد سعدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۰۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی وزیر دفاع از رئیس جمهور در پی عملیات «وعده صادق»

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با صدور پیامی مراتب قدردانی مجاهدان و تلاشگران عرصه اعتلای اقتدار دفاعی ایران اسلامی از حمایت‌های بی دریغ، راهبردی و همه جانبه رئیس جمهور در پی پیروزی افتخار آمیز در عملیات "وعده صادق" را تقدیم نمود.

به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، امیر سرتیپ آشتیانی در پیام خود آورده است:

وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ

حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر رئیسی

ریاست محترم جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی

سلام علیکم

همانگونه که مستحضرید در مسیر تحقق"وعده صادق" فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی) و مطالبه ملت رشید ایران در پاسخ پشیمان کننده به اقدام نامشروع و تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق و در اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی و هدایت‌های حکیمانه جناب عالی به عنوان رئیس این شورا، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در اقدامی هماهنگ و دقیق با اجرای عملیاتی غرور آفرین، پاسخی تنبیهی به این رژیم جعلی و حامیان آن داده و نمایشی از اقتدار و غرور ملی را به منصه ظهور رسانده و بارقه‌ای از امید را در دل آزادگان جهان به ویژه ملت مظلوم و مقتدر فلسطین شعله ور ساختند.

بی شک آنچه به عنوان نکته متمایز و ممتاز این عملیات حماسی تجلی یافت هماهنگی کامل دولت انقلابی و مردمی و نیرو‌های مسلح پر افتخار بود که تصویری با شکوه از عزت و حکمت را در سایه امداد‌های الهی به نمایش گذارد و بفرموده جناب عالی جلوه همراهی و همگرایی دیپلماسی و میدان را متجلی ساخت.

بر خود لازم می‌دانم مراتب قدردانی مجاهدان و تلاشگران عرصه اعتلای اقتدار دفاعی ایران اسلامی را ازحمایت‌های بی دریغ، راهبردی و همه جانبه جناب عالی به حضور تقدیم نموده و از خداوند تبارک و تعالی در سایه فرماندهی معظم کل قوا، عزت، اقتدار و سربلندی را برای ملت شریف ایران اسلامی مسئلت می‌نمایم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح

سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد
  • برای استادی ادیب و فرزانه: پزشکی که عاشق نوزادان بود و ایران
  • ‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود
  • سعدی‌پژوهان در شیراز بر خوان سعدی می‌نشینند
  • سعدی‌پژوهان صبح شنبه در شیراز بر خوان سعدی می‌نشینند
  • پیام وزیر دفاع به ابراهیم رئیسی
  • قدردانی وزیر دفاع از رئیس جمهور در پی عملیات «وعده صادق»
  • (ویدئو) شروع رابطه عاشقانه سحر دولتشاهی و پیمان معادی
  • تولید برق از داستان های غمبار عاشقانه/ تابوی تخریب تصاویر افراد زنده در چین (فیلم)
  • بزرگداشت فراملی سعدی؛ برگزاری رویداد علمی در ۲ سفارتخانه‌