Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ساري- ايرنا- رئيس سازمان جهاد کشاورزي مازندران گفت که پرداخت کمک هاي بلاعوض به کشاورزان سيلزده استان از امروز دوشنبه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، سيلابي که در روزهاي آخر سال 97 مناطق مرکزي و شرقي مازندران را خانه تکاني کرد و با تکرار شدن طي روزهاي 12 و 13 فروردين مناطقي از غرب استان را هم شست و شو داد، بيش از 15 هزار ميليارد ريال به بخش هاي مختلف خسارت زد ولي بيشترين آن بر اساس اعلام مسئولان مربوط به بخش کشاورزي بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عمده خسارت سيلاب به بخش کشاورزي، زير آب رفتن مزارع و باغ ها، تخريب مزارع پرورش ماهي، از بين رفتن خزانه هاي شاليزاري و تخريب دامداري و مرغداري و تلف شدن ماکيان و دام هاي سبک و سنگين بوده است که ميزان آن 600 ميليارد تومان برآورد شد.
همچنين سيلاب و طغيان رودخانه هاي مرکزي و شرقي استان از جمله بابلرود، تلار قائمشهر ، نکارود و تجن ساري حدود 91 هزار هکتار از زمين هاي زراعي و باغي مناطق شرقي و مرکزي را به زير آب برد و به انواع کشاورزي برنج ، باغ هاي کيوي و مرکبات ، توت فرنگي ، گندم ، جو و سويا از 30 تا 100 درصد خسارت وارد کرد.
عزيزالله شهيدي فر روز دوشنبه در نشست خبري ستاد باز سازي مناطق سيلزده در محل سالن استانداري مازندران در ساري گفت که دولت 158 ميليارد تومان کمک بلاعوض به بخش کشاورزي سيلزده استان تخصيص داده که از اين مبلغ 79ميليارد تومان به حساب استان واريز شده است،
وي افزود : تا کنون پرونده پرداخت 10 هزار بهره بردار سيلزده بخش هاي مختلف کشاورزي استان تکميل شد که براي جبران خسارت کمک بلاعوض و تسهيلات کم بهره دريافت مي کنند.
شهيدي فر با اعلام اين که 450 ميليارد تومان تسهيلات با کارمزد چهار درصدي بخش کشاورزي مازندران نيز توسط بانک هاي عامل کشاورزي ، ملي ، ملت ، صادرات و تجارت آماده پرداخت است، گفت : 500 نفر از کارشناسان پهنه کشاورزي مستقر در مراکز خدمات کشاورزي بخش هاي مختلف استان همچنان در حال بررسي ميزان خسارت ها در مناطق سيلزده هستند.
وي از کشاورزان خواست تا توصيه کارشناسان کشاورزي را جدي گرفته و با همکاري آنان علاوه بر تکميل پرونده جبران خسارت ، زمين هاي کشاورزي را به بهترين روش بازگردانند.
** پرداخت 20 ميليارد توماني بيمه کشاورزي
رييس سازمان جهاد کشاورزي مازندران همچنين از پرداخت 10 ميليارد تومان خسارت از سوي صندوق بيمه کشاورزي استان به کشاورزان خبر داد.
وي ميزان خسارت اين بخش را هم 20 ميليارد تومان اعلام کرد و گفت که بقيه نيز با تکميل پرونده و اتمام کارشناسي پرداخت خواهد شد.
شهيدي فر از کم توجهي کشاورزان مازندران به بيمه زمين و محصولات کشاورزي انتقاد کرد و افزود : فاصله کشاورزان با بيمه کشاورزي زياد است و به نوعي آنها با بيمه قهر هستند ، در حالي که بيمه تضمين توليد يکي از بسته هاي حمايتي دولت از بخش کشاورزي است.
وي توضيح داد: اين بيمه حمايتي بي اعتمادي را از کشاورز دور خواهد کرد و اميدواريم کشاورزان به اين نوع بيمه رقبت نشان بدهند.
اين مسئول از تمامي کشاورزان مازندراني خواست تا نسبت به بيمه تضمين توليد اقدام کنند زيرا اين بيمه مي تواند بسياري از مشکلات مردم را مرتفع کند.
** سال پربرکت کشاورزي
رئيس سازمان جهاد کشاورزي مازندران همچنين آخرين وضعيت کشت برنج در استان را تشريح کرد و گفت که تا کنون 85درصد خزانه گيري شالي در استان انجام شده است و بقيه هم تا پايان هفته آينده انجام مي شود.
وي با بيان اينکه خزانه شالي حدود 30 هزار هکتار از شاليزاري هاي استان دچار خسارت صد درصدي شده است ، افزود : طبق مصوبه دولت خسارت خزانه شالي براي هر هکتار 2 ميليون تومان کمک بلاعوض است.
شهيدي فر توضيح داد: با توجه به اينکه زمان کافي براي انجام دوباره خزانه شالي پس از سيل وجود داشته است و همچنان در حال انجام است، مشکلي در زراعت برنج وجود ندارد.
وي يکي از تبعات مثبت سيل و سيلاب اخير را رفع مشکل خشکسالي و تهديد کشت برنج در استان براي سال زراعي جاري برشمرد و گفت : محدوديت و خط قرمزي در کشت برنج استان بر خلاف سال قبل وجود و به طور واقعي امسال سطح زير کشت شالي در مازندران تا 10 هزار هکتار نسبت به سال قبل افزايش مي يابد.
شهيدي فر افزود : پارسال حدود هشت هزار هکتار از زمين هاي شرق مازندران به دليل کمبود آب بويژه کاهش 70 درصدي ذخيره آب پشت سد شهيد رجايي ساري زير کشت برنج نرفته بود و حدود 2 هزار هکتار از زمين هاي شاليزاري اين منطقه هم پس از نشا کاري به دليل خشکسالي به مرحله رشد و برداشت نرسيده بود که امسال تمامي اين زمين ها به کشت بازگشته است .
وي با بيان اينکه به طور يقين با توجه به وضعيت مناسب آب کشت رقم پرمحصول کيفي از جمله فجر و شيرودي امسال بيشتر مي شود، گفت: کشت دوباره به 2 روش رتون و نشاء مجدد نيز امسال افزايش چشم گيري خواهد داشت.
پارسال حدود 25 هزار هکتار از زمين هاي شاليزاري مازندران دوباره نشاکاري و 35 هزار هکتار نيز به روش دونوچ يا پرورش ساقه شالي کشت شد.
رييس سازمان جهاد کشاورزي مازندران همچنين از افزايش کشت مکانيزه از 52 هزار هکتار به حدود 60 هزار هکتار در سال جاري خبر داد و گفت که امسال تعداد بانک نشا نيز از 80 واحد به 85 واحد افزايش يافته است.
در حال حاضر شاليکاران حوزه آبريز هراز مازندران در حال نشاکاري و کشاورزان بخش هاي مرکزي و شرقي استان نيز مشغول آب تخت کردن و خزانه گيري نشا برنج هستند.
** خسارت سيل به باغداري
رئيس سازمان جهاد کشاورزي مازندران همچنين با اعلام اين که حدود 18 هزار هکتار از باغ هاي استان در سيل اخير خسارت ديد ، توضيح داد : کمتر از يک درصد از باغات مرکبات سيلزده دچار خسارت صددرصدي شده است و بقيه با خارج کردن گل و لاي دوباره احياء مي شوند.
شهيدي فر با بيان اينکه بيشتر باغات خسارت ديده مربوط به سياه ريشه هاي هلو و شليل در دشت و جلگه مناطق شرقي استان است، ادامه داد: وضعيت باغات سياه ريشه شامل گيلاس ، گردو ، آلبالو و سيب مناسب و از باردهي و شکوفه دهي مناسبي برخوردارند.
6990/1654
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۰۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ هزار هکتار از اراضی پارس آباد خسارت دیده اند

جابر جهان بین در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: به دنبال حاکم شدن هوای بسیار سرد در اسفندماه و سرما و یخبندان بی سابقه در شمال استان اردبیل عمده مزارع غلات پارس آباد به ویژه اراضی گندمزار خسارت دیده اند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ هزار هکتار از اراضی مستعد این شهرستان که عمدتا به کشت گندم اختصاص یافته بود براثر شرایط جوی نامساعد در اسفندماه خسارت دیده که با احتساب قیمت هر کیلوگرم گندم به نرخ مصوب ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان میزان خسارت وارده به اراضی این شهرستان ۸۷۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

فرماندار پارس باد افزود: با همکاری مدیریت بحران استان اردبیل بازدید کارشناسان از مزارع خسارت دیده انجام شده تا با ارائه گزارش نهایی از طریق صندوق بیمه و مدیریت بحران جبران خسارت انجام شود.

جهان بین بیان کرد: متاسفانه سرسبزی مزارع این شهرستان روبه زردی گرائیده و تقریبا گندمزارهای این منطقه به کاه تبدیل شده است.

وی گفت: با اعلام نظر کارشناسان حوزه زراعت افت دمای هوا بعد از مساعد بودن شرایط جوی در پاییز و سرمای بی سابقه در اسفندماه زمینه ساز این اوضاع نگران کننده شده که عمده کشاورزان نیز از این شرایط ناراحت هستند.

علاوه بر پارس آباد در سایر مناطق استان به ویژه بیله سوار، گرمی، مشگین شهر، نمین و اردبیل نیز شاهد وارد آمدن خسارت براثر سرمازدگی بی سابقه در اسفندماه هستیم که به نظر می رسد در مجموع ۶۰ هزار هکتار از گندمزارهای استان اردبیل براثر این شرایط جوی نامناسب دچار خسارت شده اند.

کد خبر 6064365

دیگر خبرها

  • هشدار به کشاورزان برای سمپاشی مزارع
  • اجرای طرح جهش تولید در دیم زار‌های چهارمحال و بختیاری
  • شناسنامه دار شدن بیش از ۱۴ هزار هکتار از باغ‌های مازندران
  • اجرای جهش تولید در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از دیم زار‌های استان
  • ۱۰ هزار هکتار از اراضی پارس آباد خسارت دیده اند
  • ۱۴ هزار هکتار باغ مازندران شناسنامه‌دار شد
  • ۱۴ هزار هکتار از باغات مازندران شناسنامه دار شد
  • خسارت سیل به منازل مسکونی و مزارع بخش محروم لوداب
  • بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است
  • نخستین برداشت گندم کشور در هرمزگان