Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر هیئت دولت گفت: هدف از تشکیل نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی تجمیع، تقویت و هم افزا کردن ظرفیت‌های موجود در این حوزه است.

به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی دبیر هیئت دولت با اشاره به انتشار متن کامل لایحه «ایجاد نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی» اظهار کرد: ایجاد این نهاد ملی اقدامی ضروری در راستای تجمیع، تقویت، همگرا و هم‌افزا کردن کلیه ظرفیت‌های موجود در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه ایجاد نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی یکی از وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهوری بوده است، گفت: لایحه مذکور در چهار جلسه کمیته فرعی و هفت جلسه کمیسیون لوایح هیئت دولت بررسی و با اصلاحات قابل توجه به تصویب رسید که لایحه موصوف طی ۲۰ ماده به مسائلی همچون اهداف شکل‌گیری نهاد ملی، ارکان سه گانه نهاد ملی، چگونگی تشکیل، وظایف و اختیارات هر یک از آنها و همچنین سایر مقررات نظیر بودجه نهاد ملی، دستگاه‌های مشمول لایحه پرداخته است.

وی با اشاره به تصمیم هیئت دولت در خصوص دریافت نظرات مردم و نخبگان در خصوص لایحه ایجاد نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی افزود: حمایت از حقوق بشر و شهروندی مستلزم «شناسایی آنها یا هنجار سازی» و «نظارت بر اعمال و رعایت هنجارها با ایجاد ساز کار نظارتی مناسب» است.

دبیر هیئت دولت گفت: در نظام حقوقی ایران به حد کفایت هنجارهای حقوق بشری و شهروندی شناسایی و تدوین شده است، اما در خصوص گام دوم (سازوکارهای اعمال و اجرا و نظارت) تاکنون سازوکار مشخص و کارآمدی در کشور ما ایجاد نشده است.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات خوبی در حوزه حقوق بشر و شهروندی در کشور انجام شده است، گفت: ایجاد این نهاد نافی تلاش‌ها و مساعی صورت گرفته در این حوزه از سوی سایرین نیست و یکی از اهداف دولت یازدهم و دوازدهم از ایجاد این نهاد ملی، تجمیع، تقویت، همگرا و هم‌افزا کردن کلیه ظرفیت‌های موجود در کشور بوده است تا شهروندان در سایه عملیاتی شدن آن، احساس حمایت بیشتری داشته باشند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در ارزیابی دوره‌ای حقوق بشر کشورها توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل، وجود نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: ایجاد این نهاد تأثیر مثبتی در کم شدن فشارهای ناحق بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران در این حوزه خواهد داشت. از این رو یکی از راه‌های ضروری اصلاح تصویر بین‌المللی از وضعیت حقوق بشر در ایران و نیز خاتمه دان به پرونده سازی‌های حقوق بشری علیه کشور، ایجاد چنین نهادی است که وجهه‌ای فرا قوه‌ای، غیرسیاسی و ملی دارد.

دبیر هیئت دولت افزود: معاونت حقوقی رئیس جمهور لایحه یاد شده را که با همکاری اساتید برجسته و اعضای شورای علمی آن معاونت و با انجام مطالعات تطبیقی و تجربیات سایر کشورها تدوین شده است را برای تصویب به هیئت دولت ارائه کرده است.

حاجی میرزایی در پایان خاطرنشان کرد: متن کامل لایحه در پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت منتشر شده و نظرات عمومی از طریق این وبگاه به نشانی cabinetoffice.ir و همچنین رایانامه gov.cabinet@iripo تا پایان ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ دریافت و نتیجه پس از جمع بندی در کمیسیون لوایح، در هیئت وزیران مطرح می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: لایحه ایجاد نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۰۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم در مقوله تولید، رمز عبور از چالش‌های اقتصادی است

منتخب مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه با اشاره به رویکرد مجلس آینده برای تحقق شعار سال، گفت: مشارکت مردم در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی امیدآفرین و قدرت اجتماعی تولید می‌کند. - اخبار استانها -

محمد امیر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز، با اشاره به نامگذاری شعار سال از سوی رهبری معظم انقلاب، اظهار داشت: مقام معظم رهبری همه سال‌ها با درایت و دقت و ارزیابی و نیازسنجی که از وضعیت دارند، شعار سال را هدف‌گذاری می‌کنند.

وی افزود: یکی از معضلاتی که در دهه 90 در کشور داشتیم مسائل اقتصادی بود که این چالش‌های اقتصادی زندگی و معیشت مردم را با چالش روبه‌رو کرد.

منتخب مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه با اشاره به مشکلات معیشتی مردم، گفت: راه رهایی از این مشکلات که بخش عمده آن ناشی از تحریم‌های ضالمانه است، جهش تولید و اعتماد به مردم است که در چند سال گذشته رهبری انقلاب به درستی به این مسئله تاکید داشتند.

امیر گفت: اکنون باید در مجلس و جامعه ریل‌گذاری و هدف‌گذاری به سمتی باشد که در مقوله تولید جهش ایجاد شود و این مستلزم این است که قوانین لازم از سوی مجلس با همکاری دولت تدوین شود که روح این قانون باید مردم باور باشد.

منتخب مجلس دوازدهم گفت: روح انقلاب ما، مردمی است و علت ایجاد و باقیه نظام حضور و مشارکت مردم است و نه در اقتصاد، بلکه در سایر عرصه‌ها نیاز به حضور مردم داریم و در هر عرصه مثل‌دفاع مقدس مردم را باور داشتیم و به صحنه آوردیم موفق شدیم و این رمز عبور از مشکلات است.

وی بیان کرد: مقوله تولید نیز از این رهیافت مستثنی نیست و با مشارکت مردم امکان پذیر است و این مش مشارکت مردم در دنیا هم متداول است.

امیر گفت: باید مردم را توانمند سازیم و به آنها اعتماد کنیم و در بسیاری از کشورهای دنیا تصدی‌گری دولت به جز در امور حیاتی، در سایر امور کاهش یافته است و ثروت و تولید به نسبت مساوی باید بین مردم توزیع شود و این مشارکت تولید سرمایه اجتماعی و قدرت مردمی ایجاد می‌کند.

این نماینده جوان خوزستان در مجلس دوزادهم تاکید کرد: باید تلاش کنیم شعار سال به شکل حداکثری محقق شود و این همدلی و همراهی قوا به‌ویژه دولت را می‌خواهد و متاسفانه در بعضی سال‌ها نتوانستیم در تحقق شعار سال خوب عمل کنیم که این به ضرر حرکت کشور است.

انتهای پیام/341/

دیگر خبرها

  • دهیاران در روستاها منابع درآمدی ایجاد کنند
  • خبر مهم برای حقوق بگیران؛ آیین نامه حقوق و دستمزد ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد
  • خبر مهم برای حقوق بگیران؛ آیین‌نامه دستمزد ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد
  • معاون رئیس جمهور: بودجه ۱۴۰۳ کسری پنهان ندارد/ آئین‌نامۀ حقوق و دستمزد در هیئت دولت تصویب شد
  • ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد به تصویب دولت رسید
  • منظور: آیین نامه حقوق و دستمزد ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد
  • مشارکت مردم در مقوله تولید، رمز عبور از چالش‌های اقتصادی است
  • همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با پافشاری مجلس محقق شد
  • فعالیت ۱۱۴ آشپزخانه مهدوی در خراسان شمالی
  • ◄ مزیت اتصال دریای خزر به دریای سیاه؛ اتصال به دریای مدیترانه و ایجاد خط کشتیرانی