Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - دادگاه عالی افغانستان با صدور حکمی ادامه کار رئیس جمهوری این کشور را تا زمان معرفی رئیس جمهوری بعدی تمدید کرد که این موضوع واکنش تند نامزدهای انتخابات پیش روی افغانستان را در پی داشت.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری جمهور؛ بر اساس اسنادی که یکشنبه یکم اردیبهشت در رسانه ها منتشر شد، دادگاه عالی افغانستان فعالیت «اشرف غنی» رئیس جمهوری این کشور را تا برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری و تعیین رئیس جمهور جدید تمدید کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق قانون اساسی افغانستان، زمان فعالیت دولت کنونی این کشور اول خرداد سال پنجم از ریاست جمهوری به پایان می‌رسد.
به نوشته این خبرگزاری، دادگاه عالی و کاخ ریاست جمهوری افغانستان تاکنون به صورت رسمی بیانیه ای در این مورد منتشر نکرده اند.
این خبر در حالی منتشر شد که یازده نفر از نامزدان انتخاباتی آینده ریاست جمهوری افغانستان، دیروز با انتشار بیانیه مطبوعاتی اعلام کردند که کاخ ریاست جمهوری افغانستان تلاش می کند با تحت فشار قرار دادن دادگاه عالی، حکم ادامه کار رئیس جمهوری این کشور را تا زمان برگزاری انتخابات، اخذ نماید.
این نامزدان در ادامه گفتند که این کار تخلف آشکار است و باعث آسیب به عزت و استقلال نهاد مستقل قضایی کشور خواهد شد.
آنها ضمن انتقاد از این اقدام غیرقانونی از حکومت وحدت ملی خواستند تا به قانون اساسی عمل کنند.
به گفته آنان، صدور چنین حکمی تحت فشار، خلاف قانون و مصالح مملکت است و استقلال دادگاه عالی را زیر سوال می‌برد.
آنان با تاکید بر تطبیق اقدامات ریاست جمهوری با قانون اساسی، تصریح کردند که مدت زمان کار ریاست حکومت وحدت ملی در اول ماه خرداد پایان می‌یابد و ادامه فعالیت حکومت از این تاریخ به بعد نامشروع و غیرقانونی خواهد بود.
در اعلامیه آمده که رهبران حکومت وحدت ملی موظف هستند که طبق قانون از اول خرداد، از دولت کناره گیری کنند.
نامزدان همچنین از دادگاه عالی خواسته بودند که در هر شرایط استقلال خود را حفظ کنند تا کشور با بحران مواجه نگردد.
شایان ذکر است که این بیانیه از سوی «احمد ولی مسعود»، «ابراهیم الکوزی»، «عبدالحکیم تورسن»، «رحمت الله نبیل»، «انجنیر محمد شهاب حکیمی»، «نورالحق علومی»، «عنایت الله حفیظ»، «غلام فاروق نجرابی»، «فرامرز تمنا»، «محمد حنیف اتمر» و «نورالرحمن لیوال» نامزدان آینده انتخابات ریاست جمهوری صادر شده است.
با این وجود، «شاه حسین مرتضوی» معاون سخنگوی کاخ ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این نگرانی نامزدان و نیز مورد زمان پایان دوره اشرف غنی گفت که مرجع تفسیر قانون اساسی واضح است.
وی افزوده، در سال های 2009 و 2014 نیز چنین بحث هایی مطرح شده بود؛ در ضمن برای تکمیل 5 سال (دوره ریاست جمهوری)، شش ماه دیگر فرصت داریم.
http://www.jomhornews.com/fa/news/115720/
**آساق**9470**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي رياست جمهوري افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۰۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی و ثبت نام مجدد از نامزدهای ریاست

به گزارش "ورزش سه"، بعد از مصوبه هیئت‌رئیسه فدراسیون درباره شرایط کاندیداهای هیئت‌های فوتبال در سراسر کشور، خراسان رضوی هم ثبت‌نام را آغاز کرد که احسان اصولی عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون و رئیس فعلی هیئت خراسان رضوی به عنوان اولین نفر ثبت نامش را قطعی کرد. 

در کنار او محسن ترکی داور بازنشسته فوتبال، محمود قربانیار معاون فعلی و جعفر قدیری معاون اسبق اداره کل ورزش و جوانان استان به همراه رضوی‌راد از فعالین اقتصادی موفق شدند از فیلتر‌های فدراسیون گذر کنند.

در این بین افرادی مثل محسن قهرمانی به دلیل نداشتن سوابق لازم صلاحیت‌شان احراز نشد و حسن کامرانی‌فر هم حاضر نشد ثبت نام کند. نکته عجیب اینکه با شرایطی که هیئت‌رئیسه در نظر گرفته است حتی کسی مثل خداداد عزیزی نیز  نمی‌توانست تایید صلاحیت شود و ثبت نام هم نکرد!

پس از این ثبت‌نام‌ها در حالی که می‌رفت تا پروسه انتخابات برگزار شود، تاج‌فیروز مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی طی مصاحبه‌ای صراحتاً اعلام کرد که صلاحیت احسان اصولی رئیس فعلی هیئت فوتبال و عضو هیئت رئیسه فدراسیون تایید نشده و انتخابات بدون حضور او برگزار خواهد شد. اصولی و فدراسیون اما نظری خلاف این ماجرا داشتند و مدعی بودند چیزی مبنی بر رد صلاحیت احسان اصولی به فدراسیون ابلاغ نشده است.

تاج‌فیروز اما مدعی بود اصولی یکی از مهم‌ترین نیازهای ریاست هیئت یعنی اقامت در شهر مشهد را دارا نیست و نباید دوباره رئیس هیئت فوتبال شود.

این ماجرا و درگیری‌ها ادامه داشت و جلسات متعددی بین مسئولان فدراسیون با اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی برگزار شد و در نهایت طرفین به شکل جدیدی از تعامل رضایت دادند.

به این ترتیب قرار بر این شد تا تمامی ثبت‌نام‌های دوره قبلی ملغی و متقاضیان مجددا برای ثبت‌نام اقدام کنند، این البته چیزی نبود که اداره کل ورزش و جوانان مدنظر داشته باشد، چرا که می‌توانست از بین 4گزینه باقی‌مانده گزینه مورد اعتماد خودش را انتخاب کند.

فدراسیون اما به این بهانه که از زمان ثبت‌نام‌ها بیش از 3ماه گذشته اعلام کرد اگر قرار است اصولی حضور نداشته باشد، بایستی پروسه ثبت‌نام از ابتدا انجام شود و دیروز اطلاعیه ثبت‌نام متقاضیان ریاست هیئت فوتبال خراسان رضوی منتشر شد؛ متقاضیانی که بنابر تعهد فدراسیون به اداره ورزش استان، احسان اصولی در بین‌شان نخواهد بود.

دیگر خبرها

  • دادگاه عالی آمریکا درباره اسلحه ارواح تصمیم می‌گیرد
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • سوالات بسیج دانشجویی از نامزدهای انتخابات برای شناخت بیشتر
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • پنج دغدغه بزرگ برای انتخابات ریاست جمهوری
  • سایه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پارلمان اروپا بر سیاست‌های گذار از انرژی
  • ترکیه موشک‌های ایرانی را رهگیری کرده است؟ | واکنش ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه
  • طرح پرسش‌هایی از نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس توسط دانشجویان دانشگاه تهران
  • خراسان رضوی و ثبت نام مجدد از نامزدهای ریاست