Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@13:44:53 GMT

ملخ مراکشی یکی از بزرگترین تهدیدهای کشاورزی طارم

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۱۱۳۹

ملخ مراکشی یکی از بزرگترین تهدیدهای کشاورزی طارم

آفت ملخ مراکشی یکی از بزرگترین تهدیدهای کشاورزی طارم است که در صورت کنترل نشدن خسارات فراوانی به جا می‌گذارد .

شرایط خاص اقلیمی و آب و هوایی شهرستان طارم باعث شده است این منطقه زیست‌گاه مناسبی برای ملخ مراکشی باشد .

ملخ مراکشی یکی از خطرناکترین ملخ‌های موجود در جهان است که متاسفانه در طی سال‌های اخیر  در جمعیت‌های بسیار بالا تکثیر و در سطح کانون‌های منطقه مشاهده می‌شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آفت ملخ همه ساله در نیمه دوم فروردین ماه در کانون‌های ملخ و اراضی ملی مشاهده که پس از کانون‌یابی نسبت به کانون کوبی آن اقدام می‌شود .

اگر در مدت کوتاه با این آفت در مرحله سن 2 مبارزه نشود این ملخ‌ها به سن 5 الی 6 می‌رسند و به داخل مزارع هجوم می‌آورند .

برای مبارزه با این ملخ‌ها عملیات کانون‌یابی انجام می‌شود تا علاوه بر کنترل آفت در کانون‌ها از بالدار شدن آفت و ریزش آن به مزارع و باغات جلوگیری شود؛ چراکه در صورت بالدار شدن آفت کار کنترل بسیار مشکل، هزینه‌بر و دارای حداقل کارایی خواهد بود .

در مرحله اول مراتع و مزارع آلوده به آفت ملخ با پرچم آبی کانون‌یابی شده و پس از سم‌پاشی محل با پرچم قرمز علامت گذاری می‌شود تا دامداران و زنبورداران به این مناطق وارد نشوند .

در همین رابطه سرپرست فرمانداری طارم می‌گوید: چند سالی هست که در سطح شهرستان با آفت ملخ مراکشی مواجه هستیم .

ستار صفری با بیان اینکه سالانه بالغ بر ۳۰ هزار هکتار از مراتع طارم با پراکنش مختلف با این آفت دست و پنجه نرم می‌کنند، ادامه می‌دهد:  همه ساله در ۱۵ الی ۱۶ هزار هکتار از مراتع از طریق سمپاشی با این آفت مبارزه می‌شود .

وی با بیان این که قبل از عید, پایش کل شهرستان صورت گرفته و در برهه فعلی نیز آفت‌ها به سنی رسیده‌اند که بحث سمپاشی باید اتفاق بیفتد، یادآور می‌شود. سن 2 و 3 بهترین زمان مبارزه شیمیایی برای این آفت است .

  این مسئول از آمادگی جهاد کشاورزی شهرستان با تمام تجهیزات و ظرفیت نیروی انسانی برای مبارزه با این آفت خبر داده و تاکید می‌کند: از طریق شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان نیز هماهنگی لازم برای تامین وسایل مورد نیاز انجام شده است .

صفری با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات این حوزه صعب‌العبور بودن دسترسی به کانون‌ها است، تصریح‌می‌کند: صعب‌العبور بودن مناطق بالطبع انتقال تجهیزات را نیز سخت می‌کند که مبارزه در این مناطق نیز نیازمند تجهیزات خاص خود است .

سرپرست فرمانداری اطارم ادامه می‌دهد: گاهی اوقات مقاومت بالای آفت در برابر سم مبارزه کنندگان را مجبور به استفاده از سم خالص می‌کند که این امر نیز وسیله خاص خود را می‌طلبد .

  وی با بیان این که با فعالیت‌های شبانه‌روزی تاکنون این آفت وارد مزارع و باغات نشده است، یادآور می‌شود: امسال بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مبارزه با این آفت برآورد شده است که نیازمند مساعدت مسئولان استانی در این حوزه هستیم ./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۱۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال و بختیاری ، فتاح کرمی فرماندار شهرستان بروجن با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه فی مابین فرمانداری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، وجود ظرفیت‌ها و جغرافیای این شهرستان گفت: اولین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در این شهرستان راه اندازی خواهد شد.

وی ارائه خدمات تخصصی علمی و آموزشی نجوم و رصد ویژه کودکان و نوجوانان را از اهداف راه‌اندازی این مرکز عنوان کرد.

فرماندار بروجن همچنین با اشاره به اختصاص زمین در شهر بلداجی، خواستار پیگیری و تسریع در راه‌اندازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این شهر شد.

کرمی با بیان اینکه نقش برنامه‌های کانون در اثربخشی و فرهنگ‌سازی حوزه کودک و نوجوان مشهود است؛ افزود: کانون پرورش فکری از ارکان مهم و قابل توجه در تربیت نسل آینده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899020

دیگر خبرها

  • بزرگترین میدان عرضه دام‌ زنده در تربت جام راه‌اندازی شد
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • مناطق کوهستانی شهرستان طارم مه آلود است
  • ۱۶ هزار تن سیر در طارم برداشت می‌شود
  • مبارزه با آفت غلات در سمنان از ۶ هزار هکتار فراتر رفت