Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@03:31:52 GMT

شقایق آی شقایق! + فیلم

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۱۷۳۰

شقایق آی شقایق! + فیلم

‍‍‍‍‍‍

دشت شقایق در حاشیه اتوبان تهران ـ قم با هجوم گردشگران و مسافران روبرو شد. رویش این گونه گیاهی پس از سال‌ها خشک‌سالی اتفاق افتاده است که اکنون به دست هوادارانشان درحالی قربانی شدن هستند.

به گزارش ایسنا با فرا رسیدن بهار و بارندگی‌های شدید اخیر در کشور، بزرگراه تهران ـ قم چهره جدیدی به خود گرفته است. رویش گل‌هایی مانند شقایق وحشی، بابونه و سایر گیاهان چهره بی‌نظیری به حاشیه اتوبان و دشت‌های اطراف آن داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شقایق به عنوان نمادی از سربازان کشته شده در جنگ مشهور است و در کشور ما از آن با نام «لاله وحشی» یاد می‌شود و با نام «گل همیشه عاشق» مشهور است.

با توجه به این موضوع که سال‌هاست اتوبان تهران - قم به دلیل خشک‌سالی این چنین چشم نواز نبوده، رویش گسترده گل‌های شقایق باعث جذب مسافران و گردشگران و توقف خودروها در حاشیه اتوبان شده که «تخریب» تنها دستاورد این ملاقات بوده است.

خلق چنین طبیعتی در دهه‌های اخیر اتفاقی نادر محسوب می‌شود اما مشاهدات خبرنگار ایسنا در سه روز متوالی از دشت‌های این اتوبان نشان می‌دهد هیچ گونه اقدام نظارتی و دیده بانی مبنی بر حفظ یا قرق این اثر طبیعی انجام نشده است.

هجوم بی‌رویه گردشگران و مسافران به دشت‌های لاله‌های واژگون در استان‌های چهار محال بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و اصفهان بدون هیچ کنترل و نظارت نیز اتفاقی است که در یکی دو سال اخیر به وفور گزارش شده است که با آغاز اردیبهشت و فصل رویش این گونه‌های کمیاب، دوباره زنگ خطر نابودی آن به صدا در آمده است.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

در «روز جهانی زمین» (mother earth day) شاید یادآوری چند نکته در راستای حفظ زمین و طبیعت بتواند نسخه خوبی برای حفظ این میراث گران‌بها و تکرارنشدنی باشد.

نخست اینکه مردم محلی می‌توانند بهترین نگهبان گونه‌های گیاهی همچون شقایق باشند. در صورتی که میان سازمان محیط زیست و شورای شهر این مناطق توافقاتی انجام شود، گروه‌های محلی می‌توانند پس از آموزش نسبت به حفاظت از گل‌های شقایق اقدام کنند. سال‌های گذشته در برخی مناطق همچون دماوند صحبت از این بود که مسافران و گردشگرانی که این گل‌ها را می‌چینند دو تا سه هزار تومان جریمه نقدی شوند، هرچند که این طرح جدی گرفته نشده است و از این منطقه حفاظت شده و اثر طبیعی ملی نیز گزارش می‌رسد که تجاوز به شقایق‌ها با چیدن پیاز آن‌ها همچنان ادامه دارد.

دیگر اینکه این رفتار ناملموس و غریب با طبیعت که بیشتر توسط مسافران غیربومی اتفاق می‌افتد، باعث تخریب دشت‌های شقایق می‌شود که به نوعی ثروت طبیعی و جذابیت منطقه به شمار می‌رود. متأسفانه چیدن بیش از حد گل‌های شقایق و پیاز آن‌ها توسط گردشگران که به نوعی شکل مخرب به خود گرفته و عمر طبیعی و دامنه رویش این گونه زیبای وحشی را به حداقل رسانده است.

باید یادآور شد که عمر طبیعی شقایق‌های وحشی به کمتر از یک ماه نیز نمی‌رسد حال آن که اگر چیده شوند، در عرض کمتر از یک تا دو ساعت پلاسیده شده و از بین خواهند رفت.

چیدن و تخریب بیش از حد این موهبت طبیعی نه تنها مطابق با کدهای اخلاقی گردشگری طبیعت یا اکوتوریسم نیست بلکه نام آن را باید تخریب طبیعت گذاشت. سیل ورود مسافران به منطقه که با خودروهای خود خرمن‌های شقایق را تخریب می‌کنند، علاوه بر تخریب خاک و محیط زیست، در عمل امکان رشد گیاهان را از بین می‌برد.

ضرورت دارد حضور مسافران در دشت‌های شقایق به نوعی فرهنگ‌سازی شود تا از تخریب رویشگاه این گونه گیاهی جلوگیری شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تجاوز به محیط زیست دشت شقایق روز جهانی زمین محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۱۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال برای بهره‌برداری از گونه‌های مرتعی و جنگلی در همدان مجوز نمی‌دهیم

ایسنا/همدان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تأکید بر اینکه ۱۵ اردیبهشت مراتع استان به روی عشایر باز می‌شود، گفت: مراتع استان همدان هنوز برای چرای دام مناسب نیست به طوری‌که در نقاط بالادست تا ۱۵ اردیبهشت هم مناسب نیست.

اسفندیار خزایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه خوشبختانه کنترل کوچ عشایر صورت گرفته و هنوز عشایر در استان حضور ندارند، اظهار کرد: با توجه به اعزام اکیپ‌هایی از کارشناسان منابع طبیعی و عشایری به مناطق قشلاقی و بارندگی‌های خوب در کشور باعث شده عشایر هنوز شروع به کوچ نکنند.

وی با تأکید بر همراهی خوب استان‌های میانبند تصریح کرد: اکیپ‌هایی از سازمان منابع طبیعی کشور به استان ایلام اعزام شدند و ۱۵ اردیبهشت درهای استان را به روی عشایر باز خواهیم کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان به روستائیان تأکید کرد: روستائیان توجه کنند استفاده از مراتع برای چرای دام روستایی از ۱۰ اردیبهشت است و قبل از این تاریخ اجازه چرای دام‌های خود در مراتع را ندارند.

خزایی با تأکید بر اینکه این‌گونه نیست که تنها به عشایر اجازه حضور در مراتع را ندهیم، خاطرنشان کرد: این گونه نیست که اجازه دهیم دام روستایی چراگاه‌های عشایری را تخریب کنند چراکه کنترل تنها برای دام عشایر نیست بلکه برای هر گونه دام مازاد است.

وی با بیان اینکه روستائیان از هر گونه چرای دام مازاد به ویژه در رویشگاه‌های عشایر خودداری کنند، ادامه داد: در صورت مشاهده چرای دام مازاد روستایی به طور قطع برخورد قانونی صورت می‌گیرد بنابراین به روستائیان توصیه می‌شود از چرای دام مازاد خود در مراتع خودداری کنند.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان با تأکید بر اینکه امسال صدور مجوز برای هر گونه بهره‌برداری از مراتع استان را نخواهیم داشت، یادآور شد: امسال هیچ‌گونه مجوزی برای بهره‌برداری از گونه‌های مرتعی و حتی جنگلی را نخواهیم داد.

خزایی با بیان اینکه امسال بهره‌برداری از گونه‌های مرتعی در استان نداریم، افزود: براساس عرف مردم برداشت‌هایی به صورت پراکنده خواهند داشت که اگر از گیاهان مجاز از جمله شنگ و غازیاقی باشد، مشکلی ندارد.

وی تصریح کرد: گونه‌های خوراکی مرتعی به سه دسته گیاهان مجاز، ممنوعه از جمله پیاز لاله واژگون، صعلب و کنگر و گونه‌های مجاز مشروط از جمله موسیر تقسیم می‌شوند که برداشت گیاه موسیر در مستثنیات مشکلی ندارد اما در مراتع برداشت هر گونه موسیر ممنوع است و مردم هر گونه برداشت این گیاه را به سامانه ۱۵۰۴ گزارش دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ممنوعیت برداشت گیاهان مرتعی و دارویی در کرمان 
  • کشف و ضبط چوب قاچاق از گونه تاغ در شهرستان میاندورود
  • ممنوعیت برداشت هر گونه گیاه مرتعی و دارویی در استان کرمان
  • ممنوعیت برداشت هر گونه گیاهان مرتعی و دارویی در استان کرمان
  • مجوزی برای بهره‌برداری از گونه‌های مرتعی و جنگلی نمی‌دهیم
  • مجوری برای بهره‌برداری از گونه‌های مرتعی و جنگلی نمی‌دهیم
  • امسال برای بهره‌برداری از گونه‌های مرتعی و جنگلی در همدان مجوز نمی‌دهیم
  • وقوع سیلاب در پنجشیر و ارزگان
  • هیرکانی، زخمی از خنجرهای پیاپی
  • بازار داغ برداشت گیاهان خودروی بهاری در کرمانشاه/ این گیاهان را از ریشه نکنید