Web Analytics Made Easy - Statcounter

پکن- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در گفت و گو با روزنامه 'پکن دیلی' با اشاره به تعاملات سازنده و روابط دوستانه و دیرینه تهران و پکن گفت: ایران قویا از برنامه 'یک کمربند یک جاده' چین حمایت می کند و می تواند در چارچوب این برنامه تامین تامین انرژی چین را برعهده بگیرد.

به گزارش ایرنا 'محمد کشاورز زاده' در این مصاحبه که امروز دوشنبه منتشر شد خاطر نشان کرد برنامه ابتکاری راه ابریشم چین یک بار دیگر نیروی تازه ای به روابط مشارکتی راهبردی جامع دو کشور تزریق کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی رشد و توسعه چین را برای صلح و ثبات منطقه ای مهم دانست و با اشاره به امنیت انرژی و برنامه راه ابریشم گفت: جمهوری اسلامی ایران می تواند در چارچوب این برنامه، منبع بسیار با اطمینانی برای تامین انرژی چین باشد.
کشاورز زاده با اشاره به اینکه دستاوردهای چین نتیجه تلاش های این کشور است، گفت: در جریان سفر شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین به تهران، دو کشور روابط را به «مناسبات راهبردی جامع مشارکتی» ارتقا دادند و سند همکاری راه ابریشم نوین را امضا کردند که برنامه کاربردی برای گسترش همکاری های اقتصادی و اجتماعی دو کشور محسوب می شود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: دو کشور دارای روابط دیرینه از زمان راه ابریشم قدیم هستند و مناسبات آنها بر اساس احترام متقابل و برابری استوار بوده است و اگرچه شماری از کشورها نظیر آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از طریق استعمار کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا پیشرفت خود را رقم زده اند اما چین هرگز چنین شرایطی نداشته و استعمارگری نکرده است.
وی دیدگاه ملت ایران و چین را نسبت به یکدیگر خوب و دوستانه توصیف کرد و گفت: بر این باوریم که چین در مسیر ارتقا صلح و ثبات منطقه ای در مسیری درست حرکت می کند.
کشاورز زاده گفت: ایران پس از انقلاب اسلامی از یوغ و کنترل آمریکا خلاصی یافت و خودش برای خودش تصمیم می گیرد و برنامه راه ابریشم چین را نیز یک برنامه بر اساس احترام به حق حاکمیت و منافع متقابل و همکاری برد ـ برد می داند.
وی در ارتباط با سفر 'علی لاریجانی' رییس مجلس شورای اسلامی ایران به چین نیز گفت: در جریان این سفر همکاری در بخش انرژی یکی از مهمترین مقوله های مورد مذاکره طرفین بود.
کشاورز زاده ایران را دارنده چهارمین ذخایر بزرگ نفت و دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان و تولید کننده بزرگ مواد پتروشیمی معرفی کرد که می تواند تامین کننده قابلی برای انرژی چین باشد و می تواند در استمرار رشد و توسعه این کشور نقش زیادی داشته باشد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین همکاری در زمینه تامین انرژی را مهم و اساسی دانست و گفت: خرسندیم در این زمینه با چین همکاری می کنیم و این تصمیمی است که نه در واشنگتن و نه در لندن، بلکه در تهران و پکن گرفته می شود و ایران به جد می تواند در بخش انرژی راه ابریشم یک منبع مهم و قابل اطمینان باشد و از همکاری با چین در این زمینه استقبال و حمایت می کند.
وی درباره روابط دوجانبه و زیربنایی دو کشور گفت: چین در سال های اخیر بزرگترین شریک تجاری ایران بوده و در زمینه صنعتی شدن و رشد به ایران کمک زیادی کرده است و با نظرداشت افزایش سرمایه گذاری چین در ایران همکاری های دو کشور در بخش های مالی، فناوری، صنعتی و زیربنایی افزایش چشمگیری داشته و مجموعه بزرگی از همکاری دو کشور را شکل داده است و امیدواریم که در چارچوب راه ابریشم میزان همکاری ها باز هم افزایش یابد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین اعلام کرد: طرح های زیادی از سوی ایران برای همکاری با چین تعریف شده است که برخی از آنها در آینده نزدیک اجرا می شوند.
وی گفت: در چارچوب راه ابریشم طرح های زیربنایی مانند احداث جاده می تواند سرعت بگیرد ما می توانیم به موسسات چینی و کشورهای دیگر راه ابریشم برای مرتبط ساختن آنها با توجه به جایگاه راهبردی و ژئوپلتیکی ایران مساعدت کنیم.
کشاورز زاده افزود: می توانیم از تجهیزات و فناوری چین برای ساخت متروی جدید و توسعه خطوط آهن استفاده کنیم بخصوص آنکه چین در زمینه اجرای طرح های زیربنایی در ایران شهرت خوبی دارد و در اجرای این طرح ها در ایران نتایج خوبی داشته است.
وی در پاسخ به سوالی درباره اتهامات برخی کشورها درباره دام بدهی چین برای کشورهای راه ابریشم گفت: این نظریات و اتهامات اصلا درست نیست و از سوی استعمارگرانی مطرح می شود که می خواهند این طرح را عقیم کنند کشورهای غربی اینها را مطرح می کنند تا در اجرای این برنامه مانع ایجاد کنند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن گفت: چین در مسیر مناسب رشد قرار گرفته است و در حال تقسیم تجربیات خود با کشورهای دیگر این مسیر است و راه ابریشم می تواند مسیری برای پیشبرد صلح، ثبات و امنیت در کل منطقه و جهان باشد آنچه برایند این طرح ابتکاری است پیشرفت و رشد است که منطقه به آن نیاز دارد.
وی درباره مخالفت های آمریکا و پیوستن ایتالیا به راه ابریشم نیز گفت: راه ابریشم طرحی برای کمک به رشد دیگر کشورها است و از الحاق دیگر کشورها به آن حمایت می کنیم.
کشاورز زاده تاکید کرد: پیوستن ایتالیا به این برنامه مسلما باعث رشد این کشور و حل بسیاری از مشکلات اقتصادی آن خواهد شد ایران نیز در چهار راه ارتباطی حساس بین چین و اروپا قرار دارد لذا می تواند یک مسیر ارتباطی مناسب برای پیوند بین چین با کشورهای اروپایی باشد.
روزنامه پکن دیلی از روزنامه معروف و با سابقه چین است که روزانه در 400 هزار نسخه منتشر می شود.
آساق**231**1904**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي چين ايران سفير

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۱۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد

وزارت امور خارجه آمریکا نگران از تصمیم اسلام‌آباد برای افزایش حجم همکاری‌های اقتصادی با تهران، بار دیگر به تهدید ناکارآمد اعمال تحریم‌ها علیه ایران متوسل شد.

به گزارش مشرق، تارنمای وزارت امور خارجه آمریکا نوشت که ودانت پاتل سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در نشست خبری دیشب (چهارم اردیبهشت) در پاسخ به سوالی در مورد ساخت بخش پاکستانی خط لوله گاز صلح میان ایران و پاکستان گفت که واشنگتن به همه کشورها اطلاع می دهد که خطر تحریم را در مراودات تجاری با تهران مد نظر داشته باشند.

در جریان نشست خبری دیشب، خبرنگاری از پاتل پرسید: در جریان سفر رئیس جمهوری ایران به پاکستان، ۲ کشور هشت تفاهمنامه امضا و توافق کردند که تجارت دوجانبه را به ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهند. یکی از سخنگویان دولت پاکستان نیز گفت که اسلام‌آباد نیازی به معافیت تحریمی آمریکا برای ساخت بخش پاکستانی خط لوله انتقال گاز ندارد. ایالات متحده چه نظری در مورد این توافق ها و اظهارات دارد؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در پاسخ، ضمن اشاره به استقلال پاکستان در سیاست خارجی خود، گفت: ما به طور کلی خطر احتمالی تحریم ها را به هر طرفی که مراودات تجاری با ایران را مد نظر دارد، اطلاع می دهیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشتر با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از هدف ‌گذاری افزایش حجم تجارت رسمی ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار و امضای هشت سند همکاری مشترک بین دو کشور خبر داده بود.

حسین امیرعبداللهیان ادامه داد:‌ بررسی موضوعات مختلف اعم از تجارت، انرژی، ترانزیت، علم و فناوری، فرهنگی، گردشگری سلامت و ‌زیارت، همکاری‌ های مرزی، مبارزه با مواد مخدر و تروریسم، امنیتی و قضایی، میان هیات ‌های عالی رتبه جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر رسمی خود به پاکستان و پس از دیدار با مقام‌ های بلندپایه این کشور و همچنین بازدید از شهرهای لاهور و کراچی، ساعاتی پیش عازم سریلانکا شد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • «کمیته تماس منطقه‌ای» درباره افغانستان؛ قطار پیشرفت روندی که آغاز شده است
  • ابتکار «کمیته تماس منطقه‌ای درباره افغانستان»؛ قطار پیشرفت روندی که آغاز شده است
  • توسعه همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • رئیسی پس از بازگشت به تهران: این سفر پیام مهمی داشت
  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار
  • نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد
  • تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • کریدور امن از تهران تا اسلام‌آباد
  • قطار روابط تهران - اسلام‌آباد روی ریل توسعه