Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان اعلام کرد که استقلال عمل دادگاه عالی افغانستان با تمدید دوره کاری رئیس جمهور افغانستان زیر سوال رفته است زیرا قانون در این مورد صراحت دارد. ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲ بین الملل آسیا-اقیانوسیه افغانستان نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، اخیرا شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با استناد به ماده 61 قانون اساسی افغانستان خرداد ماه سالجاری را پایان عمر حکومت وحدت ملی اعلام کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس ماده 61 قانون اساسی افغانستان دوره کاری رئیس جمهوری افغانستان در خردادماه سالجاری پایان خواهد یافت و ادامه کار حکومت وحدت ملی غیر قانونی است.

اما دادگاه عالی افغانستان این ماده قانون اساسی را طوری تفسیر کرده که بر اساس آن دوره کاری حکومت وحدت ملی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تمدید شده است.

«عطامحمد نور» از حامیان تیم انتخاباتی «صلح واعتدال»  و رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی نیز به این موضوع واکنش نشان داد و این اقدام دادگاه عالی افغانستان را محکوم کرد.

وی با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد که تفسیر ارائه شده از سوی دادگاه عالی افغانستان و تمدید دوره کاری اشرف غنی استقلال عمل قوه قضائیه و دادگاه عالی در این کشور را زیر سوال برده است.

رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان تاکید کرد که در این مورد نص قانون صراحت دارد که وظیفه رئیس جمهور در اول خردادماه سالجاری پایان خواهد یافت.

وی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری خواسته که دست به کار شوند و مجمعی از حقوقدانان متعهد را دعوت کنند تا این موضوع را بررسی کنند.

عطامحمد نور خاطرنشان کرد که صحبت‌های اشرف غنی در آرشیو شبکه‌های تلویزیونی موجود است، بارها وی تاکید کرد که پس از پایان دوره کاری خود در خردادماه برای یک روز هم در راس قدرت باقی نخواهد ماند.

تاکید ریاست اجرایی دولت افغانستان بر ادامه کار حکومت وحدت ملی تمدید دوره کاری حکومت وحدت ملی از سوی دادگاه عالی افغانستان

وی افزود: ظاهرا قدرت طعم بسیار خوبی دارد که حالا اشرف غنی با وجود پایان دوره قانونی ریاست جمهوری خود برای بقا در راس قدرت از هر ابزار ممکن استفاده می‌کند.

این در حالی است که ارگ ریاست جمهوری افغانستان در روزهای اخیر برای توجیه ادامه کار اشرف غنی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور تلاش می‌کنند.

نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تاکید می‌کنند که با فرا رسیدن خردادماه اشرف غنی و عبدالله باید از قدرت کناره گیری کرده و زمینه انتخابات ریاست جمهوری نیز باید از سوی حکومت سرپرست فراهم شود.

انتهای پیام/.

R36461/P36446/S8,87,1413/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "افغانستان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار افغانستان اخبار افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۲۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت بیش از ۷۰۰ مؤسسه داخلی و خارجی در افغانستان

وزارت اقتصاد حکومت طالبان اعلام کرد ۷۲۰ مؤسسه داخلی و خارجی در افغانستان در بخش‌های کشاورزی، آموزش و بهداشت فعال هستند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عبدالرحمن حبیب» سخنگوی وزارت اقتصاد حکومت طالبان اعلام کرد در حال حاضر 720 مؤسسه داخلی و خارجی در افغانستان در بخش‌های کشاورزی، آموزش و بهداشت فعالیت می‌کنند.

حبیب در گفتگو با رادیو تلویزیون ملی افغانستان اظهار داشت 182 مورد از این مؤسسات فعال در این کشور، خارجی هستند.

وی افزود مؤسسات مذکور در چارچوب ارزش‌های «اسلامی و منافع ملی» تاکنون فعالیت دارند.

پیش از این مقامات طالبان بارها به مؤسسات داخلی و خارجی دستور داده‌اند تا فعالیت‌های خود را متناسب با دستورات حکومت افغانستان تنظیم کنند.

افزایش 120 درصدی گردشگران خارجی در افغانستانطالبان: نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در 17 کشور باز استطالبان: کشورهای خارجی تصویر نامناسبی از افغانستان به جهان ارائه می‌کنندطالبان برای تسهیل سرمایه گذاران خارجی کمیته تشکیل داد

در اواخر اسفند سال گذشته، وزیر مرزها و قبایل طالبان از مسئولان نهادهای وابسته به سازمان ملل خواسته بود که کارهای خود را مطابق «اصول اسلامی» پیش ببرند.

وزیر کشاورزی و دامپروری حکومت افغانستان پیش از این در دیدار با رئیس سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل تاکید کرده بود بدون ترس در سراسر افغانستان فعالیت کنید.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • توهین جدید ترامپ به بایدن؛ او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • فعالیت بیش از ۷۰۰ مؤسسه داخلی و خارجی در افغانستان
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • حضور در انتخابات از پشت میله‌های زندان؟
  • به نظر آمریکایی‌ها دوره ریاست ترامپ از زمان بایدن بهتر بوده است
  • دیدار مقامات طالبان در ارگ ریاست جمهوری
  • ترامپ در دادگاه: آمریکا توسط یک مرد ناتوان اداره می‌شود
  • معاون سیاسی طالبان: اقدام ایران علیه اسرائیل «دفاع مشروع» بود