Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصرف مازوت به رغم خروج از فصل سرما همچنان در نیروگاه شهید سلیمی نکا ادامه دارد و این سوخت آلوده مهمان دائمی شهروندان شهرهای شمالی شده است.

نیروگاه شهید سلیمی نکا به عنوان بزرگترین واحد نیروگاهی شمال کشور ، 4 درصد تامین برق کشور را برعهده دارد. مصرف مازوت در این نیروگاه ابتدا به بهانه نرسیدن گاز طبیعی به شمال توجیه می شد، اما پس از رسیدن خط لوله گاز دامغان به ساری، مازوت سوزی در آن همچنان ادامه پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آن زمستان های سرد و بهانه تامین گاز در مرکز توجیهات مسئولین قرار گرفت، اما مازندران هم زمستان نسبتا معتدلی را پشت سر گذاشت و هم حالا وارد فصلی  شده است که مصرف گاز در کشور کاهش می یابد. اکنون در بزرگترین واحد تامین کننده برق مازندران که طی زمان های مشخصی از سال و به بهانه فصلسرما به طور موقت از مازوت استفاده می کرد، این سوخت آلوده طی ماه های گذشته به یک منبع دائمی تامین سوخت آن تبدیل شده است. این مساله طی ماه های گذشته بارها از سوی نمایندگان حوزه انتخابیه نکا و فعالین محیط زیست پیگیری شده است و علی محمد شاعری، نماینده نکا اکنون معتقد است پیگیری مسالمت آمیز تا این لحظه جواب نداده است و دستگاه قضایی به عنوان مدعی العموم باید وارد عمل شود.

نماینده مردم نکا، بهشهر  و گلوگاه در گفت و گو با اقتصادآنلاین با اشاره به ادامه روند مازوت سوزی نیروگاه شهیدسلیمی اظهارداشت: از 4 واحد بخار، دو واحد از مازوت به عنوان سوخت استفاده می کنند که 50 درصد سوخت این نیروگاه را شامل می شود.  

این درحالی است که به گفته شاعری، برطبق قرارداد، 90 درصد سوخت این نیروگاه باید از طریق گازطبیعی و 10درصد از مازوت آنهم در شرایط اضطرار و فصل سرد سال، درصورت نیاز استفاده شود.

او با اشاره به اینکه وزیر نفت این قول مساعد را داده است که مصرف گاز طبیعی در نیروگاه شهید سلیمی نکا افزایش یابد گفت: به وزیر نفت تذکر جدی داده شده است که مصرف سوخت مازوت در این نیروگاه باید به حداقل میزان ممکن برسد و ایشان قول مساعد داده است.

اما وعده ها تاکنون به نتیجه نرسیده است، شاعری درباره علت به سرانجام نرسیدن پیگیری ها با وجود وعده های داده شده تا این لحظه گفت: به بهانه وجود مازوت اضافه، این سوخت همچنان مصرف می شود. بارها در غالب تذکر و سوال این مساله پیگیری شده است و وعده هایی از طرف شخص وزیر داده شده، اما به این وعده ها امیدوار نیستم زیرا مدیران فعلی تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده اند. بیشترین تذکر در مجلس را درباره ناکارآمدی برخی وزرا  و عدم انطباق قول و عمل داده ایم، اما تاکنون به نتیجه ای نرسیده است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بر طبق توافق تنها ده درصد سوخت این نیروگاه باید از مازوت باشد گفت: وزارت نفت(شرکت ملی گاز) به تعهد خود در این زمینه عمل نکرده است و این کار وضعیت اقتصادی و سلامت شهروندان منطقه را به مخاطره انداخته است.

شاعری با ابراز امیدواری از به حداقل رسیدن مصرف این سوخت در نیروگاه شهید سلیمی گفت: مصرف گاز طبیعی هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ فنی و زیست محیطی به نفع نیروگاه است، اما اکنون یک میلیون لیتر سوخت این نیروگاه از مازوت است که صدمات اقتصادی به زمین های کشاورزی و باغات و تهدید سلامت مردم منطقه را به همراه داشته است. گفته می شود به بهانه تحریم  مجبور به استفاده از مازوت هستیم که این مساله توجیهی غیرفنی است.

عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به اینکه پیگیری مسالمت آمیز تاکنون به نتیجه ای نرسیده است گفت: پیگیری مسالمت آمیز تا این لحظه جواب نداده است و مرم منطقه باید بر علیه وزارت نفت(شرکت ملی گاز) شکایت کنند و دستگاه قضایی به عنوان مدعی العلوم به این شکایت رسیدگی کند.

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000DUT برچسب ها: نیروگاه ، لوله گاز ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: نیروگاه لوله گاز بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۲۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت/ توزیع بیش از ۱۲۵ میلیون لیتر در هفتمین روز بهار

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از توزیع ۱۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر بنزین در هفتمین روز فروردین‌ماه امسال خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با اوج دوباره مصرف سوخت در کشور، روز سه‌شنبه، (هفتم فروردین‌ماه)، ۱۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شده است که این عدد در مقایسه با مدت مشابه پارسال (هفتم فروردین‌ماه ۱۴۰۲) با ۱۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر، ۲.۷ درصد افزایش یافته است.

بر پایه این گزارش، از یکم تا هفتم فروردین‌ماه امسال، به‌طور میانگین ۱۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور مصرف شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال (یکم تا هفتم فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲) با ۱۱۶ میلیون لیتر، ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر افزایش یافته است.

این شرکت با هشدار درباره روند افزایشی مصرف سوخت در کشور، از هموطنان خواسته است با مدیریت مصرف سوخت و به‌کارگیری نکات مدیریت بهینه، این شرکت را در سوخت‌رسانی مطلوب به هموطنان یاری کنند.

دیگر خبرها

  • مصرف سوخت همچنان افزایشی است
  • عبور مصرف روزانه بنزین از ۱۲۵ میلیون لیتر
  • مصرف بنزین دوباره اوج گرفت
  • توزیع بیش از ۱۲۵ میلیون لیتر بنزین در هفتمین روز فروردین‌ماه
  • دستگاه‌های متولی بر مصرف سوخت نظارت کنند/ قاچاق گازوئیل با بارنامه‌های جعلی
  • توزیع بیش از ۱۲۵ میلیون لیتر در هفتمین روز بهار
  • مصرف بنزین دوباره اوج گرفت/ توزیع بیش از ۱۲۵ میلیون لیتر در هفتمین روز بهار
  • توقف مازوت‌ سوزی در نیروگاه شازند
  • توقف مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند
  • مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند متوقف شده است