Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه  استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، ترک مناطق عشایری در این استان از سه دهه اخیر آغاز شد به طوری که جمعیت عشایر کهگیلویه و بویراحمد که در سال ۱۳۶۶ بیش از ۱۷ هزار خانوار با ۱۱۳ هزار نفر جمعیت بود به ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار با ۷۰ هزار نفر در سال‌های اخیر کاهش یافت.

مدیرکل عشایر کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: در چهار سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ خانوار به جمعیت عشایر این استان افزوده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجید علی پور گفت: جمعیت عشایری کهگیلویه و بویراحمد ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار بوده که هم اکنون به ۱۲ هزار و ۴۰۰ خانوار رسیده است.

وی بیان کرد: پرداخت تسهیلات خرید دام، بالا رفتن سطح درآمد عشایری، اجرای طرح زنجیره‌ای تولید گوشت و ایجاد زیرساخت‌های رفاهی از مهمترین دلایل افزایش جمعیت عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

علی پور ابراز کرد: توسعه فرهنگ استفاده از سوخت‌های فسیلی در مناطق عشایری در چند سال اخیر موجب کاهش قابل توجه مهاجرت عشایر به مناطق روستایی و شهری استان شده است.

علی پور تصریح کرد: بیش از ۸۰ میلیارد ریال تسهیلات روستایی و عشایری به ۲۷۳ طرح در در مناطق عشایری این استان در سال گذشته پرداخت شد.

وی ادامه داد: افزون بر یکهزار میلیارد ریال تسهیلات خرید دام به جوانان جویای کار عشایر این استان تاکنون پرداخت شده است.

وی بیان کرد:۱۰ هزار متر مربع انواع گبه، جاجیم، قالی، ۴۰۰ تن پشم، ۲۶ هزار تن شیر، ۱۸۰ تن انواع روغن‌های دامی و هفت هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز تولید سالانه از سوی عشایر این استان تولید می‌شود.

علی پور ابراز کرد: دولت تدبیر امید توجه ویژه‌ای به زیر ساخت‌های عشایری این استان داشته بطوری که میزان اعتبارات عشایر کهگیلویه و بویراحمد ۹۰ درصد افزایش یافت.

وی تصریح کرد: اعتبارات عشایری این استان از ۱۰ میلیارد ریال به ۱۶۰ میلیارد ریال رسیده است.

علی پور اظهار داشت: هم اکنون تعداد دام‌های در اختیار عشایر این استان ۲ میلیون و ۴۰ هزار راس است.

وی تصریح کرد: ۷۳ طرح عمرانی سال گذشته در مناطق عشایری این استان اجرا شد که امسال این تعداد پروژه‌ها ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی ابراز داشت: احداث ۷۰۰ هکتار باغ مرکبات با سیستم‌های آبیاری نوین، ۲ تعاونی خرد محلی برای صنایع دستی، دامپروری نیمه صنعتی نظیر گاو شیرده، زیرساخت‌های آب، برق، گاز، جدول کشی از جمله خدمات انجام شده در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد است.

با توجه به نامگذاری امسال به نام رونق تولید و نقش عشایر در تولید از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، فراهم شدن زمینه مهاجرت معکوس به مناطق عشایری ضرورتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

عشایر که با طبیعت انسی دیرینه دارند شب‌های پرستاره که در دیگر نقاط کشور کمتر خودنمایی می‌کند، نوا‌های دلنشین طبیعت، چون شرشر آب چشمه ها، صدای گونه‌های حیات وحش، خوردن غذا‌هایی که به دست خودشان تولید می‌شود را از زیبایی‌های زندگی عشایر می‌دانند.

این قشر کم توقع می‌گویند:در صورتی که آب و علوفه باشد حاضر نیستند سادگی زندگی خود را با زرق و برق‌های شهر عوض کنند.

شاید تا چند سال پیش زیبایی‌های زندگی عشایر به عنوان زیباترین شیوه زندگی سنتی ایرانی آنچنان به چشم نمی‌آمد، اما حالا با بارندگی‌های سال زراعی جاری و پایان خشکسالی در کهگیلویه و بویراحمد عشایرنشینی رونق دوباره‌ای گرفته است.

به طوری که پس از سال‌ها کوچ زود هنگام امسال با توجه به بارش‌های اخیر، تاریخ کوچ عشایر در استان از ۱۵ تا ۲۰ اردیبهشت تعیین شده است.

به گفته مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد بارندگی‌های اخیر در این استان موجب جوشش و پر آب شدن ۱۰۰ درصد از چشمه‌های خشک شده مناطق عشایری این استان شده است.

مجید علی پور توضیح داد: ۳۵۰ حلقه چشمه در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های متمادی به دلیل کاهش بارندگی و تداوم خشکسالی به طور کامل خشک شده بودند که بر اثر بارندگی سال زراعی جاری هم اکنون دبی آن‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته است.

وی افزود: بیش از ۵۷۰ حلقه چشمه و قنات شناسنامه دار در مناطق عشایری این استان وجود دارد.

جامعه عشایری که به تعبیر حضرت امام خمینی (ره) ذخایر انقلاب هستند علاوه بر ایفای نقشی اثرگذار در تولید، غیرت و تعصب آن‌ها در حفظ یکپارچگی سرزمینی و دفاع از وطن مثال زدنی هستند.

زندگی عشایر در سیاه چادر‌ها و کوچ فصلی به نقاط مختلف کشور برای دستیابی به شرایط بهتر در پرورش دام، تولید محصول‌های لبنی و صنایع دستی کشور، نقش آنان را در خدمت به کشور برجسته کرده است.

در چهار دهه اخیر بهبود زیرساخت‌های جاده ای، آب، برق، گاز، گسترش سواد و فضا‌های آموزشی باعث تغییر‌های شگرفی در زندگی مردم کهگیلویه و بویراحمد از جمله عشایر شده است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: از بعد از انقلاب تاکنون بیش از ۹ هزار کیلومتر ایل راه برای عبور و مرور عشایر در کهگیلویه و بویراحمد احداث شد.

علی پور اظهار داشت: انجام هر کیلومتر زیرسازی و آسفالت در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.

جمعیت دانش آموزی عشایر استان سه هزار و ۶۹۵ نفر است.

برای ارتقای آموزش در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد ۲۰۵ مدرسه عشایری در ۱۵۰ منطقه عشایری این استان احداث شده است.

هم اینک از مجموع ۲۰۵ مدرسه عشایری استان ۸۸ مدرسه به علت تراکم پایین جمعیت به‌صورت کانکس و چادری و مابقی ساختمان آموزشی دارند.

هم اکنون بیش از ۴۸۲ معلم کار تدریس به دانش آموزان عشایری را بر عهده دارند.

به منظور جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان عشایر در مقطع دوره اول متوسطه که استان فاقد مدرسه شبانه روزی بود یک آموزشگاه شبانه روزی به بهره برداری رسید.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت که مبادا شرایط خاص امروز، تکنولوژی، فناوری‌ها، دنیای ماشینی امروز و البته برخی مرارت‌ها و سختی‌های روزگار سبب فراموشی و غفلت عشایر از گذشته‌های پرافتخار پدران قد خمیده و مادران رنج کشیده خود شود و دانش آموزان عشایری این مهم را همچنان آویزه گوششان کنند.

علی محمد احمدی با اشاره به اینکه از بعد از انقلاب تاکنون حمایت از عشایر همیشه مورد توجه دولت‌ها بوده گفت: خدمات دولت‌ها به عشایر از بعد از انقلاب تاکنون قابل تحسین است.

وی معتقد است که هویت، تمدن کهن ایرانیان و بسیاری از صفات برجسته انسانی و اسلامی به شیوه‌های ناب زندگی عشایری از گذشته‌های دور گره خورده است.

او می‌گوید غیرت و جوانمردی، وفاداری، عشق به میهن، قدرشناسی و سخت کوشی از واژه‌هایی است که همواره از بعد از انقلاب تاکنون با عشایر دلیر و سلحشور کهگیلویه و بویراحمد و زاگرس نشینان عجین است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: هرگونه زیرساخت و امکاناتی حتی فضای ارتباطی و فناوری‌ها و سایر امور زیربنایی باید از مناطق عشایر و روستا‌ها آغاز و ایجاد شود.

احمدی توسعه و گسترش روزافزون شهرنشینی را اشتباهی راهبردی در گذر زمان دانست و گفت: باید این مسیر اشتباهی که فناوری و تکنولوژی را به جای روستا‌ها و مناطق عشایری در اختیار شهرنشینان قرار داده ایم اصلاح شود.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد گفت: ظرف پنج سال گذشته تعداد ۵۵ مدرسه پیش ساخته حتی در دورترین نقطه عشایری در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.

هادی زارع پور اضافه کرد: تاکنون افزون بر ۱۲ هزار نفر از دانش آموزان مدارس روستایی و عشایری در سطح استان مشمول اجرای طرح غربال گری و سنجش سلامت قرار گرفته اند.

وی ابراز داشت: بیش از ۶۰ درصد از مدارس مناطق عشایری این استان هوشمند سازی و به امکانات و تجهیزات روز آموزشی مجهز هستند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.

 انتهای پیام/غ

بازگشت زندگی به عشایر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حیات وحش تسهیلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۲۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان صادر شد

حمید طریفی حسینی اظهار کرد: ما امسال موافقت اصولی راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری را در سه استان خوزستان، آذربایجان غربی و گلستان دریافت کردیم. یک مدرسه سمپاد عشایری هم در استان فارس داریم که از سال‌های گذشته فعالیت دارد، اما در بقیه مناطق کشور مدرسه سمپاد عشایری نداشتیم.

وی ادامه داد: برای نخستین بار بود که پس از سال‌ها با راه‌اندازی این مدارس موافقت شد و برای سال تحصیلی پیش رو یکی از استان‌ها توانسته زیرساخت لازم را فراهم کند تا ما بتوانیم از مهر حدود ۴۰ دانش‌آموز در دوره اول متوسطه در گروه پسران در آذربایجان غربی داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اکنون هم ثبت‌نام این مدرسه ادامه دارد و دانش‌آموزان عشایر استان آذربایجان غربی می‌توانند این مدرسه را انتخاب کنند.

به گفته طریفی حسینی این مدرسه به صورت شبانه‌روزی اداره خواهد شد و یک فضای آموزشی خوب و کاملا استاندارد است که در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: در بین دانش‌آموزان عشایر، دانش‌آموزان بسیار بااستعداد و بسیار باهوش و نخبه‌ای وجود دارد که گاه به خاطر مناطق عشایری و شرایط خاص زندگی آن‌ها، امکان تحصیل‌شان در مدارس شهری، سخت است و ما می‌خواهیم چنین مدارسی به صورت شبانه‌روزی در حوزه عشایر داشته باشیم تا ‌بتوانیم این دانش‌آموزان بااستعداد و نخبه را وارد و متناسب با استعدادشان زمینه مناسب و امکانات لازم را برای‌شان فراهم کنیم.

وی اضافه کرد:ان شالله از مهربرای این مدرسه دانش‌آموز جذب می‌کنیم و سال به سال پایه‌های این مدرسه تکمیل خواهد شد، در دوره دوم متوسطه و همینطور برای گروه دختران برنامه‌ریزی خواهیم کرد که تکمیل شود.

طریفی حسینی گفت: استان خوزستان و گلستان هم موافقت اصولی دارند و از سال تحصیلی آینده با توجه به تمهید مقدماتی که باید انجام شود و حساسیتی که ما در مدارس سمپاد داریم از نظر فضای آموزشی و معلم و ... که باید تامین شود، برای سال آتی این دو استان هم دانش‌آموز جذب می‌کنند و به تدریج در بقیه استان‌ها نیز این مدارس راه‌اندازی خواهد شد.

منبع: پانا

دیگر خبرها

  • نقش چادر‌های عشایری در کاهش تصادفات جاده‌ای
  • بیمه رایگان مادران غیر شاغل روستایی و عشایر دارای سه فرزند و بیشتر
  • ثبت نام رایگان بیمه روستایی ویژه مادران دارای سه فرزند
  • معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان صادر شد
  • بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر دارای ۳ فرزند در کرمانشاه
  • بیمه رایگان مادران روستایی و عشایری در هرمزگان
  • شهردار جدید شهر سی سخت معرفی شد
  • ۲ قلوزایی یک بز در ارتفاعات منطقه حفاظت شده خاییز
  • ثبت تصویر دوقلوزایی بز کوهی در منطقه حفاظت شده «خائیز»+ فیلم
  • ۵ طرح محوری خراسان رضوی در سال ۱۴۰۳ برای مناطق عشایری