Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@20:05:34 GMT

دست کم 740 کشته و زخمي در سريلانکا

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۲۵۹۶

دست کم 740 کشته و زخمي در سريلانکا

خبرگزاري آريا- در انفجار کليسا‌ها و هتل‌ها در کلمبو پايتخت سريلانکا و دو شهر ديگر اين جزيره گردشگري جنوب آسيا بيش از 290 نفر کشته و حدود 450 نفر زخمي شده اند.
به گزارش خبرگزاري آريا، بر اثر موج حملاتي که روز يکشنبه سريلانکا را هدف قرار داد، تاکنون 290 نفر کشته و 450 نفر زخمي شده اند. اين آمار تلفات همچنان رو به افزايش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دنبال وقوع هشت انفجار در سريلانکا پليس اين کشور از افزايش شمار تلفات انفجارها و حملات در اين کشور به دويست و نود کشته و پانصد زخمي خبر داد. وزير دفاع سريلانکا از بازداشت چند مظنون به دنبال حملات در اين کشور خبر داد. در همين حال اسقف اعظم کلمبو مجازات بي رحمانه عاملان حملات اين کشور را خواستار شد.

خنثي سازي يک بمب در نزديکي فرودگاه پايتخت
پليس سريلانکا، از خنثي شدن يک بمب دست ساز در نزديکي فرودگاه کلمبو پايتخت اين کشور خبر داد.
 
دستگيري 13 نفر در رابطه با حملات
پليس سريلانکا از دستگيري 13 نفر در رابطه با حملات روز يکشنبه در اين کشور خبر داد.
 
تدابير شديد امنيتي
در پي موج حملاتي که روز يکشنبه سريلانکا را هدف قرار داد، وزارت دفاع اين کشور از برقراري مقررات منع آمد و شد به مدت 12 ساعت از ساعت 18 به وقت محلي ( 12 و نيم به وقت گرينويچ ) خبر داد.
اين منبع اعلام کرد اين حکومت نظامي تا ساعت شش بامداد ( به وقت محلي ) روز دوشنبه برقرار خواهد بود. براساس آمار اوليه، در پي چند انفجار که هتلها و کليساها در آن هدف قرار گرفتند، دست کم 190 نفر کشته و 360 نفر زخمي شدند.
رسانه هاي محلي سريلانکا از دستگيري دو فرد که به نظر مي رسد در حملات سريلانکا دست داشتند، خبر دادند.
مليت هايي از آمريکا، انگليس و هلند در ميان کشته شدگان ديده مي شود. اين انفجارها هم زمان با عيد پاک مسيحيان روي داد.
سريلانکا کشوري 21 ميليون نفري است که بيشتر جمعيت آن را بودايي ها تشکيل مي دهند. شمار مسيحيان کاتوليک اين کشور حدود يک ميليون و دويست هزار نفر است.
 
پليس سريلانکا از وقوع هشتمين انفجار در اين کشور خبر داد
پليس سريلانکا روز يکشنبه اعلام کرد در انفجاري جديد در يک هتل در کلمبو پايتخت اين کشور دست‌کم دو نفر کشته شدند. اين انفجار در مکاني نامشخص در اوروگوداواتا Orugodawatta در حومه شمالي کلمبو روي داد.
پليس سريلانکا اعلام کرد در هشتمين انفجار، يک عامل انتحاري سه مامور پليس را کشت.
دولت سريلانکا در پي وقوع چند انفجار در پايتخت اين کشور، حکومت نظامي اعلام کرد.
پيشتر اعلام شده بود در شش انفجاري که روز يکشنبه در کليساها و هتل ها در سريلانکا روي داد، دست‌کم 162 نفر کشته و 360 نفر زخمي شدند. منابع پليس و بيمارستاني در سريلانکا اعلام کرده بودند شش انفجار روز يکشنبه در سه هتل و سه کليساي اين کشور که مراسم عيد پاک در آنها در حال برگزاري بود، روي داد. پليس اعلام کرده بود در مجموع شش انفجار در سه هتل مجلل و يک کليساي کلمبو و دو کليساي ديگر نزديک پايتخت روي داده است.
پليس سريلانکا از دستگيري 13 نفر در رابطه با حملات روز يکشنبه در اين کشور خبر داد.
پليس سريلانکا همچنين از خنثي شدن يک بمب دست ساز در نزديکي فرودگاه کلمبو پايتخت اين کشور خبر داد.
 
دستکم دو عامل انتحاري در انفجارهاي سريلانکا دست داشته اند
مسئولان پليس و شاهدان انفجارهاي تروريستي سريلانکا اعلام کردند دست کم دو عامل انتحاري در اين حملات دست داشته اند.
مقامات دولت سريلانکا هنوز درباره شيوه اجراي اين حملات اظهار نظر نکرده اند. بعد از ظهر روز يکشنبه يک عامل انتحاري با منفجر کردن خود در ساختماني در منطقه اوروگوداواتا واقع در حومه شمالي کلمبو سه مامور پليس را کشت.
يک مسئول پليس سريلانکا به خبرنگار خبرگزاري فرانسه مستقر در کلمبود اعلام کرد ماموران پليس براي انجام يک عمليات تجسس وارد اين ساختمان شده بودند اما عامل انتحاري خودش را منفجر کرد و آنها را کشت. اين منبع افزود شدت انفجار به حدي بود که سقف خانه به روي ماموران پليس سريلانکا فروريخت. اين هشتمين انفجاري بود که در اين جزيره جنوبي آسيا روي داد.
چند کليسا و هتل مجلل نيز در کلمبو و دو شهر ديگر سريلانکا همزمان با برگزاري مراسم عيد پاک هدف حملات تروريستي قرار گرفتند. شاهدان سريلانکايي نيز از دست داشتن دست کم دو عامل انتحاري در رشته انفجارهاي امروز در کشورشان خبر دادند.
در هتل مجلل سينامون گراند کلمبو نيز يک عامل انتحاري بمبي را که با خود داشت در ميان مشتريان هتل که در رستوران صف کشيده بودند، منفجر کرد.
يکي از کارکنان هتل گفت: عامل انتحاري خود را به انتهاي صف رساند و خودش را منفجر کرد.
برخي مسئولان هتل نيز گفتند عامل حمله انتحاري يک تبعه سريلانکا بود که از روز شنبه در همين هتل اتاق گرفته بود.
اين انفجار حدود ساعت هشت و نيم صبح به وقت محلي (سه به وقت گرينويچ) روي داد. تقريبا همزمان با اين انفجار دو انفجار ديگر نيز در هتلهاي مجلل کينگسبري و شانگريلا که در همان نزديکي قرار دارند، روي داد.
 
سريلانکا دسترسي به شبکه هاي اجتماعي را مسدود کرد
دولت سريلانکا روز يکشنبه به منظور جلوگيري از انتشار " اخبار نادرست و اشتباه " مرتبط با موج حملاتي که سريلانکا را هدف قرار داد، دسترسي به شبکه هاي اجتماعي را به طور موقت مسدود کرد.
رياست جمهوري سريلانکا در بيانيه اي اعلام کرد " دولت تصميم گرفته است دسترسي به همه شبکه هاي اجتماعي را مسدود کند تا از انتشار اخبار نادرست و غلط جلوگيري شود. اين اقدام تنها تدبيري موقت است ".
 
نخست وزير سريلانکا از مردم خواست متحد بمانند
نخست وزير سريلانکا در پي انفجارها در کليساها و هتل ها در اين کشور, نشست اضطراري شوراي امنيت را خواستار شد.
رانيل ويکرمسينگه با محکوم کردن حملات در اين کشور ، از همه مردم سريلانکا خواست اتحاد خود را حفظ کنند.
ويکرمسينگه افزود: دولت هرگونه اقدام لازم را براي کنترل اوضاع انجام خواهد داد.
وي تصريح کرد :«من اين حملات وحشيانه را عليه مردم مان به شدت محکوم مي کنم. من از همه مردم مي خواهم در اين شرايط دردناک محکم باشند و وحدت خودشان را حفظ کنند. من همچنين از مردم مي خواهم از نشر هرگونه اطلاعات و گزارش غير موثق و تاييد نشده درمورد شرايط بوجود آمده خودداري کنند.»
رانيل ويکرمسينگ همچنين در حساب رسمي توييتر خود حملات بزدلانه به کليساها و هتل هاي اين کشور را محکوم کرد و نوشت: من حملات بزدلانه امروز به مردم را قاطعانه محکوم مي کنم و از همه مردم سريلانکا مي خواهم در اين لحظات غمناک متحد و قوي در کنار هم بمانند. دولت تدابيري فوري را براي به کنترل درآوردن اوضاع اتخاذ کرده است.
 
يکي از قربانيان حملات سريلانکا يک تبعه پرتغال است
خبرگزاري رسمي پرتغال به نقل از منابع ديپلماتيک اين کشور گزارش داد ­در ميان قربانيان رشته انفجارهايي که يکشنبه شب در سه کليسا و سه هتل مجلل سريلانکا روي داد، يک تبعه پرتغال نيز ديده مي شود.
پريني پين کنسول پرتغال در کلمبو پايتخت سريلانکا اعلام کرد يک جوان پرتغالي سي ساله که به همراه همسر خود در هتلي در کلمبو حضور داشت، در انفجار يکشنبه شب کشته شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از ليسبون، وي افزود ديگر اتباع پرتغالي که در سريلانکا به سر مي برند صحيح و سالم هستند.
 
شش تبعه انگليسي در ميان کشته شدگان
شش انگليسي در حملات سريلانکا کشته شدند. منابع محلي بدون اشاره به هويت اين افراد از احتمال افزايش تلفات اتباع انگليسي در حملات زنجيره اي سريلانکا نيز خبر دادند.
­وزارت امور خارجه انگليس اعلام کرد تعدادي از اتباع اين کشور در ميان کشته هاي حملات تروريستي روز يکشنبه سريلانکا به چشم مي خورند.
يک سخنگوي وزارت امور خارجه انگليس در نامه اي الکترونيکي به خبرگزاري فرانسه اعلام کرد: ما مي توانيم تاييد کنيم که اتباع انگليس در ميان کساني که در حملات هولناک در سريلانکا کشته شده اند، به چشم مي خورند.
يک منبع دولتي هم اعلام کرد دستکم پنج انگليسي در اين حملات کشته شده اند.
 
بازداشت هشت نفر در سريلانکا  
نخست وزير سريلانکا از بازداشت هشت نفر در رابطه با حملات تروريستي در نقاط مختلف اين کشور خبر داد.
 
واکنش ها به انفجارها در کليساها و هتل ها در کلمبو و دو شهر ديگر اين جزيره گردشگري جنوب آسيا
 
بيانيه حزب الله در محکوميت انفجارهاي تروريستي سريلانکا
حزب الله لبنان ضمن محکوم کردن حملات تروريستي سريلانکا، از همه مومنان جهان خواست در مقابله با تروريسم، متحد باشند.
به گزارش پايگاه خبري العهد لبنان، حزب الله لبنان با انتشار بيانيه اي، وقوع انفجاري هاي تروريستي را در تعدادي از کليساها و هتل هاي سريلانکا که به کشته شدن صدها بي گناه منجر شد، محکوم کرد.
اين بيانيه تعرض به افراد مومن و عبادتگاه ها را در روز عيد پاک به شدت محکوم کرد.
حزب الله بار ديگر با تاکيد بر اين که تروريسم دين ندارد، از همه مومنان جهان خواست به رغم اختلافات ديني و مذهبي، در رويارويي با اين آفت خطرناک از جانب افراد يا گروه ها، متحد باشند.
در اين بيانيه همچنين آمده است: حزب الله در روز ميلاد امام مهدي (عج) اميدوار است خداوند با ظهور قريب الوقوع ايشان، بر مظلومان منت بگذارد؛ تا همه بشريت در امنيت و صلح به سر برند.
 
وزير امور خارجه کشورمان با مردم و دولت سريلانکا ابراز همدردي کرد
وزير امور خارجه کشورمان در پيامي در فضاي مجازي ضمن محکوم کردن حملات تروريستي در سريلانکا، با مردم و دولت اين کشور ابراز همدردي کرد.
آقاي ظريف نوشته است: «تروريسم يک تهديد جهاني است که هيچ مذهبي نمي‌شناسد. بايد آن را محکوم کرد و در جهان با آن مقابله شود».
ظريف در صفحه تويئتر خود نوشت: از حملات تروريستي به نيايش کنندگان در عيد پاک بسيار اندوهگين شدم. به مردم و دولت دوست سريلانکا تسليت مي گويم و براي قربانيان و خانواده هاي آنها دعا مي کنم. تروريسم تهديدي جهاني است که متعلق به هيچ مذهبي نيست و بايد در سطح جهاني محکوم و با آن مقابله شود.
 
پاپ با قربانيان خشونت هاي بيرحمانه در سريلانکا ابراز همدردي کرد
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واتيکان، پاپ فرانسيس رهبر کاتوليک هاي جهان روز يکشنبه با " همه قربانيان خشونت هاي بي رحمانه در سريلانکا ابراز همدردي کرد ".
 
موسسه اسلامي الازهر مصر حملات تروريستي سريلانکا را به شدت محکوم کرد
موسسه بزرگ اسلامي الازهر مصر مستقر در قاهره انفجارهاي خونين در سريلانکا را تروريستي دانست و آنها را به شدت محکوم کرد.
شيخ احمد الطيب امام جماعت مسجد الازهر در صفحه توئيتر اين موسسه نوشت: من نمي توانم تصور کنم که يک انسان بتواند همنوعان آرام و صلح طلب خود را آن هم در روز عيد هدف قرار دهد. غريزه اين تروريستها با معيارها و فرامين همه مذاهب ناسازگار است.
 
پوتين حملات در سريلانکا را محکوم کرد
ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه حملات به کليساها و هتل ها در سريلانکا را محکوم کرد و آن را " بي رحمانه " خواند.
به گزارش اسوشيتدپرس از کلمبو, رئيس جمهور روسيه در پيام تسليت به همتاي سريلانکايي خود گفت مسکو " شريکي قابل اعتماد براي سريلانکا در مبارزه عليه تروريسم بين المللي " باقي مي ماند.
وي افزود روس ها در غم خانواده هايي که عزيزان خود را از دست داده اند شريکند و بهبود سريع زخمي ها را آرزمندند.
پوتين گفت عاملان و مغزهاي متفکر چنين جنايت بي رحمانه اي با مجازاتي که شايسته آن هستند, مواجه خواهند شد.
 
رئيس جمهور ترکيه حملات در سريلانکا را محکوم کرد
رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه روز يکشنبه حملات در سريلانکا را محکوم کرد و آن را " حمله اي به کل بشريت " خواند.
به گزارش اسوشيتدپرس از کلمبو, اردوغان در اظهاراتي که در توييتر منتشر شد, به خانواده هاي قربانيان و مردم سريلانکا تسليت گفت.
به گفته يک مقام امنيتي, در حملات تقريبا همزمان به سه هتل مجلل و سه کليسا در سريلانکا که روز يکشنبه روي داد, دست کم 138 نفر کشته شده اند.
­مولود چاووش اوغلو وزير امور خارجه ترکيه نيز گفت :" فارغ از انگيزه, اين حملات در سريلانکا مشابه حمله کرايست چرچ بود: بزدلانه, وحشيانه و بي رحمانه ".
دو شهروند ترکيه در بين قربانيان حملات سريلانکا قرار دارند.
 
معاون اردوغان حملات تروريستي در سريلانکا را محکوم کرد
معاون رئيس جمهوري ترکيه حملات تروريستي به چند کليسا و هتل در سريلانکا را به شدت محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاري آناتولي از آنکارا، فواد اوکتاي معاون رئيس جمهوري ترکيه عمليات تروريستي که صبح امروز چند کليسا و هتل را در سريلانکا هدف قرار داد، محکوم کرد.
معاون رئيس جمهوري ترکيه در حساب کاربري خود در شبکه اجتماعي توييتر اين حملات تروريستي را محکوم کرد.
وي اعلام کرد تروريسم نه مذهب نه زبان مي شناسد. من دست هاي آغشته به خون بي گناهان را در هر جايي از جهان محکوم مي کنم. من همچنين حمله تروريستي سريلانکا را محکوم مي کنم.
 
ترزا مي انفجارهاي سريلانکا را محکوم کرد
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن، ترزا مي نخست وزير انگليس يکشنبه رشته انفجارهاي مرگبار در کليساها و هتل هاي سريلانکا را «اقدامات خشونت آميز واقعا هولناک» توصيف و آنها را محکوم کرد.
ترزا مي در توييتر ضمن اعلام تسليت به همه کساني که تحت تأثير اين انفجارها قرار گرفتند، نوشت: «ما بايد با يکديگر متحد باشيم و طوري عمل کنيم که کسي هرگز مجبور نباشد با ترس ايمانش را به جا آورد.»
 
انتقاد کميسيون اروپا از انفجارهاي سريلانکا
ژان کلود يونکر رئيس کميسيون اروپا روز يکشنبه در توييتر «نفرت» خود را از انفجارهاي سريلانکا ابراز کرد.
 
مکرون حملات سريلانکا را محکوم کرد
امانوئل مکرون رئيس جمهور فرانسه روز يکشنبه در توئيتي " حملات نفرت انگيز " را در سريلانکا محکوم کرد.
 
مغرب انفجارهاي سريلانکا را محکوم کرد
محمد ششم پادشاه مغرب انفجارهاي تروريستي روز يکشنبه در شهرهاي مختلف سريلانکا را که بيش از 200 کشته و صدها زخمي بر جا گذاشت ، محکوم کرد.
محمد ششم با ارسال پيام تسليت براي مايتريپالا سيريسنا رئيس جمهورسريلانکا "اين اقدام تروريستي مرگبار را که همه اديان اسلامي آنرا مردود مي دانند و مغاير با ارزشهاي انساني است، محکوم کرد. محمد ششم همچنين با دولت و مردم سريلانکا ابراز همدردي کرد.
 
واکنش توئيتري سران کشورهاي آمريکاي لاتين
خوان ايوو مورالس آيما Juan Evo Morales Ayma رييس جمهور بوليوي در پيامي توئيتري نوشت: ما تمامي اقدامات خشونت بار و افراط گرايانه ضد هر فرهنگ ,قوميت يا گروه مذهبي را محکوم مي کنيم.ما مراتب تسليت و همدردي خود را به مردم سريلانکا به خاطر اين حملات ابراز مي داريم.
ژاير بولسونارو Jair Bolsonaro رئيس جمهور برزيل هم در پيامي توئيتري نوشت: حتي در اين روز مقدس هم افراط گرايي سبب مرگ و آسيب شد. من از طرف مردم برزيل حملات امروز سريلانکا و از جمله حمله به کليساها در اين روز مقدس را که صدها کشته و زخمي برجاگذاشت محکوم مي کنم. من براي قربانيان اين حملات دعا مي کنم و آروزي بهبود مجروحان را دارم.
مائوريسيو ماکري Mauricio Macri رييس جمهور آرژانتين هم در پيامي در صفحه توئيترش نوشت: اخبار مربوط به حملات وحشتناک سريلانکا مرا شوکه کرد. من از جانب مردم آرژانتين مراتب تسليت و همدردي خود را به خانواده قربانيان اين حملات ابراز مي دارم.
لنين مورنو Lenín Moreno رييس جمهور اکوادور هم در پيامي توئيتري نوشت: اکوادور حملات امروز صبح در سريلانکا را محکوم مي کند.اکوادور حملات ضد کليساها و هتل ها را محکوم مي کند. ما مراتب همبستگي و تسليت خود را با خانواده قربانيان نفرت و افراطي گري ابراز مي کنيم.
ايوان دوکه Iván Duque رييس جمهور کلمبيا هم در پيامي در توئيترش نوشت: حملات سريلانکا که به کشته شدن بيش از دويست نفر منجر شد مايه تاسف است. ما مراتب تسليت و همدردي خود را به مقامات و مردم سريلانکا و خانواده قربانيان اين حملات تروريستي ابراز مي داريم. ما تروريسم در هر شکلي را محکوم مي کنيم.

بيانيه مشترک اروپا و آمريکا در واکنش به حملات سريلانکا
هلگا اشميد دبيرکل سرويس خارجي اتحاديه اروپا و گوردن ساندلند سفير آمريکا در اتحاديه اروپا در بيانيه اي درباره حملات تروريستي سريلانکا اعلام کردند تروريسم جايي در جهان ما ندارد.
پايگاه اينترنتي اتحاديه اروپا گزارش داد در اين بيانيه مشترک آمده است :" آمريکا و اتحاديه اروپا عميق ترين پيام تسليت خود را به خانواده هاي قربانيان اين حمله ابراز مي کنند. همه بايد در اجراي مناسک ديني شان بدون ترس و آزاد باشند. اتحاديه اروپا و آمريکا مشترکا از مردم سريلانکا و همه کساني که علاقه مند به زندگي صلح آميز بر اساس باورهايشان هستند، حمايت مي کند."
 
ابراز تاسف دبيرکل سازمان ملل درباره حملات سريلانکا
دبيرکل سازمان ملل ضمن محکوم کردن حادثه بمب گذاري روز يکشنبه در سريلانکا با مردم اين کشور ابراز همدردي کرد.
به گزارش آسوشيتدپرس از کلمبو، در بيانيه اي که استفان دوجاريک، سخنگوي آنتونيو گوترش صادر کرد، آمده است: حملات تروريستي به چند کليسا و هتل در يک روز مقدس براي مسيحيان سراسر جهان، دبيرکل سازمان ملل را بسيار خشمگين کرد.
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: دبيرکل سازمان ملل ابراز اميدواري کرده است عاملان اين حملات هرچه سريعتر مجازات شوند.
وي گفت: سريلانکا از حمايت و حس همبستگي سازمان ملل در لحظات دشوار برخوردار است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کشته زخمي سريلانکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۲۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه

 

بین الملل تابناک: هفتصد و هفتاد و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

 

حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه

یک منبع اطلاعاتی اوکراین مدعی شد که پهپادهای این کشور به یک کارخانه بزرگ فولاد در منطقه «لیپتسک» روسیه حمله و خساراتی به آن وارد کردند.

رویترز چهارشنبه شب به نقل از یک منبع اطلاعاتی اوکراین نوشت که در این حمله بخشی از «ایستگاه اکسیژن» کارخانه متالورژی «نوولیپتسک» آسیب دیده است که این خسارت تاثیر طولانی‌مدت بر فعالیت این کارخانه خواهد داد.

شرکت NLMK که مالکیت این کارخانه را در اختیار دارد ادعای اوکراین را رد کرد. یک منبع صنعتی در روسیه نیز گفت که این کارخانه طبق معمول به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

پیشتر فرماندار لیپتسک گفته بود که یک پهپاد اوکراینی به یک منطقه صنعتی حمله کرده است اما درباره اینکه آیا این اقدام خسارتی داشته است یا خیر، اطلاعاتی منتشر نکرد.

اوکراین در ماه‌های اخیر حملات پهپادی خود را علیه تاسیسات صنعتی و نفتی روسیه افزایش داده است. کی‌یف انجام حملات پهپادی علیه این تاسیسات را بطور رسمی تایید یا تکذیب نمی‌کند اما هشدار داده است، تاسیساتی که از جنگ علیه اوکراین حمایت می‌کنند، اهداف مشروع نظامی قلمداد می‌شوند.

اما شرکت NLMK گفته که با صنایع دفاعی روسیه همکاری ندارد و محصولات آن صرفا کاربرد غیرنظامی دارد. این شرکت در اکتبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که قادر به تولید فولاد سخت برای مصارف نظامی نیست و برای ارتش این کشور محصولی تولید نمی‌کند.

حمله پهپادی کی‌یف علیه کارخانه فولاد لیپتسک توسط آژانس اطلاعات نظامی اوکراین GUR انجام شد. این آژانس همچنین به ۲ مخزن نفت شرکت روس‌نفت در منطقه «اسمولنسک» روسیه حمله کرد.

این در حالی است که روسیه نیز در هفته‌های اخیر حملات هوایی خود را علیه سیستم انرژی اوکراین افزایش داده است.

لوکاشنکو: اوکراین میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس تاکید کرد که قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند و آن کشور میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است.

 لوکاشنکو چهارشنبه در سخنانی در کنگره خلق بلاروس اظهار کرد: امروزه هر کسی می‌داند که اوکراین یک میدانی برای آزمون است و تحولات آن کشور به نحوی مشخص خواهد کرد که نظم جهانی در آینده چگونه خواهد بود.

وی با بیان اینکه «قدرتهای بزرگ هسته‌ای عملا بطور غیرمستقیم در خاک با هم می‌جنگند» افزود: دولت اوکراین به توافقی با غرب دست یافته است که بر اساس آن جان مردم اوکراین با سلاح مبادله می‌شود.

لوکاشنکو تاکید کرد: این یک مساله دردناک است. اما بگذارید نگاهی فلسفی به تحولات بیندازیم. چه کسی در این دور جدید از تقابل میان شرق و غرب پیروز شده است؟ ما پیروز نشده‌ایم؟ آنها هم پیروز نشده‌اند.

رئیس جمهوری بلاروس با بیان اینکه همه روسای جمهوری سابق اوکراین کشورشان را غارت کردند، گفت: اوکراین کشوری شکوفا با خاکی حاصلخیز و دارای نیمی از عناصر جدول مندلیف است. به ۲ دریا راه دارد و از معادن و غول‌های صنعتی با مردمی خلاق و سختکوش دارد.

لوکاشنکو اظهار کرد که مردم اوکراین باید «آزاد زندگی کنند، شاد باشند و ثروتمند شوند. اما آنها ثروتمند نشدند بلکه فقط شمار معدودی از آنها ثروت کسب کردند. اولیگارش‌ها و افراد قدرتمند همه منابع را از آن خود کردند.

هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان

مقام ارشد وزارت خارجه روسیه در مورد احتمال استقرار تاسیسات هسته‌ای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لهستان هشدار داد و گفت که این تاسیسات در صورت استقرار، هدف نظامی مسکو خواهند بود.

 سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرگزاری تاس بیان کرد که تاسیسات هسته‌ای ناتو اگر به طور دائم در لهستان مستقر شوند، یک هدف نظامی برای مسکو خواهند بود.

این مقام روس هشدار داد که عملیات هسته‌ای مشترک کشورهای عضو ناتو که نزدیک مرز روسیه هستند، به تهدیدهای امنیتی مسکو اضافه می‌شود.

ریابکوف همچنین اضافه کرد که بحث در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان یک "داستان در حال آشکار شدن" است.

وی تاکید کرد که مسکو به دقت مراقب این موضوع است که چگونه دستگاه‌های مختلف اجرایی لهستان در حال بررسی این موضوع در گفتمان داخلی خود هستند.

آندژی دودا رئیس جمهور لهستان پیشتر در گفت وگو با یک روزنامه محلی گفته بود که این کشور آماده استقرار کلاهک‌های هسته‌ای ذیل برنامه «اشتراک گذاری هسته‌ای» ناتو است.

وی اعلام کرد که در مورد این مساله با شرکای آمریکایی خود بیش از یک بار گفت وگو کرده است.

برنامه بازدارندگی هسته‌ای ناتو به نام برنامه «اشتراک هسته‌ای» این امکان را به اعضای این پیمان دفاعی می‌دهد که سلاح هسته‌ای خود را در کشورهای فاقد این سلاح‌ها، مستقر کنند.

ناتو از نوامبر ۲۰۰۹ تاکنون در چارچوب این برنامه، تسلیحات هسته‌ای آمریکا را در بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه مستقر کرده است.

با این حال ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در اظهاراتی، گفت: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر به عنوان بخشی از تلاش‌های بازدارندگی خود ندارد.

 

دیگر خبرها

  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه
  • رئیسی: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود/ رئیس جمهور سریلانکا: ما حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کردیم
  • ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به مقام شهید سلیمانی و شهدای حمله تروریستی کرمان
  • انهدام دو انبار بزرگ نفت روسیه توسط پهپادهای اوکراین
  • پوتین: تروریسم همچنان بزرگترین خطر قرن بیست و یکم است
  • حزب الله شعاع حملات خود را به عمق اسراییل گسترش داد
  • ادامه حملات رژیم صهیونیستی به غزه و کرانه باختری
  • بیشتر قربانیان حملات اخیر اسرائیل زنان و کودکان بودند
  • ۴ کشته و ۲ زخمی بر اثر ریزش ساختمان در چین
  • برخورد ۲ بالگرد نظامی در مالزی با ۱۰ کشته