Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آخرین نیوز»
2024-04-19@23:49:27 GMT

قاب عکس غم انگیز سیل در گلستان + تصاویر

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۲۶۳۰

مهر: سیلابی که در نتیجه بارش‌های سیل آسا، سرریز کردن سدها و طغیان رودخانه‌ها، «آق قلا» را در برگرفته بود به خارج از شهر هدایت شد… نمناکی دیوارها در حال گذار است. بچه‌ها کتاب‌هایشان را درآوردند. پدر و مادرها دوباره به محل کار خود بازگشتند. مغازه‌ها باز شد، شهر به تکاپو افتاده و در حال سروسامان است اما وعده‌ها همچنان به جای خود مانده و پابرجاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم سیل زده گلستان درد و دل‌های زیادی دارند. آنها گوش شنوایی برای آلامشان می‌خواهند، آنها از داشتن بستری گرم برای استراحت محروم هستند، … و می‌توان در یک جمله خلاصه کرد که «غمی به پهنای صحرای ترکمن، گلستان را در برگرفته است».

آستانه تحمل و صبوری مردم این سامان بالاست اما این امر نباید سبب غفلت مسئولان و فراموشی قول و قرارها و وعده‌ها شود. اینها همان مردمانی هستند که در رخدادهای مختلف همپای مسئولان برای حفظ ارزش‌های نظام جنگیدند و پای در میدان عمل گذاشتند.

راهی آق قلا شدیم

عصر یک روز تعطیل، راهی آق قلا شدیم تا روند خدمات رسانی را از زبان خود مردم منعکس کنیم. پای درد و دل‌هایشان نشستیم… حرف برای گفتن زیاد بود: «نیروهای مردمی خوب کمک می کنند»، «از اسکان موقت ما را بیرون کردند»، «به کوچه ما کمتر رسیدگی می شود»، «چادر به ما نرسید»، «بوی بد رطوبت کودکم را راهی بیمارستان کرد»، «یک ماه است، آواره ایم»، «سرپناهی نداریم» و جملاتی از این دست در مناطق سیل زده گلستان زیاد به گوش می‌رسد.

بینشان که باشی برای اینکه شرحِ غم بی نهایتشان را منعکس کنی مُصر هستند که هم صحبتشان شوی، از منزلشان بازدید کنی و صدایشان را به گوش مسئولان برسانی.

هرچند که در اکثر مناطق شهر زندگی عادی جریان دارد اما در محلاتی مانند کل آباد، حکیم آباد و عیدگاه که زمان سیل در اوج بحران بودند، همچنان بحران‌های دیگری حکفرماست.

محله عیدگاه

محله عیدگاه. کوچه میرزاعلی ۱۰… نگاه کودکان این محله به دور از هر انتظاری است… با لبخند نگاهت می‌کنند. آنها آرامش را، زندگی قبل از سیل را می‌خواهند.

در ابتدای کوچه مرد میانسالی مشغول شستشوی حیاط خود است. وی خود را راننده تریلی معرفی می‌کند و به ما می‌گوید: حدود ۲۰ روز آب در منازل مردم بود و چند روزی می‌شود که فروکش کرده است.

وی افزود: برخی از خانه‌هایی که آب گرفته قابل استفاده نیست و دولت باید فکر عاجلی در مورد آنها کند. تا زمانی هم که این خانه‌ها آماده شد باید چادر یا محل اسکان موقتی برای مردم در نظر گرفته شود.

تعداد خسارت دیدگان بالاست و مسئولان تلاش خود را می‌کنند اما جوابگو نیست و زمانبر استوی با بیان اینکه همه مردم به نحوی خسارت دیدند، گفت: تعداد خسارت دیدگان بالاست و مسئولان تلاش خود را می‌کنند اما جوابگو نیست و زمانبر است.

این شهروند آق قلایی به بوی رطوبت و نم طبقه همکف منزل خود اشاره و اظهار کرد: خانه بنده تا چند وقت قابل سکونت نیست و حتماً باید تعمیر شود.

اگر کمک‌های مسئولان نبود شهر همچنان در آب بود

وی گفت: زمانی که این محل درگیر آب بود از لحاظ غذایی و امدادرسانی کمک‌های خوبی شد و اگر دولت و نیروهای نظامی، انتظامی و نیروهای مردمی و امدادی نبودند همچنان شهر در آب بود.

وی در خصوص انتظار مردم از مسئولان تصریح کرد: دولت باید به کسانی که واقعاً توانایی نداشته و در سیلاب همه اموالش را از دست داده اند کمک کند تا روی پای خود بایستند.

وی با اشاره به خسارت به لوازم یدکی خودرو و به زیر آب رفتن وسایل زندگی گفت: نمی‌توان انتظار داشت با سیلِ جمعیت خسارت دیده همه مسئولان به تک تک خانه‌ها سرکشی کنند.

اکثر منازل این کوچه بیش از یک متر در آب فرو رفته بود و بعد از فروکش کردن آب همچنان قابل سکونت نیست. هر کس به شیوه‌ای یکی از اتاق‌های منزل خود را آماده کرده، زیلویی گسترانیده و با حرارت بخاری سعی در خشک کردن نم دیوارها دارند.. زندگی در شرایط سخت خود جریان دارد، بوی نم و رطوبت از همه جا به مشام می رسد… نمی‌توان انتظار داشت که اهالی منطقه به طور طولانی مدت در این خانه‌ها زندگی کنند… زندگی درازمدت در این اتاق‌ها علاوه بر مشکلات جسمی، مشکلات روحی را هم به دنبال خواهد داشت.

کمبود چادر

اهالی کوچه میرزاعلی ۱۱ در کوچه ایستاده اند، ما را که می‌بینند به سمتان می آیند … یکی از آنها می‌گوید: ما را به زور از مراکز اسکان موقت بیرون کردند و خانه ما را هم تخریبی اعلام کرده اند اما هنوز چادر به ما نداده اند.

قربانگلدی لعالی که زمانی عضو شورای اسلام شهر آق قلا هم بود، می‌افزاید: پتو، فرش و موکت نداریم. نمی‌دانیم شب‌ها چگونه بخوابیم.

طبق گفته وی و ساکنان دیگر کوچه، توزیع غذا در آنجا صورت نمی‌گیرد و سرکشی بهداشتی هم اتفاق نیفتاده است.

وی که به همراه خانواده در سالن امام خمینی (ره) اسکان اضطراری داشت، ادامه می‌دهد: به ما چادر نرسیده و نیازمند حمایت بیشتر مسئولان هستیم.

یکی دیگر از اهالی بیان می‌کند: قالی و موکت و یخچال بنده در سیل ماند و غیرقابل استفاده شده است.

در بلاتکلیفی هستیم

وی که خانم جوانی است، ادامه می‌دهد: به منزلمان هم که ورثه‌ای بوده، آسیب جدی رسیده است. ما در بلاتکلیفی هستیم و مشخص نیست که کی به وضعیت ما رسیدگی می‌شود.

مشاهدات خبرنگار مهر نشان می‌دهد که اوضاع در سایر کوچه‌ها و محلات هم به همین شکل است. شهری که نامش هنگام سیل، تیتر یک رسانه‌ها شد اکنون اوضاع خوبی ندارد.

خانه‌های یک طبقه و ویلایی و وسایل موجود در آنها به شدت آسیب رسیده و قابل سکونت نیست.

ناگفته نماند که نیروهای مردمی در حال تمیز کردن گل و لای و لجن کوچه‌ها و خیابان‌ها هستند، اما خبری از مسئولان و سایر هنرمندانی که زمانی بر روی قایق و تراکتور نشستند و عکس گرفتند، نیست.

ارزیابی استحکام ساختمان‌ها در حال انجام است

در خصوص شیوه ارزیابی منازل خسارت دیده با مدیرکل بنیاد مسکن گلستان گفتگو کردیم، محمدتقی زمانی نژاد بهخبرنگار مهر گفت: بیش از ۱۰۰ تیم ارزیاب در سطح استان منازل مسکونی را مورد بررسی قرار دادند و تاکنون ۱۷ هزار و ۸۰۰ واحد شناسایی شده که هفت هزار و ۳۰۰ مورد آن احداثی و ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد تعمیراتی است.

وی ضمن اشاره به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و کمک‌های بلاعوض به واحدهای احداثی و تعمیری، گفت: کلنگ بازسازی واحدهای احداثی در برخی از شهرستان زده شده و برای واحدهای تعمیراتی هم پرونده تشکیل و ثبت سامانه شده‌اند.

زمانی نژاد با بیان اینکه ضمانت در این واحدها زنجیره‌ای است، از رایگان بودن پروانه و نظارت و نقشه‌های ساختمانی خبرداد.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان همچنین گفت که بنا داریم تا برخی از اقلام درشت ساختمانی مانند میله گرد را بسته به نیاز متقاضیان تهیه و در نزدیکی این شهرها دپو کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

زمانی نژاد افزود: ارزیابی استحکام منازل مسکونی متأثر از سیل توسط کارشناسانی از راه و شهرسازی، نظام مهندسی، دفتر فنی استانداری، شهرداری و بنیاد مسکن صورت گرفت.

گِله مردم این دیار به حق است زیرا ماندگاری آب آسیب جدی به خانه‌ها و وسایل زندگی آنها رسانده و یک شبه زحمات چندساله شأن نابود شده است لذا باید فاز دوم خدمت رسانی با سرعت بیشتری ادامه یابد.

منبع: آخرین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۲۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) وزیران اسرائیل، لات‌های کوچه خلوت هستند

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • (ویدئو) وزیران اسرائیل، لات‌های کوچه خلوت هستند
  • حمایت مردم گلستان از عملیات «وعده صادق» + فیلم
  • حمایت مردم گلستان از عملیات «وعده صادق»
  • راهپیمائی مردم گرگان در حمایت از غزه + فیلم
  • راهپیمائی مردم گرگان در حمایت از غزه
  • حمایت از مردم غزه و فلسطین؛ امروز در گرگان
  • گازکشی نشدن برخی از محله‌های روستای بهارستان و دردسرساز شدن آن برای اهالی
  • راهپیمایی گلستانی‌ها در حمایت از مردم غزه و فلسطین
  • اختصاص شعب ویژه قضایی برای رسیدگی تخصصی به پرونده های میراث فرهنگی گلستان
  • اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی تخصصی به پرونده‌های حوزه میراث فرهنگی در گلستان