Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@15:29:39 GMT

حفاظت از گونه‌های زیستی، نه دوباره به زباله و پلاستیک

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۲۸۴۳

حفاظت از گونه‌های زیستی، نه دوباره به زباله و پلاستیک

تهران- ایرنا- اهمیت حفاظت از گونه‌های زیستی گیاهی و جانوری، به عنوان رویکرد اصلی روز جهانی زمین در سال 2019 مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، با توجه به اهمیت حفاظت از گونه‌های زیستی در سال ١٩٧٠ روز ٢٢ آوریل روز جهانی زمین نام‌گذاری شد و این روز از سال ١٣٧٨ وارد تقویم ایران شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همه ساله شعاری برای این روز درنظر گرفته می‌شود که شعار جهانی امسال «حفاظت از گونه‌های زیستی» و در ایران نیز «حفاظت از گونه‌های زیستی، نه دوباره به زباله و پلاستیک» تعیین شده است.
معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی زمین در نشست خبری گفت: ایران به علت موقعیت خاص جغرافیایی از تنوع زیستی گیاهی و جانوری زیادی برخوردار است.
حمید ظهرابی افزود: شعار امسال روز جهانی زمین، حفاظت از گونه‌های زیستی است و این پیام را به ما می‌دهد که گونه‌های زیستی بخش عمده‌ای از روند طبیعی زمین و کارکردهای اکوسیستمی را بر عهده دارند.
وی با بیان اینکه این اکوسیستم‌ها نقش مهمی در تداوم و پایداری حیات بر روی زمین ایفا می‌کنند، گفت: وقتی به کره زمین نگاه می‌کنیم می‌بینیم که گونه‌های گیاهی و جانوری هر کدام وظیفه‌ای دارند که هنوز قادر به درک تمام آن نیستیم، هر چه علم جلوتر می‌رود متوجه می‌شویم که بودنِ گونه‌های زیستی تضمین‌کننده حیات است.
ظهرابی افزود: در ایران حدود هزار و ١٧٠ گونه مهره‌دار شناسایی شده که گفته می‌شود آمارهای واقعی، بسیار بیشتر از این میزان است و احتمال داده می‌شود حدود هشت هزار گونه مهره‌دار و ٢٠ هزار بی‌مهره در کشور وجود داشته باشد.
معاون سازمان محیط زیست گفت: همچنین حدود 594 گونه پرنده، ١٩٧ گونه پستاندار،٢4١ گونه خزنده و ٢٢ گونه دو زیست در کشور وجود دارد.
وی تأکید کرد: حفاظت از این تنوع زیاد بسیار دشوار است و نیاز به مشارکت و روزآمد کردن دانش، قوانین و مقررات حفاظت دارد ازاین‌رو سال گذشته پیگیری کردیم تا قانون و آیین‌نامه شکار و صید اصلاح و گونه‌های بی‌مهره نیز در آن گنجانده شود تا حفاظت با دقت بیشتری صورت گیرد و امسال نیز پیگیری خواهیم کرد.
علمی ٩٠١4** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محيط زيست زباله و پلاستيك روز جهاني زمين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۲۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد حدود ۳۰۰ سواری پیکان فرسوده در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، سیده مریم محمدی در مراسمی به مناسبت زمین پاک با تاکید بر ضرورت نوسازی، بهسازی و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی، افزود: نصب دوربین‌های پلاک خوان به سامانه سیمفا با تدبیر شهرداری انجام شد که این اقدام زمینه جریمه خودرو‌های بدون معاینه فنی و آلاینده و کاهش آلودگی هوا را فراهم می‌کند.

او تأکید کرد: انتخاب همدان در مجمع شهرداران آسیا به عنوان پایتخت گردشگری آسیا کار شهرداران را دشوار کرد چرا که با توجه به تبدیل شدن همدان به مقصد گردشگری، مسافران و گردشگران انتظار دارند پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، آراسته و پیراسته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان تصریح کرد: در ثبت جهانی هگمتانه محیط زیست اعلام کرد که چنانچه قدمت و مدنیت شهر همدان سه هزار و ۵۰۰ سال است، اما قدمت طبیعت همدان بیش از هفت هزار سال و زیبنده محافظت است.

محمدی گفت: شعار امسال هفته زمین پاک «سیاره زمین در مقابل پلاستیک، مشارکت مردم ایران در برابر معضل پلاستیک، نجات زمین» نامگذاری شده است چرا که زنگ خطر معضل پلاستیک به عنوان معضل جهانی، در سازمان ملل به صدا درآمده است.

دیگر خبرها

  • تردد حدود ۳۰۰ سواری پیکان فرسوده در همدان
  • تردد حدود ۳۰۰ سواری پیکان فرسوده در همدان 
  • پاکسازی اراضی شهرک صنعتی قرچک همزمان با هفته زمین پاک
  • پاکسازی حاشیه سد مهاباد به مناسبت روز جهانی زمین پاک
  • شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند
  • زباله‌های پلاستیکی نفس ایلام را بند آورده اند
  • روزانه ۲۳ تن زباله های پلاستیکی در ایلام تولید می شود
  • برگزاری مراسم روز زمین پاک در ارومیه همزمان با روز جهانی زمین پاک
  • عوامل محیط زیستی، دلیل ۲۵ درصد مرگ و میر‌ها
  • ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در گیلان