Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز- ایرنا- نشست علمی یادروز سعدی دوشنبه دوم اردیبهشت‌ماه در تالار مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس آغاز شد که این برنامه در سه نشست بر پایه افکار این شاعر و بررسی آثار وی ادامه می‌یابد.

به گزارش ایرنا، نشست نخست با سخنرانی کوروش کمالی سروستانی، رئیس مرکز سعدی‌شناسی در زمینه سعدی و نظریه اخلاق سیاست آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ادامه استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، جعفر موید شیرازی در زمینه شیراز سعدی سخنرانی می‌کند. مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سازندگی و استاندار اسبق فارس محمد ابراهیم انصاری لاری دیگر سخنران این مراسم است که سخنرانی خود را درباره نگاه سعدی به انسان ارائه خواهد کرد.
عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نصرالله پورجوادی به سماع عارفانه در شعر سعدی می‌پردازد و پایان ‌بخش نشست نخست نیز شعرخوانی شاعر شیرازی، منصور اوجی خواهد بود.
در نشست دوم استاد زبان و ادب فارسی در دانشگاه تربیت مدرس تهران و پژوهشگر فرهنگ عامه حسن ذوالفقاری به جریان هفتصد ساله سعدی خوانی در مکتب‌ها و مدارس ایران و کشور‌های فارسی زبان می‌پردازد، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، محمدحسین کرمی مبحث پیری و جوانی از دیدگاه سعدی را می‌گشاید و همسر قیصر امین پور، زیبا اشراقی سخنرانی با عنوان این صورت انگشت‌ نما را ارائه خواهد کرد.
در نشست سوم که با عنوان برخوان سعدی برگزار خواهد شد، پژوهشگر ادبیان فارسی، محمدرضا خالصی به تاثیر تفکر عاشقانه ابوالحسن دیلمی بر سعدی شیرازی می‌پردازد.
نویسنده و شاعر شیرازی، منصور پایمرد در سخنرانی با عنوان از سجاده طامات سعدی تا دلق بسطامی حافظ به مقایسه این دو اعجوبه ادب فارسی می‌پردازد و پژوهشگر فلسفه امین‌رضا نوشین درخصوص زیبایی شناسی سعدی مقاله‌ای با عنوان زیباشناسی سعدی یا طور دیگر، زیباشناسی در فرهنگ ایرانی اسلامی را ارائه خواهد کرد.
با پایان یافتن نشست های علمی یادروز سعدی پرونده این برنامه در سال جاری بسته خواهد شد.
یکم اردیبهشت به دلیل آغاز نگارش گلستان سعدی به نام این شاعر قرن هفتم هجری قمری در تقویم ملی ثبت شده است.
7375 /1876

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي نشست علمي يادروز سعدي مركز سعدي شناسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۳۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین نشست حلقه «بچه‌های ایران آینده» در فرهنگسرای نهج‌البلاغه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در این نشست که اختصاص به بازنویسی حکایات گلستان سعدی دارد از نوجوانان درخواست می‌شود تا داستانی از گلستان سعدی را با استفاده از قوه تخیل خود بازنویسی کنند.

همچنین در این برنامه، مفاخر شعر و ادب پارسی معرفی شده و به مناسبت بزرگداشت روز سعدی بحث و گفتگوی آزاد با موضوع داستان نویسی خلاق برگزار می‌شود.

اولین نشست حلقه «بچه‌های ایران آینده» روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت از ساعت ۱۰:۳۰ در کتابخانه فرهنگسرای نهج‌البلاغه برای عموم نوجوانان برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • تجلیل از برگزیدگان المپیاد زبان فارسی دانش آموزان لبنانی
  • اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» برگزار می‌شود
  • آمادگی مرکز هوش مصنوعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برای پردازش داده‌های گستردۀ علمی
  • نشست «ارمغان سعدی» برگزار شد
  • برگزاری نشست «گر تو سعدی شوی» در فرهنگسرای نهج‌البلاغه
  • اولین نشست حلقه «بچه‌های ایران آینده» در فرهنگسرای نهج‌البلاغه
  • آیین اختتامیه هفته بزرگداشت سعدی شیرازی برگزار شد
  • چرا زبان شکسپیر محو شد، اما سعدی نه؟ | زنجیره‌های پیوستگی زبان فارسی!