Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@06:03:18 GMT

آشنایی با امامزاده سیدبهلول خوی

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۳۱۲۹

آشنایی با امامزاده سیدبهلول خوی

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، امامزاده سیدبهلول از نوادگان امام علی‌النقی(ع) بوده و در محله‌ای به نام امامزاده در غرب شهرستان خوی واقع شده است، در مورد اصل و نسب این امامزاده، شجره‌نامه و سند مکتوبی ملاحظه نگردید، اما طبق اظهار معتمدین و آگاهان، ایشان را از سادات علوی و از نوادگان امام علی‌النقی(ع) دانسته و شجره او را چنین برمی‌شمارند که سیدبهلول فرزند سید اسحاق، فرزند محمد و محمد فرزند امام علی‌النقی(ع) است و از سوی قاضی و والی وقت شهر به وسیله ضربات تبر به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امامزاده بهلول در سده چهارم هجری جهت دوری جستن از دربار حاکمه وقت و نشر احکام و شریعت اسلامی به شهر خوی آمده و در این منطقه اقامت گزیده است.
قاضی وقت خوی که وابسته به دستگاه خلافت بود، هرگونه حرکتی را که خلاف خواست دربار خلیفه انجام می‌گرفت، نمی‌توانست قبول کند و به این ترتیب با سیدبهلول و برادران و نزدیکانش رو به مخالفت گذاشت و با دسیسه‌ای سیدبهلول را با ضربات تبر به شهادت رساند و پیکر مطهرش را در گندم‌زاری که پشت دیوارهای شهر که اکنون در محله امامزاده قرار گرفته، دفن کرد.
بعد از گذشت سالیان دراز، کشاورزی مشغول آبیاری گندم‌زار بود، متوجه می‌شود که آب به قسمتی از زمینی که هم‌سطح نقاط دیگر است، نمی‌رسد.
این موضوع سبب تعجب وی شده، موضوع را با چند نفر از عقلای زمان در میان می‌گذارد، از این که داستان شهادت سیدبهلول و دفن شدنش در زمینی در خارج از شهر سینه به سینه به زمان آنها رسیده بود، لذا اقدام به کندن زمین مزبور نمودند و با جنازه‌ای برخورد کردند که خون تازه، سر و محاسنش راسرخ نموده و تنها کفنش مختصر رو به زردی بود و گویی تازه دفن شده است.
سنگی را بر روی مزارش که به سبب شکستگی بیشتر مضمونش از بین رفته بود مشاهده می‌کنند که روی آن تنها این جملات دیده می‌شود: «یا مونس الوحید هذا مرقدالمرحوم السید بهلول طیب اله مثواه فی...» و مزارهای دیگر در کنار آن کشف می‌گردد که به علت شهادت سیدبهلول، قرب و منزلتی که شهید در جامعه اسلامی دارد، زیارتگاه به نام این بزرگوار نامیده می‌شود و بعد هم ساختمانی بر روی مزار ساخته و روی آن را با صندوقی مشخص می‌نمایند.
امامزاده بهلول به سبب محصور بودن در میان مکان‌های فرهنگی و تجاری از دور مشاهده نمی‌شود، بلکه تنها گنبد و مناره‌های بلند آن است که تقریبا از یک کیلومتری قابل مشاهده است.
این امامزاده به عنوان بزرگترین و یکی از معروف‌ترین امامزاده‌های شهر خوی در بین مردم منطقه از ارج و احترام زیادی برخوردار بوده و آن را مستجاب‌الدعوه می‌دانند، معمولا هرکس برای زیارت مراجعه می‌کند، ابتدا به سمت ضریح رفته و آن را جهت تبرک، لمس می‌نماید و سپس دو رکعت نماز زیارت به‌جای می‌آورد، عده‌ای نیز ساعتها در گوشه صحن آن می‌نشینند و به ذکر مشغول می‌شوند، در میان زوار، چهره‌های جوان و نوجوان کم نیستند و گاهی نیز عده‌ای از رهگذران لحظاتی را مقابل درب و یا پنجره‌های امامزاده ایستاده و به سلام دادن می‌پردازند.

منبع: مرکز اسناد و آرشیو بنیاد ایران‌شناسی شعبه آذربایجان غربی
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن خوی امامزاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۳۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

حجت‌الاسلام صادقی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد در جلسه‌ای با شهرداری و هیئت امنای امامزاده عبدالله بافق گفت: در این جلسه اجرای طرح جامع امامزاده عبدالله بافق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

او افزود: باتوجه به اینکه شبستان امامزاده عبدالله چندین سال است که ساخته شده و مورد استفاده قرار نگرفته است و ورودی آن مشکل داشت به توافقاتی در این جلسه رسیدیم که تا پنج ماه آینده ورودی شبستان ساخته و شبستان بهره برداری شود.

صادقی بیان کرد: طرح جامع امامزاده با طرح جامع شهری انطباق داده شود و درصورت تایید مشاوران و کارشناسان، ادامه اجرای طرح را خواهیم داشت.

او گفت: آستان مقدس مستغلات و رقباتی دارد که منبع درآمدی است که می‌تواند برای امامزاده هزینه شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد تصریح کرد: در بحث مولدسازی قرار شد، امینی برای آستان مشخص شود تا این امین بتواند هرچه سریع‌تر اجرای طرح توسعه امامزاده عبدالله بافق را پیش ببرد.

او گفت: توجه خاصی به این بقعه وجود دارد و برنامه‌ها و مراسمات مذهبی و فرهنگی مختلفی در این آستان برگزار می‌شود. 

صادقی افزود: این امامزاده ظرفیت این را دارد که در سطح کشور، شاخص باشد و باید در این زمینه تلاش کرد تا برنامه‌های این آستان در شبکه‌های ملی منعکس شود.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • آشنایی با انواع قهوه و شیوه آماده کردن هر یک
  • آشنایی با اولین گلزن ایران در جام ملت‌های ۲۰۲۴ تایلند
  • بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس
  • رفسنجان، طولانی ترین مسیر کاروان پیاده روی صادقیه در کشور را اجرا می کند
  • برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم(ع)نیشابور
  • دو خبر فرهنگی از آران و بیدگل
  • آشنایی با آموزش طراحی لباس و بازار کار آن
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مناسبی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند است
  • نمایشگاه کتاب فرصتی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند
  • یکی از خیابان‌های شهر قزوین به نام شهید آتش‌نشان نامگذاری شود